Regels voor opslag van vaste paardenmest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Regels voor opslag van vaste paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:52

@ Gerner:
Citaat:
Houdt u paarden hobbymatig, of voor educatieve doeleinden? Dan vallen deze paarden niet onder de nieuwe wet. En hoeft u niet verder te lezen.
Ik denk dat je al een hele goede argumentatie moet hebben wil je manege-paarden onder deze regeling laten vallen Lachen
Persoonlijk denk ik dat ze paarden op een medisch instituut bedoelen, zoals in Utrecht.
Zelfs van iets als de Manege zonder Drempels vraag ik me af of die onder deze maatregel uitkomen.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:09

DubbelDun schreef:
@ Gerner:
Citaat:
Houdt u paarden hobbymatig, of voor educatieve doeleinden? Dan vallen deze paarden niet onder de nieuwe wet. En hoeft u niet verder te lezen.
Ik denk dat je al een hele goede argumentatie moet hebben wil je manege-paarden onder deze regeling laten vallen Lachen
Persoonlijk denk ik dat ze paarden op een medisch instituut bedoelen, zoals in Utrecht.
Zelfs van iets als de Manege zonder Drempels vraag ik me af of die onder deze maatregel uitkomen.

Hihi, het is te proberen natuurlijk he?

wouwke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:34

Ga geen dingen door elkaar halen.

In het stukje wordt het Besluit Landbouw milieubeheer bedoeld. In dit besluit wordt geregeld wanneer je vergunningplichtig bent of meldingsplichtig.

Als je aan de criteria van het Besluit voldoet dan hoef je geen vergunning aan te vragen en staan de voorschriften waar je aan moet voldoen in het Besluit.

Maar de 7 paarden die Agriholland aanhaalt, verschillen per gemeente en per geval. Het gaat erom dat het aantal te houden dieren in een omvang is alszijnde bedrijfsmatig. Dit zou ook al bij 2 paarden kunnen zijn. Dus 7 paarden is geen harde grens om vergunnings- of meldingsplichtig te zijn.

Maar wil je meer weten, kijk dan op www.infomil.nl onder het kopje landbouw. Daar staat een link naar het Besluit landbouw.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:59

Wanneer je meer dan 7 paarden heb (of, ik geloof, 17 pony's)
dan moet je kunnen aantonen dat het hobby-matig is en er geen geld me verdient.
Een fokker die z'n veulens verkoopt, zal dus óf max 7 paarden moeten nemen, of een bedrijf starten en zich aan het mestbeleid houden. Iemand die 8 of 9 paarden houdt, zonder daar geld mee te verdienen (een aantal met pensioen etc) moet dat aantonen en kan in dat geval onder hobby-matig vallen.
ZO HEB IK DAT BEGREPEN

Wel is het zo dat sommige gemeenten weer strenger zijn en een andere "max te houden paarden" aanhouden. Maar dit staat weer los van het mestbeleid (VOLGENS MIJ)

Ze zijn idd wel lekker bezig om de kosten zo omhoog te gooien dat er weer bedrijven failliet zullen gaan Gestoord Huilen

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 00:19

geld verdienen betekent voor mij, dat je de kosten ook kunt aftrekken .Als ik een veueln verkoop, beteknt dat nog niet dat ik er ook geld mee verdien, zeker niet met een hengst/ruin. De dekatxen waren vaak al hoger dan wat je ervoor krijgt. Dus geld VERDIENEN?????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:28

@bterlaan : als je echt een bedrijf bent kun je idd je onverrekenbare verliezen aftrekken van je belastingaangifte.
Mocht je hiermee echter een aantal jaren na elkaar onder 0 uitkomen, dan wordt je wel failliet verklaard.
Geen enkele ondernemer is tenslotte in staat in leven te blijven als er geen inkomsten binnen komen.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:33

Precies, dus is het hobby. Het levert niets op, het kost alleen maar. En als ik eens een veulen verkoop, is dat geen geld verdienen, zoals hierboven iemand meent. Dat wilde ik alleen maar zeggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:45

Ja maar zo werkt het dus niet Haha!
Dat je paarden houdt voor je eigen plezier is hobby.
Zodra je er mee gaat fokken voor de verkoop is het IMO 'commercieel'. Je geeft ze tenslotte niet gratis weg.
Dat je er zo weinig voor vangt dat het geldelijk gezien niet of net uitkan is jouw probleem; óf de merkt is er niet voor óf je doet iets anders niet goed Lachen
Niemand verplicht je om te fokken tenslotte Haha!

Hobby's kosten geld, heb je dat er niet voor of niet voor over dan moet je je hobby opdoeken.
De regering is er niet voor om hobby's te sponseren en als ondernemer heb je te spelen volgens de regels.

Het klinkt erg zwart/wit, maar zo zit eea wel in elkaar Haha!

Maar we dwalen af Haha! .
Als je in de problemen komt door de 7-paards regel, zul je óf moeten minderen in het aantal (en dus echt -kostbaar- hobbymatig bezig zijn) óf juist uitbreiden en de gevolgen van 'zakelijk' bezig zijn aanvaarden (met het risiko op failliet gaan).

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:33

Dubbeldun, je begrijpt me niet. Ik fok hobbymatig, dat kost geld, prima, geen probleem, ik hoef geen subsidie va nde belastingen. Ik fok ook niet "voor de verkoop". Ik verkoop af en toe een paard (met pijn in mijn hart) omdat je ze nu eenmaal niet allemaal kunt houden. Er is geen winstoogmerk. En dus ben ik niet commercieel bezig, al heb ik er 100. En dus val ik onder geen enkele regeling, volgens mij. Ik denk, dat het probleem hier is, dat het begrip " commercieel" wel eens ander gedefinieerd zou kunnen zijn voor de belastingen dan voor het "milieu". Ik denk, dat daar ook enorm veel onduidelijkheid uit voorkomt. Waarbij die milieusmoes natuurlijk zooooo doorzichtig is! Paard is ook natuur, tenslotte, dat schijnen ze te vergeten! Ja, ook wij mensen zijn een deel van de natuur! Al de natuurwetten zijn altijd nog ook op ons van toepassing.
Nou ja, het volgende wat je gaat horen is natuurlijk, dat er helemaal geen CO2-uitstoot meer mag zijn. En dus geen leven. Maar dat weten de politici niet, die weten helemaal niks en lopen alleen maar mode-trends achterna. Zoals met de gloeilamp, het fijne stof. WAT een ONZIN allemaal! Maar ja, stel je voor dat ze eens zouden beginnen na te denken, dan gaan hun tere hersentjes waarschijnlijk meteen kapot. Sorry, maar ik erger me zo verschriikkelijk aan dit soort pesterij!

brandus

TWEE PAARDEN IN PIEPKLEINE PADDOCK MET STRONT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:10

Mijn buurman heeft pal naast ons huis twee paarden staan dag en nacht in een paddock waar hij nooit de mest uithaalt. We hebben veel vliegen maar vooral stankoverlast. Onze ramen staan nooit meer open aan die kant. Wat zijn daar de regels voor weet iemand dat?

wouwke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:14

Brandus,

de regels die je kunt aanspreken staan in de Algmene Plaatselijke Verordening (APV) van je gemeente.