Brandweer redt paard uit penibele situatie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Re: Brandweer redt paard uit penibele situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:24

switchx schreef:
Dat paard heeft geluk gehad zeg! Het is allemaal goed afgelopen Haha!

Het paard hoeft niet afgemaakt te worden doordat hij geen breuken heeft. Wil niet zeggen dat ie niet beide achterbenen open heeft liggen.. Kijk maar naar de foto's, het vel is er gewoon afgeschraapt...

Ik hoop dat het arme dier snel opknapt!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:24

flicka schreef:
Het paard had wel benen kunnen breken. Ik weet haast zeker dat ze daar nooit met haar paard overheen mocht gaan. Een beetje erg dom en er zal wel een flink prijskaartje aan hangen. In ieder geval van de brandweer. En wat mij betreft ook een bekeuring van de beheerder van het natuurreservaat.

Gelukkig mag de brandweer voor het redden van mens en dier nog steeds geen rekening sturen hoor.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:30

Delphi2 schreef:
flicka schreef:
Het paard had wel benen kunnen breken. Ik weet haast zeker dat ze daar nooit met haar paard overheen mocht gaan. Een beetje erg dom en er zal wel een flink prijskaartje aan hangen. In ieder geval van de brandweer. En wat mij betreft ook een bekeuring van de beheerder van het natuurreservaat.

Gelukkig mag de brandweer voor het redden van mens en dier nog steeds geen rekening sturen hoor.

Daarvoor betalen we ook genoeg belasting.. liever zo'n reddingsactie dan van mijn belasting geld een luxe cel Knipoog haha..
Als ik dit rooster zie zou het mij bij mij ook niet opkomen dat een paard daar door heen zou zakken (ijzer relatief bij elkaar).. Gelukkig durf ik zelf niet over wildroosters (snap ook niet waarom dus neem altijd een ander stukje ofzo)..

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:34

Ik vind het behoorlijk oenig om over zo'n wildrooster te lopen.. maar ach

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:42

jeetje, wat een verhaal!
inderdaad niet slim om over een wildrooster te lopen.. ik zou het in ieder geval nooit doen, ben al zo bang voor z'n benen.
(misschien een beetje panisch, maar dit is dus mijn nachtmerrie)
hopelijk geneest het paard snel!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:50

Een van mijn paarden,die inmiddels van ouderdom overleden is,heeft een soortgelijk ongeluk meegemaakt een jaar of 6 geleden.
Een meisje ,waar ik haar in die tijd aan verhuurde,was met haar zonder mijn toestemming naar een recreatiegebied gegaan en probeerde over het daar liggende rooster te rijden
Het paard zakte er eerst met haar voet doorheen en zakte er ,door het gewicht ,steeds verder in.De veearts heeft haar verdoofd en zij is door de brandweer uitgezaagd.
In Utrecht heeft zij een 3 uur durende operatie moeten ondergaan om alle pezen en huid weer aan elkaar te maken.Zes weken na het ongeluk mocht ze weer naar huis.Uiteindelijk heeft ze nog 3 jaar in redelijke gezondheid bij ons mogen zijn.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:56

Volgens mij krijg je wel een rekening als je "illegaal" bezig bent. Ik ben benieuwd of er bij dat wildrooster zo'n verbod bordje stond "verboden voor loslopende honden en ruiters".
Er zijn hier niet veel gebieden waar je niet in mag, eigenlijk ken ik maar één heideveld waar schapen lopen dat is afgezet met wildroosters. En daar staat van Natuurmonumenten een bord bij. Het zou niet in me opkomen daar met mijn paard overheen te stappen. Een ongeluk zit in een klein hoekje maar je hoeft er niet om te vragen.
Heb jij toen een rekening gehad FlairS van de brandweer?
Hopelijk heb je die operatie en alle kosten via de verzekering van de ouders van dat meisje vergoed gekregen. En gelukkig heeft het paard het ongeluk overleefd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:02

In een krantje van Stichting Recreatieruiter stond eens dat een pony beide benen brak, toen het in paniek raakte nadat het door een rooster was gezakt. De pony werd ter plekke ingeslapen, en de benen moesten zelfs afgezaagd worden, om het dier eruit te halen. Verdrietig

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:04

De brandweer mag nooit een rekening sturen, ook niet voor illegale branden, illegale ongelukken of als ze voor niks worden gebeld, tenzij ze worden ingehuurd bijvoorbeeld om iets op te duiken maar dan wordt dat van te voren medegedeeld en valt het onder dienstverling i.p.v. hulpverlening.

Wie zegt dat deze ruiter illegaal bezig was?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:07

Of het nou een wildrooster is of een veerooster welke pipo gaat daar nou over heen met het paard? Iedereen weet toch dat dat levensgevaarlijk is?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:14

Emytje schreef:
Op de foto's is duidelijk te zien dat je er niet langs kunt en er dus overheen moet. Er zijn ook wildroosters (die heten alleen anders) waar je wel met een paard overheen kan, dat heb ik zelfs nog geleerd met het Ruiterbewijs.

je moet niets... ze kon ook omkeren denk ik dan....

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:16

venga schreef:
http://www.kliknieuws.nl/kliknieuws.asp?
De eigenaresse van het paard had de tegenwoordigheid van geest om het paard te laten liggen en zijn hoofd met een jas te bedekken.
.

Als ze die tegenwoordigheid van geest wat eerder gehad had, was ze er misschien niet over gegaan en dan had een hoop ellende voorkomen kunnen worden

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:23

Zoals DubbelDun ook al heeft gezegd is er een duidelijk verschil tussen wildroosters en veeroosters. Volgens mij is dit een wildrooster en zou ze er met een paard dus gewoon overheen moeten kunnen. (leer je ook met ruiterbewijs zoals al eerder gezegd)
Er valt haar dus weinig te verwijten.
Maar goed, ik heb ook een keer voor de keuze gestaan. Een hek of een wildrooster en heb ook voor het hek gekozen. Het idee om met je paard over een rooster te lopen...

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:26

ikke had hier (als ik de foto's van het veerooster zie) denk ik ook wel overheen gegaan. Spijlen zitten zo dicht opelkaar, had waarschijnlijk gedacht dat kan wel Hamer . Maare hier schrik ik toch wel even goed van!!
IK DOE HET NU OOK NOOIT! MEER. HIER LEER IK WEL VAN!!!

Hopelijk gaat alles goed komen met het paardje.

Maar stel dat je daar wel gewoon zou mogen rijden, dan had er toch wel een hek naast gezeten waar ze doorheen had gekunt? Dus dan moet dat toch wel een pad geweest zijn waar je niet mag rijdne met je paard, of zie ik nu iets over het hoofd? En als het wel een pad is waar je gewoon magf rijden met je paard vind ik het een hele slordige zaak van degene die daar over de paden gaat!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:29

Nou snap ik waarom de mijne er niet overheen willen ;-}, even serieus je hoort het wel vaker,paarden kunnen nog steeds beter gewoon op vaste grond blijven.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:31

Dit is inderdaad een rooster waar je normaal gesproken met je paard gewoon overheen kunt. Je kunt nl zien dat de spijlen dicht op elkaar zitten. Ik vermoed dat hier een spijl verbogen is geweest of metaalmoeheid een rol heeft gespeeld.
Vreselijk schrikken voor paard en eigenaresse, maar absoluut niet haar schuld.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:33

Ze had volgens mij ook weinig keus. Ik zie dat er alleen maar prikkeldraad naast staat en niks van een hekje of zo.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:50

He dat is akelig zeg, als je dit overkomt. Gelukkig lijkt het allemaal mee te vallen.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 00:03

De eigenaresse kan hier dus echt niks aan doen. Ze heeft echt goed gehandeld.

Je mag namelijk gewoon over een wildrooster heen rijden, er komen daarna niet voor niks ruiterpaden.
Ténzij er een verboden bordje staat, maar dan ga je er ook niet overheen he.

Dit wildrooster zal echt niet goed geweest zijn, normaal hoort een paard er dus niet doorheen te gaan.
Al vraag ik me wel af, wij waren van het weekend ook over het wildrooster gegaan met paard en wagen, maar met een páárd, hoe doe je dit met een ijslander of shetlander?
Die gaan er lijkt mij, wel doorheen..

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 02:07

Het bos bij de stal waar ik sta ligt vol ruiterpaden. Máár ook VOL wildroosters! Het zijn enge dingen, gelukkig zijn de bij ons niet zo lang. Dat wildrooster op die foto is denk ik 1,5 meter lang. Hier zijn ze misschien 30 of 40 cm lang.
Maar het blijft eng. Ik ben altijd bang dat als ik eroverheen stap met paard, dat de achterkant van het ijzer aan een spijl blijft hangen, en dus heel het ijzer eraf trekt.
Maar het kan dus erger zie ik hier op de foto's.

Brrrrrr...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:13

inma schreef:
Ze had volgens mij ook weinig keus. Ik zie dat er alleen maar prikkeldraad naast staat en niks van een hekje of zo.

Ik zie ook geen ruiterpad Verward Het lijkt meer een fietspad o.i.d. Ik vind het wel ontzettend sneu voor het paard en ben blij dat het allemaal goed is afgelopen. Geluk bij een ongeluk dat de amazone de tegenwoordigheid van geest had om zijn hoofd af te dekken en erger te kunnen voorkomen. Ik hoop alleen maar dat ze de volgende keer ook zo slim is om niet over een wildrooster te gaan. Die dingen zijn er om dieren binnen te houden en niet om er met een paard overheen te lopen.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:29

Vind het oerstom om met een paard over een wild rooster tegaan... Nagelbijten / Gniffelen

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:48

Heftig, ben blij dat het paard niks is overkomen Knipoog

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:57

Dat lijkt me vreselijk! De eigenaresse/berijdster heeft wel goed gehandelt. Gelukkig is er niks gebroken.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:18

Gelukkig maar! Ziet er naar uit, dat been maar het heeft wel een happy end! Denk dat dat paard voorlopig niet meer over wildroosters gaat stappen!