Paardrijden onbetaalbare hobby

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:03

In al die jaren dat ik geinteresseerd ben in paarden heb ik al regelmatig paarden gekocht en verkocht.
Nooit is er ook maar 1 woord gevallen over BTW....

Ik denk dat we allemaal weer harstikke overstuur raken van iets wat ons dagelijks leven als particulier bepaald niet gaat raken.

Was ik nu paardenhandelaar dan lag het even anders - over ieder verkocht paard moet ik nu gewoon meer BTW aftikken. Maar let op: dat is niet 19% over de hele verkoopprijs, maar slechts 19% over het verschil tussen verkoopprijs en inkoopprijs..
Toch, als ik de handelaren zo hoor mopperen, verdienden ze toch al geen fluit aan de paardenverkoop. Welnu: 19% over weinig, dat is toch nog steeds weinig Haha!

Paardenhandel wordt in feite net zoiets als autohandel.
En geen particulier die de invloeden merkt van die BTW-regelingen bij gebruikte autos.
Laatst bijgewerkt door Dees op 28-09-06 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jis_Ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:03

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:18

ik denk niet dat de voerprijzen omhoog zullen gaan ,dan zou den ze als het heel eerlijk blijft aparte prijzem moeten gaan rekenen voor bv voer e.d. dat wordt gekocht voor een "slacht" paard of een sportpaard. Dat kan gewoonweg niet. Denk dat het puur om de koopprijs van het paard gaat in de "geregistreerde" handel dus niet tussen particulieren of voor paardenproducten waarop nu nog 6% btw zit

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:20

en anders pas je toch de marge-regeling toe Haha!

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:20

Ja, het is wel duur ja.

Maar je krijgt er ook onwijs veel plezier van terug een dier is ook onbetaalbaar!!!

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:33

kan me niet herinderen dat ik maar 1 euro belasting heb betaald over men moppie.... wie controleerd dat dan?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:36

Hmmm, dan zouden ze ook verplicht bonnen moeten gaan schrijven Haha! anders kun je die administratie niet echt geloofwaardig noemen natuurlijk Knipoog Hoeveel paarden worden contant afgerekend? Zou me niet verbazen als handelaren enkel BTW afdragen over de inkoopprijs. Volgende keer als je dan als 'bedrijfsmatig' ruiter een paard koopt niet vergeten je BTW bonnetje te vragen *LOL*

De particulier die merkt hier niets van en wat betreft verkoop naar het buitenland, binnen de EU geldt belasting plicht, naar het andere buitenland toe heb je invoerrecht en andere kosten opgelegd door de douane - dit gaat dan vooral om goederen die je kunt 'gebruiken voor de herverkoop' ik weet niet hoe dit met dieren gaat. Als je als bedrijf van een bedrijf koopt, dan staat de verkoper de BTW af die betaald wordt door de koper aan de belasting en de koper indien bedrijf kan BTW terug claimen bij de belasting.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:32

Paardrijden is een sport. Goed voor de gezondheid. We zouden subsidie moeten krijgen!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:34

juultjuh schreef:
Ja, paardrijden wordt steeds duurder. Niet alleen de aanschaf, maar ook het onderhoud. Je betaald nu stalling per maand €330,- echt banketstaaf is dat!

Dat is een persoonlijke keus natuurlijk ,dat is natuurlijk geen vastaand feit.
Ik denk dat meer en deel van de paardenbezitters goedkoper staat namelijk.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:35

DresslOver schreef:
sorry hoor, maar hoe willen ze dat in hemelsnaam gaan controleren, er zijn zoveel mensen die onderling handelen in paarden, ik geloof nooit dat daar dan ook werkelijk btw over word betaald hoor!

@juultjuh; ik maar 200 hoor Knipoog dan sta jij gewoon door (we hebben binnenbak, buitenbak, longeerpiste, stapmolen met agterberg bodems, waplaatsen, solariums, ruime stallen, grote zadelkasten, ruime wei en iedere dag word er voor je uitgemest Knipoog )

Er is een verschil in verkoop van privé goederen zoals een zelfgekweekt paard en een paard dat verkocht wordt door een kweker/stalling. In het eerste geval betaal je immers geen BTW. Deze verhoging gaat dus enkel op voor professionele verkopers met BTW/ondernemings-nummer.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:36

Het ligt er maar net aan waar je woont, in de omgeving waar ik woon kun je vanaf 275 tot 550 per maand staan naar gelang luxe en vooral locatie. Vooral de randstad en de buitenwijken van de randstad hebben hiermee te maken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:43

superwoman schreef:
Paardrijden is een sport. Goed voor de gezondheid. We zouden subsidie moeten krijgen!

Ga dat maar eens tegen de Eerste Hulp in ziekenhuizen vertellen Tong uitsteken

Kris_ dat is al een paar keer gezegd, overigens gaat het voor gekweekte (Belgische) paarden al helemaal niet op het is een Nederalndse regel.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:48

superwoman schreef:

Daar heb je punt.

Steeds vaker komt overgewicht voor of nemen mensen de auto om naar de hoek
van de straat te rijden, bij wijze van.

Nu ligt bij paardrijden de drempel sowieso al hoog;
'Paarden zijn zo groot'
'Ik durf het niet'
'Ze stinken'
'Ze bijten en trappen'

En binnekort dus ook
'Het is veels te duur'

Juist de paardensport moet gepromoot worden,
het is op voetbal na de meest beoefende sport
van Nederland en het zou belachelijk zijn dat door
deze regeleing een hoop mensen zouden moeten
afhaken.

Paardrijden is hartstikke goed voor je gezondheid,
je leert met dieren om te gaan, voor rug patienten is
paardrijden ideaal, kinderen vinden het prachtig.

Waarom dan zo moeilijk doen?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:49

sarabande schreef:
superwoman schreef:

Hoe vaak breekt er iemand zijn arm, been, rug, of ribben
wel niet met skieeen of snowboarden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:49

sarabande schreef:
superwoman schreef:

voetbal net zo, dus tja......

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 11:54

Paardensportverenigingen hebben dezelfde subsidiemogelijkheden als elke sportvereniging, dus wat dat betreft wordt toch geen onderscheid gemaakt. Individuele voetballers krijgen ook geen subsidie ( behalve via bijzondere bijstand, maar hier in de gemeente kan je daar ook de rekening voor paardrijles inleveren als je op bijstandsniveau leeft ).
Ik vind het niet nodig dat paardrijden meer subsidie krijgt dan een andere sport, het is immers net zo gezond ( of ongezond dan....) als andere sporten. Ik vind het wel onzin dat er voor paardensport extra drempels worden opgeworpen door de overheid ( die zijn er al genoeg door mestwetgeving e.d., niet dat ik het nut er niet van inzie, maar even als voorbeeld ).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:55

Maar hoe zit het dan in de stalhouderijen en de maneges? Gaat dat ook gelden voor het staltarief en de manegelessen of was dit al zo?

Ik denk wel dat de overheid de paardensport aan banden wil leggen, als deze onder invloed staat van het staatbosbeheer die al begint te klagen over "landschapsbederf" omdat er zoveel paarden in de wei staan.

honey007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:56

ik vind het eigelijk helemaal niet zo gek idee. nu schaffen mensen maar aan terwel ze dr eigelijk amper geld voor hebben.. mensen betalen de aanschafprijs en een dierenarts kunnen ze niet betalen.. misschien word er zo is een keer meer opgelet met het aanschaffen van paarden Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:57

Wat een onzin Steffiej.
Mensen kunnen paardrijden omdat ze er veel voor doen maar ook veel voor laten! Maar ze hebben in ieder geval de keuze. Ik vind niet dat deze keuze ze afgenomen mag worden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:59

Citaat:
Het ministerie van Financiën zegt dat het onmogelijk is de paarden onder het lage tarief te laten vallen. „We doen het niet van harte, maar Europese regels dwingen ons,“ aldus een woordvoerder.

Toch vreemd dat de rest van Europa niet gedwongen wordt door diezelfde Europeese regels.
Volgens mij is het een kwestie van hoe je de regels interpreteert Of hebben we meer dan 1 EU? Nors opkijken voor zover er al sprake is van 1 EU want zover is het nog lang niet en kómt het ook niet.

Kan me trouwens wel voorstellen dat de sectorraad paarden steigert gezien het feit dat het bestuur bestaat uit handelaren wordt de regeling voelbaar in hun portemonée.
Zolang de regering regels opstelt die zij wel makkelijk vinden zijn ze het overal mee eens maar ja, dit keer is dat anders.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:04

@Ranna... eigenlijk is het dus niet zo dat de particulier geen paard meer zal kunnen veroorloven... de angst zit het in het 'onbegrip' in de verhoging van belastingen, dus dat de 'sectorraad' minder winst zal maken Knipoog Denk niet dat ze zullen verkopen aan de klant dat het paard nu ipv 13780 euro, 15470 euro zal moeten kosten door een verhoging van de belasting... genomen op een paard van 13000 euro.
Houdt dit overigens dan in dat je paard eigenlijk de aanschafwaarde minus de BTW waard is? in verband met verzekeringen?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:14

Chocotof schreef:

Paardensport staat in het ziekenhuis praktisch bovenaan wat betreft EHBO.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:18

Sjoert schreef:
Chocotof schreef:

Paardensport staat in het ziekenhuis praktisch bovenaan wat betreft EHBO.

Dat is omdat ze bij de wintersport accomodaties standaard
een EHBO hebben. Knipoog

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:19

@Orri, ik heb geen idee. Zit helemaal niet in de paardenhandel en heb ook nooit wat te maken met koop of verkoop. Mijn paard is al jaren bij me en blijft dat tot zijn dood. Bovendien zitten we in Dld dus hebben geen last van de NL regels, tenminste... voor zolang het duurt want Dld kijkt wel heel graag naar de NL regels als die geld opbrengen.

De particulier zal het wel merken als ze een paard bij een handelaar kopen want die zal toch zijn 'schade' zoveel mogelijk willen beperken.

Denk dat de angst in zoverre terecht is dat hier vast en zeker meer achterweg komt. Het is niet voor niets dat NL zo'n registratiedrift heeft.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:20

Alles wordt duurder, maar compensatie ho maar.
Al die belastingverhogingen... treft niet alleen de paardenwereld.
Ik word schijtziek van dit land!!!