Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Emeraldo schreef:Nu staat er op de site:
Artikel 3Het is verboden herkauwers en sperma, eicellen en embryo’s van herkauwers buiten Nederland te
brengen.
Artikel 4
Het vervoer van:
a. herkauwers;
b. sperma, eicellen en embryo’s van herkauwers;
uit het gebied is verboden.
Artikel 5
Het vervoer van herkauwers van of naar bedrijven gelegen binnen het gebied is verboden.
PeeWij schreef:Hopelijk is het een storm in een glas water. Gelukkig mogen we wel met de paarden van huis af. Zou er neit aan moeten denken. Wat is eigenlijk de incubatietijd van het virus?
Citaat:Wat een vriendin me nog wist te vertellen (maar ik heb het nog niet kunnen terug vinden) is dat bluetongue verwand is aan de afrikaanse paardenpest. Niet van belang nu verder, maar wel het vermelden waard vond ik.
SuperRoos schreef:denk idd wat emeraldo zegt, levende producten zijn de eicellen, spermacellen en embryo's
Emeraldo schreef:Nu staat er op de site:
Artikel 3Het is verboden herkauwers en sperma, eicellen en embryo’s van herkauwers buiten Nederland te
brengen.
Artikel 4
Het vervoer van:
a. herkauwers;
b. sperma, eicellen en embryo’s van herkauwers;
uit het gebied is verboden.
Artikel 5
Het vervoer van herkauwers van of naar bedrijven gelegen binnen het gebied is verboden.
Dus zoals ik het lees mag je paarden vervoeren in heel Nederland (en volgens mij ook de grens over Pauline). Als ik het fout heb hoor ik het graag!
Trouwens: Ik heb opgezocht met www.map24.nl tot hoe ver het gebied loopt. En ik zit in ieder geval in het 100 km gebied. (Loopt ongeveer tot Tilburg)
griebels schreef:dus Tilburg lijkt me wat verder als 100 km
tienus63 schreef:wat zijn de maatregelen in Belgie en Duitsland
www.minlnv.nl schreef:* Met ingang van 22.45 uur geldt voor Nederland een algeheel exportverbod van levende herkauwers (runderen, schapen en geiten) en levende producten van deze dieren (sperma, eicellen en embryo's).
* Rond de besmette bedrijven wordt een beschermingsgebied van 100 kilometer ingesteld; met daarom heen nog een toezichtgebied van 50 kilometer (in totaal dus 150 kilometer rond het besmette bedrijf). Levende herkauwers en levende producten mogen deze gebieden niet verlaten.
* 20 kilometer rond het besmette bedrijf is aan- en afvoer van levende herkauwers (runderen, geiten) verboden;
* 20 kilometer rond het besmette bedrijf moeten herkauwers worden opgestald en is het gebruik van insecticiden verplicht.
* In het beschermingsgebied wordt geadviseerd om herkauwers, varkens en paarden op te stallen, en insecticiden te gebruiken.