Overheid: geen verantwoordelijkheid jacobskruiskruid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DropShot

Re: Overheid: geen verantwoordelijkheid jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:34

ik geen je helemaal gelijk over waar je komt is die plant !!
een vriendin van mij heeft een eigen stal..
en haar paardje Dj... (Devils Jewels) heeft het gegeten. Ach gut
hij werd ziek en werd heel mager egt heel zielig..
Maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen we waren er optijd bij Knipoog
Dus voor Dj is het goed afgelopen.. Knipoog

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:38

en wederom steekt de regering zijn kop in het zand.....

gelukkig staat er geen jk op mijn weiland...wel paardestaart...ook deze plant is zeer giftig voor paarden en flink tuig om uit te roeien....zucht...maarja ik ben blij dat er bij ons in de gemeente en omstreken geen kruiskruid in de bermen wordt geplant.....heb speciaal de gemeente gebeld om dit te vragen Knipoog

Edding3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:43

Wat een reacties zeg!

Bekijk het eens van de andere kant! Je bent zelf verantwoordelijk voor je wei hoor.

Je kunt 'de regering' niet overal verantwoordelijk voor houden...
Dat is toch niet te doen om die zooi uit te roeien.
Tering ik vraag me af of de mensen hier nou echt zo dom/egoistisch zijn, of gewoon met oogkleppen op lopen.

Voorbeeld:

Ik zit op voetballen. Ik ben aant voetballen en k schop de bal in een plantsoen, dan kan ik toch ook niet zeggen dat de regering maar moet zorgen dat dat bosje er niet mag staan.
Vergelijkbare situatie, Jij beoefend iets. Je wordt belemmerd door iets wat de regering neergezet heeft, en dan zou je de regering daarvoor aansprakelijk kunnen stellen. Zou mooi zijn.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:05

Edding, het probleem is dat vanuit door de overheid beheerd gebied het JKK zich verspreid naar de aangrenzende weilanden.

Tegenvoorbeeld: als bij jou een waterleiding springt waardoor je een enorme lekkage hebt en je buren hebben daar waterschade van, dan stellen ze jou daarvoor toch ook aansprakelijk?
En reken maar dat je mag betalen dan...

M.i. is dat een veel betere vergelijking dan degene die jij trekt. De overheid en daaraan gelieerde organisaties hebben iets gedaan (nl. JKK uitzaaien) waarmee ze overlast veroorzaken voor veehoudende burgers en vervolgens stellen ze zich op het standpunt dat het hun schuld niet is. Dat zal ff lekker worden... Wat denk je dat er gebeurt als jij tegen je buurman zegt (even teruggrijpend op het voorbeeld van de lekkage):"jammer voor je, had je maar niet naast me moeten komen wonen". Dan krijg je geheid een advocaat aan je broek en terecht.

Dus wie van ons is er nou dom en/of egoïstisch, dan wel heeft er oogkleppen voor?
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 13-08-06 01:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:28

Goed voorbeeld. Ennhu.. Edding, je bent van harte welkom een dagje bij ons op stal kruiskruid te komen plukken. Ben benieuwd of je er na afloop nog zo over denkt...

Edding3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 02:19

joy76 schreef:
Goed voorbeeld. Ennhu.. Edding, je bent van harte welkom een dagje bij ons op stal kruiskruid te komen plukken. Ben benieuwd of je er na afloop nog zo over denkt...

zeker te weten WEL!

Een bollenboer (voorlbeeld weer) die land koopt waar jaar ervoor aardappels hebben gestaan klaagt toch ook niet als er aardappels boven komen het jaar ernaa!

het is gewoon eigne verantwoording!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:29

Ik zie dat je voor het gemak maar even niet op mij reageert, Edding? Da's het handige van oogkleppen hè, dan hoef je niet te zien wat je niet wilt zien... Tong uitsteken

Je nieuwe voorbeeld is al net zo min van toepassing als het vorige.

Waar jouw redenering mank gaat, is in de volgorde van de zaken. In de voorbeelden die jij geeft, gaat het "slachtoffer" zich achteraf beklagen over iets dat er al was voordat hij "slachtoffer" werd.

Dit is bij de JKK-problematiek echter in het geheel niet het geval. Natuurlijk, JKK is een inheemse plant, die dus van oudsher in beperkte mate in de nederlandse natuur voorkwam. Maar de explosieve verspreiding ervan gedurende de laatste decennia is zuiver het gevolg geweest van het actief uitzaaien ervan door de diverse overheidsinstanties en de daaraan gelieerde natuurorganisaties in de door hen beheerde wegbermen, zogenaamde natuurgebieden en overig openbaar groen.

De weilanden en het vee waren er dus eerst, het JKK kwam later en niet andersom, zoals jouw bollenboer op het aardappelveld.

Ik zou niet weten hoe ik het nog duidelijker zou moeten verwoorden, dus als je je ongelijk nu nog niet inziet, denk ik dat je ofwel het niet wilt begrijpen en alleen in dit topic reageert om de boel op stang te jagen, dan wel dat je zelf schuldig bent aan de domheid waar je ons in je eerste reactie van beschuldigde.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:59

Edding3000 schreef:

het is gewoon eigne verantwoording!

Edding kun je mij vertellen wie er hier verantwoordelijk is voor het welzijn van deze dieren?
Afbeelding
Afbeelding

Dit is geen risicogebied, grenst niet aan weilanden dus de plant kan er best blijven staan, maar logisch zou wel zijn de begrazers weg te halen denk je niet? Maar je zou er maar wel naast zitten met je weiland en je paarden.