Illegaal paardenexport onderschept

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sneppie

Re: Illegaal paardenexport onderschept

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:37

Als alle mensen(dus ook handelaren) die een paard/pony willen kopen nu eens weigeren een dier te kopen zonder chip is die nutteloze handel in bijv.de kleine shetjes zo over. En kan een handelaar de fout niet eens ingaan. De gelegenheids particulier die nu "'voor de gezelligheid"' een veulentje fokt (dit gebeurt momenteel met name bij de kleine shetjes) blijft dan met de veulentjes zitten en moeten om het diertje te kunnen verkopen overgaan op chippen. Dit kost dus meer geld als dat het veulen gaat opbrengen en dus laten ze een volgende dekking wel uit hun hoofd. Zolang daar niks aan wordt gedaan blijven helaas deze transporten bestaan.
Er wordt door de AID veel en veel te weinig gecontroleerd op veemarkten dus hebben handelaren de vrijheid om paspoorten en paarden te wisselen e/o te vervalsen.
Je mag een paard wettelijk zonder paspoort en chip niet vervoeren (na een leeftijd van 7 maanden) maar wie controleerd dat............de politie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:44

sneppie schreef:
Je mag een paard wettelijk zonder paspoort en chip niet vervoeren (na een leeftijd van 7 maanden) maar wie controleerd dat............de politie?

Correctie: paard zonder paspoort mag niet, paard zonder chip mag wel, als er DNA van het paard is bepaald. Wat ik echter bij al die shetjes betwijfel.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:33

Ben het helemaal met [***] eens. Het ging trouwens helemaal niet om overbelading, maar alleen dat het er bij 11 dieren geen papier zat en het bij de overige 21 niet klopte. Da's natuurlijk niet goed, maar deze fout is nu een tijdelijke redding geweest voor de dieren. Anders waren ze wel in het slachthuis beland waarschijnlijk. Ironisch eigelijk....
Iemand een idee wat er met de dieren gaat gebeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:01

Eh...wat denk je...?

Ben niet heel erg bekend met het AID maar ze controleren al het vee, dus ik denk niet dat ze hun oorspronkelijke bestemming ontlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 09:13

Cheveyo schreef:
beide armpies en beentjes afhakken, lipjes inclusief en dan kan hij geen zaken meer doen Knipoog

We kunnen ook salami van hem maken. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 09:15

Als je salami van handelaren maakt en die er niet voor zorgen dat slachtpaarden en ongewenste dieren afgevoerd worden, wat gebeurd er dan met die dieren denk je?

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:29

Misschien kunnen mensen eens hun eigen verantwoordelijkheden onder ogen zien en zelf een gepaste oplossing voor een slacht en/of ongewenst paard zoeken.
Bij veel mensen is het zo dat zolang het paard maar voldoet heeft het paard een prima leven maar zodra er een kink in de kabel komt (gezondheid, ouderdom, rijtechnisch noem maar op) wordt de weg van de minste weerstand gekozen en ingeruild bij een handelaar en wordt hun probleem feitelijk bij een ander neergelegd.
Ze kunnen hun paard dus niet naar de slager brengen maar wel de handel in doen. Geloof me, de handel is vaak een grotere hel dan een laatste bezoek aan een nette slager. Beetje struisvogel effect als je begrijpt wat ik bedoel. Want wat mensen niet willen zien is er ook niet en met een bezoek aan de slager kan je er niet omheen.
Hier maken dit soort handelaren helaas dankbaar gebruik van.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:56

juist Sneppie!

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:38

nickyu schreef:
shet 50 euro
papieren 85 euro

humm denk idd dat het niet geheel in evenredelijkheid staat
daarbij komen ze 90% vd tijd niet verder dan de achtertuin..

85 euro voor papieren? voor te chippen met europeespaspoort betaal je bij het NRPS 35 euro!! (zie site van het NRPS).

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:45

nmprs net zo...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:47

sneppie schreef:
Misschien kunnen mensen eens hun eigen verantwoordelijkheden onder ogen zien en zelf een gepaste oplossing voor een slacht en/of ongewenst paard zoeken.
Bij veel mensen is het zo dat zolang het paard maar voldoet heeft het paard een prima leven maar zodra er een kink in de kabel komt (gezondheid, ouderdom, rijtechnisch noem maar op) wordt de weg van de minste weerstand gekozen en ingeruild bij een handelaar en wordt hun probleem feitelijk bij een ander neergelegd.
Ze kunnen hun paard dus niet naar de slager brengen maar wel de handel in doen. Geloof me, de handel is vaak een grotere hel dan een laatste bezoek aan een nette slager. Beetje struisvogel effect als je begrijpt wat ik bedoel. Want wat mensen niet willen zien is er ook niet en met een bezoek aan de slager kan je er niet omheen.

mooi gesproken Knipoog

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:39

Ik heb laatst mijn geimporteerde haflinger laten chippen door het kvth. De man die daarvoor kwam vertelde dat vanaf 1 januari 2007 alle paarden gechipt moeten zijn, ook als ze op wei staan. Het slachthuis en de destructeurs mogen ze niet meer aannemen als er geen chip in zit. OOk in België moeten slachtpaarden een chip hebben, anders worden ze wel geslacht, maar wordt het vlees vernietigd! Dus ik denk dat die handelaar ook nog naar een "illegale" slachter ging.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:35

sneppie schreef:

Precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:42

Alleen gaat het in dit geval niet om rijpaarden maar om jonge shetlanders, welshjes en papierloze paarden. Heeft niets te maken met afgedankte rijpaarden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:50

net zo naar mijn idee, rijtechnisch was slechts 1 reden uit de post van sneppie.