Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Margriet7

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:21

fjordnina schreef:
Dat is goed nieuws!
@Grietje: A.s. Dinsdag om 20.30 op Ned.1

Dinsdag, oke dankjewel Lachen

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:23

Ben ook benieuwd naar de uitzending, alleen ben ik dan bij mn paard.
Weet iemand van jullie wanneer/waar je dan de herhaling kunt zien ( op i.net of herhaling op tv?)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:25

Ik ga dit zeker kijken Ja
Ik rijd altijd buiten en vraag me regelmatig af wat sommige mede-weggebruikers toch bezield
Vrijdag scheurde er nog een auto strak langs ons heen, ik kon 'm zowat met m'n zweep aanraken
Daarnaast reed ie zeker 80 en had ook nog eens een hoop lawaai Boos!
Gelukkig zijn mijn verzorgpaarden erg braaf, maar ze zal maar net toevallig een stap opzij doen...
ik moet er niet aan denken zeg wat er dan zou kunnen gebeuren
Laatst bijgewerkt door amy_leftover op 22-04-07 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:34

ik ben benieuwd! ik heb ook mindere weggebruikers meegemaakt.. ik reed terug naar stal, smal fietspad, een stuk of 9 brommers, vlak achter me, hele tijd optrekken, maar niet langs me rijden, toen vlogen ze ineens allemaal voorbij, [naam] was helemaal over de zeik en kwam een flink stuk omhoog, ze keken om, en reden keihard weg Boos!
maar het kan ook anders, de meeste jongens die ik vaker tegenkom rijden heel langzaam, en 1 doet zelfs zijn motor af todat ik voorbij ben, dat vind ik dus super!

combo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 17:26

Ik zag het in de krant staan! Zeer goede actie van blik op de weg!

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:36

Hellemaal mee eens !!

Ik heb nu menlessen ,nou ik hou af en toe ook mijn hart vast hoor !
Maar zeker ook als ik met mijn paardje naar buiten gaat ...idioten af en toe

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:46

tamary schreef:
Kuggur schreef:
Tsja, het is eigenlijk HC's stokpaardje, maar hoewel het natuurlijk
vervelend is op onbegrip/onkunde van medeweggebruikers te stuiten, als
jij en je paard daar niet adequaat op kunnen reageren kun je je
afvragen of je combinatie aan het verkeer deel kan nemen....mijn mening
is van niet.

Dan moet je daar wel de ruimte en de tijd voor krijgen. Als een automobilist met 80 op een slecht overzichtelijk smal weggetje aan komt racen maakt het niet uit of je met de fiets of met een braaf paard bent. De kans dat het dan goed fout gaat is groot.

Het is vaak niet alleen dat andere mensen geen verstand en geduld hebben met paarden, maar een aantal eisen gewoon dat iedereen voor hen opzij gaat, ookal krijg je er de tijd niet voor.

Daarnaast krijg je geen verkeersmak paard als je niet oefend en ook een ervaren paard kan wel eens iets fout doen. Het is nog steeds een levend wezen en geen machine.

Amen !!!!!!! Knipoog

Iltza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:06

da's erg vanavond ff kijken. wel zielig voor het baasje
Ach gut Ach gut

-------------------------------------------------

ik lig nu al zaterdag in het ziekenhuis in Delft. Verdrietig Verdrietig

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:14

ik ga ook zeker kijken vanavond

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:29

Afgelopen weekend nog:

Hoewel alle paarden die meegaan verkeersmak zijn, blijven een aantal elementen wel spannend:
tractors die dichtbij passeren en vrachtverkeer.
We kwamen wel 10 joekels van tractors tegen. Elke keer ging het goed doordat we op een kruising konden staan, of in een tuin, weiland of dat het een brede weg was.

Maar één boer werd boos op ons. Hij kwam op een smalle weg aanjagen op zijn tractor en wij probeerden nog op het erf van de boerderij te komen. Helaas, hij ging te hard. Wij weken uit naar de opgang het bouwland om te wachten dat hij passeerde.
De beste boer stopte voor onze neus om... ons uit te kafferen! Waar we het LEF vandaan haalden om zomaar op bouwland van iemand anders te gaan staan. Toen we rustig uitlegden dat tractoren best spannend zijn voor paarden en we niet naar het erf konden uitwijken omdat hij aan kwam denderen schreeuwde hij alleen 'dat hij al 20 jaar in de paarden zat en heus wel wist hoe paarden op tractoren reageren'.

Helaas, het is op een ruzie uitgelopen. En dát vond ik heel erg. Ik was echt teleurgesteld dat een boer die toch van de hoed en de rand moet weten, zó stennis maakt terwijl wij alleen een veilige situatie wilde creëren. En dat juist híj (die al 20 jaar in de paarden zit) zo hard komt aandenderen met die grote machine.

Gelukkig ook goede verhalen:
Er is wel eens een vrachtwagenchauffeur gestopt, motor uitgedaan, sleuteltje uit het slot om mij te laten zien dat we met paard veilig konden passeren. Geweldig!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:37

Ben benieuwd wat ze erover gaan zeggen in de uitzending. Zeker eens goed om mensen wat beter te voorlichten over paarden in het verkeer.

Verder is het gewoon de verantwoordelijkheid van ons samen. Als die auto op dat krappe landweggetje met 80 dicht langskomt. Dan heb ik daar met m'n paard maar mee te dealen om het ff zo te zeggen.
Even met je hand zwaaien om duidelijk te maken dat ze beter vaart kunnen minderen zou ik zeker doen. Maar als hij dat negeert dan heb ik het er maar ermee te doen. Je kan de gekste dingen tegenkomen, dat is dan ff niet anders en dan is het aan mij de beste manier zoeken om mij en m'n paard er goed doorheen te krijgen.
Hoe meer rekening ermee wordt gehouden hoe beter natuurlijk, dus zo'n uitzending kan geen kwaad.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:40

Mee eens! Ik vind het ook onverstandig om onervaren ruiters op onervaren paarden naar buiten te laten gaan. En vóórdat ik met mijn eigen merrie alleen het verkeer inging 'kenden' we elkaar ook al een poosje, hoor!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:43

Leeuwnie, je moet eens weten hoeveel mensen het land opgaan met paarden en dat de beste boer vervolgens met de gebakken peren zitten. het is wel hun brood en 'maar' onze hobby. Ik snap jou en ik zou hetzelfde gedaan hebben om ongelukken te voorkomen, maar snap hem zeker ook. Misschien zat het hem nogal hoog of had hij nu eindelijk iemand op heterdaad en konden je daarom niet fatsoenlijk met hem praten, dat is idd jammer. Je kan elkaar beter begrijpen dan uitfoeteren.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:52

ik te paard werd pas bijna platgereden door een dierenambulance.. hij deed zeker aan klantenwerving ofzo..

goh dat van die boer.. volgens mij was ik gaan huilen als iemand zo tegen me tekeer ging

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:06

Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik denk dat ze het vaak zelfs expres doen! In de hoop leedvermaak te kunnen bezichtigen.
Zo egoistisch zijn de meeste mensen wel.

Of als ze het niet voor het leedvermaak doen, dan is het gewoon omdat ze asociaal zijn en er schijt aan hebben dat jouw paard eventueel er vandoor kan gaan en weet ik niet wat..

Ookal weet je niks van paarden, wou je mij gaan vertellen dat je dan helemaal niks van dieren in het algemeen weet? daar word toch al op de basischool aandacht aan besteed, en zoniet zal het toch wel staan in dat theorie boekje waaruit je moet leren om je rijbewijs te halen?

het is toch gewoon logisch als je langs een dier rijd en je toetert daarbij onverwachts flink of komt vlakbij langs scheuren etc. etc. dat dat dier kan gaan schrikken?

Ik denk dat ze het wel weten en vaak gewoon met opzet doen.
En vind het zeer ZEER jammer dat mensen zo weinig met elkaar rekening houden, en trouwens niet alleen in dit opzicht.
Alleen maar ikke ikke ikke. om te kotsen zeg ik je Boos!

Mooi dat er aandacht aan word besteed ga zeker kijken Pling

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:16

Ik ga er niet vanuit dat iemand iets expres doet. En als het wel zo is dan ben ik de verstandigste en ga zorgen dat mijn paard onder me blijft.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:22

Mooi zo positief blijven ik kan dat inmiddels echt niet meer. je zal wel moeten diegeene te zijn die dan het meest verstandig is, ik vind het alleen zo jammer dat dat intitatief zelden word gemaakt vanuit de bestuurder zijn kant uit. Boos!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:03

ik ben 2 jaargeleden in de sloot gevallen met een pony, omdat er een auto met 120 voorbij reed waar ze van schrok.. van het verkeer moet je het maar hebben!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:36

ik kijk ook zeker

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:51

Nou ik zit het te kijken en het wordt heel duidelijk verteld vind ik.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:53

Nou ik vond het erg tegen vallen. Op zich idd wel duidelijk verteld, maar erg kort en weinig hierover.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:54

nou , net gekeken
werd wel goed en vrij duidelijk door die man uitgelegd, en werd best veel tijd aanbesteed.
ik hoef gelukkig niet veel met mijn paard de weg op, en als dat al zo is, valt de drukte meestal nog wel mee.
maar zelf op die weggetjes war ik rijd rijden gekken je vaak bijna van de eehhmm hoefijzers af

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:00

lotteElb schreef:
Nou ik vond het erg tegen vallen. Op zich idd wel duidelijk verteld, maar erg kort en weinig hierover.

Inderdaad ook ik vond het tegenvallen.Dat je niet op een fietspad mag rijden dat weet ik maar toch doe ik het in sommige situaties omdat het anders te gevaarlijk is op de weg.Vlak bij mijn stal is een weg waar maar 80 geredn mag worden,maar de meeste rijden hier zeker dik 100.Verder zijn er aan allebei de kanten dikke bomen en is de weg vrij smal.Als auto,s elkaar tegenkomen moet je al opletten als automobilist om geen boom te raken.Nu ligt een stukje van de weg een veilig fietspad wat ik dan toch liever neem met mijn paard.
Ik rijd lang genoeg om de verkeersregels te kennen maar kies in sommige situaties toch voor mijn eigen veiligheid en die van mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:07

ik heb het ook zitten kijken omdat ik niet vaak in het verkeer terecht kom was ik er toch wel benieuwd naar wat nou de echte regels zijn, dat je op de autoweg moest wist ik wel al maar nogsteeds heb ik het gevoel dat je met je paard toch echt niet op een weg thuis hoort waar ze boven de 60 rijden.
vind het jammer dat ze daar erg weinig aandacht aan besteed hebben, want waneer moet je nou wel en waneer moet je niet op de rijbaan is mij nogsteeds vrij vaag.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:11

ben het met jullie eens vond het erg tegen vallen.