Spaanse justitie laat raspaarden van topfraudeur verhongeren

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Re: Spaanse justitie laat raspaarden van topfraudeur verhong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:52

Maar hoe gaat dat nu verder met die dieren?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 17:19

Citaat:
spanje staat nu niet echt bekend om een diervriendelijk land! denk aan stierenvechten, afgedankte renhonden enz enz..

Citaat:
Goh, dus dit vonden die spanjaarden toch wel erg. Nou, dat valt me dan weer mee van ze.

Alsof Spanjaarden voor dierenleed zijn Gestoord
Stierengevechten, hondengevechten, andere diergevechten is echt niet overal toegestaan in Sanje Lachen
Ook Spanjaarden hebben gevoel Lachen
Tuurlijk is het niet goed wat hier is gebeurd, maar om dan alle spanjaarden over een kam te scheren is ook weer een beetje te..

Vreselijk wat hier is gebeurd, ik heb er echt geen woorden voor

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:00

marleendv_88 schreef:

Lang niet alle dieren in Spanje zijn slecht verzorgt
Er gebeuren wel andere dingen met ze dan hier, maar dat is niet iets specifieks voor Spanje
Italië enz. doen ook mee. En het kan nog veel erger dan in die landen Scheve mond
In Nederland gebeurt soms ook zoiets, net zo erg.

Vreselijk voor die paarden zeg Scheve mond Hoe halen mensen het in hun hoofd paarden zo te behandelen Boos!

Ziekelijke mensen zijn er overal. MAar hier gaan ze wel beter met dieren om omdat dit de NORM hier is. En die norm is er in de zuidelijke landen inderdaad niet. In Spanje worden voor de fun honden opgehangen en in de fik gestoken, stieren aan speertjes gereigd en dat soort dingen. En dat is specifiek voor Spanje (en ook Italie inderdaad). En die acties zullen ze heus niet aan banden leggen. Als je me niet gelooft, ga dan maar eens praten met de mensen die daar honden opvangen. Ik denk dat die er meer zicht op hebben dan jij. Hier is de bewuste website en gelijk op de homepage kom je al narigheid tegen:
http://www.hondeninnood.com/

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:38

vergeet niet dat dit waarschijnlijk ook hele erg is voor de eigenaar.. ( ook al zit die in de bak).

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:45

Als er nou ook eens een golf van verontwaardiging door het land gaat voor de rest van de dierenleed in dat land...

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:10

wat vreemd dat degene die daarvoor is aangesteld er nix aan doet, ik zou dat echt niet over me hard verkrijgen

dit is echt triest voor die dieren, eigenlijk zoude ze dan beter een nieuwe eigenaar kunne zoeke voor zo een paard, maar dat zal wel niet mogelijk zijn

Mikeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:44

Dit is gewoon belachelijk, meer woorden heb ik er niet voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:52

Princess schreef:
dit is echt weer te ziek voor woorden!!
wie is nou de slechterik? ja okej frauderen is fout, maar wat de regering vervolgens doet is nog veel erger!inplaats dat ze al die beesten hadden verkocht waardoor de schulden van deze man ook weer dalen laten ze die beesten verwaarlozen, echt schandalig!!!hoe kan je die beesten zomaar aan hun lot overlaten???kan me hier zo kwaad om maken he!!!

Verkopen kan niet voordat de rechter uitspraak heeft gedaan, etc. Dat duurt vaak al snel een jaar. Bij goederen is dat niet erg, keertje afstoffen en klaar. Levende have is een ander verhaal en daar hebben de verantwoordelijke instanties niet aan gedacht.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:55

oneilltje79 schreef:
Die foto`s op die link zijn echt te erg, verschrikkelijk....

Ik zie nergens fotos Verward Waar kan je die zien?

Gewoon TE erg voor woorden, hoe kan dit nu gebeuren? pff, heb er eigenlijk geen woorden voor...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 23:41

Desiree schreef:
marleendv_88 schreef:

Lang niet alle dieren in Spanje zijn slecht verzorgt
Er gebeuren wel andere dingen met ze dan hier, maar dat is niet iets specifieks voor Spanje
Italië enz. doen ook mee. En het kan nog veel erger dan in die landen Scheve mond
In Nederland gebeurt soms ook zoiets, net zo erg.

Vreselijk voor die paarden zeg Scheve mond Hoe halen mensen het in hun hoofd paarden zo te behandelen Boos!

Ziekelijke mensen zijn er overal. MAar hier gaan ze wel beter met dieren om omdat dit de NORM hier is. En die norm is er in de zuidelijke landen inderdaad niet. In Spanje worden voor de fun honden opgehangen en in de fik gestoken, stieren aan speertjes gereigd en dat soort dingen. En dat is specifiek voor Spanje (en ook Italie inderdaad). En die acties zullen ze heus niet aan banden leggen. Als je me niet gelooft, ga dan maar eens praten met de mensen die daar honden opvangen. Ik denk dat die er meer zicht op hebben dan jij. Hier is de bewuste website en gelijk op de homepage kom je al narigheid tegen:
http://www.hondeninnood.com/

Ik begrijp in het geheel niet waarom over een trieste situatie als deze in het openbaar discriminerende uitspraken gedaan moeten worden die simpelweg strafbaar zijn als iemand er aangifte van zou doen.

Verder is de zaak niet zo eenvoudig. Oorzaak en gevolg zijn helder en misselijk makend triest. Hiertussen zit echter een heel complexe situatie die met het corruptieschandaal verweven is.

HC

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:23

HC: slaat jou opmerking mbt discriminatie over de persoon die hier een commentaar schrijft?

Misschien is het woords NORM fout, ik wil eerder nog het woord "cultuur" gebruiken in de zuidelijk Europese landen, en dat heeft heel sterk te maken met het krachtig gewortelde katholieke geloof in die landen, en daaruit voortkomen de plaats die dieren innemen in hun maatschappij.

Natuurlijk is er weer een grijs schemergebied en is het niet voor alle mensen zo. Ook daar zijn mensen die aan beide kanten van de streep staan. Natuurlijk had de overheid hier moeten ingrijpen. Maar weten toch hoe dat gaat? Wie voelt zich verantwoordelijk en wie neemt het initatief? En natuurlijk heeft er ook weer een ambtenaar als gewoonlijk liggen slapen, gebeurt niet alleen in Nederland. Misschien wat eerder in Spanje waar de Siesta tot de dagelijkse routine hoort.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:25

Mag je allemaal niet zeggen Henk. De waarheid mag niet gezegd worden want dan ben je te hard of je discrimineert. Ze zijn nog te beroerd om de link die ik hierboven gegeven heb te bekijken want dan ZIEN ze het en dat WILLEN ze niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:01

Dit gaat niet om de cultuur in een land, maar om de wettelijke regels bij beslaglegging. Die zijn niet ingericht op levende have. Ook in NL zouden de paarden in zo'n geval letterlijk achter slot en grendel gaan en dus hun box niet meer uit kunnen.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:57

Ik denk dat je de zorg voor en om dieren toch onderschat Tamary. In Nederland is nog altijd de LID en de AID die dan worden ingeschakeld. Hier onder wat je van google kunt halen over de praktijk. Blijkbaar is het in NL zo dat de dieren worden opgevangen of wanneer het niet meer kan of mogelijk is ze op te lappen af te maken. Dat heeft alles met cultuur te maken. De eerste landen die wetten invoeren of initiatieven ertoe ontwikkelen om de dierenbescherming aan te scherpen zijn landen waar de dieren een beduidend andere plaats in de maatschappij innemen.

Praktijk

Uit cijfers van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) blijkt dat in 2004 bij de inspectie 5168 meldingen binnen kwamen van dierenmishandeling. Maar liefst 2099 dieren werden in beslag genomen. In veel gevallen van dierenmishandeling is er sprake van recidive. Dat blijkt uit het jaarverslag 2004 van de Inspectiedienst. In 40% van de actuele voorbeelden uit het jaarverslag blijkt het om daders te gaan die om dezelfde reden al eerder met justitie in aanraking zijn geweest.

Twee voorbeelden uit de praktijk van de Inspectiedienst:

1. Controleurs van de Algemene Inspectiedienst (AID) van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit treffen op 21 januari 2005 in een weiland in Bladel, eenendertig ernstig verwaarloosde paarden aan. Diverse dieren zijn uitgedroogd, uitgeput en hebben te lange en uitgegroeide hoeven. Ook staan in dezelfde wei nog negenendertig schapen en geiten die er slecht aan toe zijn. Na onderzoek van de dieren door twee dierenartsen wordt besloten, een paard en vier schapen vanwege hun slechte conditie, ter plaatse te laten inslapen. De overige dieren zijn na overleg met de officier van justitie overgebracht naar een dierenopvangcentrum. De man is in het verleden al eerder bekeurd door de AID en ook vaker gewaarschuwd omdat hij zijn dieren verwaarloosde. Tegen de eigenaar wordt proces-verbaal opgemaakt terzake de verwaarlozing van zijn dieren.

2. De Algemene Inspectiedienst treft op dinsdag 22 maart 2005 in Groningen vijf dode geiten, een dode pony en een dood veulen aan. Daarnaast worden diverse sterk verwaarloosde dieren aangetroffen. Een paard wordt in beslag genomen omdat het dier sterk vermagerd is. De eigenaar van de dieren heeft volgens de AID al eerder een boete gekregen voor verwaarlozing. De AID heeft opnieuw proces-verbaal opgemaakt tegen de Groninger, ditmaal voor verwaarlozing en het overtreden van de Destructiewet.[3]

Door dit soort excessen en de onmacht van hen die ze moeten bestrijden lopen de frustraties soms hoog op. Het steeds weer opnieuw dode of ernstig zieke dieren moeten ophalen bij dezelfde personen gaat de inspecteurs niet in de koude kleren zitten. Hoewel de boete kan oplopen tot €11.250,00 besluit de rechter hier zelden toe. Dit staat nog los van het feit dat ook hier geldt dat men ‘een kale kip niet kan plukken’. Oftewel de boete is vaak te laag of komt niet aan. Al geruime tijd bereiken ons dan ook berichten uit ‘het veld’ waarin verzocht wordt om een mogelijkheid om notoire dierenbeulen het recht te ontnemen nog langer dieren te houden (houdverbod).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:05

Een aantal mensen halen hier 2 dingen door elkaar :
nl mishandeling/ verwaarlozing en in beslagname wegens vervolging door justitie of schuldeisers.
Bovenstaande voorbeelden gaan over gevallen van mishandeling en verwaarlozing. Niet over goed verzorgde dieren waarvan de eigenaar hoge schulden/problemen met justitie heeft waardoor de eigendommen in beslag worden genomen om schulden te kunnen betalen. Die worden dan achter slot en grendel gezet om te voorkomen dat ze worden doorverkocht of verdwijnen. En ook dieren worden dan opgesloten alsof ze dode dingen zijn. Dat ze daar niet tegenkunnen houdt de wet helaas geen rekening mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:09

tamary schreef:
Dit gaat niet om de cultuur in een land, maar om de wettelijke regels bij beslaglegging. Die zijn niet ingericht op levende have. Ook in NL zouden de paarden in zo'n geval letterlijk achter slot en grendel gaan en dus hun box niet meer uit kunnen.

Dat is dus helemaal niet waar, in NL worden de dieren naar een schutstalhouder gebracht, dit is gewoon een (geheimgehouden) particulier/kennel/boer/pensionstal waar de dieren normaal worden verzorgd tot de rechter een uitspraak doet.
Deze adressen worden strikt geheim gehouden om gedoe met de eigenaren te voorkomen.
Nu heb ik nog nooit een zaak met 103 paarden meegemaakt maar reken maar dat er in NL dan gewoon iemand wordt aangesteld als verantwoordelijke.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:18

Tamary heeft een leuke quote onder haar profiel,maar het zou ook moeten gelden voor lezen.

Ten eerste begrijp ik haar punt niet. Het klinkt eerder als "in Nederland is justitie geen haar beter".

Mijn vraag: heb je dat zelf een keer meegemaakt of van horen zeggen?

Die praktijkvoorbeelden over dierenmishandeling zijn gewoon genoemd om te laten zien hoe justitie met andere diensten in Nederland samenwerkt wanneer het om dieren gaan.
Als de Nederlandse justitie dieren in beslag neemt (of het nu dierenmishandeling is of anderszins) dan worden daar goede maatregelen genomen. Ilandra geeft dan al aan hoe en wat.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:23

Ik vind het schandalig dat de overheid die wetten uitvaardigt tegen zulke praktijken, zich er zelf schuldig aan maakt en zich verlaagt tot een crimineel niveau.
Welke geloofwaardigheid houden ze dan nog over als het gaat over het vervolgen van dierenverwaarlozing/mishandeling? Hoe kan een overheid nou in godsnaam eisen dat de burgers zich aan de wetten houden, als ze zelf nog niet in staat zijn dit de doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:58

henkb schreef:
Tamary heeft een leuke quote onder haar profiel,maar het zou ook moeten gelden voor lezen.

Tegen wie is deze opmerking gericht?

henkb schreef:
Ten eerste begrijp ik haar punt niet. Het klinkt eerder als "in Nederland is justitie geen haar beter".

Vele mensen hier hebben moeite om gevallen van verwaarlozing door eigenaren te scheiden van hoe de overheid dieren behandeld die in beslag zijn genomen wegens het overtreden van wetten die niks met de verzorging van de dieren die in beslag genomen zijn te maken hebben.
In NL zijn er ook een aantal eigenaren die hun beesten niet goed verzorgen, dat wil nog niet zeggen dat dat normaal is. Of dat de overheid dat toe staat.

henkb schreef:
Mijn vraag: heb je dat zelf een keer meegemaakt of van horen zeggen?

Opmerking van mijn stalhouder, maar dat is van een tijdje terug, dus het kan inmiddels heel anders geregeld zijn.

henkb schreef:
Die praktijkvoorbeelden over dierenmishandeling zijn gewoon genoemd om te laten zien hoe justitie met andere diensten in Nederland samenwerkt wanneer het om dieren gaan.
Als de Nederlandse justitie dieren in beslag neemt (of het nu dierenmishandeling is of anderszins) dan worden daar goede maatregelen genomen. Ilandra geeft dan al aan hoe en wat.

Wat wij hier dierenmishandeling noemen is gedeeltelijk een cultuureel iets (en nee dat is geen excuus). Het zegt niks over hoe de overheid moet handelen als het bezit van bv een drugshandelaar in beslag genomen wordt. De AID en justitie zijn 2 verschillende instanties met heel verschillende doelstellingen. De AID heeft als prioriteit de dieren en Justitie heeft als prioriteit de eigenaar aanpakken voor heel andere zaken.

Voor zover ik weet werkt Ilindra bij de politie en is dus beter op de hoogte van de laatste regelingen op dat gebied.

vrijdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:06

Ikvind het echt heel erg wat er gebeurd is maar als ik het met beelden van animal planet vind ik het wel meevallen.
Het hoort natuurlijk niet want een paard heeft gewoon iedere dag verzorging nodig, gelukkig worden ze nu goed verzorgd.
Ik ben aan het zoeken wat er met ze gedaan wordt want ik wil er misschien 2 kopen, dus als iemand het kan vinden hoor ik het graag.

Groetjes

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:24

tamary schreef:
Een aantal mensen halen hier 2 dingen door elkaar :
nl mishandeling/ verwaarlozing en in beslagname wegens vervolging door justitie of schuldeisers.
Bovenstaande voorbeelden gaan over gevallen van mishandeling en verwaarlozing. Niet over goed verzorgde dieren waarvan de eigenaar hoge schulden/problemen met justitie heeft waardoor de eigendommen in beslag worden genomen om schulden te kunnen betalen. Die worden dan achter slot en grendel gezet om te voorkomen dat ze worden doorverkocht of verdwijnen. En ook dieren worden dan opgesloten alsof ze dode dingen zijn. Dat ze daar niet tegenkunnen houdt de wet helaas geen rekening mee.

Ik zie dat hier toch ECHT niet gebeuren want dan is het land te klein!

Ik vind het net zo erg als sommige beelden bij Animal planet. Ook daar laten ze wel eens uitgehongerde dieren zien die vel over been zijn .MAar daar wordt het wel harder aangepakt dan in NEderland, veel beter. In Spanje wordt er echter niets aan gedaan en geeft de regering een slecht voorbeeld.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 18:36

Doet de Spaanse regering er echt niets aan of komen ze er in die gevallen pas te laat achter? (en ondernemen ze dan actie)

Dat kan nogal een wereld van verschil wezen. Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:02

De spaanse regering is in deze zelfs schuldig zou je kunnen stellen.

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:28

Hoe je het ook wend of keert. Spanje heeft een andere kijk op dieren houden. net als in italie, Griekenland ect. Leuke hondjes kom je tegen als je met vakantie bent.. Mijn tante woont in Tossa de Mar, en als het toeristenseizoen afgelopen is worden alle straathonden naar het strand gedreven, om vervolgens afgeschoten te worden. En die paarden. Raszuiver of niet, het zal hun een worst wezen hoe ze er bij staan of wat er mee gebeurd. Als eigenaar zijnde, al zit je vast, en je houdt van je dieren, zorg je toch dat ze het goed hebben en dat er toezicht is? hij zal toch heus wel familie of vrienden hebben die hem kunnen helpen? en het personeel? te beroerd om eigen geld er in te steken voor voedsel ect?
Dit is een van de vele dingen die er buiten Nederland gebeuren.. zie wat Brooke Hospital allemaal doet. Als ze de paarden in beslag hadden genomen en toendertijd meteen verkocht.. hadden ze meer opgeleverd dan nu.. Spanje is al jaren niet meer mijn vakantieland.. Ik ga wel naar Tsjechie.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:16

Torfi schreef:
Mijn tante woont in Tossa de Mar, en als het toeristenseizoen afgelopen is worden alle straathonden naar het strand gedreven, om vervolgens afgeschoten te worden.

Verward wat zeg je me nou????