Oproep aan automobilisten na twee ongelukken met paarden...

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twinkle81

Re: Oproep aan automobilisten na twee ongelukken met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:55

Het is toch eigenlijk van de zotte dat je, als je bijvoorbeeld een ambulance belt voor een ruiterongeval, moet melden dat ze de signalen uit moeten schakelen en dat soort dingen? En de 'gewone' automobilist/bromfietser moet wel weten waar een paard wel en niet van schrikt? Zolang iedereen rekening met elkaar houdt, is er niets aan de hand. Helaas houdt bijna niemand meer rekening met elkaar in het verkeer (ook niet met voetgangers, fietsers, kleine kinderen etc) en is de voorlichting maar matig, ook tijdens verkeerslessen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:02

Het gaat er ook niet om dat elke automobilist moet weten waar een paard wel of niet van schrikt maar het is toch een kleine moeite om voor een tegenligger uit te wijken cq gas te minderen... net wat ze voor een tegenligger als auto of fiets ook zouden doen??? Waarom dan voor een paard niet??

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:16

Ik loop altijd met mijn paard aan de hand om hem verkeersmak te MAKEN!!!
Al die mensen die zo roepen, dat je alleen op de weg mag met een paard die bomproof is, sommigen mensen zoals ik zijn daar nog mee bezig (aan de hand!!!). Dan moet je wel een kans krijgen in het verkeer. En wees eerlijk, op de weg rijden veel asociale mensen. Ik merk het in de auto ook en ook als ik met mijn kind langs de weg loop. Als iedereen nou gewoon een beetje rekening houdt met elkaar, zou het al een stuk beter gaan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:47

@visconti:
Mijn paard is enorm bomproof !!! Toch bkijft het eenvluchtdier en kom je soms dingen tegen die hij niet kent. Dan kan ook jouw bomproofe paard zich kapot schrikken en omdraaien.

Het is wel erg kort door de bocht om te zeggen dat als je je paard niet voor elkaar hebt je niet op de weg thuishoort.
Paarden moeten namelijk LEREN bomproof te worden.
Of kon die van jou alles ineens zelf???

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:02

Het is nu eenmaal een feit dat in een piepklein, met asfalt dichtgeplaveid landje als NL je gewoon niet veilig bent met een paard als je je daar middenin in het verkeer begeeft.

Dieren en verkeer gaan niet samen in mijn ogen.
De meeste automobilisten willen er geen rekening mee houden of hebben geen idee hoe een paard/dier kan reageren en een boel ruiters nemen veel te grote risico's door toch op de openbare weg te gaan rijden.

Je moet paarden idd leren wennen aan het verkeer enz. enz. maar niet met het gevaar op verongelukken voor jou of je paard of een 3e persoon.
Je paard laten wennen doe je niet middenin het verkeer dat doe je op een rustige plek waar je hulp vraagt van bekenden met auto's, tractoren e.d. Dat doe je ook met andere dingen als plastic zakken, plassen water, koeien en noem maar op. Ik wel tenminste.
Het verkeer kun je pas ingaan als je paard er helemaal aan gewend is en eerlijk gezegd vind ik het ook dan nog steeds een veel te groot risico wat ik persoonlijk niet wil nemen.

Als je geen trailer hebt of bos in de buurt is dat erg jammer maar je moet jezelf afvragen of het je het risico waard is een buitenrit te gaan maken met de mogelijkheid dat je niet terugkomt.
NL is gewoon veel te vol met wegen en verkeer.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:03

En als je langs de weg loopt om je paardje aan het verkeer te laten wennen krijg je ook nog opmerkingen naar je hoofd "moet je er niet op zitten??"...

Mensen snappen niet hoe paarden en ruiters met elkaar omgaan en dat kan je ze soms ook echt niet kwalijk nemen...als niemand ze erop wijst dat een paard iets anders is dan een fiets of scooter. Ze staan er gewoon niet bij stil.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:15

wat een negatief gezeur hier. zorg gewoon dat je je paard goed onder controle hebt, met een paard wat niet bomproof is moet je de weg gewoon niet op. Als je er problemen mee hebt dat je paard schrikt van een auto, dan zou ik een andere sport kiezen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:21

MRmichiel schreef:
wat een negatief gezeur hier. zorg gewoon dat je je paard goed onder controle hebt, met een paard wat niet bomproof is moet je de weg gewoon niet op. Als je er problemen mee hebt dat je paard schrikt van een auto, dan zou ik een andere sport kiezen.

Nee, dít is een lekker positieve reactie Rolleyes

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:23

MRMichiel: jij hebt zeker een paard wat alles al kan, volledig getrained is en 100% verkeerrsmak, jij hoeft nooit langs een drukke weg.... hebt altijd brave paarden....etc etc...

Nou, toevallig zijn er mensen die die luxe niet hebben en die ook brave paarden hebben maar soms komen deze mensen nu eenmaal idioten tegen....

Daarbij ging het om het attenderen van de automobilist op dieren in het verkeer en niet om de discussie of je wel of niet de straat op kan met een al dan niet braaf paard...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:24

haha echt een hele goede reactie van je MRMichiel! Dus jij hebt een paard dat 100% verkeersmak is en echt NOOOOOOOOOIT maar dan ook echt NOOOOOOOIT van iets schrikt? Of schrok hij een keertje en ben je toen meteen opgehouden met rijden en nu aan het schaken geslagen??

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:27

laetitia schreef:
haha echt een hele goede reactie van je MRMichiel! Dus jij hebt een paard dat 100% verkeersmak is en echt NOOOOOOOOOIT maar dan ook echt NOOOOOOOIT van iets schrikt? Of schrok hij een keertje en ben je toen meteen opgehouden met rijden en nu aan het schaken geslagen??

MRMichiel heeft een hobbelpaard, kan niet anders.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:27

toevallig ben ik een persoon die elke ponyclub les, naar de ponyclub reed, langs de drukke weg, met een paard dat ook niet altijd even goed luisterd. en natuurlijk schrikt hij wel een keer. maar om daar nu de automolisten de schuld van te geven.

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:28

MRmichiel schreef:

Jij bent niet al te snugger.... Ik vermoed dat je geen verstand van paarden hebt, dus wat doe je hier eigenlijk?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:29

Moderatoropmerking:
Ho! Stop!
Wil men even bij zichzelf te rade gaan en er rekening mee houden dat iedereen van mening kan verschillen!?

Direct een ander uit gaan maken voor van alles is niet de bedoeling. Op een volwassen manier discussieren moet toch kunnen...

Dank u. Lachen

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:33

MRmichiel schreef:
toevallig ben ik een persoon die elke ponyclub les, naar de ponyclub reed, langs de drukke weg, met een paard dat ook niet altijd even goed luisterd. en natuurlijk schrikt hij wel een keer. maar om daar nu de automolisten de schuld van te geven.

Ach, als ik mijn paard laat wennen aan de weg, aan de hand, en er mensen gaan voor de grap vlak langs ons keihard gas geven of keihard vlak langs ons gaan rijden of gaan toeteren, omdat ze de reactie van mijn paard zo leuk vinden, dan mag ik de automobilisten best de schuld geven van onverantwoordelijk gedrag. Als ze op normale afstand, op normale snelheid langs rijden, is het een heel ander verhaal. Helaas doen veel automobilisten dat gewoon niet, zeker niet op de weg waar ik het over heb. Ik heb het niet over een beetje schrikken, hoor.......

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:35

Sorry, ik reageerde gewoon even op iemand, die blijkbaar niets van jonge paarden begrijpt. Graag wil ik ook daar wat begrip voor hebben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:40

Zijn ze daar NU pas achter dat paarden vluchtdieren zijn waar rekening mee gehouden dient te worden? goh...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:42

MRmichiel schreef:

ik geef automobilisten niet de schuld, zij weten vaak niets van paarden en hebben niet in de gaten dat paarden van dingen kunnen schrikken. Daarom vind ik dat er een campagne moet komen die gericht is op het grote publiek om alle verkeersdeelnemers uit te leggen hoe je het beste kan reageren als je een paard tegen komt op de weg!
Maar waar ik wel boos om kan worden zijn automobilisten die EXPRES gaan toeteren als ze je passeren. Het kan me niets schelen of mijn paard wel of niet schrikt, een paard kan ook schrikken van een tak op de weg of van zijn eigen schaduw, het gaat mij om het principe.

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:50

laetitia schreef:
MRmichiel schreef:

ik geef automobilisten niet de schuld, zij weten vaak niets van paarden en hebben niet in de gaten dat paarden van dingen kunnen schrikken. Daarom vind ik dat er een campagne moet komen die gericht is op het grote publiek om alle verkeersdeelnemers uit te leggen hoe je het beste kan reageren als je een paard tegen komt op de weg!
Maar waar ik wel boos om kan worden zijn automobilisten die EXPRES gaan toeteren als ze je passeren. Het kan me niets schelen of mijn paard wel of niet schrikt, een paard kan ook schrikken van een tak op de weg of van zijn eigen schaduw, het gaat mij om het principe.

EXACTLY!!!

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:51

Toevallig dat dit nu op de vp staat.. ik ging vandaag voor de 2e keer met een 3 jarige de weg op, nouja een boerenpad waar wel autos rijden en tractoren. Kwamen we vandaag voor t eerst een tractor tegen dus ik aan de kant denk kan ze kijken en rustig erlangs als ie stilstaat of langzaam rijd. Nouja ze zag m en vond m dus behoorlijke eng dus ik denk hij stopt laat ik dr ff kijken enzo maarnee hij ging vol gas geven, ze storme de weg op kon dr bijna niet houden flipte helemaal vond t doodeng, gaat die vent doorrijden dus ik mee rennen hij probeerde ons gewoon aan te rijden en had van die grote punten voorop! Schreeuwde ie dat ik op moest flikkeren als mn paard er niet tegen kon en in de bak moest blijven.. ze moeten het toch een keer leren?! Nouja ze heeft aan de eerste keer alvast een trauma overgehouden Boos! Vandaar dat ik me volledig aansluit bij het bericht ookal zal die lompe boer er geen rekening mee houden..

hubris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:54

NikkiNik schreef:
Nou, Hubris, ik heb nog niet zo heel lang mijn rijbewijs, maar heb nog nooit iets over paarden gehoord, hoor, tijdens het rijden. Alleen dat ruiters bestuurders zijn, nou, dat is dus echt niet genoeg informatie, lijkt me.....

Ik heb er meteen even het theorieboek bij gepakt. En helaas moet ik je gelijk geven NikkiNik. Dan zal het tijdens mijn theorie-lessen ter sprake gekomen zijn, wat niet al te vreemd zou zijn, daar mijn instructeur zelf in een "boeren"dorp woonde..

Kortom, ik pas mijn mening aan en voeg me bij de mening dat er meer bekend moet zijn over ruiters/paarden in het verkeer. Daarnaast vind ik ook dat iedere ruiter die zonder cap rijdt geen recht heeft op verzekering in geval van een ongeval. Gewoon afleren dat domme gedrag!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:01

@Quicksilver; het spijt me maar ik vond dat ook geen slimme actie van je.
Als ik mijn paard ergens aan moet laten wennen als een tractor, ga ik naar een boerderij in de buurt en vraag of ik met mijn paard mag komen om hem te laten wennen.
Zelfde doe ik met koeien of whatever.
Het is gewoon bloedlink om daar gelijk een vuurproef aan te wagen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:04

Ik heb een paar keer meegemaakt dat autmobilisten en ook motorrijders zich ontzettend onuitstaanbaar gedragen hebben tijdens een buitenrit.
Paar voorbeelden:
Mijn vriendin en ik zijn onze jonge paarden aan het uitstappen in het dorp na de training. Zo kunnen ze meteen aan het verkeer wennen. WAnt sommige mensen ook hier op bokt weten dat niet: maar paarden zijn niet van nature verkeersmak en leren dat alleen ALDOENDE, dus niet door niet de weg op te gaan. Er kwam een groep harley davidson rijders aan. Ze bleven achter ons hangen en extra gas geven. Ik weet niet of je weet hoe hard een harley davidson kan knallen en knetteren.... Mijn vriendin en ik namen de teugels ietsjes korter maar zeiden neits en bleven zoveel mogelijk ontspannen. De paarden maakten van schrik alleen een paar huppelpasjes, maar wij zeiden neits en reageerden nergens op. Helaas voor die motorrijders zijn wij niet verongelukt en toen gingen ze maar weer verder. De paarden werden daarna uitbundig beloond uiteraard voor hun kranige gedrag.

Ander voorbeeld (situatie die ik vaak heb meegemaakt overigens): We reden naar het bos en moesten daarvoor over een smalle bochtenweg met kinderkoppen, van die ouderwetse. Daar werd met 80 km p/u overheen geknald met de auto's. Als die dan aangeknald kwamen, maakten we even een gebaar met de hand of ze vaart wilden minderen. Ze knalden gewoon als gekken door, vlak langs ons heen. En zo zijn de mensen. En zo graag zijn ze bereid om rekening te houden met andermans leven.

Ik snap niet Ranna dat jij die boer vrij pleit. Die boer heeft zich ronduit misdragen en in zijn onverschilligheid ruiter en paard onnodig in gevaar gebracht. Is het nou ECHt zoveel moeite om effe rekening met iemand te houden? MAg je dat dan helemaal niet meer verwachten? En eerlijk gezegd heb ik het ook vaak zo gedaan met jonge paarden. Alleen ging dat wel goed. Ik dacht ook dat alle paarden wel aan tractoren gewend waren, ze komen er op het land bijna allemaal vroeg of laat mee in aanraking.

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:07

ranna schreef:

Als je geen trailer hebt of bos in de buurt is dat erg jammer maar je moet jezelf afvragen of het je het risico waard is een buitenrit te gaan maken met de mogelijkheid dat je niet terugkomt.
NL is gewoon veel te vol met wegen en verkeer.

Maar waar zou je anders moeten rijden??? 365 dagen per jaar in een bak??? Ik weet dat mijn paardje er niet van houdt om alleen maar in een bak bezig te moeten zijn, is een echte boscrosspony Knipoog dus ik rijd hier door het dorp en over de wegen gewoon heen, men zal ook met mij als ruiter rekening moeten houden, ik rijd netjes langs de kant van de weg en waar het kan in de berm en soms op het fietspad als dat er is. Gelukkig weten de meeste mensen hier in het dorp wel wat een paard kan doen en de meesten houden er ook wel rekening mee en degene die mij kennen of al heel vaak langs hebben zien rijden weten ook hoe mijn paardje reageert,krijg vaak complimenten dat ze zo rustig is. Ik neem ook niet meer plaats in op de weg als een fietser, ik rijd ook nooit tegen het verkeer in, dan krijg je juist problemen is mijn ervaring, men kan je veel makkelijker inhalen als je aan de goede kant van de weg loopt.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:10

Ik kwam die dag net langsrijden en het gebeurde zo voor mijn neus. Het was idd grote paniek, maar absoluut niet door verkeerd rijgedrag van de tractor. Deze boer let altijd op zoals hier al eerder werd gezegd, dus het is wat dat betrefd net sneu dat hij met zn kop in de krant staat.
Wel ben ik van mening dat er best een landelijke campagne gevoerd kan worden en ik meen mij te herinneren dat dit al van start is gegaan (althans zoiets las ik met een scheef oog ergens hier op bokt).
Veel automobilsten weten gewoon niet hoe te passeren, of de signalen te herkennen als er een wat angstig paard voorbij gegaan moet worden. Of ja, idd wegens puur asociaal rijgedrag.
Ruoters hebben zich ook aan regels te houden in het verkeer en in de meeste gevallen wordt hier keurig aan gehouden, voor de eigen veiligheid, maar ook vooral om die van anderen. Dus ik zie er geen kwaad in als automobilsten etc zich ook wat aan de ruiters aanpassen. Zo blijft het leuk en stukken veiliger op straat.