Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
horseyfries schreef:Verder zouden alle Friezenfokkers ondertussen kunnen weten welke combinaties ze moeten vermijden (inteelt op Wessel), dit is helemaal niet in de doofpot gestopt maar gepubliceerd in de Phryso.
Milly_ schreef:Mijn vraag is: moeten beide ouders het gen dragen om zo'n veulen te krijgen?
Pletje123 schreef:Wat een domper voor het KFPS. 16 hengsten is niet niks!!
Ben benieuwd hoe ze dit op verantwoorde wijze op gaan lossen...
Nyncke schreef:Milly_ schreef:Mijn vraag is: moeten beide ouders het gen dragen om zo'n veulen te krijgen?
Ja, en als dat het geval is, dan zijn de kansen als volgt verdeeld:Bovenstaande geldt zowel voor dwerggroei als voor waterhoofd.
- 25% kans op een gezond veulen dat geen drager is,
- 50% kans op een gezond veulen dat wel drager is,
- 25% kans op een veulen met de afwijking.
Tolstoj schreef:Het enige verantwoorden lijkt mij een aanparingsadvies en verse bloedinbreng.
Tolstoj schreef:Het enige verantwoorden lijkt mij een aanparingsadvies en verse bloedinbreng.
Pletje123 schreef:Ik heb wel eens gehoord (maar ik ben geen Fries-kenner) dat er in het verleden eens een zwarte arabier is toegelaten om het ras wat rijtypischer te maken (weet dus niet of dit waar is).Waar wil je die verse bloedinbreng vandaan halen, zonder paarden te gebruiken die niet tot het Friese ras behoren?
DubbelDun schreef:Tolstoj schreef:Het enige verantwoorden lijkt mij een aanparingsadvies en verse bloedinbreng.Pletje123 schreef:Ik heb wel eens gehoord (maar ik ben geen Fries-kenner) dat er in het verleden eens een zwarte arabier is toegelaten om het ras wat rijtypischer te maken (weet dus niet of dit waar is).Waar wil je die verse bloedinbreng vandaan halen, zonder paarden te gebruiken die niet tot het Friese ras behoren?
Verder zijn er in Amerika al nieuwe 'stammen' ontstaan door de aanfok aldaar, hopenlijk is dit 'schoon' bloed
Verder kun je je afvragen wat een grotere waarde heeft; een Fries ras wat gezond is zonder het risiko op een genetische afwijking, maar met het risiko op uitsterven óf een ras wat zichzelf zal 'doodfokken' doordat er niet ingegrepen wordt c.q. er niet strikt mee omgegaan wordt.
_Anke_ schreef:Wat ik mij afvraag om welke hengsten het gaat, aangezien je dat als fokker toch graag wilt weten...
_Anke_ schreef:Wat ik mij afvraag om welke hengsten het gaat, aangezien je dat als fokker toch graag wilt weten...
rakkertje13 schreef:Dat zullen ze niet zomaar bekendmaken die zijn dan meteen afgeschreven
rakkertje13 schreef:_Anke_ schreef:Wat ik mij afvraag om welke hengsten het gaat, aangezien je dat als fokker toch graag wilt weten...
Dat zullen ze niet zomaar bekendmaken die zijn dan meteen afgeschreven
Sparky10 schreef:neem aan dath et niet alleen de friese rassen betreft ?