Ernstig tekort tetanusserum

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Ernstig tekort tetanusserum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:59

Tetanus bij paarden verschrikkelijk vaak, dat je de andere niet ent ok maar tetanus dat zit overal ook op het terrein zelf.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:59

katiavl schreef:
Tetanus bij paarden verschrikkelijk vaak, dat je de andere niet ent ok maar tetanus dat zit overal ook op het terrein zelf.

Wanneer ben jij zelf voor het laatst tegen tetanus geënt? Laat je dat bij jezelf ook ieder jaar doen dan, net zoals bij je paard?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:02

Tolstoj schreef:
schaapjuh schreef:

Melden? En dán??

Overigens is mijn paard ook niet geënt, gaat tegen mn principes in Bloos en heeft dus niks met geld te maken.

En waarom gaat dat tegen je principes in? Je laat je paard heel bewust een zeer groot risico lopen. Jouw ouders hebben je toch ook fatsoenlijk ingeent? Jij hebt ook je Tetanus injecties gehad. (de DKTP injectie Difterie, Kinkhoest, Tetanus en Polio)

Tetanus en influenza komen vaker voor dan men denkt. Ik ent ook niet tegen alles (Rhino en Droes doe ik niet) maar Influenza en Tetanus zie ik echt als noodzaak.

Als kind ben ik inderdaad geënt maar als ik het toen voor het zeggen had (mits ik toen al kon praten dan Knipoog ) had ik dat zeker niet gedaan! Maar die tetanus injectie die ik als kind kreeg, die is allang niet werkzaam meer. Dus die zou je dan net zoals je paard jaarlijks moeten gaan halen. Word jij nog ieder jaar tegen tetanus geent?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:03

schaapjuh schreef:
katiavl schreef:

Wanneer ben jij zelf voor het laatst tegen tetanus geënt? Laat je dat bij jezelf ook ieder jaar doen dan, net zoals bij je paard?

om de zeven jaar en de vorige is een jaar geleden omdat het een combi vaccinatie was, ik ben geen paard. Paarden zijn nog gevoeliger voor

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:06

Het schijnt dat een paarden tetanus injectie iets van bijna 10 jaar werkzaam is... En waarom zouden paarden gevoeliger daarvoor zijn dan mensen?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:19

schaapjuh schreef:
Het schijnt dat een paarden tetanus injectie iets van bijna 10 jaar werkzaam is... En waarom zouden paarden gevoeliger daarvoor zijn dan mensen?

wow, dit zorgt voor verwarring Lachen je bedoeld een mensen-tetanus injectie toch?die is ongeveer 10jaar geldig... Voor paarden toch maar een jaar ofzo?
Geen idee, paarden zijn er veel gevoeliger voor, en de gemiddelde mens weegt ook geen 600kilo Knipoog Dat heeft er miss ook mee te maken...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:37

schaapjuh schreef:

Geen idee waarom ze gevoeliger zijn(en of ze gevoeliger zijn) maar dat van die 10 jaar heb ik nog nooit gehoord.

Paarden komen meer in aanraking met vuil dan mensen en maken ook meer kans op een wond waar geen zuurstof bij kan. Dat zijn nl de ideale omstandigheden om Tetanus te krijgen. Ik heb het een keer gezien bij een paard die vanwege allergie voor de entstof niet ingeent kon worden tegen influenza en tetanus(het is zeker 25 jaar geleden er waren geen alternatieven) Het paard was al een jaar of 4 niet ingeent. Het paard kreeg tijdens een buitenrit een wond aan zijn kroonrand en enige tijd later is hij dus overleden aan Tetanus. Een heel akelig gezicht. Het was overigens niet mijn paard.

Ik ken gelukkig helemaal niemand die zijn paard niet ent. Ik stond dus ook erg te kijken het grote aantal paarden dat niet wordt geënt.

En wees maar blij dat je als kind je entingen hebt gehad. In Nederland kan je nog steeds polio krijgen. En omdat iedereen is ingeënt zijn de gevolgen veel erger als je nu besmet raakt dan vroeger toen er nog geen entstof beschikbaar was. Je hebt nl ook niet meer een heel klein beetje weerstand tegen polio omdat het gelukkig heel erg zeldzaam is. Alleen als je nu niet geënt bent krijg je de volle laag. Het paraplu effect noemen ze dat.

Laten we het maar niet over rode hond hebben als je zwanger bent.

Ik snap mensen die hun kinderen niet enten ook niet. Echt ik vind ze volslagen idioot. Je gaat je kind (en ook je paard niet) toch niet willens en wetens blootstellen aan een zeer gevaarlijke ziekte die zo eenvoudig te voorkomen is.

O en ik zorg inderdaad regelmatig voor een booster voor mezelf, zit nou eenmaal veel tussen de paarden. Overigens krijg je ook als je kort geleden tegen tetanus geënt bent nog een tetanusserum injectie.