Belgische paarden uiterlijk 1 juli 2008 geïdentificeerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vvwc

Re: Belgische paarden uiterlijk 1 juli 2008 geïdentificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:58

Silvana schreef : Ik heb mijn paard laten chippen toen ik haar kocht in 2001.Hier in Belgie.
Na alle broodje aap verhalen over verdwijnende chips heb ik hem laatst nog eens laten controleren .En hij zat nog keurig op zijn plaats.

Wel Silvana ik kan u vertellen dat een van de paarden hier in 1998 door een dierenarts in Belgie een microchip is geplaatst. Bij nazicht voor het nieuwe equi-paspoort bleek de microchip weg te zijn of niet meer te functioneren. Resultaat : volgens de Belgische wetgeving moest een nieuwe microchip geplaatst worden en nu komt het onzinnige nog eens : voor de veiligheid van de consumptie moet de microchip geplaatst worden. Bij het slachthuis zoekt en vind men één microchip, maar de andere verdwijnt in het slachtvlees, lekker ! ! !

Uiterlijk 1 juli 2008 moeten alle OUDERE paarden gechipt zijn die voor 1 juli 2006 zijn geboren.
De veulens moeten dit jaar al in orde zijn, alleen de veulens die binnen een bepaalde periode geslacht worden moeten geen chip maar wel een attest hebben.
MAAAR, de paarden die naar bijeenkomsten gaan zoals wedstrijden, keuringen, shows enz.. moeten ook al hun verplichtte paspoort hebben, alsook de paarden voor export.

Zelf zitten wij vol verwachting uit te kijken naar het effectief worden van de irisscan die momenteel in volle ontwikkeling is in America en die veel beloofd.
De Europese Commissie is wél degelijke (jawél Alane) bezig met het opstellen van een regelgeving waarin sprake zal zijn van de transponder, maar ook van alternatieve identificatie ! ! !
Meer over de irisscan vind u op onze website : www.welshponycob.eu

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:44

Het "aparte" is dat mensen die tegen chippen zijn zich druk maken over een transponder die terug gevonden kan worden op het bord van een ander... Ik maak me er minder druk om, mijn paardjes zijn allemaal gechipt én ik eet wel eens paardenvlees (Nederlands paardenvlees)
De consumptieveiligheid gaat verder dan alleen het vlees van het betreffende paard... ook de uitbraak van ziektes, denk aan MKZ, vogelgriep of varkenspest, en de verspreiding daar van is makkelijker te monitoren als men weet hoe de dierdichtheid in een bepaalde streek/gebied in elkaar zit.
En die richtlijnen en beschikkingen zijn al veeeel ouder.

En ehm ook in duitsland wort gechipt Ja, is je paard papierloos mag je kiezen, brandmerken of chippen. Daarnaast zitten ze met de grotere fokverenigingen om tafel om het brandmerken geheel af te schaffen (immers hebben papierloze nu ook een brandmerk) en geheel over te gaan op chippen.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:20

Wij zijn ervan overtuigd dat wanneer de irisscan functioneel zal zijn met als zijn voordelen er vele organisaties én zelfs Europa de voorkeur zullen geven aan de irisscan.
Tijdens de vergadering die wij in Brussel met de EC-afgevaardigden hebben gehad is dit duidelijk naar voren gekomen. Trouwens tijdens de voorlichtingsvergadering van de Confederatie van het Paard in Belgie heeft de dierenarts die de uitleg tijdens de vergadeing gaf, zelf toegegeven dat de irisscan kon komen, maar dat de toehoorders gerust mochten zijn dat de gegevens van de microchip niet zouden verdwijnen.
De voorstanders van de microchips zijn veelal personen die er financieel gewin in zien, maar degenen die voorstander zijn van een goede en veilige identificatie verkiezen de irisscan als dit mogelijk is. Wij laten het aan iedereen over om zelf een keuze te doen en gaan daar niet meer over in discutie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:32

En wij zijn er van overtuigd dat de irisscan op teveel problemen zal stuiten in haar huidige vorm... het aantal missers is te groot waardoor het risico op errors toeneemt namate de database groeit.
Vergelijkingen met Schiphol gaan niet op.
Daarnaast kampt men errors door oogproblemen/ziektes maar ook de fraudegevoeligheid is groot.
vwb missers die alleen en totaal aan een transponder toe te wijzen zijn 0 en zijn de voordelen vele male groter vanwege de toepasbaarheid van de transponder. Haha!
En financieeel gewin hebben de voorstanders niet, niet op korte termijn en niet op lange termijn Haha!

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 00:50

Iris-scan
Vanuit de US ontvingen wij in december 2005 het bericht dat de ontwikkeling van de iris-scan op zéér goede weg is. Aan het project werken ondertussen de University van Louisville en Kentucky mee en er werd een heel bekende persoon in de groep opgenomen die een zeer goede faam heeft in de “biometric community”. De vooropgestelde afmeting van het toestel ter grootte van een haardroger zou ondertussen terug gebracht zijn tot de omvang van een GSM.
Er werden over de loop van 4 jaar testen uitgevoerd op paarden in de leeftijdvariatie van 9 tot 17 jaar. Herhaaldelijke scans wezen weinig of geen differenties uit. Er werd een test verricht op koerspaarden en hierbij kwam er een verschil van 0,1% aan het licht. Wat betekent dat de accuraatheid van het toestel 99,9% zou bedragen. Aan de correctie van dit kleine verschil wordt nu gewerkt.
Dit probleem was in het verleden de reden waarom de Japanners in 1996 dit project opgaven.
De planning in de US is om in 2007 eindelijk duidelijk naar buiten te komen met deze irisscan voor paarden (als alles volgens plan blijft lopen).
Dit toestel zou een enorme aanwinst zijn op het gebied van identificatie van de paardachtigen :
- geen stress voor de paarden bij het vaststellen van de identificatie
- geen risico op beschadigingen of mogelijke gebreken zoals bij inbrengen van een microchip
- geen risico voor de menselijke consumptie naar aanleiding van eventuele nagebleven chips
- direct opslaan van de gegevens via computer in de databank
- vermoedelijk minder kosten
- mogelijkheid om de identificatie op grotere schaal in te brengen, zoals bev. Op europees vlak, wat een voordeel zou kunnen zijn voor gestolen dieren die in een buitenlandse slachterij worden aangeboden en een vlottere herkenning voor de dieren die binnen Europa veel verplaatsingen doen. Het scansysteem op sommige luchthavens is voor het menselijke oog bestemd en op een ander procede geschoeid. Bijgevolg kan men over het gebruik van de irisscan voor dierlijk gebruik pas oordelen als men het werkelijk in gebruik heeft meegemaakt en dat hopen wij spoedig te zien.

Spreuk : ook Columbus werd door sarcasten verguist ! ! !

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 02:07

De stress lijkt me even groot zoniet groter met het gezwaai in het blikveld, of de reader erlang of met een gsm voor de ogen zwaaien Haha!
voordeel chip: geen dubbele databank nodig met updates, immers is chipnummers direct te controleren in het paspoort.
nog een voordeel: voor een paar euro's heb ik al een reader en kan ik zelf controleren zonder dat ik een pc en database nodig heb
en nog eentje: voor de chip heb je een enkel en database nodig die de chip registreerd en nadien er een naam aan koppelt, bij biometrie is het plussen en minnen, en hoe meer plussen en minnen er opgelsagen zijn hoe groter de kans op missers (en dat is alom bewezen en wordt iedere keer weer bewezen, Schiphol heeft een vaste database, worden geen toevoegingen aan gedaan, en lijkt het dus te werken... op test stations blijkt dat wanneer de database uitgebreid wordt met meer verschillende scans de errors toenemen met een bepaalde factor (het is al laat maar kan je verschillende rapporten laten zien) Daarnaast is de bionmetrie in het paspoort gekoppeld aan, en worden er dus meer databases gekoppeld, die koppeling bestaat dus uit meer identificatiefactoren (irisscan + vingerprint + foto + persoonsnummer) bij een paard dan nog uit 1 factor( irisscan)
Identificatie op europeesnivo bestaat al: http://www.ueln.net
maar ook bij de transponder: http://www.europetnet.com
even transpondernummer invoeren en voila, vind ie hem niet, mailadres erbij en je krijgt bericht wie de chip heeft uitgegeven.
Handig toch Haha!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:41

ik geef ook de voorkeur aan chippen,
heb zelf een paard met oogletsel,als haar goede oog nu eens een beschadiging haaft kan men ze niet eens thuisbrengen.
En hoe ga je als handelaar of als particulier je paard met irisscan controleren??
Nu neem ik als we een paard kopen gewoon de reader mee,ik vergelijk de nrs met het paspoort,en als er geen paspoort is neem je de databanken onder controle en meestal vind je hem wel,als de da die het dier gechipt heeft het wel netjes overgedragen heeft aan een databank.

Irisscan is te futuristisch.
Neem de film barp wire of hoe hij ook noemde.
Neen,
geef mij maar een chip,veelm minder gefoefel,als men een paard zou stelen zou men aan de grens nog wat aan de ogen durven prullen om zo niet herkend te worden,daar is het paard dan weer de dupe van.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:56

Ik woon in België en heb bij mijn pony een DNA-profiel gemaakt en deze in de Nederlandse databank laten zetten.
Als er controle is heb ik een DNA-profiel en zie wel wat ze zeggen.
Voorlopig chip ik niet en kijk wat er gaat gebeuren....

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:34

Wij hebben formulieren ontvangen van het (quarterhorse) stamboek om paspoorten aan te vragen, maar nu staat er o.a. het volgende in wat je aan moet kruisen:

- "Bestemd voor de menselijke consumptie" (paard kan geslacht worden)
_ "Bestemd voor de sport" (paard kan nooit worden geslacht)
Deze keuze is definitief en onomkeerbaar.

Moet dat in ieder paspoort vermeld staan? Of is dat echt weer iets belgisch....
Wat moet je hier nu mee? En wat zal het gevolg zijn van het een of het ander? Wat zullen verzekeringsmaatschappijen hiermee gaan doen? Ik zit nog met zoveel vragen over die stomme belgische wet en niemand weet iets concreets.
Er werd ook gezegd dat er al zaken lopen in Belgie van mensen die aangehouden zijn met de trailer en niet 'in orde' waren...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:45

Het wel slachten kan omgezet worden in niet slachten, andersom niet. (tenminste in Nederland) En hoeft pas ingevult te worden op het moment dat het noodzakelijk is (als er medicijnen toegedient moeten worden waardoor het paard niet meer geschikt is voor menselijke consumptie) Wederom geldt dat tenminste zo in Nederland. Geen idee of de belgische regels zover afwijken.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:12

Bij ons in Belgie laat de Belgische wetgeving de keuze tussen 2 mogelijkheden :
Voor het leven : dan mag het paard alle nodige medicijnen krijgen bij ziekte, maar kan de status niet terug gedraaid worden naar een bestemming voor de slacht.
Voor de slacht : in dat geval mag het paard (met het oog op de medicijnenresidu's in het vlees) slechts een zeer beperkt gebruik van medicijnen maken. Ingeval men in het paspoort "voor de slacht" laat plaatsen kan men bij ziekte nog wel de dierenarts vragen medicijnen toe te dienen en dan zal de dierenarts de status in het paspoort MOETEN wijzigen naar "voor het leven".
Veel paardenbezitters laten tegenwoordig vaker hun zieke dieren, die zij met zoveel liefde verzorgd hebben, vaak inslapen bij een ongeneeslijke of pijnlijke ziekte. Een noodslachting brengt zo weinig op en de stress die de dieren hebben bij aankomst in de slachterij, dat het eigenlijk menselijk gezien toch verkieselijker is om het zieke of oude dier zachtjes te laten inslapen.
De oudere dieren die niet naar bijeenkomsten of wedstrijden gaan hebben tijd tot 2008 voor het in regel brengen van de paspoorten. Maar degenen die naar bijeenkomsten, wedstrijden of naar het buitenalnd gaan moeten wél degelijk reeds een paspoort hebben. Voor paarden die niet in een stamboek zijn geregistreerd kan u een neutraal (equipas) paspoort aanvragen en het aanvraagformulier vind u op www.idpaarden.be en u laat de dierenarts het formulier invullen, de microchip plaatsen en alle documenten doorsturen naar de Belgische databank die u dan een gezamelijk overschrijvingsformulier opstuurt om alles te betalen. Na de betaling krijgt u het paspoort.
Voor een in het stamboek geregistreerd paard kan het stamboek alles regelen.

Paarden met een buitenlands paspoort én microchips moeten enkel nog de gegevens laten registreren in de Belgische databank en hiervoor moet opnieuw het aanvraagformulier voor registratie gedownload worden van www.idpaarden.be en volledig ingevuld, samen met een kopie van de paspoortgegevens en microchipnummer naar de Belgische databank sturen die dit dan verder behandeld. Ook dan komt de dierenarts om de gegevens te checken en die geeft zijn bevestiging door aan de Belgische databank die dan het betaalformulier stuurt. Nà ontvangst van de betaling krijgt deze eigenaar een "mutatieformulier" dat hij dient te bewaren. Een verkoop van zulk een paard is enkel geldig als zowel paspoort en "mutatieformulier" voor de verkoop helemaal zijn ingevuld door de verkoper.