Paardenvlees, vlees van de toekomst, aldus Gordon Ramsay

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jacqq

Re: Paardenvlees, vlees van de toekomst, aldus Gordon Ramsay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:09

in drop zit geen paardenvlees, maar dierenbotten (in de meeste gevallen koe.. ) net als marshmellows en lijm (maar ik neem aan dat niemand lijm eet xD) in de meeste drop zit dus geen paard maar in sommigewel Boos!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:09

Toevallig heb ik afgelopen weekend paardenbiefstuk bereid.
Het kwam ter sprake bij onze slager door de paarden in Friesland.
Hij vertelde mij toen dat hij soms weleens een paard slacht omdat zo'n dier ernstige HKO of iets dergelijks heeft.

Mijn man wilde het wel een keer proberen, zeker nadat hij van een paardenslager had gehoord dat het erg lekker is.
En ik vind het hypocriet dat we wel rund en varken eten, terwijl wij persoonlijk net zo begaan zijn met koeien als met paarden.
Een eigen koe hoef ik ook niet op mijn bord, maar een lekker stukje vlees van de slager, daar zeg ik geen nee tegen.

Toevallig had onze slager vorige week een paard geslacht en dus paardenvlees in de aanbieding.

Ik heb mij geestelijk moeten voorbereiden op de aankoop en de bereiding ervan. Over het eten had ik nog niet eens nagedacht.
Ik heb er nachtmerries van gehad.
Maar toch doorgezet en zaterdag het vlees gekocht.

En ik moet eerlijk bekennen, ondanks ik het moeilijk vond om het te eten, het vlees erg lekker is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:11

In drop zit gelatine en dat wordt gemaakt door lichamen (compleet) van paarden, koeien e.d. heel klein te vermalen tot een soort meel. Van vlees kun je idd niet spreken, maar van bot ook niet Lachen
Ik zal de link even op zoeken. Is wat makkelijker.

viewtopic.php?f=178&t=763559

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:43

De man kan goed koken en houdt ervan om een beetje te provoceren, dat is overigens bij de Engelsen niet zo heel erg moeilijk Knipoog . Al zullen velen hem dit soort acties niet in dank afnemen.
Wat paardenvlees eten betreft, dat moet ieder voor zich weten. Hier in Nederland is het niet zo makkelijk te vinden, maar kwalitatief is het beter dan bioindustrie vlees.
Ik hoef het in ieder geval niet, ik eet wel vlees, hooguit 3 x per week, maar alleen van dieren waarvan ik weet dat ze een normaal leven hebben gehad. ( Dus scharrelkip, scharrelkoe en varken).
Ietsje duurder maar zonder nare bijsmaak, letterlijk en figuurlijk Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:56

Gut, krijgt manege Stegeman misschien wel weer wat meer klandizie...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:04

No meat for me Lachen haha dus ook geen paardenvlees dankje de koekoek..
Ik lust wel een keer een stukje mens Extreme duivel stukje Gordon Ramsay ofzo yumyum Whoosh!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:16

argonlover schreef:
(maar ik neem aan dat niemand lijm eet xD

Nee, dat snuiven we alleen... Haha!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:20

Dat van die BBQ is ook echt weer voor de publiciteit... ik vind het belachelijk... Ik let er verder wel op dat ik geen paardenvlees binnenkrijg, op feestjes eet ik ook geen fricandellen, maar ik denk vast wel dat ik een keer iets gegeten zal hebben met paard erin ja... kan je dan ook niks aan doen...

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:31

Mensen die geen paardenvlees eten, maar wel koeienvlees of varkensvlees vind ik waanzinnig hypocriet... het spijt me heel erg, maar dat is echt mijn mening. Vaak hebben de paarden nog een beter leven gehad dan de koeien en varkens die voor de vlees gefokt zijn!

bovendien... als ze toch al dood zijn, anders wordt er lijm van gemaakt, doe mij dan maar een lekker stukje vlees Haha!

bonjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:37

ik eet weinig vlees gewoon omdat ik het niet lekker vind, maar ik eet kip, koe, en JA ook paard.. eet alleen geen varken ivm allergie. maar waarom eet je wel andere dieren en geen paard??

tja en dat er bijna reclame voor word gamaakt is wel erg en kip is even gezond!!

groeten aukje

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:40

Ik eet wel vlees zoals kip, varken, koe, etc. Maar paardenvlees niet. Niet omdat ik het niet rechtvaardig vind ofzo, maar puur omdat ik het echt niet lekker vind. De smaak vind ik niets Tong uitsteken

Maar om nou te zeggen dat je een paardenbbq op een renbaan moet houden, vind ik een idioot idee!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:50

gentille schreef:
Mensen die geen paardenvlees eten, maar wel koeienvlees of varkensvlees vind ik waanzinnig hypocriet... het spijt me heel erg, maar dat is echt mijn mening. Vaak hebben de paarden nog een beter leven gehad dan de koeien en varkens die voor de vlees gefokt zijn!

bovendien... als ze toch al dood zijn, anders wordt er lijm van gemaakt, doe mij dan maar een lekker stukje vlees Haha!

Waarom? kan je toch bewust voor kiezen...
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen zeggen: Aan het paard heb ik teveel steun en lol om het 's avonds op mijn bord te hebben liggen... veel mensen voelen zich meer verbonden met het paard dan met een koe of varken. En dat heeft helemaal niks met hypocriet te maken maar dat spreekt je gevoelsmatig gewoon tegen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:54

Paardenrookvlees op brood vind ik eigenlijk best lekker. Koop het zelf nooit, gek eigenlijk, maar ik sla het zeker niet af als het aangeboden wordt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:54

Lovely1 schreef:
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen zeggen: Aan het paard heb ik teveel steun en lol om het 's avonds op mijn bord te hebben liggen... veel mensen voelen zich meer verbonden met het paard dan met een koe of varken. En dat heeft helemaal niks met hypocriet te maken maar dat spreekt je gevoelsmatig gewoon tegen.

Dat heeft alles met elkaar te maken. Ik snap het gevoel wel, maar als je er rationeel naar kijkt is het zo hypocriet als de pest. Wat is het (rationele) verschil tussen een koe en een paard?

Het gaat om emotie. En als emotie meespeelt word je soms hypocriet. Geeft niets (vind ik).

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:58

Lang lang geleden had Midas Dekkers een kinderprogramma op de radio. Ik weet nog dat hij een keer aan de luisteraartjes uitlegde hoe ze hun cavia het lekkerst konden marineren en bereiden...Deze actie van Gordon Ramsey doet me daar een beetje aan denken, smakeloos

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:59

rationeel is imo de functie, denk ik. Een koe doet niks anders dan voor je eten, melk afgeven en vlaaien leggen. Dat is veel meer een gebruiksvoorwerp.

Een paard, niet voor niks een edel dier, hielp ons vroeger. Op het land, naar de kerk, noem maar op. Het paard heeft ons al die jaren veel en vaak geholpen, terwijl de koe en het varken daarin een stuk koppiger (dommer??) zijn en ons al heel lang enkel voor het vlees en melk e.d. dienden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:00

Waarom eten we eigenlijk geen kat en hond maar weer wel konijn?
Zou dat gewoon niet smaken (vleeseters?) of een dieper liggende reden?
Als je er over na gaat denken welke dieren we wel en niet eten en waarom eigenlijk wel of niet....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:01

Sammie: runderen worden anders toch ook echt wel ingezet om te werken hoor. Varkens dan weer niet.

ElCid

Het paardenvlees wat je hier in Nederland kan kopen is hoofdzakelijk "jong " paardenvlees tot ca. 1 jaar ( uitzonderingen daargelaten). Ouder paard schijnt snel taai te worden, heb ik van horen zeggen. Vandaar dat die dieren op transport gaan naar Italie om daar, meer door dan levend, in de salami gedraaid te worden Verdrietig .
Dus het aanbod hier van paardenvlees is inderdaad vaak gezond, mals vlees ( vooral veel shet hengstveulens komen bij de slager terecht). Maar deze dieren hebben een beter leventje gehad dan veel kalveren/ koeien en varkens.
Smakelijk eten Vork

Chocopasta

Citaat:
In het programma zegt Ramsay dat volbloedpaarden het lekkerst smaken en houdt hij een paardenbarbecue op de beroemde renbaan van Cheltenham.

Rolleyes
Dat vind ik dan weer een beetje té..
Laat mensen lekker in hun waarde.
Als iemand geen paardenvlees wil eten, prima.
Als iemand wel paardenvlees wil eten, óók prima.
Ik doe wel wat ik zelf wil..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:03

@ Sammie: Nee, ratio zijn feiten.

Een dier eten wat je helpt is wellicht minder handig dan een beest eten wat je tegenwerkt. Maar in die zin kunnen we ook geen koe meer eten, want de koe geeft melk...
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 09-05-07 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:03

Kimnor schreef:
Suzanne F. schreef:
Die paardenBBQ vind ik wel erg provocerend. Vork

Daar ben ik het mee eens..
Ook ik eet gewoon vlees, maar geen paardenvlees als ik het redden kan.
Maarja in een frikandel zit toch ook paardenvlees/afval? Soms ontkom je er niet aan..

Groetjes Linda

Ja inderdaad.. Hier hetzelfde.. Tong uitsteken

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:15

@ Sammie; Teeeeeeeeeeeeeeeeering, doe niet zo spastisch. Ik zeg niet wat je moet doen, ik zeg wat je zou doen als je behalve van je paard ook van andere dieren houd. Ik zei alleen dat ALS we allemaal paard zouden eten, dat er dan minder dieren op gruwelijke wijze gefokt hoefde te worden om in onze vleesbehoefte te voorzien. En dat is een feit. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Ik lust zelf ook geen paardenvlees, maar wat ik zeg is waar. Dus ALS iedereen paard ging eten DAN hoefde er minder dieren gefokt te worden voor het vlees.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:17

Margreet schreef:
Sammie: runderen worden anders toch ook echt wel ingezet om te werken hoor. Varkens dan weer niet.

Ja, dat zijn die grote beesten, maar die zijn tegenwoordig toch haast uitgestorven Haha! Bij de boer zie je ze iig weinig Haha!

Ir111 schreef:
@ Sammie: Nee, ratio zijn feiten.
Ja, dus? Het is toch een feit dat de functie van een koe en paard al jaren anders is. En zeker nu al. Waarom kan dat niet resulteren in andere (emotionele) redenen waarom een koe wel eerder opgegeten wordt door een paardenliefhebber en een koe niet?

De koe geeft idd wel melk en daarmee is het dus een gebruikersdier. Niet eentje waar je erg van afhankelijk bent. Daarna gaat hij de molen in. Dat werd vroeger ook wel met paarden gedaan, maar de functie is toch anders. En nu is dat verschil zo groot dat emotie nu een grote rol speelt.

Konijn wordt hier ook gegeten Lachen Hond hier weer niet, omdat het net als kat een huisdier is. Daar bouwen we een band mee op.

BGGBWM zou je misschien even normaal willen doen. Op zulke reacties ga ik niet eens in Doei!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:20

@ Sammie; Mijn excuses; ik dacht; ik ga even naar jouw niveau. Ik geef alleen een reactie op je zielige verhaaltje op een pagina hiervoor. En schijnbaar ben ik niet de enige die je onzekere, verdedigende en spottende reactie misplaatst vind.