Paarden Marrum niet naar de slacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

why

Re: Paarden Marrum niet naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:22

de prijzen liggen tussen de 500 en 1000 euro.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:27

echt waar?
maakt niet uit voor welk paard?
ik vind die schimmel nog steeds bijzonder mooi!
maar ja heb dus al een paard, en zou op zich wel ruimte hebben voor nog 1 maar mn man is duidelijk genoeg; 1 paard.
zelf weten welke Clown
dus dan zou ik mijn merrie van de hand moeten doen en dat gaat me wel wat te ver..
maar ik blijf m super mooi vinden, die schimmel Pling
Laatst bijgewerkt door Marigold op 07-11-06 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:28

die zal wel wat duurder zijn.
meneer is ook niet op zijn achterhoofd gevallen.. Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:47

ik wil die friese hengst... *vlieft* maarja, om nu voor dat paard nr. 1 geboren is al aan peerd nr. 2 te beginnen gaat wel wat ver Nagelbijten / Gniffelen maar die's zooo mooi...

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:49

ik hoop alleen zo erg dat t waar is wat er staat en dat ze idd niet gaan kan ook misleiding zijn nav alle commotie... ik hoop t beste voor die paarden...en dat ze een fijn ander baasje krijgen en hopelijk gebeurt dat ook na alle aandacht die ze gehad hebben

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:14

kjoetie schreef:
ik wil die friese hengst... *vlieft* maarja, om nu voor dat paard nr. 1 geboren is al aan peerd nr. 2 te beginnen gaat wel wat ver Nagelbijten / Gniffelen maar die's zooo mooi...

Schijnt een ruin te zijn Tong uitstekenals je die fries bedoeld tenminste
Na goed te hebben gekeken
weten het niet 100% zeker Tong uitsteken haha

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 00:34

@Paraat: Sommige mensen willen inderdaad graag denken dat de karbonade en kipkluifje en frikadel uit de fabriek komen! Liever jezelf voor de gek houden dan geen vlees meer te eten. Als mensen de dieren zelf moeten slachten voordat ze op het bord komen dan zal er heel wat minder vlees worden gegeten.
Helemaal of topic: Ik irriteer me ook mateloos dat op de ruit van een slagerij een lachend varkentje o.i.d. is afgebeeld. Of op bijv. een vrachtwagen die varkens vervoerd. HYPOCRIET! Boos!

Owens_hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 01:09

inkepink schreef:
Firegurl schreef:
Hoe duur zou zo,n paard nou kosten bij hem,weet je dat ?

Dat is eigenlijk dom om te vragen, die boer is allang blij dat hij meer dan de kiloprijs voor zn paarden gaat krijgen. Ik weet dat ik nu heel bokt over me heen ga krijgen maar goed.
Die man zit nu waarschijnlijk schaterlachend in zn luie stoel aangezien hij door het "marum'verhaal veel meer aan zijn paarden gaat verdienen dan dat hij anders had gedaan! oftwel hij wordt er beter van, kan nog meer fokmateriaal aanschaffen zodat hij volgend jaar nog meer paarden heeft en nog meer problemen kan opleveren. Denk hier maar eens over na

Deze negatieve aandacht voor deze boer kan hem inderdaad meer euries op gaan leveren.
Vele mensen die het allemaal hebben gevolgd willen niet dat ze naar de slacht gaan, dus zal hij sneller zijn paarden kunnen verkopen, omdat de mensen het ook zielig vinden.
Dit is de keerzijde van dit alles. Verward
En daar is weinig aan te doen, zolang het aan het hart gaat van goede mensen. Verdrietig

Maar aan de andere kant is dit voor de paarden weer een dubbel pluspuntje, want voor de meesten zal de toekomst gewaarborgd zijn Knipoog
En tja, ik vind dat de instanties wat beter hun werk moeten doen, en moeten zorgen dat hij maar een bepaalde hoeveelheid dieren mag bezitten.
Dit is hem nu al boven zijn hoofd gegroeit. Knipoog
Je moet in geval van nood toch zeker je dieren direct een veilig onderkomen kunnen geven.
En dan niet verspreid over 2 weken, maar binnen 1 dag Bloos

Je moet niet meer dieren nemen, als je ze niet kan geven wat ze nodig hebben. Knipoog
Het is en blijft een verantwoordelijk bezit Ja
Een leven is niet te vervangen. Het is geen auto die je op de sloop gooit en vervolgens een nieuwe koopt Bloos
En kijk nu maar eens wat deze edele dieren in hun macht hebben.
Dat hebben de 6 meiden maar al te goed laten zien.
Dit zijn dieren die je MOET liefhebben en koesteren. Haha!
Ze moeten de geschiedenisboeken maar weer eens tevoorschijn halen.
De paarden hebben de mensen zelfs bijgestaan in de oorlogen.
Ik weet geen ander dier wat zo trouw en liefdevol is Knipoog

Ik hoop dat de AID en de DB wat beter hun best gaan doen, want zoals ze het nu doen is het knap waardeloos.
Zeker om dit soort problemen te voorkomen.
Om te beginnen om een verbod om in oktober je paarden op laagliggend grond te weiden zou al een goed iets zijn, zeker als je weet dat het hier in Nederland zo vol kan lopen met water.
We zijn en blijven een waterland met slechte dijken. Verdrietig

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 01:21

why schreef:
de prijzen liggen tussen de 500 en 1000 euro.

weet je dit zeker??? Tong uitsteken

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 05:02

Voor bokkers die in het algemeen tegen slachten
van (gezonde) paarden zijn:

Om in je profiel, mails enz. te plakken:

Afbeelding

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 08:25

Voordat ik daar een paard zou kopen zou ik die toch maar es grondig laten onderzoeken. Geloof nooit en te nimmer dat die verstandig ontwormd zijn en regelmatig de hoeven bekapt hebben gekregen

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:57

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:58

ranna schreef:
Voordat ik daar een paard zou kopen zou ik die toch maar es grondig laten onderzoeken. Geloof nooit en te nimmer dat die verstandig ontwormd zijn en regelmatig de hoeven bekapt hebben gekregen

Dat is verstandig bij elk paard wat je koopt waar dan ook.

Waar basseer je het op dat die paarden niet bekapt en ontwormd worden??

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:01

je kan het ook van de andere kant bekijken: die paarden hebben zich volledig kunnen ontwikkelen in hun paar'/ zijn, zijn niet versleten door arbeid sinds hun derde, enz.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:08

weet je wat ik nou wel eens wil weten, wat vind de eigenaar zelf van de hele gebeurtenis, waar gaat hij het meeste geld insteken enz. enz.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:13

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:26

geweldig Fjordido! Lachen

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:36

Jaaa fjordido, Pallie is geweldig!
En mag super blij zijn met zo'n huisje en baasje als jou!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:20

Wat mij nu even ontgaan is he, de zoon van de eigenaar zei toch op tv dat sommige paarden naar de slacht zullen gaan? Ik moet dat stukje even opzoeken in het andere topic...daarop heeft Partij vd Dieren gereageerd en hun kans gezien zo vlak voor de verkiezingsdatum, een fonds op te richten vor de slachtpaarden, om deze een goed huis te kunnen bieden..en nu komt T fryske Gea op de proppen dat geen één paard voor de slacht bestemd is? geen één paard, van ruim al die paarden? Dus zoon van eigenaar en Hospers spreken elkaar tegen?
Afijn, ik ben de draad kwijt in dit verhaal hoor en geloof er geen moer van, wkan me nl niet voorstellen dat al die paarden voor een begrazingsproject zouden zijn of voor de fok of verkoop..maar dat zal mijn naieviteit dan wel zijn als ik Hospers moet geloven?!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:30

Kimberley77 schreef:
Wat mij nu even ontgaan is he, de zoon van de eigenaar zei toch op tv dat sommige paarden naar de slacht zullen gaan? Ik moet dat stukje even opzoeken in het andere topic...daarop heeft Partij vd Dieren gereageerd en hun kans gezien zo vlak voor de verkiezingsdatum, een fonds op te richten vor de slachtpaarden, om deze een goed huis te kunnen bieden..en nu komt T fryske Gea op de proppen dat geen één paard voor de slacht bestemd is? geen één paard, van ruim al die paarden? Dus zoon van eigenaar en Hospers spreken elkaar tegen?
Afijn, ik ben de draad kwijt in dit verhaal hoor en geloof er geen moer van, wkan me nl niet voorstellen dat al die paarden voor een begrazingsproject zouden zijn of voor de fok of verkoop..maar dat zal mijn naieviteit dan wel zijn als ik Hospers moet geloven?!

Pff luisteren is ook een vak. De heer Lootsma heeft gezegd dat in principe hij niet fokt voor de slacht. Echter paarden die niet fokbaar, verkoopbaar en dus verhandelbaar zijn die komen uiteindelijk bij de slacht terecht..... Dat gebeurt ook op manege's en andere handelsstallen.

PvdD ziet hier een mooi verkiezingsitem in.... Ik noem het gewoon kiezersbedrog.....Maar zoals gister o.a. door een rusthuis voor paarden werd gezegd: Zulke paarden hebben soms nog een leven van 20 jaar voor zich. Hoe wil je de DA-kosten betalen (want die zijn voor dergelijke paarden meestal erg hoog) en alle verdere verzorgingskosten betalen?

Ook stoorde ik me gisteren aan een vrouw die vond dat zieke en kreupele paarden niet geslacht moesten worden maar ge-euthaniseerd en gecremeerd moesten worden. Bij euthanisatie krijgt zo'n beest meestal 2 injecties....'n spierverslapper en daarna nog iets recht in het hart. Heb dit verschillende keren bij koeien en honden zien gebeuren.....echt niet pijnloos vaak. Bij slachten gaat er een stoot recht door de kop heen...... Klinkt hard maar volgens mij pijnlozer dan de euthanisie optie. (die helaas soms de beste oplossing is als het dier niet meer naar het slachthuis kan)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:38

Dat wrakke paarden naar de slacht gaan is een normaal verschijnsel. Hij fokt duidelijk wel voor de slacht maar zal dat nooit bekennen omdat dat not done is in Nedereland.

Maar een stel hengsten ongeselecteerd tussen merries gooien en die lekker goedkoop op een natuurgebeid, geen da kosten, geen hoefsmid of wat dan ook, dan kan je er met zon bulk inderdaad aan verdienen.
Alleen begrijp ik niet waarom hij met ongechipte paarden op een markt mag staan, of hoe hij te voor elkaar krijgt die te exporteren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:39

sarabande schreef:
Dat wrakke paarden naar de slacht gaan is een normaal verschijnsel. Hij fokt duidelijk wel voor de slacht maar zal dat nooit bekennen omdat dat not done is in Nedereland.

Maar een stel hengsten ongeselecteerd tussen merries gooien en die lekker goedkoop op een natuurgebeid, geen da kosten, geen hoefsmid of wat dan ook, dan kan je er met zon bulk inderdaad aan verdienen.
Alleen begrijp ik niet waarom hij met ongechipte paarden op een markt mag staan, of hoe hij te voor elkaar krijgt die te exporteren.

En daarom is dat allemaal gel*l over dat ongechipt zijn net als al die andere roddels...

edit: Gister is ook gezegd dat er tenminste in Nederland niet gefokt wordt voor de slacht.... Als hij dat zou doen dan had ie echt geen paarden van ouder dan 5 jaar dus ook allemaal onzin en kiezertsbedrog door de PvdD

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:44

slimmerik schreef:
ranna schreef:

Gezond verstand.

Als hij daar 200 paarden heeft lopen moet hij een hoefsmid vast in dienst hebben en geloof je zelf dat hij zo'n aantal paarden regelmatig op wormen laat controleren en dan overlegd welke wormkuur het betreffende paard moet hebben?
Ik twijfel er ook aan of hij de papieren van alle dieren wel voor elkaar heeft in de zin van paspoorten en identificatie.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:47

slimmerik schreef:
ranna schreef:

Ik snap niet dat iedereen maar doet alsof deze paarden verwaarloosd zijn? Ze zien er super goed uit.
Ik vind het een prestatie als je zo'n 150 paarden hebt lopen en ze allemaal spekvet krijgt! Op alle filmpjes en foto's heb ik geen paard kunnen ontdekken met lange tenen en ook geen gratenbaal.
Zelf merries met veulens zaten goed in het vlees. Dat er misschien eentje kreupel zou lopen is logisch ....als je met z'n alle op een kluitje staat , trapt er weleens een op je voet!
Het feit dat alle paarden gezond naar de overkant zijn gekomen zegt veel over hun conditie.
Ik ben benieuwd of het rijpaard van de bokkers ,als die dit meegemaakt hadden, ook weer super fit zou zijn.Jullie trekken maar conclusies dat ze zielig zijn.
Ik wet dat ze een beter leven hebben als menig "stalpaard". Die de hele dag staat te treuren in zijn kooi of zandbakkie. Deze dieren hebben een prachtig leven (gehad) Verdrietig Ik denk maar zo: beter een kort mooi leven als een lang slecht leven. Ca. 75 % van alle (afgedankte)sportpaarden eindigd bij de slager.
Ik denk maar zo :liever naar de slager dan.... liggen rotten tussen de kadavers van de Gekro en in het blikje van de hond terecht komen of in een potje lijm!! Ook snap ik dat geroddel over de eigenaar niet. Waren jullie bij de eigenaar geweest?? Kennen jullie hem persoonlijk ??? Trek aub geen vooroordelen. Dit is een kwestie van overmacht geweest!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:49

ranna schreef:

Gezond verstand.

Als hij daar 200 paarden heeft lopen moet hij een hoefsmid vast in dienst hebben en geloof je zelf dat hij zo'n aantal paarden regelmatig op wormen laat controleren en dan overlegd welke wormkuur het betreffende paard moet hebben?
Ik twijfel er ook aan of hij de papieren van alle dieren wel voor elkaar heeft in de zin van paspoorten en identificatie.

Zeker worden de hoeven bekapt....niet door een hoefsmid maar waarschijnlijk door de bedrijfsverzorgingsdienst. Die komen bij ons ook om alle koeien twee keer per jaar te bekappen. Wormenkuren geeft hij ze ook anders zagen de paarden er niet zo gevuld uit....
Dat gebeurt op koeienbedrijven ook en is zo gepiept....
Papieren weet ik niet maar hij is nu uiteraard door de AID gecontroleerd.

Waarom toch steeds weer alles in twijfel trekken?? Er komt nog een strafrechtelijk onderzoek, wacht dat toch eens rustig af en ga niet de penny's onder ons over de zeik jagen....