Help er komt een paard van rechts!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Re: Help er komt een paard van rechts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:20

Elaine schreef:
De meeste zware ongelukken gebeuren met mensen onder de 18.. weten geen/weinig verkeersregels. Kijk naar scholieren op de fiets, gooien hem er overal voor...

Ik betwijfel of het ligt aan het niet kennen van de verkeersregels. Het ligt denk ik meer aan het niet beseffen van het gevaar. Zo ben ik sinds ik mijn rijbewijs heb veel bewuster geworden van het gevaar van fietsers die gevaarlijk rijden en zonder licht. Voordat ik autoreed had ik geen besef ervan dat je gevaarlijke situaties creert.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:22

Lieke schreef:
[***] schreef:
De meeste zware ongelukken gebeuren met mensen onder de 18.. weten geen/weinig verkeersregels. Kijk naar scholieren op de fiets, gooien hem er overal voor...

Ik betwijfel of het ligt aan het niet kennen van de verkeersregels. Het ligt denk ik meer aan het niet beseffen van het gevaar. Zo ben ik sinds ik mijn rijbewijs heb veel bewuster geworden van het gevaar van fietsers die gevaarlijk rijden en zonder licht. Voordat ik autoreed had ik geen besef ervan dat je gevaarlijke situaties creert.

Klopt. Het is een soort laksheid en de gevaren niet inzien.

Sinds ik mijn rijbewijs heb fiets ik ook anders.

Maar bewustwording hoef je niet alleen te krijgen door je rijbewijs, daar moeten andere manieren voor te vinden zijn.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:22

Heel goed initiatief.
Nog niet zo heel lang geleden fietste een wielrenner tussen mij en mijn vriendin door. We reden op nog geen meter afstand van elkaar, terwijl er meer dan genoeg ruimte was om er omheen te fietsen. Het was de tweede keer dat ik met dit paard de straat op ging en ze gaf dus een trapje achteruit (raakte gelukkig niets). Meneer de wielrenner flipte uit zijn pan omdat hij de staart van mijn paard in zijn gezicht kreeg Verward
Ik was supertrots op mijn paard dat ze eigenlijk nog heel braaf was en heb hem dan ook haarfijn uitgelegd hoe het in elkaar zat en dat dat geintje wel eens heel anders had kunnen aflopen... Gelukkig zag hij toen ook in hoe dom hij was geweest en bood mompelend zijn excuses aan.
Ik vond dit wel een typisch voorbeeld van hoe onnadenkend mensen kunnen reageren als ze een paard tegenkomen in het verkeer.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:28

Derma schreef:
Heel goed initiatief.
Nog niet zo heel lang geleden fietste een wielrenner tussen mij en mijn vriendin door. We reden op nog geen meter afstand van elkaar, terwijl er meer dan genoeg ruimte was om er omheen te fietsen. Het was de tweede keer dat ik met dit paard de straat op ging en ze gaf dus een trapje achteruit (raakte gelukkig niets). Meneer de wielrenner flipte uit zijn pan omdat hij de staart van mijn paard in zijn gezicht kreeg Verward
Ik was supertrots op mijn paard dat ze eigenlijk nog heel braaf was en heb hem dan ook haarfijn uitgelegd hoe het in elkaar zat en dat dat geintje wel eens heel anders had kunnen aflopen... Gelukkig zag hij toen ook in hoe dom hij was geweest en bood mompelend zijn excuses aan.
Ik vond dit wel een typisch voorbeeld van hoe onnadenkend mensen kunnen reageren als ze een paard tegenkomen in het verkeer.

Wat dacht je van moeder met kinderen die bang zijn voor paarden en de weg op schieten als een projectiel?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 07:47

-> VN

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:06

quote:
Een landelijk verplicht ruiterbewijs ziet Te Lintel Hekkert als een andere oplossing. Op dit moment heeft een ruiter slechts in delen van het land zo’n bewijs nodig. Ook reflecterende rijkleding zou bijdragen aan de zichtbaarheid en dus aan de veiligheid. Duidelijke ruiterroutes moeten de meest geschikte routes van manege naar natuur aangeven en ’paardenoversteekplaatsen’ met een eigen stoplicht kunnen de oversteek op een drukke weg vergemakkelijken.

Eerst komt er uit zijn onderzoek dat de automobilisten ed het probleem zijn omdat ze niet weten hoe ze met paarden in het verkeer om moeten gaan (of ze willen het niet weten).
En vervolgens legt hij het probleem weer bij de ruiters neer (die weldegelijk weten hoe ze met auto's om moeten gaan). Onderzoek is zeker gesponserd door de SRR?????
Reflecterende hesjes en apparte stoplichten vind ik dan wel weer een goed plan.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:10

Een ruiterbewijs is leuk voor de ruiter om de regels te weten. Paard zal zich er niets van aantrekken.
Ga eens met een haflinger langs de weg rijden.
Boeren zien een werkpaard dus scheuren langs je heen.
Kinderen zien een knuffelpaard en komen hard aan rennen.
Helaas zijn dit al twee punten die mijn haflinger erg bang maken, en er toe hebben geleid dat we nu bijna niet langs de weg rijden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:13

Elaine schreef:
Hij heeft wel geschreven dat de regels hierom aangescherpt moeten worden en dat niemand zonder ruiterbewijs de straat op mag.. want de meeste weten de verkeersregels niet goed en dat zorgt ook voor veel problemen.

Het belangrijkte is bewustwording.. voor automobilisten en ruiters.

Dus een extra hoofdstuk bij de autotheorie, verplichting van het ruiterbewijs (dus de verkeersregels goed kennen), aanpassingen van kruispunten bijvoorbeeld dmv speciale verkeerslichte, speciale kleding die verplicht is (hesjes met: voorzichtig passeren oid).

Dergelijk dingen heeft hij genoemd.

Dan zou iemand met een auto-rijbewijs toch ontheffing moeten kunnen krijgen, die beleeft deze kwestie namelijk van 2 kanten en kent de regels.
Ik vind het ruiterbewijs zoals nu via de FNRS afgenomen wordt in 3 fases goed, maar ben nog steeds tegen het springen over een hindernis van 60 centimeter. Snap de bedoeling erachter (balans van de ruiter) maar dit is nog steeds voor veel mensen een groot obstakel wat je buiten toch niet tegenkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:50

Maar als mensen dat niet kennen en durven, vraag ik me toch af wat ze buiten gaan doen
Sprong over een plasje is net zo hoog
Of een paard dat over een witte streep springt

Het zou van mij aan alle kanten omhoog getrokken mogen worden.
Want zoals nu is het dressuurmatig en springen ver onder B nivo
Met ongeveer 10 manege lessen kun je het al halen, nou vooruit 20
Dan ben je toch niet eens misschien bekwaam een ander paard als een manege paard onder je te houden.

Maar bovensteende vind ik dus als ze dat willen verplichten, want daar ben ik nog steeds fel tegen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:56

ik heb nog nooit mn ruiterbewijs gehaald, maar als ik een paard moeilijk kan houden ga ik ermee niet de straat op. Ik heb altijd oranje hesje aan zodat ik opval, en rijd niet erg veel op de weg.
Vind goed dat de automobulisten ook eens gewezen word op de gevaren, want vaak weten ze het niet eens wat allemaal kan gebeuren.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:58

Dat ruiterbewijs is makkelijk door iedereen te halen, en zal de veiligheid imo niet vergroten.
Je moet zelf inschatten of je paard wel of niet geschikt is.

Deze campagne heeft eerder al niet genoeg aandacht gekregen.
Wie gister HvN niet heeft gezien, heeft het weer gemist.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:26

Toevallig was van de week bij animal planet een stukje te zien over een manege nabij
London.
Hier moesten de ruiters ook een hele drukke snelweg oversteken, maar hadden daar een systeem voor, wat ook iedere automobilist begreep.
Misschien komt het wel dat het daar nog meer ingeburgerd is dan hier of dat de automobilisten gewoon minder aggressief rijden.

Dat zou hier dus ook eigenlijk moeten kunnen, maar helaas...

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:27

Gooo Thomas Gooooo Thomas Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:37

Elaine schreef:
runningkawa schreef:
Jij zei Z1 nog op 3 paarden examen
Mij lijkt Z1 zeker wel vrijstelling omdat dit nogal meer aan nivo is aan wat er nu gevraagt wordt.
Want de eis van nu is niet eens B nivo Lachen
Zowel dressuur als springen niet

maar nogmaals, persoonlijk vind ik het ruiterbewijs kul.
Bij de auto zit gas en rem altijd op dezelfde plek, bij een paard niet

Oke, het was maar een idee van mijzelf. Niet iets uit zijn onderzoek.

Helemaal veilig stellen kan je de situatie toch niet, maar je kan de ongevallen wel beperken.

Vind dat Z1 verhaal geen goed idee, zo verplicht je iedereen om dressuurwedstrijden te gaan rijden.
Ik bijvoorbeeld, wil geen dressuurwedstrijden rijden, ik mag ze ook niet rijden met mijn hengst. Ik rijd endurance, dus geen dressuur

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:41

Echwel schreef:
Toevallig was van de week bij animal planet een stukje te zien over een manege nabij
London.
Hier moesten de ruiters ook een hele drukke snelweg oversteken, maar hadden daar een systeem voor, wat ook iedere automobilist begreep.
Misschien komt het wel dat het daar nog meer ingeburgerd is dan hier of dat de automobilisten gewoon minder aggressief rijden.

Dat zou hier dus ook eigenlijk moeten kunnen, maar helaas...

En wat voor systeem was dat?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:44

Automobilisten kregen dat tijdens hun autorijlessen al te horen, en moeten hierop ook anticiperen.

De ruiter steekt(heel eenvoudig )zijn hand op, laat weten dat hij wil oversteken.
Er blijft een van het ruitergroepje op de weg staan om de rest te laten oversteken, waarop deze netjes de wachtende automobilisten bedankt en zo veilig naar de overkant gaat..

Maar je hebt het dan wel over een land waar iedereen netjes in de rij bij de bushalte wacht he!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:47

Zo deed ik het ook altijd als ik met een groep weg was. Daarbij heb ik een heel wit paard dus val ik ook meer op dan een bruin paard bijvoorbeeld Ja
Dat is hier bij manege e.d. dus geen onbekend gebeuren denk ik zo, maar wat als je in je eentje naar buiten gaat? Mijn paard is toevallig bomproof maar wat als je de verkeersregels goed kent, maar je paard niet? Hij moet toch de weg op om verkeersmak te worden Ja

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:51

Denk gewoon dat het verschil in de mentaliteit van de automobilisten zit..
Het zal ook wel enigsins met de mentaliteit van de ruiter te maken hebben..
Kortom in Nederland heeft iedereen gewoon een kort lontje, en daardoor laat men elkaar niet voorgaan..

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:03

Verschillende kleuren hesjes gaan dragen.
B.v. oranje rood voor een paard dat het nog moet leren
oranje geel voor een paard wat redelijk verkeersmak is
oranje voor een bomproef paard.
ach het is maar een idee.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:06

Ik denk niet dat dat werkt, een paard wat bomproof is kan altijd nog eens schrikken...

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:08

Dan blijf je toch het oranje rode hesje dragen Pling

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:12

Je moet het m.i. ook niet te moeilijk maken voor bestuurders. Gewoon 1 hesje wat een betekenis heeft. Als ze denken dat je paard bomproof is, gaat dat jong spul misschien wel testen door te toeteren, gas te geven, af te snijden. Ja want dat soort knuppels heb je ook nog he Knipoog

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:18

Ja, het gedrag van de mede weggebruikers is en blijft het belangrijkste voor een geslaagde buitenrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:18

griebels schreef:
Vind dat Z1 verhaal geen goed idee, zo verplicht je iedereen om dressuurwedstrijden te gaan rijden.
Ik bijvoorbeeld, wil geen dressuurwedstrijden rijden, ik mag ze ook niet rijden met mijn hengst. Ik rijd endurance, dus geen dressuur

Zij bedoelde dan dat je op minder paarden examen zou moeten doen.
Niet dat als je geen Z was geen examen zou mogen doen Lachen
Dat is natuurlijk nooit haalbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:20

Echwel schreef:
Automobilisten kregen dat tijdens hun autorijlessen al te horen, en moeten hierop ook anticiperen.

De ruiter steekt(heel eenvoudig )zijn hand op, laat weten dat hij wil oversteken.
Er blijft een van het ruitergroepje op de weg staan om de rest te laten oversteken, waarop deze netjes de wachtende automobilisten bedankt en zo veilig naar de overkant gaat..

Maar je hebt het dan wel over een land waar iedereen netjes in de rij bij de bushalte wacht he!

Maar dan heb je het alleen over oversteken

Wat ik veel erger vind is dat met 80 langs je heen scheuren op een smal landweggetje