Jongetje gewond na trap paard.

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Jongetje gewond na trap paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:11

Ik weet niet of je nog aan het studeren bent, maar ik weet wel een aardig beroep voor je Welshcobfan...

Erg dit zeg, hoop dat het goed komt met dat jongetje...

kelsey_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:11

Jaa helemaal mee eens met dravergekkie

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:14

Fijn, is bij mij in de buurt. Krijg ik straks die hystische lynchmenigte over me heen Clown

Maar goed, veel achtergrondinformatie krijg je niet. Had het jongetje misschien een vlag op zijn fiets, waar hij het paard al dan niet mee raakte? Was hij dusdanig aan het slingeren of aan het krijsen, waardoor het paard schrok? Of zaten ze er gewoon te dichtbij, want in dat geval (ik word doodziek van het continue moeten waarschuwen van mensen alsjeblieft niet te dicht achter mijn paard te lopen of fietsen, maar luisteren ho maar) is het eigen schuld, dikke bult. Moeder kan ook wel een beetje verantwoordelijkheid nemen hoor Clown

Er is overigens geen mogelijkheid om de ruiterpaden (Delftse Hout, Dobbeplas) te bereiken zonder over een fietspad te rijden, maar dat interesseert niemand. Kennelijk moeten we maar vliegen!

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:14

maar buiten de bebouwde kom mag je toch wel op het fietspad met je paard? zal lekker gevaarlijk zijn tussen de auto's die 80 mogen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:16

Nee officieel moet je op de weg, ook op 80 km zone. Het wordt daar echter wel gedoogd.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:17

met je paard behoor je op de weg helaas. Maar het fietspad/berm word gedoogt. Voetpad is verboden terrein. ( tenzij je aan kan tonen dat het echt niet anders kan)

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:19

jeetje wat link!! dan maar in galop Clown

Bedenk me net dat toen ik laatst op het fietspad reed met mn paard buiten de bebouwde kom er wel een politieauto passeerde, en die agenten keken ook maar reden gewoon door. Dan zullen ze het bij ons misschien niet zo erg vinden Knipoog
Laatst bijgewerkt door angel25 op 01-02-07 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Jamezy schreef:
Fijn, is bij mij in de buurt. Krijg ik straks die hystische lynchmenigte over me heen Clown

Maar goed, veel achtergrondinformatie krijg je niet. Had het jongetje misschien een vlag op zijn fiets, waar hij het paard al dan niet mee raakte? Was hij dusdanig aan het slingeren of aan het krijsen, waardoor het paard schrok? Of zaten ze er gewoon te dichtbij, want in dat geval (ik word doodziek van het continue moeten waarschuwen van mensen alsjeblieft niet te dicht achter mijn paard te lopen of fietsen, maar luisteren ho maar) is het eigen schuld, dikke bult. Moeder kan ook wel een beetje verantwoordelijkheid nemen hoor Clown

Er is overigens geen mogelijkheid om de ruiterpaden (Delftse Hout, Dobbeplas) te bereiken zonder over een fietspad te rijden, maar dat interesseert niemand. Kennelijk moeten we maar vliegen!

Of dat kind nou fout is of niet, het is wel heel vervelend als jouw paard een kind aan gort schopt. Moeder of kind deden het vast niet bewust fout.

Opvoeding van andere weggebruikers tov ruiter zou zeker een goede zaak zijn, maar dat is een ander verhaal.

Caira

Jamezy schreef:

Ik vind niet dat je het zo bot kunt stellen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:20

Erg triest idd (of het nu 'hun schuld' was of niet). Ik wens de familie en het jongetje iig alle sterkte toe.

Wij rijden ook zoveel mogelijk op de weg, maar als we op een 90 km weg zitten gaan we ook op het fietspad/berm om het verkeer niet te hinderen.
Wanneer er echter iets aankomt, of er een auto te snel aankomt, gaan we op de weg rijden, dat is echt gewoon veiliger.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:20

Dat is schrikken! Scheve mond
Beterschap voor het jongetje hoor.. Ach gut

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:21

IKbenEllen schreef:
Of dat kind nou fout is of niet, het is wel heel vervelend als jouw paard een kind aan gort schopt. Moeder of kind deden het vast niet bewust fout.

Ja, zeker weten. Hoop ook niet dat hij er iets aan overhoud!

sHaKiEjLaVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:22

Jamezy schreef:

Inderdaad, ken dit probleem ook
maarja wie krijgt er de schuld als je paard schrikt van een fietser Scheve mond

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:28

Eigen schuld dikke bult????????????????????? Denk is na voordat je zulke domme dingen schrijft!!!!!!!!!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:29

Over een fiets heb je controle, over een paard niet altijd.

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:31

Wat verschrikkelijk, die mensen zullen geschroken zijn. Maar hier kun je niemand de schuld geven, het is nou eenmaal een heel vervelende samenloop van omstandigheden. Ik hoop dat het jongetje er redelijk vanaf komt. Lachen

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:32

dravergekkie schreef:
dat zal betekenen dat je met je paard op de weg zal; moeten dat zal uiteindelijk voor nog veel meer ongelukken zorgen aangezien niemand rustig met ze auto achter een stapend paard blijft...en met een shetland pony ...verkeer zal er erg blij mee zijn. mischien moeten ze wat meer aan paarden in verkeer aandacht besteden

Formeel hoor je op de weg te rijden. De stichting Recreatieruiter (van de ruiterbewijzen) en het CBR (van de auto-rijbewijzen en zo) zijn al een tijdje in gesprek om ook in de rijopleidingen aandacht te geven aan paarden op de weg. Er staat tegenwoordig ook al het één en ander over in de theorieboekjes... Nederland wordt immers steeds meer paardenland.

Diezelfde stichting Recreatieruiter is ook in gesprek met de overheid over het gebruik van fietspaden in plaats van op de weg rijden. De politie is ook de mening toegedaan (las ik ooit eens in Paard en Co of de voorganger van dat blad) dat zeker langs een 80 km weg het veel veiliger is voor auto's en ruiters dat deze laatsten het fietspad gebruiken (of liever nog de berm van het fietspad indien aanwezig). Over fietsers wer in mijn herinnering in dat stukkie niet gesproken... De recreatietak van de KNHS (voorheen ook onderdeel van de stichting Recreatieruiter) is ook steeds in overleg met overheden en terreineigenaren voor het aanleggen van veilige ruiterpaden. In onze drukke randstad is dat nog niet zo eenvoudig.....

Blijft uiteraard dat dit een zeer tragisch ongeval is. Het is ook niet makkelijk (althans dat denk ik) om aan te geven wie hier nou schuld heeft. Alle betrokkenen zullen zich helemaal rot geschrokken zijn. Sterkte voor allen, vooral voor het jongetje en zijn familie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:33

maar dan vind ik een dergelijke opmerking nog te ver gaan. Hoe zeer ik ook snap hoe vervelend dergelijke medeweggebruikers kunnen zijn, het is nog altijd een kind waar je over praat.

En als mijn paard een kind het ziekenhuis in slaat, ben ik daar ziek van, of ik nu gewaarschuwd heb of niet. Dan ga ik wel aan de kant, zodat ze inhalen oid, maar dit wil ik niet op mijn geweten hebben.

En mensen die hier meer van me hebben gelezen, weten hoe enthousiast ik over kinderen ben Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:33

Welshcobfan schreef:
Over een fiets heb je controle, over een paard niet altijd.

Over een kind heb je ook lang niet altijd controle

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:34

De eigenaar van het paard is ten alle tijde verantwoordelijk zover mij verteld is.
Het blijft altijd een risico met een paard de weg op gaan. Ik vind het echt heel verschrikkelijk voor het jongetje en zijn familie. Ik zou me zo wel kunnen voorstellen dat zijn familie totaal geen begrip kan opbrengen voor de persoon die daar met dat paard liep. Of dit wel of niet terecht is weet ik niet ligt ook aan de situatie. Maar als ik daar zou fietsen met mijn zoon en zonder echte reden een paard mn kind overhoop schopt, zou ik niet voor mezelf instaan, ondanks dat ik zelf ook paarden heb....

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:34

@weetergeen
miss moet jij eens het hele topic lezen?

Ik ben het zeker wel met Jamezy eens.
mensen houden nou eenmaal weinig rekening met paarden.

Nu zeg ik niet eigen schuld dikke bult, want zoiets wens je niemand toe (tenminste mag ik hopen)
De eigenaresse wou ook niet dat haar paard dat kind aan gort trapte, maar is helaas gebeurt, en zitten aan beide kanten waarschijnlijk fout.

Ik wens het jongentje en familieleden heel veel sterkte.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:35

Arm kind.. helaas weet ik uit eigen ervaring dat paarden soms van de ene op de andere seconde dit soort dingen kunnen doen, hoe betrouwbaar ze de rest van hun leven ook zijn..
Ik hoop dat hij er gezien de omstandigheden weinig aan overhoudt, een hoef in je gezicht is niet niks Scheve mond

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:36

Wat afschuwelijk, vooral voor dat jongetje en de moeder, maar ook voor de ruiter! Het zal je maar gebeuren. Ik let altijd heel erg op dat mensen niet te dicht achter mijn paard lopen of fietsen (moet ook over het fietspad met mijn paard, op de weg rijdt men veel te hard).

Als ik met mijn dochtertje bij de paarden ben, mag ze echt niet dichtbij de paardenbenen komen (voor- of achterkant, no way!), daar let ik heel erg goed op. Omdat ik weet dat een paard onvoorspelbaar kan zijn, net als een jong kind.

Ik hoop dat het jochie gauw geneest, brrrrr, echt een naar bericht. En wat een veroordeel hier weer Slapen , niemand van jullie is er bij geweest, toch?

vuurneon

Zolang het kind het paard in kwestie niet expres en bewust gepest heeft waardoor hij schrok en trapte, kun je het kind niet de schuld geven. Zowiezo: in hoeverre moet je een kind aansprakelijk stellen? Ouders hebben ook nooit 100 procent zicht en controle over hun kinderen, dat kan niet. Als ruiter kun je ook nooit 100 procent garanderen dat je paard niets doet in het verkeer. Daarom kies ik liever voor een berm naast het fietspad dan dat ik op het fietspad rijd. Dan ben ik iig niet fout.

Liza_vL

Zielig voor dat jongentje. recht in zn gezicht nog wel. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Liza_vL op 01-02-07 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt