Eerste gekloonde hengst ter dekking

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lise81

Re: Eerste gekloonde hengst ter dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:15

Ik vind klonen niet dood eng, maar het verbeterd natuurlijk niks. Fokken van paarden op de normale manier zal altijd voorkeur hebben, stuk leuker en lijkt me ook beter. Snap wel dat ze van sommige ruinen een hengst versie willen hebben, maar ik vind dat fokkers gewoon 1 van de andere hengsten moeten uitkiezen. Er zijn genoeg super goede hengsten toch?

De kloon van Pieraz is 25-2-2005 geboren, nog geen eens 2. Denk dat als je een slimmer fokker even afwacht hoe hij zich verder ontwikkeld.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:21

bterlaan schreef:
Dit paar dis geen kloon, klonen betsaan (nog) niet bij zoogdieren. Klonen is als je bv. een geranium in tweeën breekt en dan twee planten krijgt, die genetisch volkomen identiek zijn. Bij zoogdieren wordt het DNA uit de celkern van het manneljike dier in de celkern van een ei van een vrouwelijk dier geplant. Al het DNA in de celkern is dan inderdaad van de man (hengst), maar de hele rest eromheen, inclusief het mitochondriaal DNA, komt altijd nog van de vrouw (merrie). Dit paard is dus nog steeds een product van TWEE individuen, en genetisch niet exact hetzelfde als zijn "vader".

Vandaar ook waarschijnlijk dat de echte pieraz een schimmel is en zijn kloon een bruine Verward

Ik vind dit echt belachelijk! Kan er met mijn pet niet bij dat ze zoiets willen doen...
Dadelijk gaat niemand meer dood en is heel de wereld overbevolkt.
Je moet niet met de natuur gaan spelen

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:29

ik dacht altijd dat klonen niet vruchtbaar waren, waar ik dat dan nou weer vandaan heb weet ik ook niet...

het is zoals iemand hierboven al zei, geen échte kloon, maar nog steeds een product van 2 "ouders"

klonen voor de wetenschap vind ik niet erg, maar voor dit soort dingen of om de perfecte baby te krijgen vind ik niks.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:39

Heeft er iemand foto's van de echte en de nepperd? Clown

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:13

griebels schreef:
bterlaan schreef:
Dit paar dis geen kloon, klonen betsaan (nog) niet bij zoogdieren. Klonen is als je bv. een geranium in tweeën breekt en dan twee planten krijgt, die genetisch volkomen identiek zijn. Bij zoogdieren wordt het DNA uit de celkern van het manneljike dier in de celkern van een ei van een vrouwelijk dier geplant. Al het DNA in de celkern is dan inderdaad van de man (hengst), maar de hele rest eromheen, inclusief het mitochondriaal DNA, komt altijd nog van de vrouw (merrie). Dit paard is dus nog steeds een product van TWEE individuen, en genetisch niet exact hetzelfde als zijn "vader".

Vandaar ook waarschijnlijk dat de echte pieraz een schimmel is en zijn kloon een bruine Verward

Ik vind dit echt belachelijk! Kan er met mijn pet niet bij dat ze zoiets willen doen...

Alle schimmels worden toch donker geboren niet? Bloos

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:19

"Vandaar ook waarschijnlijk dat de echte pieraz een schimmel is en zijn kloon een bruine Verward "
De "kloon" is ook schimmel geworden, heb ik laatst ergens gelezen. Kleur is iets, wat in de celkern bepaald wordt, volgens mij.
Laatst bijgewerkt door bterlaan op 28-11-06 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:21

"Al die toppers gaan met toppers fokken waardoor er nog meer toppers komen."
ALs het zo simpel was, maar ik heb nog nooit gehoord dat het kruisen van twee kampioenen ook automatisch tot kampioenen leidt.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:25

"Alle schimmels worden toch donker geboren niet? Bloos "
Ja, schimmelworden is als het ware een vroege veroudering, alsof je als mens met vier jaar al grijs wordt. Schimmels zijn gewoon gekleurde paarden, die een gen hebben dat maakt dat ze vroeg grijs worden. En nog andere genen, die bepalen wanneer dat precies gebeurt, bv. met het verliezen van de veulenvacht, of pas als ze vier of ouder zijn, of iets ertussenin.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:00

Ik vind het bewonderenswaardig hoe vergevorderd de kloontechnieken op dit moment zijn, maar ik ben er absoluut tegen. Lachen

Naast het feit dat de natuur niet nog meer onder druk moet worden gezet met zulke klonen, vind ik dat de hele sport erdoor kapot gemaakt wordt (welke tak dan ook).
Ik bedoel, (even een dressuurvoorbeeld), als er zometeen allemaal Salinerootjes in de ring rondrennen, die allemaal een vrijwel even hoog vermogen hebben, is de lol er toch af, of niet? Ook voor de mensen die niet zo'n 'geweldige' kloon kunnen betalen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:36

knap allenmaal dat ze dat kunnen.
Zo heb je natuurlijk veel toppers, tot dat IEDEREEN gaat klonen zodat je een topper krijgt, dan is een topper geen topper meer Knipoog

heb trouwens alleen pag., 1 gelezen

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:12

Stom Scheve mond
Zolang het maar bij één kloon blijft dan Nagelbijten / Gniffelen
want wat Sander_ al zij zo raakt de lol er wel af ja als er over 30 jaar ofzo allemaal salinerootjes zijn Clown

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:10

Psydoxy schreef:
Heeft er iemand foto's van de echte en de nepperd? Clown

Volgens mij heb ik ze gevonden:

Links de echte, rechts de kloon:
Afbeelding

Hier is de kloon al wat ouder. als ie schimmel zou worden, net zoals de echte, dan had ie nu al wat lichter moeten zijn (wat dus niet het geval is):
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cardy op 29-11-06 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:13

Er zijn meer dingen die bepalen of een dier een winaar wordt, dan alleen de genetische eigenschappen..

Wat mij zorgelijk lijkt is dat er op de klonen TEVEEL druk gelegd wordt omdat ze MOETEN presteren. Dat zie je al een beetje met nakomelingen van een top afstamming. Omdat papa/mama goed zijn MOET de nakomeling ook wel een toppert zijn... Scheve mond

Ook al zou ik mijn eigen paard laten klonen, dan is het toch niet dezelfde..

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:32

griebels schreef:

Klonen zijn ook gewoon sterfelijk hoor Knipoog Bovendien valt het allemaal we mee hoe eng het is. Het dier zelf is volkomen normaal, tot op het kleinste niveau net zo opgebouwd als elk ander paard, alleen op een iets minder natuurlijke manier verwekt.

Deze dieren worden puur gekloond met als doel dat het genetisch materiaal van tophengsten/ruinen beschikbaar kan blijven/komen voor de fokkerij en dus niet om ze voor een flinke zak centen te verkopen als sportpaard zoals vele mensen hier blijkbaar denken Verward

Ik zeg niet dat iedereen nu opeens met zo'n gekloonde hengst moet gaan fokken. Het is veel beter en leuker om nieuw bloed te gebruiken en daar loopt ook genoeg leuks van rond. Het punt wat ik eigenlijk wil maken is dat het niet zo'n storm zal lopen met baby's die je bij een loket kan halen met de gewenste haarkleur en ogen of een ring vol met salinero's Lachen

TessavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:59

Inderdaad, en ik vraag mij ook af of de fokkerij hier op zit te wachten.Genetisch materiaal dat doorgegeven kan worden van een ruin is een vooruitgang, maar een top-fokproduct is natuurlijk veel minder waard als er 3 dezelfde van zijn.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:44

bterlaan schreef:

Volgens mij klopt dit niet. Waarschijnlijk hebben ze wel een eicel van een merrie gebruikt, maar hierbij het DNA van de merrie eruit gehaald. En zo het DNA uit een lichaamscel van de ruin in de lege eicel gedaan. Hierdoor komt er een identieke kloon eruit, over de kleur: waarschijnlijk zal de kloon vanzelf schimmel worden net zoals elke schimmel die donker is in de eerste jaren.

Het enige waar onderzoekers nog problemen hebben, is dat ze gebruik moeten maken van de lichaamscellen. Dit betekent dat de cellen en DNA van de kloon net zo oud is als de echte. Ondanks dat ie er nog zo jong uitziet.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:21

Ik vind klonen echt zo fout he!

EDIT: laat de natuur gewoon zijn gang gaan. Waarom moeten mensen zich overal maar dan ook overal mee bemoeien!! Boos!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:02

Op die foto zie ik toch al een soort van lichtere plekken, deze zouden wel eens door witte (schimmel Knipoog ) haartjes veroorzaakt kunnen worden, natuurlijk ook door de zon die er op schijnt oid. Maar dit dier kan heel goed net zo licht als zijn uh...ja...Als zichzelf worden Verward

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 01:08

Klonen: leuk en aardig, d'r zullen vast voordelen aan vast zitten en nog veeeel meer nadelen.
Grootste probleem vind ik dat je meteen geen variatie meer krijgt binnen het paardenras. Je neemt tevens zowel de goede als de zwakke kanten van een paard over en ook nog eens de erfelijke ziektes.
Wat mij betreft mag er direct een kloonverbod komen, want dit kan uiteindelijk vooral tot slechte zaken leiden...
Laat de natuur zijn gang gaan en niet altijd de wetenschap voorop!

YOSCHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:45

aan de ene kant is het wel goed, vanwege dat het dan betekent dat we al zover zyn gekomen met al die uitvindingen en testresults enzo. hoe je dat ook zegt.. aan de andere kant, is het een walgelyk idee! Gelukkig maar dat paarden niet het besef ervan hebben, maar je hoeft niet er verder mee gaan. Bloos

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:20

CHIR schreef:
Klonen: leuk en aardig, d'r zullen vast voordelen aan vast zitten en nog veeeel meer nadelen.
Grootste probleem vind ik dat je meteen geen variatie meer krijgt binnen het paardenras. Je neemt tevens zowel de goede als de zwakke kanten van een paard over en ook nog eens de erfelijke ziektes.

..Of hierdoor kunnen mensen toch veulens krijgen van een ruin. (door deze ruin te klonen, waardoor de kloon als dekhengst gebruikt kan worden)

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:45

cardy schreef:
..Of hierdoor kunnen mensen toch veulens krijgen van een ruin. (door deze ruin te klonen, waardoor de kloon als dekhengst gebruikt kan worden)

Beetje vreemd dat je er eerst een ruin van maakt en daarna zijn gekloonde "kinderen" als dekhengst wil gaan gebruiken... Hoezo onnatuurlijk? Scheve mond

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:14

Ja dat is ook zo.. maar neem bv. als voorbeeld Bonfire, ik ken genoeg mensen die hier wel een nakomeling van willen hebben

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:22

Bolxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:11

Wanneer je de genen van een hengst kopieerd, dat heb je misschien een zelfde genotype, maar volgens mij hoeft daar nog niet eenzelfde fenotype uit te komen.
Dat zou misschien kunnen verklaren waarom de hengst bruin blijft?
1 eiige tweelingen zijn ook niet altijd identiek en zijn toch ook 'opgebouwd' uit hetzelfde genenpakketje.
Zelfde geldt dus ook voor het karakter.. dus klonen om je lieve poowny van vroeger terug te krijgen kan alleen maar tot teleurstelling leiden.