"Paardenverwaarlozing is nog geen trend"

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mys_bohemian

Re: "Paardenverwaarlozing is nog geen trend"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:01

vind je een dier in volle wei gooien zodat zij op 4 benen bevangen geworden is geen mishandeling.
een paard met hoefkatrol dat op hele verkeerde en te kleine ijzers staat. en de eigenaresse houdt alleen de smid aan omdat het een lekkerding is en goedkoop is

sommige mensen verdienen geen paard!

maarja sommige zien alleen dat een paard wat nooit naar de smid gaat als mishandeling. maar een verkeerde smid is ook gewoon mishandeling!!!

Iris93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:24

Bij ons in de buurt staat ook een mager paard, ik weet niet of ik de dierenbescherming moet bellen.. want ik weet niet zeker dat de eigenaren dit met opzet doen. Zal ik toch de dierenbescherming bellen?

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:42

Je hebt vele manieren van mishandeling.sommige lijken erger dan de andere maar ik vind het bijvoorbeeld ook mishandeling als je in de winterperiodes je paard niet genoeg beweging geeft.een half uurtje losstaan is in mijn ogen niet genoeg.vaak door onkunde van mensen gaat het ook mis.t paardje moet goed eten anders is het zielig.in combinatie van een tijd niet bewegen en daarna een vette wei op is dan dus wel fataal voor zo,n dier(denk aan hoefbevangenheid).je kan als eigenaar een hoop voorkomen door je paard te geven wat belangrijk is.
kan je paard er nog zo verzorgd uitzien dit is net zo goed mishandeling

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:32

hoefkatrol 5 heb ik nooit gezegd haha en met me vriend op t strand gaan liggen? haha ben iedere dag geweest voor dr maar gelukkig weten jullie alles zo goed te vertellen he staan jullie allemaal op de polder kom je daar dagelijks en weten jullie alles toch?
las je niks te ouwehoeren weet hou dan je mond dash was er niet toen sas nog leefde, en t is nooit goed want had ik wel op dr gereden en ze had kreupel gaan lopen, dan had t me eigen schuld geweest omdat ik erop reed,en nu is t weer me eigen schuld,dus het is nooit goed. maar ja praat wat je wilt praatte, t intresseert me niet, k ben benieuwd wat jullie hadden gedaan als je paard klinische afgekeurd zou worden verkopen? omdat je er niks meer meer me kan dat is pas schijnheilig. maar ja wees iig blij dat die van jullie gezond zijn.

en ff by the way hij is niet dood gegaan aan zn slijtage, maar aan zn bevangenheid

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:39

Een trend. Wat ze tegenwoordig een 'trend', of bijna/net geen 'trend' noemen. Wat is nou de lol van je dieren uithongeren en weet ik veel wat ze ermee doen? Daar kom ik echt niet bij...

Ook is het wel zo, dat paarden(en andere dieren) vaak snel als verwaarloosd aangezien worden. Of als een paard wegens een ziekte op een kort landje moet staan, en vervolgens de dierenbescherming gebeld wordt door omstanders.

Mensen moet nadenken wat ze doen, en eens goed realiseren wat ze zo'n beestje in hemelsnaam aandoen! Vaak totaal afhankelijk van de mens, en dat er dan zo wordt omgegaan met die dieren. Echt erg. Scheve mond

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:21

Destiny22 schreef:
Op zich heb ik het ook niet op dekkens maar met die van mij moeten ik wel omdat ze zo dikke vacht krijgt anders en in de winter na intensief werken totaal niet meer op droogt ook niet onder het solarium en dat is ook niet goed voor haar dus dan maar dekken om en korte vacht!

Ja precies. In principe hoeft een paard echt geen deken op. Alleen dan kun je in de winter niet rijden ivm zweet. Maar als je in de winter een paard zonder deken ziet staan is dat niet per definitie zielig. Het is trouwens wel een beetje afhankelijk van het ras. Als je paard te ver doorgefokt is kan het zijn dat hij het vermogen is kwijtgeraakt om 's winters een dikke vacht aan te maken. Voor de meeste pony-achtige rassen is het absoluut geen probleem. Die ponies met een hele dikke vacht zien er vaak niet zo mooi en 'verzorgd' uit, maar ze hebben gewoon hun eigen dekentje.

Nogmaals, het is niet eenvoudig te zeggen wat verwaarlozing is. Mocht je dus een vermoeden hebben van verwaarlozing, probeer dan eerst met de eigenaar te praten en te vragen wat de gedachte is achter deze manier van paarden houden. Misschien heeft deze een logische verklaring. Een paard dat mank loopt in een kaal weitje kan bevangen zijn en daarom op een kale wei lopen. Ga in ieder geval zo'n paard niet ongevraagd bijvoeren!
Dat doet mijn buurvrouw dus wel en ik word daar echt zooooo Stoom uit je oren van! Mijn paard is een luchtzuiger en daarom krijgt hij zo min mogelijk energierijk voer en al helemaal geen snacks die schommelingen in zijn bloedsuikerspiegel veroorzaken. Maar dat vindt mijn buurvrouw dus zielig en stopt ze hem stiekem van alles toe. Ik betrap haar af en toe en ik heb al meerdere keren gezegd dat ik dat niet wil hebben en ook uitgelegd waarom, maar dat negeert ze gewoon.

Respecteer elkaar in de omgang met paarden. Niemand heeft de waarheid in pacht, dus als je het ergens niet mee eens bent, probeer dat dan in overleg op te lossen. Pas als dat allemaal niet werkt kun je eventueel iemand beschuldigen van verwaarlozing en de dierenbescherming inschakelen. Ik vind persoonlijk wel dat je het niet kunt maken om iemand te beschuldigen en dan vervolgens níet de dierenbescherming in te schakelen. Iemand beschuldigen is een ernstige zaak, dus bewandel dan ook de officiële wegen, of hou je mond!

mii_jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:36

hoe bedoel je trend Boos! als dat zo is wil ik wel is weten wie die trend zetter is want het is echt niet normaal mensen die dat doen hebben geen hart in hun lichaam en het is idd vrezelijk dat mensen hum paar gewoon veel te wienig aandacht geven te zielig voor woorden... Boos! Boos!

mys_bohemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:40

@ precious
waarom kon er dan wel een verzorgster op rijden die zwaarder is dan jou.

nou ja laat ik dan maar zo zeggen, de meiden van de polder hebben gezegt dat zei pijnstillers gaven omdat jij gerust een week niet kwam. en omdat hun dat zielig voor dat besst vonden
want je gooide dat ding gelijk weer in de wei als hij bevangen is! hoezo dom

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:28

Helaas komt dit ook doordat er bijna geen straf op staat. Hooguit een geldboete en een voorwaardelijke straf. Dierenverwaarlozing zwaarder straffen. Mensen gewoon verbieden om dieren te houden en daar ook op toezien. Wat schiet je ermee op iemand 20 uur dienstverlening te geven en een voorwaardelijke boete van € 500,= Gewoon nooit meer dieren mogen houden. Klaar!!!!!!!!!!

mys_bohemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:29

PeeWij schreef:
Helaas komt dit ook doordat er bijna geen straf op staat. Hooguit een geldboete en een voorwaardelijke straf. Dierenverwaarlozing zwaarder straffen. Mensen gewoon verbieden om dieren te houden en daar ook op toezien. Wat schiet je ermee op iemand 20 uur dienstverlening te geven en een voorwaardelijke boete van € 500,= Gewoon nooit meer dieren mogen houden. Klaar!!!!!!!!!!

Helemaal mee eens. hier in nederland mag iederen zijn gang gaan. en wat is nou 20 uur, niks toch

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:42

mys_bohemian schreef:
@ precious

nou ja laat ik dan maar zo zeggen, de meiden van de polder hebben gezegt dat zei pijnstillers gaven omdat jij gerust een week niet kwam. en omdat hun dat zielig voor dat besst vonden

Oei dit zou Saskia niet leuk vinden om te horen.. Dat jij er niet op wou rijden ivm te zwaar zijn voor dr hoefkatrol en slijtage. En dan wel iemand anders je paard als het ware laten 'verzieken' met rijden.. Nagelbijten / Gniffelen

mys_bohemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:43

Ninla_ schreef:
mys_bohemian schreef:
@ precious

Oei dit zou Saskia niet leuk vinden om te horen.. Dat jij er niet op wou rijden ivm te zwaar zijn voor dr hoefkatrol en slijtage. En dan wel iemand anders je paard als het ware laten 'verzieken' met rijden.. Nagelbijten / Gniffelen

hey stef,

dat klopt dan toch niet, maarja zo zijn er vele dingen van precious die niet kloppen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:34

PeeWij schreef:

Vergeet niet dat deze mensen ook een strafblad krijgen!

En, mensen die dit zo hard roepen... Zijn jullie allemaal veganist? Denk het niet. Doe dan alsjeblieft niet zo hypocriet!
Melkkoeien zijn hun hele leven ziek om ons zo veel mogelijk melk te kunnen geven, vleeskoeien kunnen niet eens meer op een natuurlijke manier een kalf baren, en schapen hebben in het voorjaar een veel te dikke vacht om ons zo veel mogelijk wol te geven, die ze dan van de ene op de andere dag op onverklaarbare wijze kwijtraken.

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:32

.....

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:36

nou kel vertel me dan wie dat van de polder gezged heb, ik heb dr iedere dag dr pijnstillers gegeven, en gelijk in de wei? ze heeft 2 weken op stal gestaan voordat ze buiten kwam. toen ik besloot een einde aan haar pijn te maken toen mocht ze inderdaad terug naar de wei. dat jullie je paarden laten wegkwijnen in een hokje de laatste paar uren van zijn leven is jullie zaak, maar denk toch echt dat sas het daar meer naar der zin had dan op stal.

maar ik ga me niet verlagen naar jullie niveau, denk wat je wil denken zeg wat je wil zeggen als jij daar gelukkig van wordt doe dat dan. en dan dom l*LL3n dat dash er eerder was dan sas? ben je wezen kijken dan? je weet niet eens hoe hij eruit ziet, laat staan dat je weet of hij er al was toen sas er nog was.

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:42

Ninla_ schreef:
mys_bohemian schreef:
@ precious

dat vind ik idd niet leuk om te horen, ik deed alles voor sas kwam er niet voro niks 5 dagen in de week!
en ik heb haar zeker niet de vernieling ingereden want als ze even niet lekker liep naar mijn mening ging ik er ook niet op, dan werd het een wandelingetje aan de hand.
Laatst bijgewerkt door _Fleur op 18-08-06 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ontij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:46

Quinzy schreef:
Ook hier zie je t heleaas toch stees meer en meer. Ik heb nu net de laatste 3 maanden 3 zwaar verwaarloosde paarden geholpen (de verhalen staan in mijn profiel)
De tinker ging gewoon om ziekelijke verwaarloozing en de paint die mensen wisten gewoon niet beter. Ze waren ervan overtuigd dat het dier genoeg eten kreeg want ze kreeg 4 emmers bietenpulp per dag. Gelukkig zijn ze nu allemaal goed terecht.
Volgens mij zit hetprobleem bij het feit dat paarden veel te goedkoop geworden zijn. Voor 300 euro heb je een Fjord veulen ! En die worden ook groot of zelf een Brabander hengst veulen. Iedereen koop nu paarden dat kan gewoon niet blijven goedgaan.

O, dus alleen mensen met geld hebben verstand van paarden?
Goh, dat wist ik niet.

mys_bohemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 08:34

@ precious
ja wat een toeval dat ik daar ben wezen kijken.
maar moet je eens lezen wat je bij stal de koning hebt gezegt.
na een paar dagen sas ging weer vooruit en toen ineens stond hij weer in de wei terwijl hij bevangen was. waarom zet je een paard wat aan het verbeteren is gelijk weer in een wei? terwijl het daar ook in een zandbak kan zodat ze haar beweging heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 08:41

Ik ben van mening dat als het er op aan komt de DB te weinig mag, dat er een betere wetgeving moet komen, maar in Nederland zijn dieren niet echt belangrijk. Kijk eens naar Animal Planet, Engeland en Amerika zijn verder. De dieren die daar in beslag genomen worden, de eigenaar een dikke boete en ook nog celstraf krijgt, lopen, nou ja lopen, hier gewoon rond of staan ergens.

Ik ken ook zo een handelaar, de schrik van iedere paardeneigenaar hier in de buurt. DB en politie worden al jaren platgebeld. Ze kunnen niks doen, alles is op het randje en die ene die weer door dat randje heen gaat dus belwaardig is, wordt steeds minder gedaan. Stelselmatige controles zijn er volgens mij niet bij mensen die een kruisje achter hun naam hebben. Dan kunnen die momenten dat dat ene dier net over die grens gaat en er eindelijk een zaak is, gered worden en die eigenaar aangepakt worden.

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:07

als je t nou niet weet oordeel dan niet, ze liep daar op een kaal stuk land zonder gras, werd bijgevoerd met hooi en in dr stal stond ze op nat zand, het was 30 graden dan hoeft het beest met zulk weer toch niet op stal te blijven, en jij bent op de [polder geweest? jij beweerde dat dash er toen ook al liep? weet niet naar welk paard jij gekeken heb, maar hij liep er nog niet hoor toen sas er was

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:45

Citaat:
Quinzy schreef:
Ook hier zie je t heleaas toch stees meer en meer. Ik heb nu net de laatste 3 maanden 3 zwaar verwaarloosde paarden geholpen (de verhalen staan in mijn profiel)
De tinker ging gewoon om ziekelijke verwaarloozing en de paint die mensen wisten gewoon niet beter. Ze waren ervan overtuigd dat het dier genoeg eten kreeg want ze kreeg 4 emmers bietenpulp per dag. Gelukkig zijn ze nu allemaal goed terecht.
Volgens mij zit hetprobleem bij het feit dat paarden veel te goedkoop geworden zijn. Voor 300 euro heb je een Fjord veulen ! En die worden ook groot of zelf een Brabander hengst veulen. Iedereen koop nu paarden dat kan gewoon niet blijven goedgaan.

O, dus alleen mensen met geld hebben verstand van paarden?
Goh, dat wist ik niet.

Je weet goed genoeg dat ik dat helemaal niet zo bedoel want dan zou ik zelf geen paarden hebben. Ik werk maar een part time horeca baantje. Je vat de tekst verkeerd op en ik vind t nutteloos daar verder over in te gaan.
De meeste zullen heus wel snappen wat ik bedoel.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:55

Prescious schreef:
als je t nou niet weet oordeel dan niet, ze liep daar op een kaal stuk land zonder gras, werd bijgevoerd met hooi en in dr stal stond ze op nat zand, het was 30 graden dan hoeft het beest met zulk weer toch niet op stal te blijven, en jij bent op de [polder geweest? jij beweerde dat dash er toen ook al liep? weet niet naar welk paard jij gekeken heb, maar hij liep er nog niet hoor toen sas er was
[/quote]

Cil, Bij ons in het topic schreef je toch dat je (en dat was ong. 6 dagen voor sas weg ging) Dat je een nieuw paardje had gekocht.. Verward

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:57

klopt, maar hij was er nog niet op de polder, toen sas er nog was, en ik had m wel gezien en was al paar x wezen kijken bij hem, maar nadat sas weg was is hij pas gekomen.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:45

Waarom valt iedereen Prescious aan?

Als ik het zo lees zijn er geen feiten en weet niemand iets zeker en is het allemaal alleen van horen zeggen.
En waarom durft nu iedereen in 1 keer zijn mond open te trekken?? Op het moment dat jullie dat allemaal volgens jullie zelf zagen gebeuren, waarom zijn jullie dan niet op haar afgestapt om het te vragen hoe dat zit en de reden waarom ze het deed? Als jullie dat toen niet gedaan hebben vind ik dat jullie nu er ook niks over moeten zeggen!

Ik heb het idee dat het allemaal erg zwaar opgeblazen is. En een ander paardje kopen als je andere paard dood gaat is helemaal niet zo gek hoor dat doen de meeste mensen die met de sport verder willen. En dat zij er toevallig al eentje op het oog had toen haar andere paardje nog leefde maar al wel wist dat hij het niet zou halen vind ik echt niet raar hoor er zijn mensen die dat kunnen en er zijn mensen die er weer wat meer moeite mee hebben dat is per persoon verschillend!!

Verder wil ik me er niet mee bemoeien, maar laat iedereen lekker in zijn waarde en spreek die gene er anders privé op aan!

mys_bohemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:55

Destiny22 schreef:
Waarom valt iedereen Prescious aan?

Als ik het zo lees zijn er geen feiten en weet niemand iets zeker en is het allemaal alleen van horen zeggen.
En waarom durft nu iedereen in 1 keer zijn mond open te trekken?? Op het moment dat jullie dat allemaal volgens jullie zelf zagen gebeuren, waarom zijn jullie dan niet op haar afgestapt om het te vragen hoe dat zit en de reden waarom ze het deed? Als jullie dat toen niet gedaan hebben vind ik dat jullie nu er ook niks over moeten zeggen!

Ik heb het idee dat het allemaal erg zwaar opgeblazen is. En een ander paardje kopen als je andere paard dood gaat is helemaal niet zo gek hoor dat doen de meeste mensen die met de sport verder willen. En dat zij er toevallig al eentje op het oog had toen haar andere paardje nog leefde maar al wel wist dat hij het niet zou halen vind ik echt niet raar hoor er zijn mensen die dat kunnen en er zijn mensen die er weer wat meer moeite mee hebben dat is per persoon verschillend!!

Verder wil ik me er niet mee bemoeien, maar laat iedereen lekker in zijn waarde en spreek die gene er anders privé op aan!

Je moest eens weten hoe vaak er bij ons op stal niet van alles van is gezegt!
maar ik ga er verder niet meer op in. want anders zit er straks een slotje op en dat zou zonde zijn!