FEI neemt maatregelen tegen te grote pony’s

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laborah

Re: FEI neemt maatregelen tegen te grote pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:51

Noukie schreef:
in nederland lopen er ook zat FEI die toch echt wel wat groter dan 1.48 zijn.. laten we niet schijnheilig gaan doen alsof de nederlandse pony's die internationaal lopen allemaal wel netjes gemeten zijn.. Knipoog

De pony's die internationaal lopen voor Nederland zijn officieel gemeten op de faculteit in Utrecht. Daar wordt echt niet met "twee maten" gemeten!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:07

Noukie schreef:
nina62 schreef:
maar geen pony's die 10 cm. te groot zijn.

5 dan, maar t gaat hie rom het principe, niet het aantal exacte cm'ers. alle landen kl*ten met dat meten, laten we dan niet beschuldigend anar anderen gaan wijzen terwijl we hier net zo goed mee doen./

Volgens mij geldt dat niet voor pony's die internationaal gaan. Die worden op de faculteit gemeten en dat scheelt misschien een keer een cm; maar echt geen 5.
Ik heb het hier niet over regionale meters; er zijn erbij die niet op 5 cm. kijken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:15

dan is er in al die jaren weinig verandert. Ik heb lang geleden wedstrijd gereden met een kleine D, voor de tijd dat er zelfs nog e pony's bestonden, dat waren toen waardeloze beesten waar je niks mee kon. Te groot voor pony's te klein voor paarden.

Mijn d pony was 1,39. Echt net een d. Vraagt de meter of ik hem liever niet als c wilde hebben, had ik meer kans op wedstrijden dan kon ik met mijn 15 jaar lekker tussen de veel jongere kinderen rijden. En daar had ik geen zin in.

Tijdens mijn wedstrijden reed er dan een pony naast me die zowat 15 cm groter was. Gestoord Dan maak je dus echt geen kans meer.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:31

laborah schreef:
Noukie schreef:
in nederland lopen er ook zat FEI die toch echt wel wat groter dan 1.48 zijn.. laten we niet schijnheilig gaan doen alsof de nederlandse pony's die internationaal lopen allemaal wel netjes gemeten zijn.. Knipoog

De pony's die internationaal lopen voor Nederland zijn officieel gemeten op de faculteit in Utrecht. Daar wordt echt niet met "twee maten" gemeten!

Ja en op de faculteit wordt er wel voor gezorgd dat er bij het meten altijd een paar potige kerels in de buurt rondlopen, want als die schattige pooonie net niet wordt ingemeten kun je van sommige figuren nog klappen verwachten ook....

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:33

Echt een goede maatregel..
Ik zie met springen de E-pony's steeds groter worden, of zijn de hindernissen kleiner Clown

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:06

Inderdaad de hoogste tijd dat er internationaal en nationaal iets aan gedaan wordt. Onze E-pony van 1,55 werd tegelijk gemeten met een klein uitgevallen 3 jarig paard. De meter vraagt aan de eigenaar van de 3 jarige:" Hoe groot wil je dat ie is?" "doe maar een E "zegt ze " kan mijn dochter dit jaar nog bij de ponies lopen".
Omdat onze pony toch een stuk kleiner is, heeft de meter daar maar 2 cm vanaf gehaald (1,53 in zijn paspoort) en het paard kreeg 1,56. Het paard is inmiddels groter dan ons andere paard van 1,63, dus misschien wel bijna 10 cm te groot voor een E-pony.

Toen ik dat zag gebeuren begreep ik ineens waarom mijn dochter met haar E-pony een van de kleinste is in de ring.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:44

ik vind dat heel goed! maar ik denk dat ik dan ook een probleem heb mijn pony is nu al 15 jaar en we hebben hem net 2 maanden en hij is 1,475 en volgens mij hebben ze hem daar ook expres ingemeten want we hebben hem een keer nagemeten en toen was hij toch zeker 3 cm groter! maar je mag/kan je pony toch nu niet meer laten opmeten? wegens de leeftijd?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:31

katie_hvjOuw schreef:
ik vind dat heel goed! maar ik denk dat ik dan ook een probleem heb mijn pony is nu al 15 jaar en we hebben hem net 2 maanden en hij is 1,475 en volgens mij hebben ze hem daar ook expres ingemeten want we hebben hem een keer nagemeten en toen was hij toch zeker 3 cm groter! maar je mag/kan je pony toch nu niet meer laten opmeten? wegens de leeftijd?

Kan nog prima hoor, maar waarom zou je opnieuw laten meten? het gaat hier over internationale pony's.

Mijn pony wordt over een paard weken ook FEI gemeten maar red het waaschijnlijk wel.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:34

juiste maatregel!
een pony blijft een pony, en daar moeten ze vaste maten voor vaststellen!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:35

King Kadanz is FEI gemeten 149 met ijzers! en op internationale wedstrijden was hij altijd 1 van de kleintjes!

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:54

eefangel schreef:
King Kadanz is FEI gemeten 149 met ijzers! en op internationale wedstrijden was hij altijd 1 van de kleintjes!

heej

ff iets anders

Wat leuk dat jij king kadanz rijd Haha! ik heb net het NRPS blaadje thuis gekregen en zag dat jij daar in stond! Super goed jo! Bloos Haha!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:33

Toch denk ik dat je met zulke dingen altijd corruptie blijft houden..
Vooral als er bekende namen betrokken bij zijn.
Maar, ik ben wel benieuwd hoeveel pony's er ineens een heel stuk minder waard zullen zijn!
Want vergis je niet, er zullen mensen op hun achterste benen gaan staan!

Juliette_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:10

ik vind dat ze alle pony's weleens vaker mogen controleren ze kijken er amper naar om vind ik!
terwijl er zeker tussen rijden die echt geen pony zijn!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:44

Ik heb idd ook wel eens op wedstrijden bij de pony's E tjes gezien die grooter waren dan mijn andere paardje van 1.61m... En ook wel verhalen gehoord van mensen die een paard hadden die als E was gemeten....... Ik zou het zelf gewoon eerlijk willen houden..........

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:18

Het lijkt hier wel of iedereen die een wat kleinere pony heeft vindt dat alle grote pony's te klein gemeten worden. Voor dressuur maakt het toch niks uit. Snap niet helemaal waar iedereen zich zo druk over maakt, kan me best voorstellen dat iemand liever bij de pony's rijdt, is toch veel gezelliger! Zodra ze 18 zijn moeten ze sowieso naar de paarden, daar valt niet mee te sjoemelen Haha!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:25

missnina schreef:
Het lijkt hier wel of iedereen die een wat kleinere pony heeft vindt dat alle grote pony's te klein gemeten worden. Voor dressuur maakt het toch niks uit. Snap niet helemaal waar iedereen zich zo druk over maakt, kan me best voorstellen dat iemand liever bij de pony's rijdt, is toch veel gezelliger! Zodra ze 18 zijn moeten ze sowieso naar de paarden, daar valt niet mee te sjoemelen Haha!

Dan begrijp je de essentie van het meten niet. Als je je D-pony als C laat meten, kun je dus in de C klasse mee rijden in de dressuur (en springen natuurlijk). In de C-klasse zitten vaak kleinere kinderen. En als je zelf wat ouder bent, rij je die er makkelijker uit. Het is dus in feite hartstikke oneerlijk.
En met het springen is een groter paard over lage hindernissen natuurlijk makkerlijker dan met zo'n kleintje.

En over van een paard een pony maken. Vaak zijn dat te klein gebleven paarden, die als pony dus opeens veel opbrengen. Terwijl je ze als "paard" bijna niet kunt verkopen. En vaak zitten daar best leuke bewegingen in.

Onze hoefsmid vertelde me trouwens ooit dat hij een paard zo kort als hij kon moest bekappen en vervolgens ijzers van 1 mm eronder had geslagen. (bij een paard met ijzers wordt bij het meten standaard 1 cm afgetrokken. Maakt niet uit hoe dik de ijzers zijn).
Dus op die manier kom je ook een klasse lager dan je hoort te zitten, als je al een beetje op het randje hangt.

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:47

Vonnie84 schreef:
missnina schreef:

Dan begrijp je de essentie van het meten niet. Als je je D-pony als C laat meten, kun je dus in de C klasse mee rijden in de dressuur (en springen natuurlijk). In de C-klasse zitten vaak kleinere kinderen. En als je zelf wat ouder bent, rij je die er makkelijker uit. Het is dus in feite hartstikke oneerlijk.
En met het springen is een groter paard over lage hindernissen natuurlijk makkerlijker dan met zo'n kleintje.
Sommige kinderen passen met 11 jaar al niet meer op een C pony en anderen nog steeds als ze 18 zijn; dan zou je daar een leeftijd aan moeten verbinden. Bovendien heb je bij de paarden ook van 1.60 m. die het moeten opnemen tegen die van 1.80 m!
Vonnie84 schreef:

En over van een paard een pony maken. Vaak zijn dat te klein gebleven paarden, die als pony dus opeens veel opbrengen. Terwijl je ze als "paard" bijna niet kunt verkopen. En vaak zitten daar best leuke bewegingen in.
Ben ik niet met je eens; een paard brengt toch altijd nog meer op dan een E-pony en een D pony kan net zo goed bewegen al een E-pony.
Vonnie84 schreef:

Onze hoefsmid vertelde me trouwens ooit dat hij een paard zo kort als hij kon moest bekappen en vervolgens ijzers van 1 mm eronder had geslagen. (bij een paard met ijzers wordt bij het meten standaard 1 cm afgetrokken. Maakt niet uit hoe dik de ijzers zijn).
Dus op die manier kom je ook een klasse lager dan je hoort te zitten, als je al een beetje op het randje hangt.

Als het op 1 cm. aankomt dan maakt het niks meer uit.

Nog even dit:
Tuurlijk vind ik ook dat er niet mee gesjoemeld moet worden, maar iedereen doet nu net of dat ie altijd tegen die kastelen van pony's heeft moeten rijden en daardoor nooit iets gewonnen heeft. Terwijl er genoeg verhalen zijn van pony's tussen de paarden die het ook heel goed doen.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:52

missnina schreef:
Nog even dit:
Tuurlijk vind ik ook dat er niet mee gesjoemeld moet worden, maar iedereen doet nu net of dat ie altijd tegen die kastelen van pony's heeft moeten rijden en daardoor nooit iets gewonnen heeft. Terwijl er genoeg verhalen zijn van pony's tussen de paarden die het ook heel goed doen.

Ik ben van de zomer voor het eerst in het oefen bij de paarden gestart, het stond op een meter en we mijn E-pony liep alle grote paarden eruit Ja

Tuurlijk, voor FEI moet het correct gebeuren. Maar als de E-pony van een meisje van 13 net iets te groot is, en ze wil er mee gaan springen, kan ik er niet mee zitten als ze hem nog lekker even pony houden!

Enne.. wij hadden idd ook een ponymeter op stal die heel wat deed voor een borrel.. Vork

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 07:55

chaai schreef:
Maar als de E-pony van een meisje van 13 net iets te groot is, en ze wil er mee gaan springen, kan ik er niet mee zitten als ze hem nog lekker even pony houden!

Kijk dat bedoel ik nou Haha!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 09:06

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:35

Citaat:
Maar wel de juiste. zo'n grote pony kan veel voordelen hebben t.o.v. een kleinere pony zeker in de springsport
Nee hoor dat is niet waar, mijn zusje heeft ook een paard / pony, maar die komt helemaal niet uit met de meters bij de ponyspringwedstrijden. Hij heeft nl de gangen van een paard. Ze start dan ook gewoon bij de paarden, wel grappig zn guppie tussen al die joekels Haha!

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:09

belachelijk als ze dit in gaan voeren!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:25

missnina schreef:
Ben ik niet met je eens; een paard brengt toch altijd nog meer op dan een E-pony en een D pony kan net zo goed bewegen al een E-pony.

met een D pony kun je dus echt niet opboksen tegen die E's met hun paardengangen! Ik weet het uit ervaring... vooral op de regiokampioenschappen is dat soms zo l*llig!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:31

missnina: en als je bv een a'tje hebt, kan die ook net zo goed bewegen?

Vind het zowiezo al vreemd dat de pony's steeds groter worden, waarom is het dan nog pony's? Kunnen ze dan geen 'jeugdcategorie paarden' invoegen ofzo?
Hebben die kleine pony'tjes ook nog kans tegen de heuse paarden met ponyruiters.

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:59

Ik heb vroeger twee b pony'tjes gehad van 1,21 en 1,23. Met springen was ik bijna altijd de enige met zo'n kleintje en werd daarom bij de c's ingedeeld. Ik heb er nooit nadeel van ondervonden hoor, mijn pony deed 't hardstikke goed, en we vielen zelfs erg vaak in de prijzen ! Haha!
Ook met dressuren deden ze het erg leuk overigens.