Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:20

xSCWx schreef:
of mogen we, bij wijs van spreke ook op de snelweg..
Alleen als je een racepaard hebt denk ik. Clown

Anoniem

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:24

Mogen (brom)fietsers en tractoren op de snelweg?
Denk dat je dan je antwoord voor het paard ook wel hebt

Met paarden op de weg is het gewoon logisch nadenken, dan gaat het allemaal goed.
Bijna elk fietspad heeft een berm, komen er fietsers aan vind ik het niets anders dan normaal dat je in de berm stapt.

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:31

Ik denk altijd wel logisch na op de weg,maar de bestuurders die mij de beugels van mijn voeten rijden niet.
Pas is er een meisje van stal bij ons aangereden,omdat de auto die haar voorbij ging zo gruwelijk dicht op haar reed,dat het paard wilde omkijken naar wat er gebeurde naast zich,en toen de autospiegel tegen zijn hoofd kreeg.
De spiegel was eraf,en de bestuurder was boos.
Die had geen afstand gehouden,maar werd wel boos dat 'het paard zijn spiegel vernield had'.
Lips are sealed

Anoniem

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:34

Dan moet ie maar lekker boos zijn, als ik netjes aan de kant heb gereden zou ik me daar dus niks van aantrekken Lachen

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:43

Wordt eens tijd dat ze wat aandacht besteden aan paarden in het verkeer!
Zo vaak gehad dat ik onderhand voor mijn sokken gereden werd
Moet je langs de berm rijden, maar auto's mogen er wel 80, wordt aangegeven slecht wegdek, en dan komen ze nog met aanhangers vol met metaal e.d. voorbij gescheurd met het nodige kabaal. En dan vinden ze het gek als ik midden op de weg ga rijden omdat ze niet naar mijn handgebaar luisteren om zachter te gaan rijden
Ik rij mooi op de stoep of op het fietspad, en dat voor de veiligheid van mij en het paard.
Wel ga ik dan netjes aan de kant als er mensen, fietsers e.d. aankomen.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:47

ik vind het een goede zaak als automobilisten wat meer gaan weten over ruiters, maar andersom zou het ook geen overbodige luxe zijn.

maar geef dan wel juiste informatie, naar mijn weten is het nog altijd niet verplicht een cap te dragen buiten
verder zag ik een reactie eerder ergens staan dat je buiten niet zonder bit mag rijden, vraag me af waar je dat vandaan hebt?

Anoniem

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:48

DE cap is buiten idd niet verplicht
Dat het wel verstandig is lijkt me toch geen discussie Haha!

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:51

Ik rij ook bitloos,en dat mocht van de verzekering.
Je moet kunnen aantonen dat je je paard onder controle hebt,en dat is moeilijk aan te tonen. Haha!
Als je je paard mee uit wandelen neemt aan het halster over de weg,heb je ook geen bit in,(je paard dan) en dan ben je ook verzekerd.
Cap is ook niet verplicht,maar maneges kunnen het verplicht stellen als je daar lest.
Ik met mijn eigen paard ben niet verplicht een cap te dragen.
Een autobestuurder is wel verplicht zijn gordel te dragen,maar als die hem niet draagt,en door de voorruit vliegt wordt ie ook opgenomen in het ziekenhuis,en die kosten worden ook gewoon vergoed.

xAndrea
Berichten: 37
Geregistreerd: 23-09-06

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:53

Ik reed laatst met een vriendin en onze paarden over de weg, waar je met een auto 60 mag... Veel mensen remden netjes af, en reden met een grote boog om ons heen, ik bedankte ze dan ook.

Toen kwam er uit de tegenovergestelde richting een golf aanracen die naar mij idee geen zin had om te remmen. Nu wist ik dan mijn paardje daar niet van schrikt, maar het paardje van mijn vriendin kan daar wel behoorlijk nerveus op reageren. Dus gebaarde beleeft met mijn hand of hij wat wilde afremmen... gaat hij zwaaien!! Bloos!

en remmen, ho maar Scheve mond

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:00

runningkawa schreef:
DE cap is buiten idd niet verplicht
Dat het wel verstandig is lijkt me toch geen discussie Haha!


eeuh.... denk dat dat best een punt van discussie is, maar dat terzijde.
ik vind wanneer er dan informatie naar buiten gebracht wordt, doe het dan alsjeblieft goed. een cap is niet verplicht, zet het er dan ook niet in. net als dat passende kleding verplicht is....

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:07

Grappig.. Hier hadden we gister nog een gesprek over op stal.

Onze stal ligt aan een 80 km weg, waar de meeste auto's denken dat ze er ruim 100 mogen rijden.
Het is ook de doorgaande weg richting het strand, dus met dit weer steen en steen druk.
We moeten soms 10 minuten wachten met oversteken Gaaaap Als we dan eindelijk overgestoken zijn rijd ik op het fietspad (breed fietspad met 2 stroken plus brede berm, plek genoeg om uit te wijken).. Het is gewoon levensgevaarlijk op de weg waar de auto's rijden.

Wel steek ik over dmv over de rontonde rijden omdat ik de fietstunnel te gevaarlijk vind ivm scooters.
In het dorp, waar alles 30 km zone is, rijd ik wel op de weg.

Verder zit ik me te bedenken dat ik weinig tot nooit in de berm rijd. Niet omdat ik het niet doe vanwege vertrapping. Maar omdat de bermen bij ons vol liggen met steenpuin en een tegel waar gras door groeit zodat automobilisten die op een smalle weg uit moeten wijken niet de boel kapot rijden.

Ik vind trouwens dat ze eerst maar eens de automobilisten regels van paarden in het verkeer moeten aanleren. De paardenmensen weten het (de meeste dan) wel. Maar het zijn dikwijls de automobilisten die gevaarlijke situaties opzoeken.. Bijv. toeteren als ze langs je willen en er tegenliggers aankomen.. Gestoord . Rakelings langs je rijden en dan nog lekker een prop gas geven. Nu is mijn paard 100% verkeersmak, maar soms vind ik het best een risico wat automobilisten nemen.
Maar aangezien die acties voor automobilisten al vaak gefaald zijn zijn het zeker nu de ruiters die andere regels opkrijgen.. Nagelbijten / Gniffelen

Nicolien84

Berichten: 336
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: De Goorn

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:14

Wat is fatsoenlijk verkeersmak.
Toen een paard van een vriendin net onder het zadel was. Zijn we ook de weg opgegaan. We liepen samen mee en gaven duidelijk aan dat automobilisten ff moesten afremmen. Dat werd totaal niet gedaan en er werd losgas en toeterend langsgereden. Dit was een rustig dijkweggetje. Hoe krijg je een paard fatsoenlijk verkeersmak als het op de weg onmogelijk wordt gemaakt.

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:47

Ik vind het gedrag van automobilisten/fietsers/brommers/vrachtwagens tegenover paarden heel verschillend. Sommigen remmen op tijd af, rijden rustig langs, en rijden ook nog een stukje rustig door voordat ze weer gas geven, dat vind ik zelf het fijnste. Sommige appels remmen kort achter je sterk af en als ze met de achterkant van hun auto op hoogte van het hoofd van het paard zijn geven ze vol gas Gestoord dat vind zelfs mijn bijna bomproofe pony af en toe best eng. Zo'n inmense vrachtwagen is ooit een keer uit een straat achter mij gekomen en direct achter mij afgeslagen langs mij... zo dicht dat ik vanaf Nordwind met mijn hand de vrachtwagen zij kant kon aanraken Nagelbijten / Gniffelen thank god is Nordwind rustig gebleven maar ik kan me zéker wel voorstellen dat sommige paarden daarvan volledig in paniek raken! Knettergek was dat! Sommige mensen weten echt wat ze doen, anderen absoluut niet moet inderdaad meer aandacht aan besteed worden omdat het, zeker nu in de zomer, toch wel gevaarlijk kan worden!
Voor de rest rijd ik sowieso als er een weg is altijd op de weg en als mij dat te gevaarlijk is ga ik op het fietspad. Bv als het een smalle weg is of als er aardig tempo gereden word en ik makkelijk op het fietspad kan. Ik ga nóóit in de berm rijden! ook niet als deze goed berijdbaar is. Ik ga áltijd dan op de weg zodat ik desnoods nog opzij kan de berm in. Als je al in de berm rijd en er scheurt een gek langs heb je helemaal geen ruimte om uit te wijken en lig je in het ergste geval in de sloot, tegen een boom of whatever er naast die berm is. Nee, dat is me echt veel te gevaarlijk Ik rijd altijd zo dat ik ruimte heb om uit te kunnen wijken bij nood.

Anoniem

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:02

_rosita_ schreef:
runningkawa schreef:
DE cap is buiten idd niet verplicht
Dat het wel verstandig is lijkt me toch geen discussie Haha!


eeuh.... denk dat dat best een punt van discussie is, maar dat terzijde.
ik vind wanneer er dan informatie naar buiten gebracht wordt, doe het dan alsjeblieft goed. een cap is niet verplicht, zet het er dan ook niet in. net als dat passende kleding verplicht is....

Een motorpak is ook niet verplicht, toch zal de politie als hij je aanhoud er veel kans een opmerking over maken Lachen

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:06

In het belgisch handboek voor het behalen van rijbewijzen staat dat de automobilist het rijdier met aangepaste snelheid moet voorbijsteken. Indien het rijdier tekenen van zenuwachtigheid of angst vertoont, moet de automobilist stoppen en indien nodig zelfs zijn motor afzetten.

Het is puur laksheid van een bepaalde groep automobilisten die zich hier niet aan houden. En dit dankzij het meest bekende vervoermiddel: Koning Auto: "Ik rij met een auto dus ga uit de weg. Raak je mij dan ben je dood". Iedereen gaat uit de weg voor een voorbijrazende auto. Fietser, voetganger, paard ...
Het gaat gewoon veel verder dan ruiters passeren. Zo passeren ze ook tragere chauffeurs, tractors, fietsers, voetgangers.

Er zijn volgens mij 2 groepen: de groep van mensen die rijden met bovenstaande leuze: gierende banden, toeteren!!, gas geven ...
En de groep van onwetende mensen, stadsmussen die maar snel het gevaarlijke dier willen passeren. Al haperend en onwetend snel gasgeven na het dier te zijn gepasseerd. Of onwetende fietsers die 'vriendelijk' bellen om te laten weten dat ze gaan passeren.

Edit: zo vind ik het ruiterbewijs ook een papiertje van niets. Een ruiterbewijs geeft zeker geen garantie van veiligheid, maar dat is een ander verhaal
Laatst bijgewerkt door SDE op 15-04-07 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:07

Marloes_R schreef:
Het schijnt idd dat je niet zonder bit over straat mag gaan.


Was dat voor een lariekoek Sigaar
Als een paard ervandoor gaat kun je hem zelfs niet met het scherpste bit tegen houden. Die regel over dat je niet op het fietspad mag vind ik ook erg bedenkelijk. Hoe stellen die zich dat in godsnaam voor?!

Anoniem

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:08

Wat is er mis met bellen?
Als je paard daar niet tegen kan is hij ook wel erg znel opgefokt Lachen

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:15

Quote: Ze mogen - levensgevaarlijke uitzonderingssituaties daargelaten - niet op het fietspad of op het voetpad.

Leuke situaties krijg je hierdoor : Men neme een relatief gezien smalle dijk met rijbaan en fietsstrook. Je MOET dus volgens bovenstaande op de rijbaan. Auto's moeten inhalen over de andere weghelft, terwijl er rechts van jou en je paard een scooter/bromfietser/fietser passeert. Ja, duidelijk! Dit is een veilige situatie!!!
Na, ik blijf wel veilig op de fietsstrook (er is geen berm), vindt je het heel erg?
Dát is pas meedenken met en in het verkeer: weinig obstructie voor andere weggebruikers, alle inhalende partijen hebben de ruimte om te passeren.
Meerendeel van ons (ruiters) denkt zo: veiligheid voorop voor iedereen, maar uitgaande van veiligheid voor jezelf en je paard.
Snap niet dat hier alweer een 'ophef' over is, alsof wij ruiters 'ala Pennymeisjes' niet weten hoe we ons moeten gedragen in het verkeer, want zo komt het op mij over! Boos!

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:43

ik vind het goed dat dit soort dingen meer in de publiciteit komt omdat er nog teveel mensen zijn die inderdaad geen idee hebben hoe een paard of pony kan reageren

veerle123
Berichten: 382
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Vaalbeek

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:14

Dat autobestuurders vaak niet weten dat wij op de straat moeten lopen, kom ik steeds tegen als ik rij.Meestal zijn we met 2 of 3, en gaan we al met 1 paard op het voetpad ookal mag het niet.Toen we eens met 2 paarden dan op straat reden is er zelfs een auto geweest die naar ons geclaxoneert(getoetert) heeft!!!!!kun je dat nu geloven, dan wees hij met zijn vinger naar de trotoir.Ook vlammen de auto's ons voorbij en komen HEEL DICHT; we moesten een tijdgeleden een kruispunt oversteken, normaal ontwijken we dat, maar in dit geval kon het niet, is er gewoon een auto tegen een van de paarden gereden, beest stond de bibberen (maar geen wonden) rijden zo gewoon door met hun middelvinger op!!!!wat mij ook opvalt is dat ze zo ongeduldig zijn dat ze gewoon in een bocht voorbijsteken.Sommige wachten en geven we soms teken dat ze voorbij kunnen als er geen auto's afkomen.

veerle

ZzzeiN

Berichten: 6310
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:22

Goed dat zoiets meer naar voren wordt gebracht, ik erger me vaak het meest aan wielrenners, die kan je zo'n beetje op hun schouder tikken als ze voorbij rijden.
Verder vind ik dat bij veel paarden het fietspad toch veiliger is.

xSCWx

Berichten: 7101
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:30

Tinkerloos schreef:
xSCWx schreef:
of mogen we, bij wijs van spreke ook op de snelweg..
Alleen als je een racepaard hebt denk ik. Clown

Haha Haha! Ja maarja, defenitie 'weg' is dus ook de snelweg.

Citaat:
Mogen (brom)fietsers en tractoren op de snelweg?
Denk dat je dan je antwoord voor het paard ook wel hebt

Maar (brom)fietsers mogen ook niet op de weg dus waarom een paard dan wel, die in stap ook nog langzamer is dan een fietser.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:33

wielrenners daar kan ik inderdaad een boek over vol schrijven en weet je wat het grappige is? ik was eens op een verjaardag en daar waren toevallig een aantal fanatieke wielrenners aanwezig (wist ik niet hoor) en het gesprek ging ineens die kant op en zo konden we mooi onze ergenis en ervaring delen en voor beiden viel wat te zeggen en nu begrijpen we elkaar een beetje

Anoniem

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:38

Mag een tractor dan op het fietspad Haha!

Orange_peach
Berichten: 1121
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: België

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:41

Flurk schreef:
wielrenners daar kan ik inderdaad een boek over vol schrijven

Ik ben beide (wielrenner + ruiter) dus ik weet de ergernissen ook wel van beiden.

Zelf rijd ik nooit met mijn paard op een weg waar veel auto's voorbijkomen, dat is het geluk van een bos met ruiterpaden in de buurt te hebben.
Moest ik ooit op de weg komen denk ik dat ik ook ga kijken naar de veiligheid voor mijn paard (en mij) voordat ik naar de verkeersregels zal kijken.

OP