Laatste Belgische paardenslachterij in VS gesloten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Laatste Belgische paardenslachterij in VS gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 23:03

mss ben ik raar,
Maar ik vind dit toch niet zo heel vreemd...

Uberhaupt ben ik tegen het slachten van dieren... Maargoed, daar is iedereen vrij in, en als mensen er bewust voor kiezen om vlees te eten, ga ik die mensen echt niet proberen te overtuigen oid. Dat is hun eigen zaak... Ik doe het niet. En dan nog eet ik principieel liever paardenvlees (ok, het vind ik goor.. Maar paarden worden aan het eind van hun leven naar de slager gebracht... Koeien worden vermoord om opgegeten te worden)

Ik vind dus wel dat een paard gelijk staat aan andere dieren... Maargoed, het is ook maar net hoe je tegen je beest aankijkt... Persoonlijk zou ik mijn paard niet naar een slager brengen, maar als iemand anders dat doet vind ik dat op z'n minst begrijpelijk

Maargoed, het is vooral denk ik een stukje cultuur.. In Amerika kijken ze anders tegen het slachten van paarden aan..
Wedden dat heel Nederland op zijn kop staat als er een hondenslager wordt geopend...
Ik kan me een incident herinneren met een chinees.............

In amerika kijken ze anders tegen het slachten van paarden dan in Nederland, en ik vind daar gewoon respect voor moeten hebben.

Zoals ik al zei, ik denk dat een paard slachten in amerika gevoelsmatig gelijk staat aan een hond slachten in nederland...
Dat doe je niet....
(met alle respect voor de mensen die in ned. hun paard naar de slager brengen hoor...)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 23:20

Ik vind dat Amerika eindelijk eens iets goeds doet. Lachen
Weg met die enge slachterijen daar. En ik zou het geweldig vinden als ze dat voor alle andere dieren ook zouden doen trouwens. Maar dat is helaas te veel gevraagd. Maar nog steeds mijn ideaal, een vegetarische wereld. Dat zou pas mooi zijn.

Dat men het hier in NL 'goed' doet, ach, je hebt goede en slechte slachthuizen. Mij zal je er in elk geval niet zien met mijn paard.

By the way; ik ben overtuigd vegetarier en zal mijn paard nooit naar de slacht brengen. Wat anderen doen is wat mij betreft hun zaak, maar het is gewoon niet mijn ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 23:23

dit moet geen discussie over het slachten worden Lachen ik vind dat ze dan strengere regels en betere controles moeten uitvoeren, nu is iedereen verplicht om je paard een spuitje te laten geven, terwijl ik toch echt voor de slager zou kiezen (het liefst thuis maar goed) dus alles sluiten vind ik niet goed, vind dat iedereen toch een keuze moet hebben, hoe hij/zij het paard wil laten gaan..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:33

CherokeeChum schreef:
KiWiKo schreef:
gelul Haha! Haha!

Goed onderbouwt Slapen

Amerika pretendeert toch een gruwelijk westers land te zijn..

Wat heeft dat er nu mee te maken?By the way;paardevlees hier bij de slager komt bijna allemaal uit Canada..

dieren worden over de hele wereld geexploiteerd...

Dus?!

en ik voor een ben voor een goed abbotair Ach gut
en ik voor een ben? Ach gut

Wat is een abbotair? Duivel
Het is abbattoir Pling ...en een goede waar men met vakmanschap te werk gaat
zal bij de meeste mensen en ook bij mij, niet zo'n problemen opleveren.
Maar dat is nu juist het punt. Pling

Doei, doei

jeutje... ongesteld??? Lachen

met een goed slachthuis is niks mis... kan je honderd woordjes typen over hoe gruwelijk het KAN zijn, maar in de regel verloopt het allemaal erg netjes.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:24

In Amerika staan de paarden vaak heel lang buiten in de hitte te wachten tot ze geslacht worden, en dat zijn dan vaak ook nog eens paarden die ziek zijn of ernstig verwaarloosd. Goeie zaak dus om de boel te sluiten. En de filmpjes op you tube zijn idd vreselijk en dan heb ik het niet over het slachten maar over al die ellende die zich ervoor afspeelt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:26

de transporten naar Italie zijn ook gruwelijk.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:26

Het gevaar van het sluiten van slachthuizen is dat je nu nog meer gevallen van verwaarlozing tegen zal komen.Je krijgt dan meer mensen die die paarden nog liever laten verhongeren om er vanaf te komen.
Met slachthuis...vangen de mensen er nog wat geld voor
Zonder slachthuis....dure vee-arts rekening, langere transporten

Blegh..ik moet er niet aan denken. Hamer

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:27

ook dat nog eens

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:33

Misschien was het dan wel beter geweest om de omstandigheden waaronder de paarden daar staan flink te verbeteren? En strenge controles uit te voeren? Dit is dan een stuk makkelijker Rolleyes

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:48

Hoe hypocriet die amerikanen weer! Het slachten van paarden mag niet, want dat is barbaars. Maar die vreselijke rodeo's met wilde paarden mogen wel? En van die dodemansritten waar veel paarden de eindstreep niet eens halen? Over barbaars gesproken!!!

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:23

SuperMinx schreef:
KIwiko, het is dat, mensen zijn hypociet. Een kip trekt ook wel eens net zijn nek in. En dan geen stroom, geen neksnede en dan in een kokend bad en geplukt worden.

Mensen wordt wakker, een dier gaat dood in een slachthuis, ieder dier. Trek het voor alle dieren gelijk en niet omdat je "sympathie" voor paarden hebt dat het zielig zou zijn voor die beesten. En aangezien er nog veel erger leed in de wereld is dan paarden die geslacht worden (zoals mensen die gedood worden, verhongeren en weet ik wel niet wat allemaal) Vind ik dat er niet zo'n heisa van gemaakt moet worden!!!

Dieren staan wat mij betreft gelijk aan mensen, dus met andere woorden dierenleed is net zo erg als mensenleed!!! (mijn mening, hoeft geen ellenlange discussie uit voort te vloeien Knipoog )

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:24

Nou ik vind het slachten minder erg dan andere praktijken die daar gebeuren illegale paarden races waarbij dieren op afschuwelijke manieren afgemaakt worden wanneer ze iets hebben. En al die show paarden met kunstmatig verlengde hoeven ect..

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:27

Wat een schijnheilige onzin van die amerikanen Sigaar
én ik geloof niet dat daar géén paardenvlees in die goedkope worsten en hamburgers zit.

Paarden niet mogen slachten wat een onzin. Maar wat ik nog veel erger vind....de mensen dié paardenvlees willen eten zullen geimporteerd paardenvlees gaan eten. Grote kans dat dit vlees dan uit zuid- & midden-amerika komt. Als we dan gaan kijken naar de kwaliteit van slachten Huilen .

Dus amerika, had fatsoenlijke regels opgesteld en nageleeft voor slachthuizen, nu bied je alleen een slechter alternatief!!!!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:29

Steeplechases in GB,Dressuur paarden oa in NL die gauw voor de handel klaargestoomd worden en Dravers die op 4jarige leeftijd klaar zijn,Stierenvechterspaarden in Spanje....
Het slachten van paarden mag daar wel,men eet het gewoon niet.Het ging over de omstandigheden,die ondanks vele waarschuwingen niet verbeterden+het feit dat men daar niet zo gauw een paard opgeeft,als men besluit om er medische kosten aan te maken.
Uitwassen heb je overal,hier in Apeldoorn vond men onlangs nog 23! verhongerende pony's,ook lekker beschaafd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:41

Had het geen beter idee geweest om strenge regels op te stellen voor slachterijen met torenhoge boetes bij overtredingen? En dan bedoel ik met name regels voor 'netjes' slachten en vervoeren. Overigens vind ik dat dit soort regels er voor alle slachterijen zouden moeten zijn, ongeacht wat voor dieren er worden geslacht.

Ik heb namelijk niets tegen slachterijen, zolang deze maar netjes hun werk doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:42

de slachthuizen zoals zij waren in amerika, die moesten idd dicht
geen twijfel over mogelijk
maar misschien was het goed geweest als de amerikanen eens even bij andere landen binnen zouden kijken hoe het wel kan ,
op een meer humane manier

kijk ik ben het deels met Kim eens,
dta het sonde is dat er nu geen mogelijkheden in amerika zelf zijn
en de slachtpaarden nu dus naar een ander land getransporteerd moeten gaan worden om geslacht te worden
dat is gewoon het probleem verplaatsen ... en de transporten gana op die manier gewoon door, alleen moeten de dieren nu nog langer op de wagen
en ik ben niet op de hoogte van hoe het er in canada in toe gaat , maar het overzicht op hoe er geslacht word is nu dus ook weg

dan hadden ze beter de regelgeving en controle rondom het proces moeten aanpakken
en niet alleen op het gebied van het slachten , maar ook kwa transport
dus eingelijk...leuk initiatief
maar ook hier zijn ze erg kortzichtig aan de gang gegaan

maar ja, dat zal wel amerikaanse tunnelvisie zijn

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:43

KiWiKo schreef:
even Cru.......... waarom mag dit wel voor varkens, koeien en kippen...... maar niet voor paarden?

Ja precies! hypocrisie ten top!
kom op zeg, dat er een beetje op toegekeken wordt dat het 'netjes' gebeurd vind ik wel goed maar daar maakt de diersoort niet uit.
Als ze dan toch zo 'goed' bezig zijn moeten ze ook meteen alle slachthuizen maar dicht gooien en stoppen met o.a. hamburgers vreten!

Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:46

Ik vind dat ze eindelijk iets goeds gedaan hebben. Ik ben americaans en weet dat ze daar geen echte goede controle hebben hierover. En ja, het zou eigenlijk zo moeten zijn dat ze de controle verscherpen maar helaas vind mijn thuishaven het soms nogal moeilijk om mensen goed op te voeden in het uitoefenen van hun baan. Dus aangezien die controle er niet is vind ik het juist goed dat ze alles gesloten hebben. Alles daar gebeurd een beetje krom en met een omweg, bij veel zaken kan je wel een logischere gang van zaken bedenken, maar helaas. Tevens eten we daar geen paardenvlees om dezelfde reden dat ze ook hun honden en katten niet eten. Ik eet ook geen paardenvlees. Maar alleen maar goed dat ze dat gesloten hebben.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:48

Misschien moeten ze dan ook meteen de paardensporten in Amerika maar verbieden! Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:53

Ik vind dat je niet alles met elkaar hoeft te vergelijken of aan elkaar af te wegen. Dat deze slachtfabriek gesloten is is waarschijnlijk een kleine vooruitgang. Natuurlijk moeten er nog veel dingen m.b.t. het houden en gebruiken van dieren veranderd/ verbeterd of verboden worden. Maar dat neemt niet weg dat dit wel een goede zaak is.

loekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:58

ik heb al jullie reacties gelezen en wil zelf ook wel even reageren.

ten eerste ben ik jaren lang vegetarisch geweest en vind het dus zowiezi al erg dat dieren "gebruikt" worden voor de mens..het is nou eenmaal zo. nu ben ik niet meer vegetarisch omdat je in je eentje niets bereikt. ik eet zoveel mogelijk vlees waarvan ik zeker weet dat het dier een goed leven heeft gehad, (veel boeren doen dat tegenwoordig) ik koop kippen eieren waarvan ik zeker weet dat de kip ruimte heeft om te scharrelen. ik ben tegen de bio-industrie en kan het niet hebben dat dieren lijden.
als je nadenkt hoe het stukje vlees dat je dagelijks eet op de bord terecht komt wordt je kots misselijk. ga voor de lol een keer naar een slachthuis..ik denk niet dat je er vrolijk uit komt.

maar het gebeurd..en is niets aan te doen..het enige wat je kunt doen is het diervriendelijker maken.
de reden dat de slachthuizen in amerika zijn gesloten is omdat het niet diervriendelijk is. het heet niet voor niets een killerplant. ik wil dit niet voor kippen, koeien, varken en paarden.

het verschil dat veel mensen zien tussen een koe en een paard is de band die je opbouwt met zo`n dier. een band die je ook met een hond opbouwt maar niet met een koe of stier.
paarden worden geslacht netzoals koeien, ik heb me er bij neergelegd maar ik kan het alleen eten (Ik eet trouwens nooit paardenvlees) als ik weet dat het dier een goed leven heeft gehad.

nou klikt mijn verhaal natuurlijk dom en bijgelovig..maar zo denk ik erover en ik hoop dat over een aantal jaren het allemaal diervriendelijker is.

groetjes loekes

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:41

Ik ben het met de meeste hier eens... Mij maakt het niet uit of ze nou sluiten of niet, we wonen toch niet in Amerika. Maar ik vind slachten niet zielig, als het paard wordt doodgemaakt is ie zo snel dood dat hij zijn pijn niet eens voelt, en het paard weet later toch niet meer of ie nou in de winkel ligt of op je bord.

Met inslapen gaat hij langzamer dood, en als ze dat dan zonder verdoving doen (kweenie of ze dat ook wel doen) vind ik dat erger dan slachten.

En zijn paarden zieliger dan varkens, koeien, kippen enzovoort die worden gefokt om te slachten?? Paard heeft nog altijd wel een beter leven gehad dan een varken.

Ik weet niet of het in Amerika er anders aan toe gaat, maar ja.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:43

Ik voel me als Amerikaanse wonende in NL toch even geroepen om hier eea te nuanceren & hopelijk wat te verduidelijken...

De slachterijen waar in de VS zo krachtig tegen gelobbyd is en die dus nu (gelukkig, imho) gesloten worden zijn allen buitenlandse bedrijven. Naast Belgische waren er in het verleden ook bijvoorbeeld Japanse ondernemingen gevestigd die zo'n 'plant' openden. Het vlees van de paarden die hier geslacht werden, was exclusief voor de export bedoeld. Het algemene sentiment wat hierdoor de publieke opinie beheerste was "if they like horsemeat so much, let them eat their own horses, not ours".

In de VS zelf is geen markt voor paardenvlees, omdat het in de meeste staten bij wet verboden is om paarden te slachten voor menselijke consumptie. De 'plants' die wel operationeel waren, opereerden dus eigenlijk illegaal maar werden gedoogd om (voornamelijk) financiële redenen én omdat het vlees geëxporteerd werd.

Daarnaast heeft het paard in de ogen van het Amerikaanse publiek over het algemeen een andere status dan in andere delen van de wereld. Het paard was tenslotte de partner van de pioniers die het westen van de VS ontsloten. Het paard als trots symbool van deze tijden is voor veel Amerikanen nog steeds niet te rijmen met het slachten van deze dieren voor menselijke consumptie.

De 'plants' zelf waren eigenlijk alleen ontworpen om andere soorten vee te 'verwerken', en dan voornamelijk rundvee. Belangrijkste verschil tussen runderen en paarden, wat de 'plants' ook meteen zeer ongeschikt maakt voor het 'verwerken' van paarden, is dat runderen een veel kortere en stuggere nek hebben dan paarden. De 'kill chutes', waar de dieren ingestuurd worden om met een door een medewerker gestuurde arm de fatale stoot tussen de ogen te krijgen, zijn niet berekend op dieren met een flexibele, lange, nek. Paarden kunnen hun hoofd buiten het bereik van de 'shock arm' manouvreren, wat het aantal 'missers' aanzienlijk vergroot. Veel dieren zijn niet voldoende geraakt om te kunnen garanderen dat ze echt dood zijn voordat ze verder gaan.

Het aanpassen van het proces is geen optie omdat het ten eerste dus verboden is om zo'n 'plant' op te zetten, en ten tweede omdat je waarschijnlijk niemand zo gek krijgt om te investeren in de ontwikkeling van een techniek die bedoeld is om een illegale activiteit uit te voeren.

Het beeld dat er alleen oude en zieke dieren in deze 'plants' verwerkt worden is een mythe. Vlees van zieke dieren is natuurlijk ook ongeschikt voor de Belgische, Franse, of Japanse markt. Veel van de dieren zijn jong en gezond, omdat deze de beste kwaliteit vlees leveren. De dieren die op zo'n 'plant' eindigen, zijn veelal gekocht op lokale paardenmarkten. Ze worden na aankoop eerst vetgemest op 'feedlots' voordat ze doorgaan naar de 'plant'.

Iedereen die in de VS met een paard/pony naar de markt gaat, wordt gewaarschuwd voor zgn. 'killer-buyers'. Dit zijn mensen die door de 'plants' worden betaald om op markten dieren goedkoop op te kopen. Je loopt als verkoper van een leuke pony voor een klein prijsje potentieel het risico deze aan zo iemand te verkopen na een mooi smoesje van 'pony voor mijn dochtertje' oid. Er bestaan netwerken van paardenliefhebbers die markten bezoeken met als enig doel deze 'killer-buyers' te identificeren en hoger te bieden om hun handel te verstoren.

Dat je als Amerikaan met een jong en ziek paard geen andere optie zou hebben dan het dier in te laten slapen en het mogelijk te zien vechten daartegen, is ook bull. Nee, je kunt er idd niet mee naar zo'n 'plant' en zeggen doe die maar de kogel. De 'plants' nemen niet van particulieren af, alleen in bulk. Wie echt een probleem heeft met inslapen om wat voor reden dan ook (hoewel dat niet veel zal voorkomen), kan altijd het heft in eigen hand nemen en het dier zelf de kogel geven (of laten geven). Zoals we allemaal weten is particulier wapenbezit in de VS een grondwettelijk recht dat door velen nog omarmd wordt.

Zo. Da's een heel verhaal, maar misschien dat het eea een beetje in perspectief kan plaatsen. Lachen

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:59

Citaat:
hoi hoi.
kijk maar eens op youtube.
en typ maar in slauterhouse of horseslauter daar staan filmpjes van een aantal slachthuisen in america onderandere het slachthuis dat nu gesloten word.
nou daar word je echt misselijk van hoe ze daar omgaan met paarden die geslacht worden alleen al de manier hoe ze doodgemaakt worden.met stroom op het hoofd en ze zijn dan dus niet metteen dood
en dan heb ik het nog niet eens over het vervoer naar de slachthuizen toe.
dubbeldekker vrachtwagens.
paarden die ziek zijn of wat dan ook zullen gewoon afgemaakt worden.
voor degene die het stom vinden dat ze de slachthuizen daar sluiten.
en nog steeds denken dat het er daar net zo aan toe gaat als hier nou kijk dan even op you tube,als je het niet kunt vinden wil ik je wel een link sturen.
ECHT SCHOKKEND

wat maakt een dubbeldekker vrachtwagen uit??? Over Nederland en Belgie zijn ook zat van die filmpjes te zien, goed ze zijn wel 20 jaar oud....... maar wel te zien.

Als ik zie hoe Amerika doorslaat in het beschermen van dieren, dan kan ik mij niet voorstellen dat dit dagelijkse praktijken zijn.[/quote]
Als het allemaal zo goed zou zijn in Amerika zouden al die boetes en beschermingen niet eens nodig zijn.
Natuurlijk er blijven gekken maar als jij egt het beste voor hebt met je paard ga je lijkt mij eerst kijken hoe het er dan werkelijk aan toe gaan in zo'n slachthuis voordat je m daarheen brengt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:01

ik denk dat KiWiKo dat ook echt wel doet, en die brengt haar paard vast niet helemaal naar Amerika om te slachten Knipoog overal zijn lugubere dingen te zien, die zoals gezegd, een tikje erger gemaakt worden..