koudbloed schreef:Iedereen die een kanarie van een goudvis kan onderscheiden kan zien dat hier duidelijk sprake is van dierenmishandeling. Het is vreemd te moeten constateren dat veel mensen de mond vol hebben over het welzijn van het paard, maar als er sprake is van regelrechte mishandeling kiezen deze mensen de kant van de eigenaar. Voor alle duidelijkheid, wij zijn de mens. Wij zijn verantwoordelijk voor het welzijn van alle dieren die wij willen houden. Als wij die verantwoordelijkheid niet aan kunnen of als er zich onverwachte problemen voordoen zijn en blijven wij verantwoordelijk. Het is apart om te lezen dat bijna alle in beslag genomen paarden wel een medische geschiedenis hebben. En we hebben het hier niet over een peesblessure of iets anders kleins dat met rust kan genezen. Kennelijk waren een groot aantal van deze paarden in het verleden ziek (althans volgens de eigenaresse). Ik kom op veel stallen. Kennen jullie een stal waar zoveel zieke paarden staan? Ik in ieder geval niet. Ik kan jullie vertellen dat de paarden van deze mevrouw een groot gedeelte van een tekstboek voor de studie vetrinaire geneeskunde kunnen vullen. Dat geeft toch te denken??? Bekijk de hoeven van de paarden en als je dan nog werkelijk kunt beweren dat de hoefsmit hier iedere 6 weken langskomt, nou dan wens ik je veel succes met je Labrador en je witte stok met rode banden. Als je werkelijk om dieren en vooral om paarden geeft, dan kun je de wijze waarop deze paarden zijn gehouden niet goedkeuren. Paarden kunnen niet voor zichzelf opkomen. Als er zich misstanden voordoen hebben zij onze hulp nodig. Wij zijn allemaal verantwoordelijk als wij kennis hebben van deze misstanden en vervolgens verzuimen er iets aan te doen. Ik wens de eigenaresse van de overige paarden veel succes en wijsheid en hoop vurig dat alle paarden een gezonde en gelukkige toekomst tegemoet gaan.
Ik heb even naar de hoeven gekeken, maar ik zie geen rare dingen!
Deze paarden worden natuurlijk bekapt, dus als jij paarden met ijzers gewent bent, is dit natuurlijk even een ander gezicht! Ieder heeft zijn eigen idee over het bekappen. Denk jij dat een hoef er goed uitziet als er netjes elke 6 weken een mooi nieuw ijzertje ondergaat? Zoiets heet een ideaalbeeld!
Elke hoef, die er anders uitziet, dan volgens jouw beeld, dan jij zelf gewend bent, ziet er slecht uit?
Ook houd deze mevrouw ze zo natuurlijk mogelijk! Zonder dikke winterdekens, zonder ijzers, in kuddes, in groepsstallen, lekker swinters naar buiten. Zoals je een paard HOORT te houden, als je geen wedstrijdambities hebt!
Ik heb ook twee banjers. De één is een ongelovelijke pechvolgel, die heb ik BROOD en broodmager gekocht, wannaar het 2 jaar heeft geduurd voordat er een beetje vlees opzat, en wel 6 jaar voordat je zn ribben niet meer zag!
Hij hangt van de hengtingen aan elkaar, staat op speciale ijzers vanwege scheefgegroeide hoefbeentjes, enz. enz. De ander heeft nooit wat! Dus in een groep van bijna 50 paarden, kunnen er aardig wat pechvogels bij zitten!
Ik ken deze mevrouw niet, maar zij vangt, zover ik begrijp, 'mindere' paarden op, om ze alsnog een beter leven te geven.
Inderdaad, deze paarden staan niet vierkant op ijzers, hebben geen vliegendeken op, staan niet in koppeltjes... maar..
Sorry hoor, maar als ik de foto's zie, kan ik echt wel een betere definitie van dierenmishandeling bedenken!