Paarden kiezen voor kuilvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Paarden kiezen voor kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:14

Zal even kijken op web of knowlidge als het een refferee onderzoek is zal het er wel opstaan Lachen en plaats ik het hier

Edit wat is kuilvoer in het engels Bloos

domegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:24

Klik op het volledige artikel, daar staan alle Engelse termen in Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:44

Niet echt een heel nuttig onderzoek, aangezien niet meegenomen is hoe gezond het voor het paard is.

En al zou dat niet uitmaken... je moet toch al best wat paarden hebben staan wil je zo'n baal op tijd op krijgen...

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:06

Logisch toch....bij hooi moeten de paarden veel meer speeksel toevoegen ,dus meer kauwen, tja daar wordt je moe van. Lekker mals en sappig kuilvoer dat nog zurig ruikt ook, is makkelijker op te nemen.
Waar kies jij voor : een droge geroosterde tarweboterham of een hele zachte verse...... Knipoog

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:09

De mijne kiest voor hooi, maar dat verschild per paard denk ik maar het meerendeel zal wel voor kuil kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:10

Dit is niet echt iets nieuws, wat een belachelijk onderzoek. Dat weet toch iedereen wat een paard lekkerder vindt? Had er een strook weiland aan toegevoegd, dan hadden ze in het gras gelopen.

Raj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:16

Net zoals wij voorkeuren hebben, hebben paarden dat ook..
mr zoals al eerder is gezegt, het heeft niks te maken met wat goed is voor de paarden..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:04

Inderdaad de een vind dit fijn en de ander dat.
Bij ons voeren ze alleen maar kuil. Een meestal vinden ze het wel lekker. Maar de afgelopen weken staan er zulke verschrikkelijke slechte balen met kuilvoer. Ze stinken zuur, zijn kliedernat het water loopt eruit en er zit verschrikkelijk vel zand in. Gezond noemen ze dat op stal. Doe mij dan maar hooi, en volgens mij is dat ook gezonder hooi.

Mijn paarden eten dat in ieder geval niet. En het hooi dopen ze toch telkens in de waterbak dus dat wordt ook wel nat.

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 00:26

Ik heb al vaker op dit onderwerp als dit ter sprake kwam gereageerd.
Maar ik krijg het maar niet voor elkaar!!!!
Wetenschappenlijk onderbouwd
In HOOI zitten veel MEER schimmels al is het nog zo mooi als in KUIL.
Van HOOI krijgen paarden luchtweg problemen van KUIL niet.
In principe zit in HOOI even veel eiwit als in KUIL(de bemesting en maai stadium maken het verschil).
Over beter wil ik elke discussie wel aangaan die win ik.
Als je 1 paard hebt is een pakje hooi wel heel gemakkelijk.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:05

Lekker nuttig onderzoek, ik denk dat de meeste wel weten dat paarden vaak liever kuil eten. Die van mij krijgt het alleen nooit, als hij drie dagen kuil heeft, kan ik met een hogedrukreiniger de diarree van de muren spuiten. Nee bedankt, hij mag mooi hooi blijven eten. HIj vind het wel niet zo lekker, maar het scheelt een hoop darmklachten en jeuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:46

bungie schreef:
In principe zit in HOOI even veel eiwit als in KUIL(de bemesting en maai stadium maken het verschil).

MMM, waarom gaat mijn paard aan de scheit, krijgt dikke achterbenen, en niet zo een beetje ook, een dikke opgezette buik waar je niet aan mag komen en na een maand zo stijf als een plank. Na een maandje weer op hooi, alles weer mooi strak en weer los in het lijf=

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:47

bungie schreef:

Laat maar, was niet zo'n aardige opmerking van me Bloos
Laatst bijgewerkt door Laura82 op 28-03-07 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:04

Citaat:
bungie schreef:

MMM, waarom gaat mijn paard aan de scheit, krijgt dikke achterbenen, en niet zo een beetje ook, een dikke opgezette buik waar je niet aan mag komen en na een maand zo stijf als een plank. Na een maandje weer op hooi, alles weer mooi strak en weer los in het lijf=

Idd.

Mijn paard had bij de bovengenoemde symptomen ook nog eens een hele opgezette koker.
Om nog maar te zwijgen over de hoefbevangenheid en spierbevangenheid waar hij afgelopen winter tegen aan zat.

Ik heb vorige week de DA erbij gehaald en wacht nog op de rekening.

Ik hoop dat ze eens een serieus onderzoek gaan doen naar de eventuele gevolgens van het eten van kuilvoer.....ik heb al vast een haflinger in de aanbieding.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:23

Niks gevonden over de effecten, wel over bottulisme en kuilvoer. Wel spijtig zou ook een interresant onderzoek zijn

http://www.sciencedirect.com/science?_o ... 70b972b483

Wel erg grote link maar dit is het oorspronkelijk artikkel. Eigelijk een erg weinig zeggend onderzoek

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:59

bungie schreef:

Waarom is het kuilvoer bij ons dan vies, ruikt het zuur en is het heel vaak duidelijk verschimmeld. Waarom zit er nat zand in, is het ongelijk van kwaliteit, en laten in de stal zeker 10 paarden van de 15 het liggen als het altijd beter is?

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:22

Hier staat paard VERPLICHT op voordroog-kuil (die ook in kleine pakjes te vinden is als je lang genoeg zoekt) om de reden die Bungie aangaf ... Niet alle kuil is gelijk, dus niet "zomaar" problemen met benen e.d. op kuil in het algemeen schuiven ... !

En grappig, hier een peuter die geen patat lust, sausjes wel Haha!

Reactie hierboven : als diegene die het kuil oogst en verwerkt de grond meeneemt (uit gierigheid/onwetendheid te lage snede maakt), tja, dan krijg je rotzooi in de balen ja ... ligt louter en alleen aan diegene die de pakjes maakt! Schimmels zijn dan weer vaak de oorzaak van de veel haast bij het verwerken en het meenemen van bv. dauwvocht tijdens het wikkelen of slecht inwikkelen (zuinigheid in de folie) of onhandige gebruikers of poezen bv. die gaatjes perforeren in de pakken, want zichtbare schimmel is resultaat van combi teveel vocht en zuurstof en warmte (broeien)!
Ongelijke kwaliteit ... denk dat de leverancier loonwerker is dan of z'n voorraad via loonwerker aanschaft (bermgrassen, bouwperceel-grassen, ... )

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:33

Kafue schreef:
bungie schreef:

Waarom is het kuilvoer bij ons dan vies, ruikt het zuur en is het heel vaak duidelijk verschimmeld. Waarom zit er nat zand in, is het ongelijk van kwaliteit, en laten in de stal zeker 10 paarden van de 15 het liggen als het altijd beter is?

Waarschijnlijk omdat degene die het bewerkt , geen bal verstand heeft van hoe je goed kuilvoer kunt "winnen"
In bijv. Duitsland wordt minder "geschud" als in NL. Dus blijft er veel meer stof of zand (afhankelijk van de grondsoort) achter. Als je zand vind in je voer zal het :te kort gemaaid zijn,afkomstig zijn van zandgrond, en te weinig geschud. Is het te nat ....dan hebben ze het geen 4 of 5 dagen op het land laten liggen!
Is het schimmelig dan is het : of vervuild met dikke onkruid stengels , of er zitten gaten in het plastic doordat het buiten opgeslagen ligt.
Ik heb al honderden balen droge kuil gevoerd en nog nooit heb ik zoiets als jij beschrijft in mijn kuil gevonden. Of misschien komt jullie kuil niet uit balen maar uit een grote boerenkuil van de grond.

witte_spook

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:39

smano schreef:
Het ligt er wel aan welke snede het is of het kuil dan ook daadwerkelijk veel eiwit bevat. Eerste snede bevat idd veel eiwit maar heb je een derde of zelfs vierde snede dan bevat dat veel minder eiwit. Hetzelfde als de paarden voor het eerst weer op de wei gaan laat je ze ook niet meteen de hele dag staan ivm met het eiwitgehalte.

Dito!
Kuil zit verschil in.
Koeienkuil is meestal de eerste snede dus meer eiwitten, dat zijn ze nodig.
Je kan ook paardenkuil verkrijgen, is erg in opmars omdat het gewoon ook erg goed van kwaliteit is.
Waarom wordt er toch altijd geroepen dat kuil slecht is? snap ik niets van.

Maargoed, de onsen krijgen jarenlang alleen maar kuil, erg tevreden moet ik zeggen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:41

De paarden bij ons krijgen ook kuilgras. Onze 'boer' (hij heeft geen koeien trouwens, alleen paarden en schapen Haha! ) maakt het zelf en het ziet er prima uit en ruikt ook niet zuur e.d.
Mijn paard lust hooi en kuil, die is niet zo kieskeurig. Hij doet het trouwens prima op kuilgras. Niks geen diarree of andere klachten, maar is gewoon een kerngezond buitenpaardje.

*Mijn peutermeisje houdt trouwens ook niet zo van patat (haar mama ook niet trouwens, vieze frituurtroep Clown ) en snoepen is ook niet echt haar ding. Ze houdt van Evergreen en Milkbreak, maar dat is in mijn ogen niet bepaald 'snoepen'. Rare vergelijking.*

witte_spook

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:57

Cowgirl schreef:
Idd.

Mijn paard had bij de bovengenoemde symptomen ook nog eens een hele opgezette koker.
Om nog maar te zwijgen over de hoefbevangenheid en spierbevangenheid waar hij afgelopen winter tegen aan zat.

Ik heb vorige week de DA erbij gehaald en wacht nog op de rekening.

Ik hoop dat ze eens een serieus onderzoek gaan doen naar de eventuele gevolgens van het eten van kuilvoer.....ik heb al vast een haflinger in de aanbieding.

Ik heb even wat voor je opgezocht!

Nog niet zo lang geleden werd er gedacht dat eiwitten in het gras hoefbevangenheid konden veroorzaken. Hoefbevangenheid is een ziekte die paarden vooral in het voorjaar oplopen; een periode waarin gras net bemest is, uitbundig groeit en veel eiwitten bevat. Het lag voor de hand om de eiwitten de schuld te geven maar imiddels is gebleken dat fructaan de grote boosdoener is.

Hoe dat gebleken is? De Australische professor Christopher Pollit gaf proefpaarden aan de universiteit van Queensland 7,5 gram fructaan per kilo lichaamsgewicht, en binnen 48 uur waren ze allen hoefbevangen. Hierna is het onderzoek wereldwijd in een stroomversnelling geraakt en is er al veel van het mysterie hoefbevangenheid opgelost. Hoefbevangenheid blijkt nauwelijk iets met eiwit te maken te hebben maar met suikers, met name fructaan. Hoe de verwarring ooit kon ontstaan wordt verderop wel duidelijk.

Wanneer gras wordt gemaaid zal het gemaaide gras nog het resulterende fructaan blijven gebruiken, tot het vochtgehalte is gedaald tot onder de 40%. Het fructaan dat zich tijdens het maaien in het gras bevindt en niet meer zal worden opgemaakt zal dus uiteindelijk ook in het hooi of kuil terechtkomen! Daarnaast is gemaaid gras, onder invloed van zonlicht, nog een poosje in staat om fructaan te maken. In theorie betekent dit dat wanneer er wordt gemaaid tijdens risicovolle momenten je hooi krijgt dat hoefbevangenheid in de hand kan werken. In de praktijk zal dit niet zo snel voorkomen, omdat er doorgaans gemaaid wordt tijdens momenten die volgens de tabel weinig risico opleveren. Niemand gaat bijvoorbeeld hooien wanneer het vriest.

Hooi wordt doorgaans gemaakt wanneer het warm weer is, we hebben immers de zon nodig om het gras te drogen. Doorlopend hoge temperaturen betekenen een laag fructaangehalte. Als je op zeker wilt spelen maai je bij voorkeur 's ochtends; dan is immers het fructaangehalte het laagste.

Met kuil is het iets meer oppassen: Kuil wordt vaak al erg vroeg in het voorjaar gemaakt, en omdat het niet volledig droog hoeft te worden kan dit bij vrij koud weer worden gemaaid. En koud weer betekent dat het fructaangehalte erg hoog kan zijn, vooral als de zon uitbundig schijnt. Oppassen dus.

Bron:www.paardnatuurlijk.nl

Of er nou hooi of kuil wordt gevoerd, beide zijn goed genoeg mits het dier zelf gezond is. Alles heeft te maken met de kwaliteit en de verantwoording van de maaier hoe de kwaliteit zal zijn en heeft niets te maken of het nou hooi of kuil is. Paarden met allergiën uitgesloten natuurlijk. En daarnaast is het natuurlijk de 'smaak' van het paard waar het om draait 'ik lust ook geen spruiten Boos!'

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:33

Cristina schreef:
Kafue schreef:

Waarschijnlijk omdat degene die het bewerkt , geen bal verstand heeft van hoe je goed kuilvoer kunt "winnen"
In bijv. Duitsland wordt minder "geschud" als in NL. Dus blijft er veel meer stof of zand (afhankelijk van de grondsoort) achter. Als je zand vind in je voer zal het :te kort gemaaid zijn,afkomstig zijn van zandgrond, en te weinig geschud. Is het te nat ....dan hebben ze het geen 4 of 5 dagen op het land laten liggen!
Is het schimmelig dan is het : of vervuild met dikke onkruid stengels , of er zitten gaten in het plastic doordat het buiten opgeslagen ligt.
Ik heb al honderden balen droge kuil gevoerd en nog nooit heb ik zoiets als jij beschrijft in mijn kuil gevonden. Of misschien komt jullie kuil niet uit balen maar uit een grote boerenkuil van de grond.

Klopt allemaal het wordt na een dag al ingebaalt slechts een keer geschud en ligt buiten en het gras is wie weet maximaal 15 cm en dan maaien ze het al. Nog maar 2 daagjes dat vieze hooi en dan gaat mijn paard gelukkig verhuizen naar een stal met weliswaar droog hooi maar hij vind het heerlijk want dit vreet hij dus echt niet!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:50

Wat mij wel opvalt in dit soort topics dat paarden altijd weer over 1 kam geschoren worden. Koeien hebben 4 magen, gaan liggen en herkauwen, maakt niet zoveel uit hoe kwaliteitsverschillen zich verhouden. Paarden moet je kwa voeding individueel bekijken en vaak zie je op adressen dat 2/3 zichtbaar het goed doen (hoe de organen het doen is nooit onderzocht) dus dan is het goed spul, die paarden die er tussen lopen die het niet kunnen verwerken daar mankeert wat aan, ligt aan die paarden. Verbazend als ik die reakties hoor.

Zure geur is het melkzuur, de gisting van het melkzuurbacterie dat je ruikt. Over het algemeen wordt gehooid van graslanden waar grassoorten groeien die voor koeien gezaaid zijn, dus lekker zacht, mals en eiwitrijk. Weinig velden die alleen de rassen bevatten die voor paarden uitstekend zijn. Die adressen moet je weten.

Dus als er kuil wordt gemaakt, zal er automatisch meer eiwitrijker kuil gaan ontstaan bij de graslanden met het koeiengras. Verbaasd mij nog steeds dat mensen denken wat goed is voor koeien is goed voor paarden. Het verteringsstelsel van beide dieren is niet te vergelijken. Telkens als mijn paard kuilgras krijgt van welk land dan ook en hoe dan ook gewonnen al is het van een natuurgebied, gaat hij er bijna aan kapot. Ook hooi heeft verschillende kwaliteiten, goed aan mijn paard te zien. Nu van een ander land, ander grassoort goed te zien, paardje een flinke hooibuik de hele dag en eet er minder van. Het hooi hiervoor at mij sneller, meer en was hij strak in het pak.

Hooi wat geperst is en dus droog en als hooi gebruikt wordt maar voor gemak alsnog gewikkeld daar kan hij wel mee overweg maar dan ook gemengt met gewoon hooi, hooi dat is uitgewerkt, dus minimaal 6 weken oud. Dat gewikkelde hooi, is in mijn ogen pas paardenkuil al het overige is gewoon koeienvoer.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:57

Wat een belachelijk onderzoek :S Dit weet toch iedereen al!! Jeetje kom eens met iets nieuws! En natuurliijk wil dit niet zeggen dat het gezonder voor ze is, maar overduidelijk was voor dit onderzoek al dat ze kuil lekkerder vinden.

Deebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:00

Wanna is ook op dol op kuil. Dat moet dan ook nog eens extra gesopt worden in haar waterbak. Knipoog
Ze verkiest vaak zelfs kuil tegenover biks.