Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:53

Het gaat er natuurlijk om of dat risico door die persoon in te schatten is. Als je achter een paard staat en hem op zijn kont mept, kan ieder ( nou ja, daar mag je van uit gaan Knipoog ) weldenkend mens bedenken dat hij wel eens een hoef voor zijn hoofd kan krijgen. Bij die aap ligt het toch anders, zeker als ze niet gewaarschuwd is ( en daar is nu nog discussie over geloof ik ).

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:53

Ik vindt het ook redelijk dubbel. Kijk voor een manege snap ik het, dan is de eigenaar aansprakelijk. Dan zegt de manegehouder, mijn paarden zijn braaf genoeg voor iedere ruiter. En deze neemt de verantwoordelijkheid.

Maar bij prive paarden vindt ik het anders liggen. Als ik vrijwillig op het prive paard van mijn vrindin stap is dat mijn verantwoording (vindt ik) en niet die van haar. Als je je paard wegbrengt om zedelmak te laten maken, is het de verantwoording van degene die dat paard zadelmak maakt niet de mijne, hij zegt kundig genoeg te zijn en neemt de verantwoording op zich, en ik betaal er dik voor.

Dan wordt het vak zadelmak maken wel een lachertje en zijn die mensen dadelijk zonder werk. Want ga jij je paard dan nog ergens naar toe brengen met het risico dat ze eraf vallen en je leven lang kan betalen ??

En idd de bordjes 'op eigen risico' slaan dus overal nergens op ??

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:54

vind het juist wel degelijk.. zelfde als jij je auto uit leent en die gene hem aan strond rijd Knipoog eigenaar is aansprakelijk..

gaat het even volgen *

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:55

Cayenne schreef:
Lieke schreef:
Onzin, er is nooit tegen die vrouw gezegd: niet naar die aap kijken hoor, straks springt hij over de gracht en valt je aan. De bepaling is vrij strikt.

In het geval van de aap en de vrouw ben ik nog steeds van mening dat de vrouw ook schuldig is. Het was toch wel uitlokking. Bij paarden ligt het nou eenmaal net weer anders, maar het blijven dieren dus een risico is er altijd wel. Toch zie je op deze manier ook dat het eigenlijk erg risicovol is om een bijrijder te hebben.

@Lieke, als iemand een paar keer per week langskomt, om dat dier te treiteren, vind ik, dat dit wel onder uitlokking valt.Toevallig heeft hij haar gepakt....
Al hoort die aap natuurlijk niet uit zn verblijf te kunnen komen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:55

Ik denk dat het voor africhtingsstallen toch wel anders zal liggen? Je maakt toch afspraken en die mensen zijn er beroepsmatig mee bezig. Als je je dier bij de dierenarts achterlaat voor een behandeling, en de da wordt gebeten, ben je dan ook aansprakelijk? Als je met beroepskrachten te maken hebt, ligt het toch weer anders neem ik aan?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:56

Ook geen nieuwtje voor mij.
Staat ook duidelijk in de verzekering en helaas niks aan te doen.

Ik vind het een compleet ander verhaal wanneer een paard, hond, gorilla of enig ander dier uitgelokt wordt.
Gisteren liepen ze mijn hond te treiteren, het is nu nog een pup, maar ik sta niet in voor haar reactie wanneer ze ouder wordt en het echt zat is. Moet ik dan maar zeggen: sorry, mijn fout, laat maar inslapen?

En wanneer ik mijn paard ergens stal en de staleigenaar maakt een grove inschattingsfout en het paard krijgt een ongeluk waarbij hij flink wat sloopt? Is het dan mijn schuld?

Ergens begrijpelijk, andere kant compleet belachelijk, ik vind best dat ze de zaken in detail mogen bekijken en n.a.v. daarvan een beslissing maken.

Kortom: wanneer iemand mijn hond zit te plagen (roepen, vingers niet thuis kunnen houden en prikken met die hap en niet met rust laten op mijn verzoek) wil ik die kapotte trainingsbroek echt niet voor mijn rekening Lachen Haha!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:56

ik leen mn auto dus ook nooit meer uit; is een keer een ongeluk mee gebeurd en ik betaal me nu blauw aan de verzekering.. Boos!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:03

In Blijdorp was toch al bekend dat die aap eerder voortvluchtig is geweest? Je treft dan sowieso maatregelen lijkt mij. Dat de verantwoordelijkheid geheel bij Blijdorp ligt lijkt mij in dit geval duidelijk.

Ik denk echter niet dat je dit in alle situaties kunt zeggen, zeker niet waar paarden bij betrokken zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 12:05

In het geval van de Gorilla was de sloot er omheen al veel breder dan de normen die hier voor staan, en apen hebben een enorme hekel aan water, dus ik denk eigenlijk niet dat de schuld wat betreft het uitbreken bij Blijdorp ligt wat dat betreft.

Bij Maneges vind ik dat het voor beide partijen een risico is.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:05

slimmerik schreef:
Al die bordjes van "eigen risico" etc. is eigenlijk allemaal een wassen neus.

Klopt.
Voorbeeld:

Er lopen twee eigen wegen naar onze boerderij. Op zondag komt het nogal eens voor dat dagjesmensen het leuk lijkt om eens even rond te snuffelen op de boerderij, of ze denken dat het een binnendoorroute is.
Destijds hadden wij een hond die waaks was en de kans was groot dat deze zou bijten bij vreemden.

Om toch problemen te voorkomen hangen er aan beide wegen 4 bordjes (!) met "Niet betreden, eigen risico" " Pas op voor de waakhond" Ik waak voor mijn baas" "Onze hond stamt af van de wolf." ( *LOL* )etc etc (welke varianten kunnen nog meer Clown)

Je raadt het al.. Op een onbewaakt moment liep de hond los op ons eigen terrein en beet een fietser, die over onze weg ging, en de bordjes negeerde (!).

Wij moesten de kosten betalen, ook al gaf de betreffende aan dat ze de bordjes etc had gelezen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:10

@lieke en Slimmerik: dit soort bepalingen in contracten zijn wel rechtsgeldig, maar de rechter gaat eraan voorbij. Dat is iets fundamenteel anders.

Inhoudelijk het volgende: In beginsel is de bezitter van het paard aansprakelijk, ook al heeft degene die erop rijdt daar zelf voor gekozen, onverantwoordelijk gehandeld of wat ook. Daar ziet deze bepaling op.

Daar staat tegenover dat je in sommige gevallen kunt spreken van eigen schuld of risicoaanvaarding. Dit is afhankelijk van de feiten en de waarde die een rechter daaraan hecht. Een ongeluk met een paard gebeurt vrijwel altijd door een combinatie van de eigen energie van het paard en een fout van de ruiter. Je moet daarna uitkibbelen in hoeverre de fout bij de ruiter lag of in hoeverre de ruiter zich bewust was van het risico dat hij liep door op het paard te stappen en in hoeverre sprake is van de eigen energie van het paard.

Bordjes op maneges geven voor de maneges geen enkele garantie. Als manege is het je kerntaak mensen op een veilige manier beter te leren paardrijden. Als er dan iemand letsel door oploopt, heb je je kerntaak geschonden. Maar als iemand dat letsel oploopt door een evidente onachtzaamheid van hemzelf waar hij door de manege voor gewaarschuwd is, kan dat anders liggen.

Het krantenartikel is vanuit een bepaalde perceptie geschreven. Er zijn namelijk sinds ongeveer 2002 heel veel uitspraken van zowel de hoge raad als de lagere rechtspraak geweest waarin de eigen schuld van de ruiter op minstens de helft werd gesteld. Manegebedrijven zijn met die trent heel blij en het sluit ook meer aan bij het rechtsgevoel van mensen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:12

Sjoert dat is echt belachelijk vindt ik. Ik vindt het nogal makkelijk af doen van de verzekering overheid en van degene die geen verantwoordelijkheid kan dragen, de eigenaar of het dier zit er mooi mee te kijken !!!!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:13

erleyne schreef:
Ik denk dat het voor africhtingsstallen toch wel anders zal liggen? Je maakt toch afspraken en die mensen zijn er beroepsmatig mee bezig. Als je je dier bij de dierenarts achterlaat voor een behandeling, en de da wordt gebeten, ben je dan ook aansprakelijk? Als je met beroepskrachten te maken hebt, ligt het toch weer anders neem ik aan?

Eigenlijk wel een goede vraag, ben ik ook wel benieuwd naar.
Vooral het stukje zadelmak maken.... Want als ik mijn paard in training zet en er gebeurt wat met de trainer, hoop ik toch niet dat ik daar de rest van mijn leven voor moet dokken :S

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:15

@Sjoert; dat is echt belachelijk. Wat moet je dan, je hele terrein hermetisch afsluiten?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:20

getup schreef:
@Sjoert; dat is echt belachelijk. Wat moet je dan, je hele terrein hermetisch afsluiten?

Ik verbaas me ook altijd over de mensen die zoiets doen, zo hebben mijn ouders een eiland op de Loosdrechtse Plassen, wat ook eigen grond is, bordjes verboden toegang aanwezig. Maar je wilt niet weten hoe vaak er mensen op bivakkeren of zelfs lui die dingen slopen!! Als ik ze dat ooit ZIE doen... Hebben zij ook een probleem.

En zo'n eiland, daar zet je moeilijk hekjes omheen Knipoog

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:35

EN die bordjes op manege`s dan ...

de manege is niet verantwoordelijkk voor schade etc.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:36

ken ook iemand met een eiland. inderdaad overal bordjes, en een paar duitse herders. Komt nooit iemand. Maar inderdaad, wat gebeurt er, als iemand wel aan wal lomt, en ze worden, hoe zal ik t zeggen, even aangepakt?Al zijn ze opgeleid, dus normaalgesproken, zullen ze niet meteen bijten, maar ja, t blijft een hond..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:36

Cayenne schreef:
In het geval van de Gorilla was de sloot er omheen al veel breder dan de normen die hier voor staan, en apen hebben een enorme hekel aan water, dus ik denk eigenlijk niet dat de schuld wat betreft het uitbreken bij Blijdorp ligt wat dat betreft.

Bij Maneges vind ik dat het voor beide partijen een risico is.

De norm was dit jaar op 6 meter gesteld....en daar voldeed de gracht in Blijdorp dus niet aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 12:37

Oh, dat heb ik dan weer net gemist Bloos
Moet ook wel zeggen dat ik 4 meter nog niet veel vond. Die beesten zijn zo enorm groot en krachtig..

ontopic: toen ik nog klein was en op de manege reed, is er ook wel eens een ambulance nodig geweest, maar de "eigen risico" bordjes hebben er altijd gehangen Ja

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:39

Die aap is echt enorm, en ze mogen mss niet van water houden, maar als ze er eenmaal eens doorheen gegaan zijn, wat let ze dan de volgende keer ??

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:43

Volgens mij heb ik het redelijk save geregeld, het meisje wat mijn paard rijd is minderjarig haar ouders heb ik een overeenkomst laten ondertekenen van een contract Lijst voor afstand van alle aansprakelijkheid tegen mij ,mijn erfgenamen en mijn paard. Dit heb ik overgenomen van mijn duikcursus waar je ook zoiets moet ondertekenen voordat je begint. Het zit wettelijk lastig in elkaar maar ik probeer mezelf zoveel mogelijk in te dekken.
Misschien een goede tip voor anderen....

Ook zijn mensen gewaarschuwd wanneer ze ons erf betreden voor de honden maar of dat voldoende is weet ik niet.In mijn ogen hebben vreemden niks te maken op mijn erf als ik er niet ben en als ik er wel ben bijten ze niet (denk ik Nagelbijten / Gniffelen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:44

Mij is verteld dat zo'n contract niet rechts geldig is en je er eigenlijk niks aan hebt.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:49

Nog even over die handelsstallen: De kernvraag is wie er als 'bezitter' is aan te merken. Op het moment dat de trainer als bezitter wordt aangemerkt, zal jij niet aansprakelijk zijn voor zijn schade. In het andere geval gewoon wel. Dat heeft niks met professionele beroepsuitoefening te maken. Het is overigens wel zo dat van een professional over eht algemeen mag worden verwacht dat hij verzekerd is voor arbeidsongeschiktheid. Jij (jouw verzekeraar) hoeft dan alleen maar bij te passen.

Overigens is het ook nog wel zo dat gediscussieerd wordt over de vraag of aan het beroep van hoefsmid of dierenarts niet al een impliciete risicoaanvaarding besloten ligt. Uiteindelijk draait het toch om wie zijn feiten het beste over het voetlicht kan krijgen.

@rk: het is rechtsgeldig, zie mijn eerdere post.
@ paintedblack: je bent daarmee nog niet afgedekt. Je hebt een goed begin te pakken, maar als ze je toch aanspreken, hang je even goed. Het verschil met een duikcursus is dat dat duikpak geen dingen uit zichzelf doet of schrikt en je paard dat soms wel doet. Een contract voor een duikcursus is dus vele malen eenvoudiger dan een contract over een paard of ander levend wezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:50

floortje, je zecht toch wat ik ook zeg
Dat je uiteindelijk niks hebt aan zo'n contract.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:53

Wat ik weet is in eerste instante idd de eigenaar van het dier aansprakelijk, maar in de werkelijkheid is het niet altijd zo zwart-wit. Als er duidelijk te bewijzen is dat het letsel door onverantwoord gedrag o.i.d. komt zou er toch een deel van de schadevergoeding op rekening van degene die schade heeft.