Bluetongue vastgesteld bij schapen in Limburg,advies paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emeraldo

Re: Bluetongue vastgesteld bij schapen in Limburg,advies paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:46

Nu staat er op de site:
Artikel 3Het is verboden herkauwers en sperma, eicellen en embryo’s van herkauwers buiten Nederland te
brengen.
Artikel 4
Het vervoer van:
a. herkauwers;
b. sperma, eicellen en embryo’s van herkauwers;
uit het gebied is verboden.
Artikel 5
Het vervoer van herkauwers van of naar bedrijven gelegen binnen het gebied is verboden.

Dus zoals ik het lees mag je paarden vervoeren in heel Nederland (en volgens mij ook de grens over Pauline). Als ik het fout heb hoor ik het graag!

Trouwens: Ik heb opgezocht met www.map24.nl tot hoe ver het gebied loopt. En ik zit in ieder geval in het 100 km gebied. (Loopt ongeveer tot Tilburg)

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:47

Mm, lekker weer. Scheve mond Niet dus.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:58

idd, wat bedoelen ze met levende producten die niet vervoerd mogen worden... geen enkel paard dan, en andere dieren dan?
vaag allemaal weer..

tienus63

Re: Bluetongue vastgesteld bij schapen in Limburg,advies paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:03

Wat ik me eigenlijk afvraag bij het zien van het kaartje op het NOS Journaal is; wat zijn de maatregelen in Belgie en Duitsland, daar hoor je niets over.
Gezien de ligging van Kerkrade zul je denken dat er een veel groter gebied op Duits en Belgisch grondgebied OOK te maken moeten hebben met dergelijke maatregelen.

Of wil Nederland weer het braafste jongentje van de klas zijn? En voorop lopen met maatregelen die misschien achteraf niet zo drastisch genomen hadden hoeven te worden.
Mogelijk H5N1 in Blijdorp, er wordt niets gesloten, geen verboden ingesteld e.d.
Blauw tong in de agrarische sector, vervoersverboden!!

Wie het snapt mag het uitleggen.

Begrijp me niet verkeerd, bij besmettelijke (vee)ziekten moeten maatregelen genomen worden, maar dan wel gelijke monniken, gelijke kappen.

En een vervoersverbod voor ALLE dragers, dus ook paarden, indien nodig.
Een drager is eigenlijk een veel groter gevaar dan een lijder.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 18-08-06 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:03

zijn wij zelf ook geen levende producten... Bloos

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:05

Tienus63:
Zou je een link kunnen sturen waar staat dat alle dragers niet vervoerd mogen worden? Op de site www.minlnv.nl staat niks daar niks over.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:06

Emeraldo schreef:
Nu staat er op de site:
Artikel 3Het is verboden herkauwers en sperma, eicellen en embryo’s van herkauwers buiten Nederland te
brengen.
Artikel 4
Het vervoer van:
a. herkauwers;
Artikel 5
Het vervoer van herkauwers van of naar bedrijven gelegen binnen het gebied is verboden.

Want ik denk dat ze met levende producten de dikgedrukte dingen noemen. Een paard (iig mijn paard) is geen product, toch?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:11

Zie artikel 4 je eigen post.
Evenhoevigen mogen niet vervoerd worden, paarden tot op heden wel.

Volgens het journaal kunnen alle dieren drager zijn van het virus, maar is het alleen gevaarlijk voor schapen.

@ Trisca, ik weet nog als de dag van gisteren dat ik tijdens de MKZ mijn bewegingen tot een minimum beperkte.
Ravel nam zelfs boodschappen voor ons mee.
We gingen alleen nog naar het bedrijf van mijn ouders, als er bij ons in de straat geruimd zou moeten worden, dan waren zij ook de pineut.
Op een gegeven moment zat er een verdacht bedrijf hemelsbreed een 1 km bij ons vandaan.
Gelukkig loosalarm.

Die angst is niet in woorden te beschrijven. Nachtmerries hebben we gehad.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:12

Oh ik had het verkeerd begrepen, dacht dat paarden nu al niet vervoerd mochten worden.

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:28

Mmm Mijn paarden staan in Kerkrade en een ervan loopt dag en nacht op de wei. Het is echter niet verplicht om je paard binnen te houdenHet wordt wel aangeraden,dus ik weet t nog niet.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:43

@ tienus63. Ik hoop dat we zoiets niet weer krijgen maar vrees voor het ergste. De huidige leefwijzen, de opwarming van de aarde en de bioindustrie creeren wel optimale omstandigheden voor dit soort uitbraken.

Ik heb net onderzoek gedaan naar zomereczeem waardoor mij dit virus al iets zei. Ik hoop dat het weer even koud wordt waardoor de muggen snel weg zijn. Als ik mijn paarden daar in de buurt had zou ik ze binnen houden. Als de colicoide muggen uit de tropische gebieden daar in de buurt vliegen is de kans dat ze andere virussen vanuit die gebieden meenemen ook erg aanwezig. En geloof mij, daar zitten hele vervelende bij.... Nagelbijten / Gniffelen
Gelukkig komen de colicoide muggen niet binnen, dus daar is je paard beschermd.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:24

Hopelijk is het een storm in een glas water. Gelukkig mogen we wel met de paarden van huis af. Zou er neit aan moeten denken. Wat is eigenlijk de incubatietijd van het virus?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:53

denk idd wat emeraldo zegt, levende producten zijn de eicellen, spermacellen en embryo's
dat zijn nog producten ook
als het om levende dieren ging anders dan herkauwers enzo dan had dat er wel gestaan...

idd nare dingen kunnen die mugjes meebrengen, west nile virus en dergelijke worden ook zo verspreid, niet dat die gelijk hier zijn haha althans, dat hoop ik dan..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:10

PeeWij schreef:
Hopelijk is het een storm in een glas water. Gelukkig mogen we wel met de paarden van huis af. Zou er neit aan moeten denken. Wat is eigenlijk de incubatietijd van het virus?

De incubatietijd is 5 tot 20 dagen.
Verder is het ws intressant om te weten dat de oorspronkelijke drager Imicola overleefd zolang de temperatuur boven de 12 graden blijft. Verder kan elke mug die het bloed drinkt van een besmet dier ook nog drager worden. Verder kunnen ook de eitjes van de mug besmetting dragen. De mug is ook de verspreider, het vliegt verder niet door de lucht ofzo. Daarom heeft ruimen ook geen zin. Spuiten van allerhande gifmiddelen tegen muggen wel.

Overigens kunnen ook geiten en runderen het krijgen. Alleen dit komt minder vaak voor.

Wat een vriendin me nog wist te vertellen (maar ik heb het nog niet kunnen terug vinden) is dat bluetongue verwand is aan de afrikaanse paardenpest. Niet van belang nu verder, maar wel het vermelden waard vond ik.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:20

leuk dat nu citronella uit de handel wordt genomen terwijl dat juist goed helpt om muggen weg te houden bij mensen en dieren...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:26

Citaat:
Wat een vriendin me nog wist te vertellen (maar ik heb het nog niet kunnen terug vinden) is dat bluetongue verwand is aan de afrikaanse paardenpest. Niet van belang nu verder, maar wel het vermelden waard vond ik.

dat is 1 van de virussen die deze colicoide ook mee weet te nemen, zoals vele anderen. Ik heb artikel wel waarin veel van deze virussen beschreven worden. Uit dat artikel komt het stuk wat ik boven heb staan ook uit.

Helaas helpt citronella niet tegen colicoide vliegen...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:29

ok maargoed, van andere muggen weten ze ook de helft nog niet geloof ik...

vieze muggen zeg.. bah
hoop dat t snel kouder wordt dan maar...

vriendin van me heeft nu hoornaars in huis, die grote wespen die dus ook door de warmte hier zijn gekomen
beesten zijn 7cm en vallen dr echt aan..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:40

SuperRoos schreef:
denk idd wat emeraldo zegt, levende producten zijn de eicellen, spermacellen en embryo's

Ga daar idd maar van uit, anders is er sprake van wel heel tegenstrijdige berichtgeving.

En ik heb zo het vermoeden dat er anders wel heel wat meer op de KNHS-site had gestaan dan alleen dit bericht: http://www.knhs.nl/News.asp?ID=30707&PCatID=1000

Mochten er dwingende maatregelen voor paarden komen, dan zullen we dat vast op de KNHS-site wel lezen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:26

Emeraldo schreef:
Nu staat er op de site:
brengen.
Artikel 4
Het vervoer van:
a. herkauwers;
Artikel 5

Dus zoals ik het lees mag je paarden vervoeren in heel Nederland (en volgens mij ook de grens over Pauline). Als ik het fout heb hoor ik het graag!

Trouwens: Ik heb opgezocht met www.map24.nl tot hoe ver het gebied loopt. En ik zit in ieder geval in het 100 km gebied. (Loopt ongeveer tot Tilburg)

Valkenswaard ligt 94,4 km van Kerkrade af, dus Tilburg lijkt me wat verder als 100 km Knipoog

femmigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:20

He bah, krijgen we dat weer!
Ik woon in Moergestel, vlakbij tilburg en dat ligt 125 km van Kerkrade dus gelukkig net niet in het beschermingsgebied!
Ik houd dit topic in de gaten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:55

griebels schreef:
dus Tilburg lijkt me wat verder als 100 km Knipoog

In de beschrijving van het gebied wordt wel over Poppel gesproken en dat ligt vlak onder Tilburg dus ik denk toch dat het tot daar loopt ongeveer, zeker omdat er gesproken wordt over de Ringbaan West en de Midden Brabantweg Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Urielle op 18-08-06 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:01

tienus63 schreef:
wat zijn de maatregelen in Belgie en Duitsland

Ik heb net op de site van het ministerie en de site van de FAVV gekeken maar ik kom alleen uit op maatregelen die ze gaan nemen zodra er een besmet geval in Belgie is.
Voor zover ik dus nu kan zien: nog geen vervoersverbod in Belgie.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:26

www.minlnv.nl schreef:
* Met ingang van 22.45 uur geldt voor Nederland een algeheel exportverbod van levende herkauwers (runderen, schapen en geiten) en levende producten van deze dieren (sperma, eicellen en embryo's).
* Rond de besmette bedrijven wordt een beschermingsgebied van 100 kilometer ingesteld; met daarom heen nog een toezichtgebied van 50 kilometer (in totaal dus 150 kilometer rond het besmette bedrijf). Levende herkauwers en levende producten mogen deze gebieden niet verlaten.
* 20 kilometer rond het besmette bedrijf is aan- en afvoer van levende herkauwers (runderen, geiten) verboden;
* 20 kilometer rond het besmette bedrijf moeten herkauwers worden opgestald en is het gebruik van insecticiden verplicht.
* In het beschermingsgebied wordt geadviseerd om herkauwers, varkens en paarden op te stallen, en insecticiden te gebruiken.

Het gaat om producten van herkauwers, dus paarden en embryo's van paarden en sperma van paarden kunnen gewoon vervoerd worden volgens mij.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:36

Maar je moet de afstand hemelsbreed nemen. En inderdaad in de beschrijving staat poppelseweg en midden brabant weg, die liggen vlakbij Tilburg. Moergestel en Valkenswaard liggen beide in het 100 km gebied.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:35

Dus het is niet schadelijk voor paarden maar kunnen er alleen drager van worden? En het dus alleen overgeven.
Ik zet mijn paard nl. nooit met vliegenspray op de wei. (Alleen deken en masker..)