GroenLinks wil dierrechten in Grondwet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: GroenLinks wil dierrechten in Grondwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:59

Albertine_N schreef:
Dus 't paardennummer moet ook geschrapt worden?

ja paarden zijn toch ook dieren? Knipoog

Ik vind het schandalig hoe er met die dieren word omgezeuld, gebeurt helaas niet alleen in circussen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:03

Ik zie niet in waarom dit in de grondwet zou moeten... als er al een wet voor dierenrechten zou moeten komen zal een 'gewone' formele wet ook wel voldoende zijn.. met dieren in de grondwet stel je ze in zekere zin gelijk met mensen. Die hebben echter ook plichten.. komen er dan ook plichten voor dieren? zal wel niet.. Knipoog
Het is voor een dier natuurlijk leuk als het rechten heeft.. maar hoe haalt het zijn recht?? Zal wel weer mensenwerk worden.. dus schiet je denk ik meer op met strengere dierwelzijnswetten die MENSEN verplichten om goed voor hun levende have te zorgen....

nb. Opvallend hoeveel goedgelovige mensen hier zijn die er klakkeloos vanuit gaan dat de Pvdd hun paardenhobby zal ontzien.. ze willen in ieder geval al de mogelijkheid creeren om er iets tegen te kunnen doen.. voor mij al een stap te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:04

Toevallig staat dit nu op nu.nl
http://www.nu.nl/news/1006548/10/Circus ... ieren.html

Citaat:
Circussen stellen regels op voor gebruik dieren

Uitgegeven: 13 maart 2007 12:24
AMERSFOORT - De circussen in Nederland hebben zelf richtlijnen opgesteld voor dieren die er optreden. Met de regels willen ze een concrete stap maken op het gebied van het welzijn van (wilde) circusdieren, aldus de Vereniging Nederlandse Circus Ondernemingen (VNCO) dinsdag.

Ze komen hiermee tegemoet aan de groeiende kritiek van actiegroepen en enkele gemeenten op het gebruik van circusdieren.

De circussen hebben per diersoort regels opgesteld voor zaken als de grootte van het hok, het voedsel en de inspanningen in de piste. "We hebben het meest gekeken naar de natuurlijke omstandigheden van de dieren", aldus een woordvoerder van de VNCO.

Tijger

Trainers leren beesten alleen dingen die ze van nature ook al kunnen. "Zoals een tijger die door een hoepel springt. Een tijger kan in de natuur ook goed springen." Met een giraf hoef je zoiets niet te proberen, aldus de zegsman.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:07

Giraf past ook niet door hoepel

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:23

martichr schreef:
Ik zie niet in waarom dit in de grondwet zou moeten... als er al een wet voor dierenrechten zou moeten komen zal een 'gewone' formele wet ook wel voldoende zijn.. met dieren in de grondwet stel je ze in zekere zin gelijk met mensen. Die hebben echter ook plichten.. komen er dan ook plichten voor dieren? zal wel niet.. Knipoog
Het is voor een dier natuurlijk leuk als het rechten heeft.. maar hoe haalt het zijn recht?? Zal wel weer mensenwerk worden.. dus schiet je denk ik meer op met strengere dierwelzijnswetten die MENSEN verplichten om goed voor hun levende have te zorgen....

nb. Opvallend hoeveel goedgelovige mensen hier zijn die er klakkeloos vanuit gaan dat de Pvdd hun paardenhobby zal ontzien.. ze willen in ieder geval al de mogelijkheid creeren om er iets tegen te kunnen doen.. voor mij al een stap te ver.

Helemaal mee eens!

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:33

Helemaal goed als er dierenrechten in de grondwet komen. Heb destijds ook de petitie hiervoor getekend op hun site. Deze gaan ze erbij aanbieden.

Uiteraard worden dierenrechten dan gecontroleerd door mensen. Maar als er niks strafbaars gesteld kan worden omdat dieren nu nog steeds alleen als bezit worden gezien, valt er ook niks (of nauwelijks) aan te klagen. Ik begrijp niet dat iemand het niet goed vindt dat dieren wat meer bescherming krijgen. Bedenk wel dat voor we zover zijn dat dieren enigszins met respect behandelt kunnen worden we echt vele vele jaren verder zijn. Zoiets gaat tergend langzaam. Feit is dat Nederland wat betreft dierenwelzijn echt ook nog flink wat kan verbeteren. Denk behalve aan dierenmishandeling ook aan de nertsenfokkerij en zeehondjes...Veel partijen kan het echt nog geen r**t schelen wat er met dieren gebeurt.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:33

Daarom heb ik ook op groen links gestemt! OK dan!
Ik hoop dat oraganisaties als de dieren bescherming in de toekomst ook beter hun werk kunnen doen omda de regels in de grondwet zijn opgenomen. Nu kunnen ze pas ingrijpen wanneer er al een dier dood is. En dan nog word het na een paar weken in de doofpot gestopt. Ook het hele bioindustrie gebeuren mag van mij op de schop.
Er moet in Nederland veel gebeuren, niet alleen op het gebied van dierenwetgeving maar ook bij de wet op het gebied van rechten van mensen (ik bedoel hiermee de strafwetgeving die naar mijn mening veelste slap is). Ik hoop dat er veel veranderen gaat door de dierenrechten in de grondwet op te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:37

Maar wat denk je als je de bio in NL verbied (koploper van welzijn)
Dan gaan de bedrijven gewoon naar Polen, waar alles nog mag.
Geen diertje mee gered, alleen weg gejaagd uit NL.

Zeehondjes, wat is daar mis mee in NL?

Dat er regels zijn en blijven voor welzijn daar ben ik zeker voor.
En zeker dingen als mishandeling.
Wat we de laatste weken op bokt hebben gezien, hondje gestoken, ander hondje geschopt.
Paarden mishandeld, sex met dieren, dat mag allemaal en dat moet eens aangepakt worden

Overigens heb ik niet op groenlinks gestemd of de partij voor de dieren, die draven te snel door naar het extreme.
Beetje de midden weg lijkt me beter

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:39

Eindelijk, hier zat ik op te wachten!

Als je een hart hebt stem je hiermee in!

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:43

Je moet ergens beginnen he. We gaan ook niet de mensenrechten afschaffen in Nederland omdat ze ergens anders op de wereld mensen nog stenigen en martelen. Dat is de verkeerde kant op redeneren.

CDA vindt het nog prima dat zeehondjes afgeslacht worden voor bont. Pasgeleden heeft (volledig) Nederland ingestemt dat ze hier maar tegen moeten zijn. Nederland is soms echt niet zo vooruitstrevend als men denkt...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:55

Ik heb geen zin om me weer te mengen in de zoveelste discussie hierover. De kortzichtigheid van sommige mensen vind ik onbegrijpelijk.

Ik zit midden in de agrarische sector en ik zie wat er allemaal gedaan wordt om het dierenwelzijn te verbeteren. Maar alles gaat met babystapjes. Dat kan gewoon niet anders en als je je eens verdiept in de ingewikkelde structuur van de sector, dan kan je daar alle begrip voor opbrengen. Als de sector de kans krijgt, hebben we binnen 10 jaar een mooie, diervriendelijke veehouderij en is de bioindustrie zoals de meeste die kennen, verleden tijd. Maar de meeste mensen brullen maar wat en vinden dat alles direct morgen anders moet en anders moet de sector maar verdwijnen, als het niet snel genoeg gaat. Door dit gebrul wordt een hoop goeds kapot gemaakt. Nederland is al heel vooruitstrevend met haar veehouderijsector en het wordt alleen maar beter. We kunnen een voorbeeld vormen voor de rest van de wereld, maar door de extreme dierenorganisaties hier in Nederland wordt dit alles kapot gemaakt en is er straks helemaal geen goed voorbeeld meer om de rest van de wereld te laten zien hoe het kan. Dan krijgen de andere landen, die het niet zo nauw nemen met dierenwelzijn meer vrij spel.

Ach, waar verspil ik deze kostbare tijd aan om dit (weer) te tikken. Ik laat de mensen maar brullen. Ze weten niet beter... en ze hebben oogkleppen op en willen toch niet luisteren naar uitleg.

Er zijn misstanden. Zowel in de agrarische sector, paardenwereld, onder hondenbezitters, circus, etc. Dierenmishandeling moet zoveel mogelijk voorkomen worden, maar een regel in de grondwet kan daar imo niet direct verbetering aan geven. We hebben al een dierenbescherming, AID, LID etc. We mogen ook onze naasten niets aandoen, toch, ondanks alles kon niemand, geen grondwet, gisteren voorkomen dat een man met zijn kindjes voor de trein sprong Huilen ... Hetzelfde geld dat niet altijd maar voorkomen kan worden dat iemand zijn dieren mishandeld.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 16:59

BounceBabe schreef:
Eindelijk, hier zat ik op te wachten!

Als je een hart hebt stem je hiermee in!

Ik val dus onder de noemer Harteloos.

Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:59

Ben je niet alleen Lachen

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 17:02

Duke, ik ben het overigens helemaal met je eens! Lachen

Over die misstanden: het zijn vaak enkelen die een complete bedrijfstak in een kwaad daglicht stellen.

Ik had het nieuwsbericht trouwens opgevat in de zin van regelgeving -> mensen die worden veroordeeld voor mishandeling kunnen nu zwaarder gestrafd worden.

Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:04

Waarom mogen de rechten voor dieren niet vastgelegd worden in onze grondwet?
Als het allemaal zo diervriendelijk is in de bio-industrie en op diverse andere plaatsen, dan hoef je je toch niet druk te maken over dit voorstel? Verward

Ik vind dat dieren absoluut recht hebben hierop, dus ja, ik stem zeker voor. Ja
Ik vind de straffen voor dierenmishandeling belachelijk laag en daar mag zeker iets aan gedaan worden en snel ook graag.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 17:09

Straffen voor dierenmishandeling mogen van omhoog idd.

Maar Nederland zal straks wel weer voorop lopen wat betreft eisen en regels voor het houden van dieren.

Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:18

Wat ik eerder zei, die gekken die sex hebben met dieren.
Dieren doodschoppen enz, daar moet heel snel wat aan gebeuren.
Maar welzijn in die bio gaat al steeds vooruit.
Misschien niet snel genoeg naar ieders idee, maar dat wil niet zeggen dat er niets gedaan wordt.

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:32

Een dier doodschoppen is nu strafrechtelijk gezien niet zo'n ramp. Een simpele taakstraf en het is wel weer goed. Dit moet gewoon anders. Dierenmishandeling moet goed gestraft kunnen worden.

De bio industrie mag niet blijven bestaan, om verschillende redenen. Het dierenwelzijn is niet in orde. Door de grote hoeveelheid mestoverschot die ontstaat uit de bio industrie hebben we weer te maken met milieuproblemen. Praktisch gezien zouden we over moeten gaan op minder vlees eten, zodat dieren minder gehouden moeten worden in die sector. De stukken grond die normaal gesproken gebruikt worden om voedsel op te bouwen voor dieren kunnen nu gewoon voor voedsel voor mensen gehouden worden. Het is nog een stuk gezonder ook. Hoeveel uitbraken en ruimingen zijn er niet al geweest door dierziektes. Niet zo gek met zo veel dieren op elkaar. Dit kan uiteraard niet van de ene op de andere dag uitgevoert worden, maar we kunnen kiezen om stil te blijven staan of om na te denken over de toekomst.
Maar goed, mensen zullen inderdaad nooit zoveel willen opofferen.

Ik heb overigens nog niemand horen brullen hoor Lachen