Hoger BTW tarief voor hobbydieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: Hoger BTW tarief voor hobbydieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 17:16

Als het echt een richtlijn is, wordt dit doorgevoerd. Europese richtlijnen zijn bindend en de lidstaten moeten er voor zorgen dat ze omgezet worden in nationaal recht.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:29

Tulandro schreef:
Als het echt een richtlijn is, wordt dit doorgevoerd. Europese richtlijnen zijn bindend en de lidstaten moeten er voor zorgen dat ze omgezet worden in nationaal recht.

Maar het was toch juist zo dat de paardenhouderij er op aan gedrongen had om het BTW tarief 6% te laten omdat anders de concurrentiepositie van Nederland in het geding was? Andere EU landen hanteerden immers ook het lage tarief. Dat was wat ik ervan had begrepen.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:50

Hoe het zit kan me eigenlijk niet zoveel schelen, ik weet wel dat ik het werkelijk belachelijk vind!

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:29

creool schreef:
Hoe het zit kan me eigenlijk niet zoveel schelen, ik weet wel dat ik het werkelijk belachelijk vind!

Ja! En ons maar wijs maken dat het 6% bleef.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:16

ceasario schreef:
sjorsie schreef:
fijne stunt van JP, ik vraag me alleen af hoe ze dit gaan doen, aangezien de meeste paarden handje contantje worden verkocht.

Moet je ze wel niet meer op Marktplaats en de Vondst plaatsen. Knipoog

net alsof dat altijd te achterhalen is van wie het is.............

tja de hobbisten worden wel weer de dupe dan deze regels..... maarja er is als burger weinig tegen te doen, vooral als de EU het opdwingt.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:24

hmm, ik snap het niet goed. Wat doet dit nu voor de gewone mens(met één of 2paarden zeg maar)? Gaan wij belastingen moeten betalen op ons paard? of ja, ik snap het niet goed. Kan iemand het duidelijk en simpel uitleggen? Ben niet zo goed in die dingen Lachen

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:25

Nashke schreef:
hmm, ik snap het niet goed. Wat doet dit nu voor de gewone mens(met één of 2paarden zeg maar)? Gaan wij belastingen moeten betalen op ons paard? of ja, ik snap het niet goed. Kan iemand het duidelijk en simpel uitleggen? Ben niet zo goed in die dingen Lachen

als je een ander paard koopt, bijv. bij een stal, dan moet je er ipv 6%, 19% btw over betalen, dus wordt de aanschaf weer duurder.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:28

aha, dus het blijft alleen beperkt tot de aanschaf? hhmm, ik herinner mij niet dat ik iets aan de staat heb moeten betalen bij aankoop van mijn paard.. Maar hier in belgie is chippen ook nog niet verplicht enzo (ik dacht vanaf 2007) dus de mijne is ook niet gechipt ofzo.
Dus als ik nu mijn paard verkoop, moet ik 19% aan de staat geven ofzo?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:29

ohnee, ik snap het. Alleen als je bij een handelsstal ofzo koopt toch? Omdat ZIJ 19% moeten betalen. ok, I get it Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:44

Nou, dan gaat mijn vader weer paarden fokken (ipv ikke). Die heeft een UBN-nr. Tenminste als dit grapje ook voor de dekgelden gaat gelden.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:11

Silvia schreef:
Tulandro schreef:

Maar het was toch juist zo dat de paardenhouderij er op aan gedrongen had om het BTW tarief 6% te laten omdat anders de concurrentiepositie van Nederland in het geding was? Andere EU landen hanteerden immers ook het lage tarief. Dat was wat ik ervan had begrepen.

Als die Europese richtlijn komt, geldt deze voor alle landen die aangesloten zijn bij de EU. En waarschijnlijk hebben deze dezelfde termijn om de richtlijn om te zetten in nationaal recht. Dus deze concurrentiepositie zal geen probleem worden.
Tja en CDA en VVD kunnen er ook weinig aan veranderen, hoewel ze natuurlijk geen dingen moeten gaan beloven vlak voor de verkiezingen...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:14

Conclusie: de schatkist wordt weer lekker gevuld.

Fijne lui die van het CDA en VVD, beloven, beloven maar weten dat het toch anders komt, leuk als dit soort volk aan het bewind komt ktrijg je vanzelf nog meer van dit soort addertjes onder het gras.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 08:40

Werkelijk fantastisch! Na de chip, nu de eenmalige belasting, straks de mest en houderschapsbelasting. Ik weet het wel, ik ga verhuizen! Niet nu, wel op langere termijn, ik heb het gehad met Nederland!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:46

ze moeten toch weer wat te zeuren hebben die hoge pieten hier in nederland bah! En ja ze moeten toch ergens hun centen vandaan trekken, en dan is het maar weer op zo'n domme manier.. Clown Clown Eerst die mestwet al, en nu denken ze lollig te kunnen zijn en dit in te voeren.. ahum.. juist.. Slapen
ik ga toch geen BTW betalen over een levend wezen! en als ik aangeef dat als ik een paard koop en hij in de plaats komt voor mijn tractor, om het land te ploegen dan betaal je dus 6% en als ik zeg dat ik erop wil rijden dan betaal ik 19%.. waar zijn we mee mee bezig hier in nederland?! Hoe willen ze dat doen, bij elk paard wat op marktplaats staat, de eigenaar bellen en vragen of die de btw kan storten op hun rekeing ofzo whaha. en bij de ingang van de markten gaan staan met een spaarpotje ofzo?? tja. ze zien dat de paardensport steeds populairder wordt, dus dan moeten ze maar kijken of ze daar nog wat centjes vandaan kunnen trochelen Boos!

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:59

Zo te lezen maken de meeste paarden bezitters zich zorgen om niets.

Allereerst om btw te moeten betalen heb je nodig een eigen bedrijf en natuurlijk een btw nummer.
als je dat hebt mag je de btw die je als bedrijf betaald ook aftrekken.

Voor de particulier die een paar paarden heeft veranderd er nauwelijks iets.
Als een particulier zijn paard te koop aanbied op martkplaats en het paard verkoopt is hij geen btw verschuldigd, sterker nog de particulier mag de btw niet eens berekenen.
Dus hier veranderd niets aan.

Er veranderd pas iets als een particulier meerdere paarden per maand zou verhandelen, de belastingdienst merkt je dan aan als handelaar en dan moet je dus een administratie gaan bijhouden.

Het is vooral voor paarden bedrijven die handelen in paarden erg zuur, deze kunnen wel is waar de betaalde btw aftrekken maar de ontvange btw zullen ze moeten betalen aan de staat, terwijl ze deze btw niet kunnen doorberekenen omdat ze moeten concureren tegen de Particulier die zijn paard te koop heeft staan.

Feitelijk betekend deze maatregel een slechtere marge ( winst ) op de verkoop van paarden door handelaren, niets meer.

Dus beste hobbyist ik zou zeggen maak je geen zorgen zolang je daadwerkelijk een hobby uitoefent er er niets aan de hand.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:49

Arjen2 schreef:
Zo te lezen maken de meeste paarden bezitters zich zorgen om niets.

Allereerst om btw te moeten betalen heb je nodig een eigen bedrijf en natuurlijk een btw nummer.
als je dat hebt mag je de btw die je als bedrijf betaald ook aftrekken.

Voor de particulier die een paar paarden heeft veranderd er nauwelijks iets.
Als een particulier zijn paard te koop aanbied op martkplaats en het paard verkoopt is hij geen btw verschuldigd, sterker nog de particulier mag de btw niet eens berekenen.
Dus hier veranderd niets aan.

Er veranderd pas iets als een particulier meerdere paarden per maand zou verhandelen, de belastingdienst merkt je dan aan als handelaar en dan moet je dus een administratie gaan bijhouden.

Het is vooral voor paarden bedrijven die handelen in paarden erg zuur, deze kunnen wel is waar de betaalde btw aftrekken maar de ontvange btw zullen ze moeten betalen aan de staat, terwijl ze deze btw niet kunnen doorberekenen omdat ze moeten concureren tegen de Particulier die zijn paard te koop heeft staan.

Feitelijk betekend deze maatregel een slechtere marge ( winst ) op de verkoop van paarden door handelaren, niets meer.

Dus beste hobbyist ik zou zeggen maak je geen zorgen zolang je daadwerkelijk een hobby uitoefent er er niets aan de hand.

Dank je wel voor dit duidelijke verhaal. Ik begreep al niet waar een paardeneigenaar deze hogere tarieven aan kon terug zien. Maar alleen aan de verkoop van een paard wanneer je een handelaar bent dus? Ik betaal nooit geen belasting voor mijn paard, wel voor mijn hond. Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:17

Lusitana schreef:
Ik vind de maatregel terecht. Een hobbydier is een luxe.

zullen we het voor alle huisdieren dan maar gaan verplichten? ik begrijp niet wat luxe en een hoger btw tarief met elkaar te maken hebben. Lachen

ik vind het de grootst mogelijke onzin, het is puur staatskas winst waardoor de handelaar heus de verkoopprijs gaat opschroeven.

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:30

Citaat:
ik vind het de grootst mogelijke onzin, het is puur staatskas winst waardoor de handelaar heus de verkoopprijs gaat opschroeven.

Als de handelaren hun verkoopprijzen gaan opschroeven snijden ze zichzelf in de vingers omdat je dan van een particulier een vergelijkend paard voor in iedergeval 19% minder kunnen kopen hetgeen dan weer leid tot minder verkopen bij de handelaar......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:52

Tja, wat jammer is is dat de manege lessen ook wel duurder zullen worden omdat de paarden duurder worden en dat is toch zonde.
Maarja, wij hebben maar 1 paard van een fokker gekocht dus ook maar over 1 btw betaalt, de rest was handje contantje.

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:29

Ik weet wat manegepaarden kosten geloof me dat zou een heel slap excuus zijn van manegeeigenaren om de les prijs te verhogen

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:57

Tsja, dat is minder. Maarja, we kunnen er toch niks aan veranderen...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 00:08

Ik denk dat ook op de brokken , hooi, stro en zaagsel/wormkuren 19% komt, dus niet alleen op de paarden,
Zijn we nog niet genoeg uitgemolken afgelopen jaren ?

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 08:30

MMMM, ik heb ook nog wat katten hier rond lopen...t zal toch niet???? Die zijn er natuurlijk ook genoeg in NL en nog niet belast. Dussssss Tip: voor de nieuwe regering: Kattenbelasting! Clown En owwwww, wat zullen de asiels dan ineens vol zitten met "zwerfkatten". Knipoog Wel leuk voor de schatkist!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:26

Arjen2 schreef:
Citaat:

Als de handelaren hun verkoopprijzen gaan opschroeven snijden ze zichzelf in de vingers omdat je dan van een particulier een vergelijkend paard voor in iedergeval 19% minder kunnen kopen hetgeen dan weer leid tot minder verkopen bij de handelaar......

uiteindelijk zullen ze het toch wel doen, ze lopen anders op een paard van 3000.- al gauw dik 500.- mis. die compensatie zoeken ze heus wel Ja

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:20

Ik vraag me af wat dit voor mij zal betekenen, voor de particulier die niet koopt of verkoopt. Staat daarover iets vermeld ?? Ergens ?