Gedenkteken voor een dood paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zoetiej

Re: Gedenkteken voor een dood paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:41

Waarom zou iemand geen gedenkteken mogen plaatsen? Soms is het voor mensen heel fijn om een plek te hebben waar ze naar terug kunnen gaan. Ook als de overledenen een dier is. Wij hebben op de plek waar we onze hond hebben begraven ook een steen gezet maar daar de naam erop. Toch wel fijn om soms naar te kijken, of om even aan te denken. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:44

ik zou ook een gedenkteken willen plaatsen hoor, ik bedoel.. het is niet niks en het hoort bij de verwerking weet je..

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:49

wat erg voor dit meisje Ach gut
een paard kan ook je ind zijn.. wie verwacht nou dat je je paard op een
buitenrit dat voor de ontspanning is verliest..

zo'n jong paard en zo vol tallent, ik zou er niet aan moeten denken.. het laatste waarop je wacht
is dan een reactie over een gedenksteken..

ik hoop dat mensen eens gaan beseffen dat er ook verdriet bestaat, en dat regels ook wel es met wat
minder serieus kunnen worden genomen bij zulke dingen.. wat is nou belangrijker een meisje die der
verdriet probeert te uiten, en verder probeerd te gaan en dat op deze manier kan doen..

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:01

heb dit paard wel gekend. ik hoorde dat het paard een ongeluk had gehad. sneu dat de gemeente hier zo op moet reageren.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:17

Sommige mensen nemen liever dieren dan kinderen en zijn hun dieren als het ware hun kinderen. Zal hier vast niet het geval zijn, maar ik vind dat de gemeente best rot reageerd. Alhoewel ik me ook best kan voorstellen, dat je niet voor elk dier wat aangereden wordt een gedenkteken kunt plaatsen. Ik heb hier een beetje dubbele gevoelens bij.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:19

Ik ben echt dol op mn paard en mijn huisdieren, echt ik heb ontzettend veel voor ze over. Maar het zal altijd minder erg voor me zijn dan dat een naaste overlijd. Geloof me, liever je paard dan je broer, hoewel het allebei verschrikkelijk is. Ik vind dierenliefde en liefde voor je naasten niet te vergelijken, maar ieder zijn mening natuurlijk

Toch vervelend als je niet even een gedenkteken mag plaatsen. Wie heeft daaar nou last van

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:21

pfffff komen ze weer met al die regeltjes wat wel en niet gebruikelijk is en mag/kan.

Het is net wat de eigenaresse zegt; het staat niet in de weg dus ik zou zeggen, lekker laten staan en hopelijk kan ze er nog vaak heen om aan haar overleden vriendje te denken, sterkte Vriendjes zijn? Vriendjes zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:29

Mitxa schreef:
Sommige mensen nemen liever dieren dan kinderen en zijn hun dieren als het ware hun kinderen. Zal hier vast niet het geval zijn, maar ik vind dat de gemeente best rot reageerd. Alhoewel ik me ook best kan voorstellen, dat je niet voor elk dier wat aangereden wordt een gedenkteken kunt plaatsen. Ik heb hier een beetje dubbele gevoelens bij.

Hallo, er wordt toch ook niet voor ieder mens zomaar een gedenkteken geplaatst. Scheve mond Dus ook heus niet zomaar voor ieder dier.

Maar als er echt iets erg is gebeurd, vind ik dat kunnen. In zo'n geval maakt het niks uit of het om een dier of mens gaat.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:32

de broer van mijn stiefzoontje is in januari dodelijk verongelukt, ze mochten op de desbetreffende plek geen gedenksteen plaatsen want dit zou nergens meer mogen. watik er van begreep is dat het in heel nederland niet meer mag? wel heel mooi dat de eigenaresse van dit paard nog wel wat heeft

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:41

Daar is toen wel een discussie over geweest, maar heeft geen doorgang gevonden. Het is nu meer wat er per provincie, gemeeente wel/niet mag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:02

Langs de openbare weg zal het misschien wel uniek zijn, maar mijn verongelukte merrie heeft ook een gedenkteken! Alleen staat dit op eigen terrein aangezien ze uit de trailer viel op het erf, maar een gedenkteken heeft ze Ja

Ik zal er wel eens een foto van inscannen, het is een steen ingemetseld in het pad waarop staat "Great horses live again" Cayenne, 1999 Ja

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:53

ik vind het echt belachelijk dat het niet mag.
wat is het verschil tussen mens en dier???
het leeft heeft een hart, gevoel en ziel...

sterkte nog met het verlies Ach gut

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:55

runningkawa schreef:
Lekker botte provincie
Die weet niet dat dierenliefde voor sommige mensen net zo diep kan gaan.
Eigenlijk maar een zielige stumperd die zoiets kan zeggen Ach gut

Ik zou het beter niet kunnen zeggen!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:10

aan de ene kant, wat maakt zo'n bordje naast de weg nou uit? Dat ziet er tenminste nog fatsoenlijk uit als je het vergelijkt met wat je allemaal naast de weg ziet liggen of staan, en als het voor dat meisje nou zo prettig is....

en aan de andere kant (ik zal nu wel een hoop mensen beledigen) waarom is zo'n bordje nou zo belangrijk? Ik vind het al onzin om zo'n ding langs de weg te zetten voor mensen. Ik snap echt niet waarom mensen zo graag een gedenkplaats willen op de plek waar het onheil is gebeurd. Je kunt toch veel beter een mooier plaatsje uitzoeken waar je leuke momenten hebt beleefd met die persoon/dat dier, toch? Waar je in rust even terug kunt gaan naar die mooie herinneringen en niet gestoord wordt door het verkeer wat daar langs komt.

maar goed, er zijn nou eenmaal mensen die daar behoefte aan hebben en mijn mening is dat de gemeente geen onderscheid hoeft te maken tussen mensen en dieren. Ik vind het dus erg lomp gezegd dat zo'n bordje verwijderd moet worden omdat het voor een dier is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:32

Ik vind persoonlijk een gedenkteken zo wie zo onzin. Zet er een bloemetje neer ofzo... Paard (of mens) is echt niet meer op die plek te vinden hoor

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:36

Ik vind het eigenlijk erg storend, al die bloementjes enz in de bermen van autowegen. Bij ons in de buurt zijn 2 jongens omgekomen doordat ze tegene een boom aan vlogen met de auto en de hele boom zit onder de knuffels, foto´s en reutemeteut. Ik stoor me daar echt aan. Je komt erlangs en die hele boom zit gewoon onder. Misschien voor mensen een uitweg om te laten zien wat er gebeurt is maar ik vind het eigenlijk gewoon onzin. Het leid af op de wegen omdat je er meestal altijd even naar kijkt. Een grafmonument vind ik wel heel ver gaan. Snap de gemeente zeker wel Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:38

Persoonlijk zou het van mij ook niet hoeven, maar iedereen verwerkt zijn/haar verdriet anders.

Zo heb ik jaren geleden eens een discussie gehad met een paar collega's.
Op concours was toen op verschrikkelijke wijze een ontsnapt paard verongelukt.
De eigenaresse had toen een kleinde advertentie in een plaatselijk weekblad geplaatst.
Die collega's vonden dat belachelijk, het kon niet, want dan had je geen respect voor de mensen die er op die pagina stonden.
Ik had zoeits, als haar dat steun geeft, wat doet het er toe dat er een advertentie staat.

En dat heb ik ook met een gedenkteken.
Dat ik het niet zou doen, vind ik geen reden om te zeggen, onzin een ander mag dat ook niet.
En dat lijkt de provincie hier wel te doen.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:50

"anders staan er straks overal...."

is anders wel een verdomd nederlandse uitspraak. Kan het mij nou schelen of er een bordje meer of minder langs de weg staat. Het is geen vandalisme, dus waar hebben we het over?

Op een plek waar iets vreselijks is gebeurd mag best een bos bloemen. Maar de westerse cultuur hecht veel minder aandacht aan dit soort 'openlijkheden'. In mongolie kom je om de veertig kilometer een schrijntje opgetrokken uit steen tegen waar het verkeer heel langzaam langsrijdt of zelfs voor stopt.

Nee, dan de stickers die op verkeersborden worden geplakt Haha!
Laatst bijgewerkt door Yabloko op 17-03-07 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:51

runningkawa schreef:
Ik had zoeits, als haar dat steun geeft, wat doet het er toe dat er een advertentie staat.

En dat heb ik ook met een gedenkteken.
Dat ik het niet zou doen, vind ik geen reden om te zeggen, onzin een ander mag dat ook niet.
En dat lijkt de provincie hier wel te doen.

jij verwoord mij beter.... Bloos

geluksvogel schreef:
Ik vind het eigenlijk erg storend, al die bloementjes enz in de bermen van autowegen. Bij ons in de buurt zijn 2 jongens omgekomen doordat ze tegene een boom aan vlogen met de auto en de hele boom zit onder de knuffels, foto´s en reutemeteut. Ik stoor me daar echt aan. Je komt erlangs en die hele boom zit gewoon onder. Misschien voor mensen een uitweg om te laten zien wat er gebeurt is maar ik vind het eigenlijk gewoon onzin. Het leid af op de wegen omdat je er meestal altijd even naar kijkt. Een grafmonument vind ik wel heel ver gaan. Snap de gemeente zeker wel Ja

dit heb ik vaak ook, wat ik vaak misplaatst vind is dat zo'n gedenkteken wordt neergezet voor mensen die er zelf schuld aan hebben door met een borrel op ofzo te gaan rijden. Natuurlijk hebben die nabestaanden daar verdriet over maar dan liever een gedenkteken voor de mensen die ze in hun fout hebben meegesleurd. een grafmonument is zeker overdreven, maar daar is hier geen sprake van, een simpel bordje aan de zijkant van de weg met een bosje bloemen moet zeker kunnen. Snap de gemeente ook wel een beetje, als voor ieder huisdier een gedenkteken geplaatst moet worden staat nederland zo vol, maar dat heb ik hetzelfde met mensen. Sneu dat ze op een tragische manier aan hun einde kwamen, maar er zijn andere, betere plaatsen voor gedenken. (naar mijn mening)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:57

ik vind dat je zulke dinge gewoon thuis in de tuin een plekkie moet geven..

ik zie ook vaak afleidende gedenktekens staan bij bomen langs de weg idd van geluksvogel zegt het stoort je want je gaat ernaar kijken.
en ik bedoel je kan ook bij een gewoon graf bloemen etc neerleggen..

rij eens door kroatie of oostenrijk daar staat het ook bomvol met kruizen langs de wegen om ong elke 5 meter staat wel een kruis met een naam van een overlede persoon erop

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 09:05

Ik kan het stgandpunt van de gemeente ook wel begrijpen. Inderdaad...straks worden overal in Nederland gedenktekens geplaatst voor alle overreden katten, honden...en vul maar in.
Ik kan me voorstellen dat het iemand goed doet om een plek te hebben om een dierbare (of het nu een dier of een mens is) te gedenken.
Maar volgens mij zit de liefde toch in het hart?
Ik vind het etaleren daarvan dmv dit soort dingen soms echt storend. Niet dat ik niet geconfronteerd wil worden met het verdriet van anderen, daar gaat het niet om. Maar ik heb wel het idee dat sentiment ontzettend wordt aangemoedigd en uitgemolken. Laatst zag ik beelden op tv van een ongeluk, stond de broer met zijn mobiel te filmen, ipv dat hij te hulp schoot. En maar benadrukken hoe erg het was wat ze hadden meegemaakt.
Iedereen maakt zo zijn eigen dingen mee die verdrietig zijn...dat hoeft niet dusdanig geëtaleerd worden vind ik...maar misschien dwaal ik nu af.
Ik respecteer het overigens wel als anderen er anders over denken, maar dit is nu eenmaal mijn mening.
Ik ga bijv. ook nooit naar het graf van mijn vader, omdat ik daar niks vind wat me aan hem doet denken. Ik speel wel vaak op zijn gitaar....en dat doet me veel en is me ook heilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 09:14

Alsof íemand last zou hebben van zo'n bordje langs de weg. Als dat meisje zo haar verdriet beter kan verwerken, waarom niet?
Het is echt niet zo dat als ze dit toelaten er elke 100 meter zo'n bordje komt van een overleden dier. Verder vind ik ook dat je een paard of ander dier best met een mens mag vergelijken. Het is maar net hoeveel zo'n dier voor je betekend Lachen

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 09:36

Wat een onwijs mooi gebaar! Echt heel mooi..! Ja

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 09:57

milou123 schreef:
Wat een onwijs mooi gebaar! Echt heel mooi..! Ja

Lees jij alleen de titel?

Arlette_