Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tulandro schreef:Als het echt een richtlijn is, wordt dit doorgevoerd. Europese richtlijnen zijn bindend en de lidstaten moeten er voor zorgen dat ze omgezet worden in nationaal recht.
creool schreef:Hoe het zit kan me eigenlijk niet zoveel schelen, ik weet wel dat ik het werkelijk belachelijk vind!
ceasario schreef:sjorsie schreef:fijne stunt van JP, ik vraag me alleen af hoe ze dit gaan doen, aangezien de meeste paarden handje contantje worden verkocht.
Moet je ze wel niet meer op Marktplaats en de Vondst plaatsen.
Nashke schreef:hmm, ik snap het niet goed. Wat doet dit nu voor de gewone mens(met één of 2paarden zeg maar)? Gaan wij belastingen moeten betalen op ons paard? of ja, ik snap het niet goed. Kan iemand het duidelijk en simpel uitleggen? Ben niet zo goed in die dingen
Silvia schreef:Tulandro schreef:Als het echt een richtlijn is, wordt dit doorgevoerd. Europese richtlijnen zijn bindend en de lidstaten moeten er voor zorgen dat ze omgezet worden in nationaal recht.
Maar het was toch juist zo dat de paardenhouderij er op aan gedrongen had om het BTW tarief 6% te laten omdat anders de concurrentiepositie van Nederland in het geding was? Andere EU landen hanteerden immers ook het lage tarief. Dat was wat ik ervan had begrepen.
Arjen2 schreef:Zo te lezen maken de meeste paarden bezitters zich zorgen om niets.
Allereerst om btw te moeten betalen heb je nodig een eigen bedrijf en natuurlijk een btw nummer.
als je dat hebt mag je de btw die je als bedrijf betaald ook aftrekken.
Voor de particulier die een paar paarden heeft veranderd er nauwelijks iets.
Als een particulier zijn paard te koop aanbied op martkplaats en het paard verkoopt is hij geen btw verschuldigd, sterker nog de particulier mag de btw niet eens berekenen.
Dus hier veranderd niets aan.
Er veranderd pas iets als een particulier meerdere paarden per maand zou verhandelen, de belastingdienst merkt je dan aan als handelaar en dan moet je dus een administratie gaan bijhouden.
Het is vooral voor paarden bedrijven die handelen in paarden erg zuur, deze kunnen wel is waar de betaalde btw aftrekken maar de ontvange btw zullen ze moeten betalen aan de staat, terwijl ze deze btw niet kunnen doorberekenen omdat ze moeten concureren tegen de Particulier die zijn paard te koop heeft staan.
Feitelijk betekend deze maatregel een slechtere marge ( winst ) op de verkoop van paarden door handelaren, niets meer.
Dus beste hobbyist ik zou zeggen maak je geen zorgen zolang je daadwerkelijk een hobby uitoefent er er niets aan de hand.
Lusitana schreef:Ik vind de maatregel terecht. Een hobbydier is een luxe.
Citaat:ik vind het de grootst mogelijke onzin, het is puur staatskas winst waardoor de handelaar heus de verkoopprijs gaat opschroeven.
Arjen2 schreef:Citaat:ik vind het de grootst mogelijke onzin, het is puur staatskas winst waardoor de handelaar heus de verkoopprijs gaat opschroeven.
Als de handelaren hun verkoopprijzen gaan opschroeven snijden ze zichzelf in de vingers omdat je dan van een particulier een vergelijkend paard voor in iedergeval 19% minder kunnen kopen hetgeen dan weer leid tot minder verkopen bij de handelaar......