16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: 16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:16

Wat een domper voor het KFPS. 16 hengsten is niet niks!!

Ben benieuwd hoe ze dit op verantwoorde wijze op gaan lossen...

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:17

horseyfries schreef:
Verder zouden alle Friezenfokkers ondertussen kunnen weten welke combinaties ze moeten vermijden (inteelt op Wessel), dit is helemaal niet in de doofpot gestopt maar gepubliceerd in de Phryso.

"Inteelt op Wessel vermijden" sluit aan de ene kant niet alle risicocombinaties uit en zorgt er aan de andere kant ook voor dat vele wél gezonde combinaties met dit bloed mogelijk niet gemaakt worden. Dat laatste zou vanuit het oogpunt van bloedspreiding nadelig zijn.

Er zijn niet veel Wessel-vrije dieren, dus je keuzemogelijkheden zijn al beperkt. Wesselbloed verder weg levert wel een statistisch kleinere kans op een afwijkend veulen, maar daar heb je als fokker vrij weinig aan, als beide ouders toch drager blijken te zijn en er ondanks de zorgvuldig uitgekozen combinatie een mismaakt veulen ter wereld komt.

Mijns inziens is deze strategie dus vrij achterhaald als je je bedenkt dat informatie over de hedendaagse dragers gewoon bij het stamboek bekend is. Waarom daar niet iets mee doen? Er wordt gezocht naar het betreffende gen van beide afwijkingen, maar het is nog even afwachten binnen welk tijdsbestek een test beschikbaar komt. In de tussentijd zouden dragerdieren niet meteen volledig uitgesloten moeten worden van de fokkerij. Het is wel wat er wellicht zou gebeuren als alle namen worden gepubliceerd: uit angst mijden veel fokkers op grote schaal de dragerhengsten. Begrijpelijk misschien, maar het is voor de bloedspreiding binnen het ras niet voordelig en zou bovendien een grote schadepost betekenen voor de hengstenhouders. Wel zouden risicoparingen vermeden kunnen worden. Hier ligt op zich best een mooie taak voor de hengstenhouders. Als zij de beschikking krijgen over de informatie, kunnen ze in de gaten houden welke combinaties niet zouden moeten worden gemaakt. Een enkeling deed dit al, met de informatie die bij hem bekend was. Waarom de informatie niet delen, en het hen allemaal laten doen?

Er wordt nu in ieder geval over gepraat en dat is een goede zaak. Er zal, tot een test beschikbaar komt, waarschijnlijk geen één oplossing zijn die voordelig is voor alle partijen. Wel vind ik dat er iets gedaan moet worden om de merriehouders te ontzien. Deze hebben op dit moment namelijk weinig andere informatie dan uit de wandelgangen, waarvan je je soms ook moet afvragen hoe betrouwbaar het is, en spelen dus eigenlijk een soort Russische roulette met hun fokmateriaal. Meestal gaat het goed, maar hoe wrang is het, als die ene combinatie een schot is en wellicht voorkomen had kunnen worden aan de hand van bij het stamboek bekende informatie?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:18

ik wil eerst en vooral namen!liefst zou snel mogenlijk, want één der deze dagen word hier geinsimineerd

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:30

Als ik friezen fokte zou ik per direct ermee stoppen hoor, wat een gezeur altijd bij die club Huilen .

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:32

Milly_ schreef:
Mijn vraag is: moeten beide ouders het gen dragen om zo'n veulen te krijgen?

Ja, en als dat het geval is, dan zijn de kansen als volgt verdeeld:
  • 25% kans op een gezond veulen dat geen drager is,
  • 50% kans op een gezond veulen dat wel drager is,
  • 25% kans op een veulen met de afwijking.
Bovenstaande geldt zowel voor dwerggroei als voor waterhoofd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:38

Pletje123 schreef:
Wat een domper voor het KFPS. 16 hengsten is niet niks!!

Ben benieuwd hoe ze dit op verantwoorde wijze op gaan lossen...

+ 12 met het dwerggroei-gen! (de twee afwijkende genen kunnen misschien wel bij 1 hengst aanwezig zijn hoor, dat weet ik niet)

Het enige verantwoorden lijkt mij een aanparingsadvies en verse bloedinbreng.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:40

Lekker verhaal weer. Dat zijn dus echt zaken waarbij openheid heel erg belangrijk is. Zo kan de eigenaar van een merrie toch geen goede keuze maken, als je niet eens weet of de kans op zo'n erfelijke aandoening wel of niet speelt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:45

Ik lees al dat het bij de Friezen niet anders is als bij de Quarters/Paints met genetische afwijkingen als HYPP, HERDA/HC en OLWS.
Ook hier doet het stamboek weinig tot niets en is het aan de eigenaren van hengsten en merries zelf om hier verantwoordelijk mee om te gaan.
Meer dan er veel aandacht aan besteden en -indien mogelijk- laten testen kun je niet doen.
Verder moet iedereen dan maar zelf uitmaken of hij met een drager door wil fokken of niet.

Het zou mooi zijn als het stamboek het voortouw zou nemen en testen verplicht stelde, maar ook hier zullen de financiële belangen wel de doorslag geven om 'play stum' te doen.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:48

Wie de Phryso van juni 2006 heeft kan op blz. 42 de nodige info over vinden (waterhoofd en dwerg). Er staat ook een stukje in dat uit de gegevens die tot nu toe zijn geregistreerd, wordt in toenemende mate duidelijk dat het recessieve allel, dat de afwijking dwerg veroorzaakt, via de moederlijn bij de hengst Jarich (1962) terecht is gekomen. Jarich heeft het doorgegeven aan zijn zoon Wessel en die op zijn beurt weer aan zijn zoon Oege. Bij bijna alle dwergen die nu gemeld worden komt Jarich, Wessel of Oege in de stamboom voor zowel de vader als de moeder. Voor waterhoofden geldt hetzelfde als voor de afwijking dwerg. Jarich was drager en heeft dit doorgegeven aan de helft van zijn dochters en aan zijn zoon Wessel. Wessel heeft op zijn beurt het recessieve allel doorgegeven aan zijn zoons Oege en Djurre. Deze vier hengsten vormen samen met de helft van hun dochters bijna de hele basis van de dragers die nu in de fokpopulatie aanwezig zijn. Naar schatting is nu één op de vijf Friese paarden drager van één van beide afwijkingen.

Voor de rest verwijs ik naar de Phryso van juni 2006

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:58

Nyncke schreef:
Milly_ schreef:
Mijn vraag is: moeten beide ouders het gen dragen om zo'n veulen te krijgen?

Ja, en als dat het geval is, dan zijn de kansen als volgt verdeeld:
  • 25% kans op een gezond veulen dat geen drager is,
  • 50% kans op een gezond veulen dat wel drager is,
  • 25% kans op een veulen met de afwijking.
Bovenstaande geldt zowel voor dwerggroei als voor waterhoofd.

Bedankt! heel interessant

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:03

Tolstoj schreef:

Waar wil je die verse bloedinbreng vandaan halen, zonder paarden te gebruiken die niet tot het Friese ras behoren?

En ja, ik was de 12 met het gen voor dwerggroei even vergeten Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:09

Tolstoj schreef:
Pletje123 schreef:
Waar wil je die verse bloedinbreng vandaan halen, zonder paarden te gebruiken die niet tot het Friese ras behoren?
Ik heb wel eens gehoord (maar ik ben geen Fries-kenner) dat er in het verleden eens een zwarte arabier is toegelaten om het ras wat rijtypischer te maken (weet dus niet of dit waar is).
Verder zijn er in Amerika al nieuwe 'stammen' ontstaan door de aanfok aldaar, hopenlijk is dit 'schoon' bloed Haha!

Verder kun je je afvragen wat een grotere waarde heeft; een Fries ras wat gezond is zonder het risiko op een genetische afwijking, maar met het risiko op uitsterven óf een ras wat zichzelf zal 'doodfokken' doordat er niet ingegrepen wordt c.q. er niet strikt mee omgegaan wordt.

Buterblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:10

Echt verschrikkelijk!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:17

neem aan dath et niet alleen de friese rassen betreft ?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:20

DubbelDun schreef:
Tolstoj schreef:
Pletje123 schreef:
Ik heb wel eens gehoord (maar ik ben geen Fries-kenner) dat er in het verleden eens een zwarte arabier is toegelaten om het ras wat rijtypischer te maken (weet dus niet of dit waar is).
Verder zijn er in Amerika al nieuwe 'stammen' ontstaan door de aanfok aldaar, hopenlijk is dit 'schoon' bloed Haha!

Verder kun je je afvragen wat een grotere waarde heeft; een Fries ras wat gezond is zonder het risiko op een genetische afwijking, maar met het risiko op uitsterven óf een ras wat zichzelf zal 'doodfokken' doordat er niet ingegrepen wordt c.q. er niet strikt mee omgegaan wordt.

Bedoel je niet de AraboFriezen? Dat zijn geen Friezen en het KFPS wil ze dan ook niet erkennen Knipoog

De Friezen in Amerika zijn ook verwant aan de Friezen hier. Wellicht in mindere mate...

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:23

Wat ik mij afvraag om welke hengsten het gaat, aangezien je dat als fokker toch graag wilt weten...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:37

Ongelovelijk dat ze het weten en er toch mee fokken om het leven?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:39

_Anke_ schreef:
Wat ik mij afvraag om welke hengsten het gaat, aangezien je dat als fokker toch graag wilt weten...

Dat zullen ze niet zomaar bekendmaken die zijn dan meteen afgeschreven

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 12:39

Dit artikel staat waarschijnlijk vandaag in zijn geheel in de paardenkrant. Wanneer het er in staat zal ik wel even een update doen Lachen

@Rakkertje, ze zullen wel moeten! De veulens die geboren worden van deze hengsten hebben ook papieren nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:42

_Anke_ schreef:
rakkertje13 schreef:

So what?? zolang er geen test is voor deze afwijkingen is het eigenlijk 'moordadig' om het niet openbaar te willen maken.
Of zouden al die hengstenhouders het er ineens netjes gaan bij vertellen als iemand aan dekking wil Cool

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:42

rakkertje13 schreef:
_Anke_ schreef:

ja...dan toch maar liever doorfokken met alle risico's van dien want anders doet dat zo'n zeer in de portomonnee Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:53

Sparky10 schreef:
neem aan dath et niet alleen de friese rassen betreft ?

Het probleem met het Friese ras is dat het eens (geloof ergens eind 18e/begin 19e eeurw)bijna op uitsterven stond, en met de paar hengsten die toen nog over waren het hele ras weer is uitgebreid. Daarom is er zoveel inteelt, en wordt het Friese ras extra snel getroffen door dit soort erfelijke aandoeningen.
Weet niet of er andere rassen zijn met een vergelijkbare inteelt, maar het is mogelijk natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:55

In de portemonnee van de hengstenhouder dan, bedoel je.
Wat te denken van de merrie-eigenaar?? En niet te vergeten de merrie... of ben ik te penny-achtig om te denken dat een fokmerrie geen gevoel heeft Cool

@Jertadeperta: bij de Quarter/Paint speelt dit dus ook en bij een bepaald ponie-ras, maar daar ben ik de naam even van kwijt (meen de Fell).

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:56

Iedereen heeft het maar over de hengsten en vergeet dat 60%
van het genetisch potentieel van de merrie afkomstig is.
Waarom het stamboek gesloten houden met zoveel genetische afwijkingen? De genoemde twee zijn niet de enigste...
Er zijn zat rassen die fries bloed voeren en waar homozygote zwarte dieren in voorkomen,waaronder diverse Iberische rassen.
Je hebt immers genoeg lijn/ingeteelde lijnen om kleur behang en type weer vast te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:57

@ Dubbeldun: Ah ok, dat zou heel goed kunnen. Zo goed ben ik nou ook weer niet op de hoogte Haha!