Vonnie84 schreef:missnina schreef:Het lijkt hier wel of iedereen die een wat kleinere pony heeft vindt dat alle grote pony's te klein gemeten worden. Voor dressuur maakt het toch niks uit. Snap niet helemaal waar iedereen zich zo druk over maakt, kan me best voorstellen dat iemand liever bij de pony's rijdt, is toch veel gezelliger! Zodra ze 18 zijn moeten ze sowieso naar de paarden, daar valt niet mee te sjoemelen

Dan begrijp je de essentie van het meten niet. Als je je D-pony als C laat meten, kun je dus in de C klasse mee rijden in de dressuur (en springen natuurlijk). In de C-klasse zitten vaak kleinere kinderen. En als je zelf wat ouder bent, rij je die er makkelijker uit. Het is dus in feite hartstikke oneerlijk.
En met het springen is een groter paard over lage hindernissen natuurlijk makkerlijker dan met zo'n kleintje.
Sommige kinderen passen met 11 jaar al niet meer op een C pony en anderen nog steeds als ze 18 zijn; dan zou je daar een leeftijd aan moeten verbinden. Bovendien heb je bij de paarden ook van 1.60 m. die het moeten opnemen tegen die van 1.80 m!
Vonnie84 schreef:
En over van een paard een pony maken. Vaak zijn dat te klein gebleven paarden, die als pony dus opeens veel opbrengen. Terwijl je ze als "paard" bijna niet kunt verkopen. En vaak zitten daar best leuke bewegingen in.
Ben ik niet met je eens; een paard brengt toch altijd nog meer op dan een E-pony en een D pony kan net zo goed bewegen al een E-pony.
Vonnie84 schreef:
Onze hoefsmid vertelde me trouwens ooit dat hij een paard zo kort als hij kon moest bekappen en vervolgens ijzers van 1 mm eronder had geslagen. (bij een paard met ijzers wordt bij het meten standaard 1 cm afgetrokken. Maakt niet uit hoe dik de ijzers zijn).
Dus op die manier kom je ook een klasse lager dan je hoort te zitten, als je al een beetje op het randje hangt.
Als het op 1 cm. aankomt dan maakt het niks meer uit.
Nog even dit:
Tuurlijk vind ik ook dat er niet mee gesjoemeld moet worden, maar iedereen doet nu net of dat ie altijd tegen die kastelen van pony's heeft moeten rijden en daardoor nooit iets gewonnen heeft. Terwijl er genoeg verhalen zijn van pony's tussen de paarden die het ook heel goed doen.