Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleenn

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:14

Salinero kan nog geen eens in de molen..

Achterom

marleenn schreef:
Maar als paarden samen in de wei kunnen is het wel heerlijk voor hun natuurlijk!

Nee, het is noodzakelijk voor hun welzijn.... volgens dit onderzoek dus.

Caesar

Ik vind het terecht dat er aandacht wordt besteedt aan de fysieke contacten van een dier. Alleen vind ik niet dat je het in een wet op kan nemen dat iedereen verplicht 2 paarden moet houden. Stel dat er bijv. maar geld is voor 1 paard oid, dan zou het bij een heleboel mensen dus niet kunnen. Daarbij komt dat wanneer er geen tijd/geld voldoende is, er paarden tekort gedaan gaan worden.

Mijn paard staat ook alleen en vermaakt zich opperbest met zijn schapenvriendjes. Ik blijf er bij dat contact tussen paarden veel beter is en wanneer dit kan ook gestimuleerd zien, maar ik heb geen tijd en geen geld om 2 paarden te onderhouden, en meer mensen met mij. Op deze manier heb ik een tussenoplossing gevonden, zodat hij toch niet alleen staat en wel wat heeft om mee op te trekken (ze lopen altijd samen of kroelen elkaars neus)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:15

Ik ben het er helemaal mee eens, maar...ik ken ook paarden die prima alleen kunnen staan. Ik zeg dan niet dat ze geen contact met andere paarden willen hebben, maar je hebt altijd paarden die prima alleen kunnen staan.

En daarnaast..natuurlijk heb je dan het probleem van dure paarden. Sommige paarden staan laag in de rangorde, dat is overigens natuurlijk, maar die worden wel in elkaar gemept, dus lijkt mij niet dat je dan je dure sportpaard daar tussen gaat zetten

Esperanza
Blogger

Shanna16 schreef:
karoliena schreef:
Shanna16: Haha die weten niet wat ze meemaken dan

Nee dat bedoel ik maar! Haha!
Die worden enkel aan de hand gestapt enz.

Daarom denk ik dat zo´n wet wel goed is. Dan krijgen ook die paarden misschien eindelijk eens normaal leven. Ik vind dat overdreven inpakken al zo onzinning....

Arabesk

Machteld van Dierendonck heeft hier ook al het eea over geschreven.

Gloriantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:16

Ik ben het wel eens alleen... Waarom kijken ze ook niet naar het welzijn van koeien varkens kippen etc. ??? Die leven dan wel samen maar ze worden met zijn allen in een klein hok/kooi neergezet. Dat is toch ook zielig!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:16

Ik ga wel mee in de mening over het feit dat paarden te veel worden ingepakt..net of het stenen beeldjes zijn Haha!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:17

Nou als mijn paard later super goed wordt Clown blijft ze nogsteeds op de wei staan hoor Bloos nou ja mocht ze een schop krijgen dan slaan we een wedstrijdje over.... maarja zo denk ik er over Knipoog

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:18

Maar zo denken niet alle mensen erover hoor.Bij ons op stal staat een Zangersheide.Die stond 2 weken in de groep en is in elkaar gemept en heeft wel een botsplinter er aan over gehouden. Het gaat gelukkig weer goed, maar de eigenaar gaat het paard niet meer in de groep zetten..

Caesar

vera23 schreef:
Nou als mijn paard later super goed wordt Clown blijft ze nogsteeds op de wei staan hoor Bloos nou ja mocht ze een schop krijgen dan slaan we een wedstrijdje over.... maarja zo denk ik er over Knipoog

Als jij later zo'n paard krijgt... denk ik niet dat je er daadwerkelijk zo over denkt. Een schop kan blijvende schade oplopen... zelfs met minder waardevolle paarden kan daar risico aanzitten. Op de wei staan... ala, maar je gaat hem niet tussen een stel jaarlinghengsten gooien als die een x bedrag aan duizenden euro's waard is. Heb jij een goede marge, als je dat aandurft Knipoog

Arabesk

katchina schreef:
Ik vind het alleen belachelijk dat paarde-gedrag persé wetenschappelijk vastgesteld moet worden.Eerder kunnen mensen er niet van overtuigd worden dat natuurlijk gedrag is zoals het hoort te zijn en iedereen weet donders goed dat paarden niet alleen kunnen zijn.Je hoeft er maar een paar bij elkaar te zetten en te kijken naar ze,dan weet je genoeg.
Verder blijven paarden een persoonlijks voorkeur voor elkaar onderling hebben,dus ze zullen allemaal anders reageren onder dezelfde omstandigheden.

en zelfs na wetenschappelijk onderzoek zijn er koppige mensen die zeggen dat dat ook niks zegt Gaaaap

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:21

Die van mij heeft ook een blessure gehad door een ander paard, maar goed is het risico van het vak vind ik

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:22

Hermesdeux schreef:
Ik vind het terecht dat er aandacht wordt besteedt aan de fysieke contacten van een dier. Alleen vind ik niet dat je het in een wet op kan nemen dat iedereen verplicht 2 paarden moet houden. Stel dat er bijv. maar geld is voor 1 paard oid, dan zou het bij een heleboel mensen dus niet kunnen. Daarbij komt dat wanneer er geen tijd/geld voldoende is, er paarden tekort gedaan gaan worden.

Mijn paard staat ook alleen en vermaakt zich opperbest met zijn schapenvriendjes. Ik blijf er bij dat contact tussen paarden veel beter is en wanneer dit kan ook gestimuleerd zien, maar ik heb geen tijd en geen geld om 2 paarden te onderhouden, en meer mensen met mij. Op deze manier heb ik een tussenoplossing gevonden, zodat hij toch niet alleen staat en wel wat heeft om mee op te trekken (ze lopen altijd samen of kroelen elkaars neus)

Ik denk ook niet dat het een verplichting wordt om ala je een paard ehebt er een tweede erbij te moeten kopen.
Zie het meer als de mogelijkheid een situatiete creeren om een andere paardachtige erbij te zetten.

Contact tussen soortgenoten is wel beter ja!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:23

karoliena schreef:
Die van mij heeft ook een blessure gehad door een ander paard, maar goed is het risico van het vak vind ik

Ben ik het mee eens Lachen ze moeten wel een beetje "paard" blijven ... voor mij is mijn paard evenveel waard als dat salinero misschien is... of nog wel meer... dus ja hoe duur je paard dan ook is hoeft niks uit te maken gaat niet om het geld...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:24

Stel nou dat je geen ruimte hebt voor twee paarden en je MOET een tweede paard erbij kopen, wordt de leefruimte toch ook beperkter?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:24

vera23 schreef:
karoliena schreef:

Ben ik het mee eens Lachen ze moeten wel een beetje "paard" blijven ... voor mij is mijn paard evenveel waard als dat salinero misschien is... of nog wel meer... dus ja hoe duur je paard dan ook is hoeft niks uit te maken gaat niet om het geld...

Ik denk dat er genoege mensen zijn die er heeeeel anders over denken!

Gloriantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:25

Gloriantjee schreef:
Ik ben het wel eens alleen... Waarom kijken ze ook niet naar het welzijn van koeien varkens kippen etc. ??? Die leven dan wel samen maar ze worden met zijn allen in een klein hok/kooi neergezet. Dat is toch ook zielig!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:26

roosje: Als je geen ruimte hebt voor een tweede of geen geld zal je een weiland moeten zoeken met een maatje of op een pensionstal moeten gaan staan.

Over die blessures, als een paard niet eens meer paard mag zijn omdat hij misschien eventueel een ernstige blessure kan oplopen kan je net zo goed stoppen met rijden want dan kan er ook wat gebeuren.

Zondebokje

Ben ik het mee eens Lachen ze moeten wel een beetje "paard" blijven ... voor mij is mijn paard evenveel waard als dat salinero misschien is... of nog wel meer... dus ja hoe duur je paard dan ook is hoeft niks uit te maken gaat niet om het geld...[/quote]

Ik denk dat er genoege mensen zijn die er heeeeel anders over denken![/quote]

Dat weet ik wel zeker Bloos

Roselie

@Gloriantjee , daar heb je een goede zeg!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:27

karoliena schreef:
roosje: Als je geen ruimte hebt voor een tweede of geen geld zal je een weiland moeten zoeken met een maatje of op een pensionstal moeten gaan staan.

Over die blessures, als een paard niet eens meer paard mag zijn omdat hij misschien eventueel een ernstige blessure kan oplopen kan je net zo goed stoppen met rijden want dan kan er ook wat gebeuren.

Ja dat vind ik ook maar ik ken mensen genoeg die er anders over denken hoor...In stal kan een paard zich ook verdraaien oid.

En over de ruimte, in de randstad is dat vaak ver te zoeken Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:28

Machie schreef:
een hengst kan toch best met een ruin in de wei lopen?

Dan heb je namelijk alsnog 1 paard aan het einde van de dag! De hengst blijft over, de ruin is dood. Tenminste bij mijn hengst. Die zou wel samen met merries kunnen.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:28

gelukkig hebben wij dat wel Haha!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:29

Allemaal leuk en aardig maar laten we even realistisch worden.
Vroeger hielden wij ook een paard alleen op een halve hectare op de wei van mijn opa en oma. Wij hadden een paard maar de achterburen hadden ook een paard. Ze stonden niet samen maar wel dagelijks de hele dag naast elkaar in een aparte wei.
Dat zou dat niet mogen volgens de wetgeving, want wij hielden als paardenhouder maar één paard. Fout: niet leuk voor het paard!
Maar de varkenshouder om de hoek mag wel zijn biggetjes onverdoofd castreren, ze in kleine hokjes proppen zonder daglicht en ze vetmesten en dan vervolgens slachten? Beetje krom!
Dat er maar eerst eens aan andere misstanden wordt gewerkt en daar eens onderzoeken naar worden gedaan. Vind dit zo meten met 2 maten net als de actie 'Paard in je kroket' van Wakker Dier.