WEG Aken - endurance - Deens endurance paard overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: WEG Aken - endurance - Deens endurance paard overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:23

SuperPepeijn schreef:
ElCamino schreef:
Juist nu, bij deze sport waar alles zo goed gecontroleerrd wordt en alle paarden zo goed in de gaten gehouden worden...
Daar is wel een reden voor natuurlijk. Elke keer is het wel weer raak bij zo'n groot endurance evenement. Trieste zaak.

Elke keer nog wel? Heb jij dan die gegevens voor mij? Volgens mij is het nl nu 2x gebeurd. In Jerez en hier. Waarvan het bij Dubai niet eens direct verwijtbaar aan deze tak van sport is!

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:53

R.I.P

renem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:39

het schijnt dat niet alleen voeding en training van invloed zijn op deze aandoening maar ook de factor stress en helaas heb je dat niet altijd in de hand. ik heb een arabier gekend die als het ware chronisch last had van maandagziekte ondanks dat er rekening werd gehouden met voeding en er vitamine e met selenium werd bijgegeven maar de pony schoot gewoon van de stress na enkele miuten in een tying up, begon hij zonder stress gewoon ontspannen aan z'n werk was er niets aan de hand

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:47

ElCamino schreef:
Getverderrie...wat naar zeg.
Juist nu, bij deze sport waar alles zo goed gecontroleerrd wordt en alle paarden zo goed in de gaten gehouden worden...
Wat een domper op een wedstrijd is dat toch altijd.

Veel sterkte in elk geval voor de eigenaren, grooms en iedereen die betrokken is...

Hoi,

Van deze kant hezelfde heel veel sterkte.

Groetjes

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:11

WAt moet dat erg zijn voor de berijder van dat paard zeg! Om zo je best te doen met goede training, voer en alles, en dan gaat het paard dood om iets anders, iets stoms. Het is gewoon buitengewoon domme pech.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:03

Wat ontzettend sneu zeg. Dat is echt een domper en geeft veel verdriet, sterkte voor alle betrokkenen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:29

SuperPepeijn schreef:
ElCamino schreef:
Daar is wel een reden voor natuurlijk. Elke keer is het wel weer raak bij zo'n groot endurance evenement. Trieste zaak.

Dan weet jij meer dan ik..
Er gebeurt juist heel weinig in deze tak van sport.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:39

Laten we het omdraaien. Endurance zou geen uitzondering moeten zijn wat veterinaire controles betreft, alle hippische disciplines kunnen IMO een voorbeeld nemen aan deze manier van gezondheidsbewaking. In de eventing en het samengesteld mennen zijn er al veterinaire controles voor en na de diverse onderdelen (hoewel minder uitgebreid dan bij de endurance) - ook in de basissport - maar als het organisatorisch mogelijk zou zijn, mogen ze het wat mij betreft ook invoeren in de dressuur en het springen - ook daar in de basissport. Dat zou IMO een hoop onnodig paardenleed kunnen voorkomen (hoewel je onvoorziene omstandigheden natuurlijk altijd zult blijven houden).

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:36

Nou, het is kennelijk allemaal erg risicovol als er zo vaak gecontroleerd moet worden.

Hier wordt deze gebeurtenis ineens vergoelijkt als pech en samenloop van omstandigheden. Als topsporter sta je normaal gesproken boven samenlopen van wat voor omstandigheden dan ook. Maar de vraag die ik stel; hoe kan het zijn dat een jarenlange training zo slecht aansluit op een wedstrijd? En het is ongelooflijk dat er besloten is om het ritme van het paard vlak voor de wedstrijd te veranderen, waardoor dit probleem is ontstaan. Oorzaak en gevolgen van tying up zouden bij iedereen bekend moeten zijn, zelfs een manegeruiter weet nog wat het is. Dat zoiets als dit gebeurt, is echt een beginnersfout van pennyniveau.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:21

Waar lees jij dat dit paard een ander ritme van te voren heeft gekregen? Natuurlijk heeft hij wel een ietwat ander ritme, maar dat heeft ieder paard die aan meerdaagse wedstrijden deelneemt, en is niet te voorkomen.

Endurance is niet meer risicovol, maar het is moeilijk te vergelijken met dressuur of springen, omdat er heel iets anders van een paard wordt gevraagd. Het is geen explosieve krachtsinspanning maar een langdurige. De vele controles zijn alleen maar voor het welzijn van het paard.

Ik ken meerdere internationale paarden die tying up hebben gehad, vanwege diverse oorzaken. Deze oorzaken liggen vaak in een hoek dusdanig dat je het niet aan ziet komen. Al deze paarden zijn goed gemanaged.

Verder vind ik het triest dat jij dit een beginnersfout op penny-nivo vindt. Blijkbaar heb je weinig kennis van het verschijnsel tying-up (en het lijkt me sterk dat iedere manege-ruiter het kent en de diverse klinische niet zichtbare oorzaken) en die uitspraak van jou zegt meer over jou dan over de gedupeerde.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:05

Dus dat stukje van die inspanningsfysioloog van Karin dat is onzin?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:30

Nee, dat is geen onzin, maar het is helaas niet altijd te voorkomen, ook niet bij goed management. Pas als je constante klinische controle over je paard hebt kun je dat uitsluiten, en 24/7 aaneenlopend het bloed te onderzoeken is helaas niet mogelijk.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:48

@superpepeijn: misschien moet je eerst maar eens komen kijken bij een endurancewedstrijd/je in de endurance verdiepen voordat je zulke penny-achtige uitspraken doet.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:45

Ik denk niet dat ik nog plezier in mijn discipline zou hebben als mijn paard steeds maar klinische controles zou moeten krijgen om te kijken of het paard het volgende onderdeel wel aankan.

Maar, als een inspanningsfysioloog zegt dat er een groot gebrek is geweest dan klopt het wel, maar als ik het herhaal is het opeens penny?

Ik verlaat dit topic, het is even zinloos hierover verder te communiceren als met een klassiek ruiter over LRD.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:30

ik vind de controles juist goed, met name omdat er veel te veel mensen zijn die denken "ik doe dat wel even" met mijn paard !!
De controles zijn in mijn ogen juist ter bescherming voor de paarden van mensen die er niets van af weten en denken een klasse 1 door te raggen. En in de hogere klassen is het alleen maar fijn dat je weet dat je paard goed gecontroleerd wordt.
Ik ga met een fijner gevoel op pad in elk geval.

@SuperPepeijn: ik vind je een beetje kortzichtig hoor met je uitspraken, misschien moet je je er eens in verdiepen...
Verder vind ik het alleen maar goed dat bij de

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:07

SuperPepeijn schreef:
Nou, het is kennelijk allemaal erg risicovol als er zo vaak gecontroleerd moet worden.

Hier wordt deze gebeurtenis ineens vergoelijkt als pech en samenloop van omstandigheden. Als topsporter sta je normaal gesproken boven samenlopen van wat voor omstandigheden dan ook. Maar de vraag die ik stel; hoe kan het zijn dat een jarenlange training zo slecht aansluit op een wedstrijd? En het is ongelooflijk dat er besloten is om het ritme van het paard vlak voor de wedstrijd te veranderen, waardoor dit probleem is ontstaan. Oorzaak en gevolgen van tying up zouden bij iedereen bekend moeten zijn, zelfs een manegeruiter weet nog wat het is. Dat zoiets als dit gebeurt, is echt een beginnersfout van pennyniveau.

Dan ben ik een beginner van pennynivo want ik heb er weleens van gehoord, maar wist niet wat het was totdat ik hier in het topic de omschrijving las...

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:59

SuperPepeijn schreef:
Ik verlaat dit topic, het is even zinloos hierover verder te communiceren als met een klassiek ruiter over LRD.

Dan verlaat ik dit topic ook maar, want het is onzinnig te discussieren met iemand die:
Punt 1: geen verstand van zaken heeft
Punt 2: niet kan lezen of luisteren
Punt 3: niet bereid is dingen van anderen aan te nemen.

Jemig zeg, als je bij het doen van veterinaire controles de conclusie trekt dat de sport dan wel heel erg gevaarlijk moet zijn, dan heb je het niet helemaal goed begrepen.

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:50

160 km ? Ik vind het niet gewoon, sorry reageer maar. Ik weet dat 160 km. voor een beest niet gewoon is. Getraind, 6 dierenartsen, lekker in de wei...lantarenpaalkoek, het is niet gewoon! voor een beest.
Wordt maar boos... ik regeer niet meer!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:28

160km is ook niet gewoon, dat is topsport Lachen
En lekker in de wei hoort daarbij Knipoog

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:47

Frekja schreef:
ik regeer niet meer!
Daar hebben we Beatrix al voor Knipoog

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:04

Frank schreef:
Frekja schreef:
ik regeer niet meer!
Daar hebben we Beatrix al voor Knipoog

En balkenellende, hoewel die ongeveer net zo'n niveau heeft als deze mevrouw hierboven Clown

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:44

En hij eigenlijk ook niet meer mag regeren al wil hij dat nog wel heeeeel erg graag even doen Clown