Studentes brengen onbreekbaar halster op de markt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Studentes brengen onbreekbaar halster op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:35

Misschien zitten er leerlingen van het AOC of studentes die hebben meegewerkt hieraan op Bokt? Moet bijna wel dus ik ben erg benieuwd Ja

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:36

Citaat:
Het halster is gemaakt gerecycled materiaal van autogordels en speciaal geselecteerde ringen en gespen. Omdat een onbreekbaar halster alléén niet veilig is, hebben de studenten een clip ontworpen die bij bepaalde krachten breekt. In de huls zitten twee bouten, een vaste en een breekbout. Wanneer het paard trekt, knapt de bout en het paard is los. Wel heeft het dier nog zijn halster om, zodat je hem gemakkelijk kunt vangen. Bij de clip worden vijf breekbouten bijgeleverd. Deze kun je zelf erin draaien om de clip opnieuw te gebruiken

www.dehoefslag.nl

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:36

Ik ook...

Ik word in eerste instantie niet heel enthousiast. Blijf het topic in ieder geval even volgen...

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:38

Ik zou ook liever hebben dat het wel gewoon kan breken als dat een keertje nodig zou zijn!
Maar hier gaat er ook nooit een halster kapot, de paardjes zijn gewoon erg braaf! Haha!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:39

Cayenne schreef:
Citaat:
Het halster is gemaakt gerecycled materiaal van autogordels en speciaal geselecteerde ringen en gespen. Omdat een onbreekbaar halster alléén niet veilig is, hebben de studenten een clip ontworpen die bij bepaalde krachten breekt. In de huls zitten twee bouten, een vaste en een breekbout. Wanneer het paard trekt, knapt de bout en het paard is los. Wel heeft het dier nog zijn halster om, zodat je hem gemakkelijk kunt vangen. Bij de clip worden vijf breekbouten bijgeleverd. Deze kun je zelf erin draaien om de clip opnieuw te gebruiken

http://www.dehoefslag.nl

Dit wordt al wel wat positiever.
bij 'gewone' halsters heeft het paard het halster vaak niet meer om nadat het geknapt is. Dat je er nieuwe bouten bij krijgt betekend dus dat je na een 'ongelukje' niet meteen zo'n duur halster hoeft te kopen. Ik neem aan dat die bouten ook los verkrijgbaar zullen zijn op den duur?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:39

Hmm.. Ik weet het niet. Als dit halster past lost komt bij 500 kilo, dan kan mijn paard zichzelf dus ophangen. Hij weegt ong. 400 kilo.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:40

toch vind ik het ook wel eng klinken dat een paard zich zelf los zou kunnen trekken..
mijn paard is wel zo slim dat ze dat na een paar keer door zal hebben, en ze is ook wel sterk genoeg om er 500 kg aan te gaan hangen.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:41

Máár (ja, kom ik weer Knipoog), stel je nou voor dat een paard vast komt te zitten aan het halster en dan net aan een onbreekbaar stuk, dan heb je toch alsnog een probleem??

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:46

halsters die niet kapot gaan zijn er al heel lang!
zelfs al jaren!
ideaal als je veel met jonge paarden werkt.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:47

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:48

Goh wat een uitvinding.... Een slechte zaak en vraagt om (ernstige) ongelukken. Hang hem dan een dikke ketting om: breekt ook niet.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:49

Miss_m schreef:
Indd soms is het beter als ie wel breekt..
Vind maar eens iets uit dat mijn paard zijn halster niet steeds afgooit zodat ik weer de hele wei moet gaan doorzoeken..

Off topic:
koop een knalroze halster, dat vind je altijd terug in de wei.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:49

Inderdaad, ik heb me al een keer gesneden aan een autogordel..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:51

De naamkeuze is dus een beetje onhandig. Het halster is wel degelijk breekbaar. Hij is echter herbruikbaar, wat met een normaal halster dat gebroken is meestal niet het geval is.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:53

unamie schreef:
geen beste uitvinding!
500 kilo aan de nekwervels hangen is wat veel Nagelbijten / Gniffelen
daar kan een hals behoorlijk van beschadigen Boos!

je kan je paard hangen heel goed afleren
zet het paard gewoon tussen 2 touwen vast, met erachter een muurtje/schot
zodra ze gaan hangen komen ze met hun kont tegen het muurtje en stoppen ze meteen
als je ze dit aanleert hangen ze nooit meer
bij mij hangen ze ze dus nooit (meer)

Of (mits je er zelf bij staat natuulijk) een flinke trap in de reet geven Knipoog
Hebben die 2 van mij welgeteld ieder 1 keer gedaan en gehad en sindsdien nooit meer last van gehad. Heb hier nog halsters liggen van toen mijn oudste een veulen was. En dus nog nooit een gebroken halster of halstertouw gehad.

Verder leuk initiatief maar zou mij zelfs voor een beruchte lostrekker te duur zijn. Dan hou ik het paard wel gewoon aan lang halstertouw los door de poetsring vast.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:54

Maar dat halster breekt dus alleen bij de verbinding met het halstertouw.
Wat als het paard dan gewoon op de wei of in de stal staat met het halster om, en er gebeurt iets?
Dan breekt ie dus niet als het nodig is, omdat ie onbreekbaar is.
Eng idee

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:56

Sowieso ben ik er op tegen om het halster in het land of in de stal om te laten. Alhoewel het een uitkomst kan zijn voor paarden die zich moeilijk laten vangen.
Dit offtopic trouwens.

Ik zou graag een betere foto van het halster willen zien + de constructie. Ik heb de site van de scholieren wel gevonden met info, maar een foto ontbreekt en dat is dan weer heel jammer Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:00

Hmm, mij klinkt het niet echt verstandig in de oren. Ik ben blij met een paard wat nooit halsters sloopt..

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:03

Ach zelfs bij een moeilijk te vangen paard doe ik het liever af dan dat ik een halster omlaat! Ik ben er echt geen voorstander van heb genoeg ongelukken zien gebeuren met halsters om in de wei!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:06

Voor zover ik weet wordt een paard zwaarder als hij gaat hangen dit omdat ze hun gewicht er in gooien en dan ineens een ruk geven. (en dr kracht dan groter wordt dan wanneer je het paard er rustig in gaat laten hangen.)

Er staat ook dat er een slotboutje breekt bij die 500 kg. Dat slotboutje kan je weer vervangen zodat je halster niet helemaal weg gegooid kan worden...
op zich een leuk idee...

Ohja er werd ergens nog gezegd over dat het niet goed was dat er 500 kg aan de nekwerveltjes komen te hangen maar er zijn ook zat halters die niet meteen breken en dan spartelen de paardjes toch ook met datzelfde gewicht? Dus daar kanik niet echt een goed argument in vinden...

Maar eigenlijk moeten ze t gewoon eens uit testen en de resultaten hier melden... Weten we meteen wat voor vlees we in de kuip hebben Lachen
Toedlz!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:07

Kan misschien een tijdje in de paardensport zitten, maarre... jullie hebben het steeds over dat een paard 'hangt' aan het halster? Wat bedoelen jullie daarmee? Had er eigenlijk nooit eerder van gehoord!

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:08

Ik wou net zeggen, waarom moet het paard een halster om in de wei?
Oke, sommige zijn moeilijk te vangen, maar dan lijkt het me dat je toch met je paard zelf aan het werk moet gaan zodat hij het leuk vind om uit de wei te komen. In eerste instantie ben ik er dus ook geen voorstander van. Wat ik eruit opmaak is dat het vooral gaat om paarden die een halster in de wei dragen, dat heeft dus niks met vastzetten te maken. Maar wat als een paard ergens achter blijft haken? Weet niet of het dan altijd mogelijk is om er 500 kilo aan aan te hangen (denk aan de ondergrond o.i.d.)
Ik weet het niet hoor..

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:11

Hallo,
ik zit ook op die aoc, dit zijn medestudenten die zitten 1 klas hoger.
Opzich is het wel een goede uitvinding, maar ik zal het zelf nooit kopen.

unamie

flettie schreef:
Of (mits je er zelf bij staat natuulijk) een flinke trap in de reet geven Knipoog
Hebben die 2 van mij welgeteld ieder 1 keer gedaan en gehad en sindsdien nooit meer last van gehad. Heb hier nog halsters liggen van toen mijn oudste een veulen was. En dus nog nooit een gebroken halster of halstertouw gehad.

Zo wil ik niet met mijn paarden omgaan
W.s. heb je ook geen ervaring met bij bloedpaarden want daar werkt dit zowiezo niet bij !!

Raya

Mijn IJslanders met hun 400 kg krijgen het dus nooit gebroken!

Met hangen bedoel ik dat een paard met zijn (volle) gewicht aan het halster(touw) trekt/hangt!
Dus als je hem vastzet en de knoop blijft zitten tijdens het hangen dan breekt het halster of touw!!!

Nouja ik ben nog steeds niet overtuigd van dit halster!