Boete voor Jakobskruiskruid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Boete voor Jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:38

en toch... dit is een begin hoop ik. Nederland wordt eindelijk toch wakker. De wetenschap dat er nu na alle acties van het JKK forum ( OK dan! ) toch daadwerkelijk wat gaat gebeuren geeft mij toch een klein beetje hoop.
Ook ik ben er 1 aan JKK verloren...

We zijn er nog lang niet, dit is het topje van de ijsberg maar er gebeurt nu tenminste iets!!

toch?

ps.. ik heb ook al meegemaakt dat mensen die het in de wei hadden staan er, gewoon ook na herhaaldelijk wat zeggen ervan, niets eraan deden...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:40

Opzich wel een goede actie.. alleen valt er hier serieus bijna niet tegenop te boksen met dank aan de gemeente die hier vordorie alles in de bermen laat groeien..
En waar ligt de wei van mijn paard? Juist, ernaast Boos!

ik probeer ze er zelf overigens altijd uit te halen hoor, maar ik las dat je zelf ook handschoenen moet gebruiken? Omdat je het gif zelf ook opslaat? Ik doe dat dus nooit Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:44

het is ook positief omdat het nu zelfs door de overheid erkend word als heel gevaarlijk, daardoor nemen hopelijk meer mensen het serieus want soms heb ik wel het gevoel dat je vooral oudere mensen echt ontzettend moet overtuigen van het gevaar, en dan nog lijken ze je niet ten volle te geloven..
het is ook echt iets nieuws he, dat iets giftig blijft in gedroogde vorm.
en ja paarden blijven er meestal wel af als iets giftig is verder..

de zorgen die ik hier zag omschreven, over de bermen, dar ga ik wel in mee ja!!
het is NIET NORMAAL hoeveel daar staat, en in bloei en alles!!
een heel strak maaibeleid van de gemeentes is dus echt erg belangrijk!!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:46

Eindelijk!

Maar je hoeft het niet met handschoenen uit te trekken, je kunt het beter met een schep uitsteken (de wortel weghalen) en wat kunstmest strooien.

Het gif wordt ook niet opgeslagen, maar kan alleen permanente leverbeschadigingen veroorzaken (en teveel beschadigingen aan de lever zorgt ervoor dat het dier dood gaat).

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:47

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:48

Nou vind dit wel erg krom. Mijn wei ligt aan de rondweg van 't dorp. De hele sloot staat vol met JKK. In mijn wei is geen plantje te vinden. Vorige week nog op m'n knieen in de sloot gelegen en maar weer aan 't knippen, plukken, hakken etc etc. geweest om dat JKK uit de sloot te verwijderen, kan je vertellen dat dit een hels kwarwei is tussen de brandnetels die er ook nog staan.

Ter voorkoming dat 't ook in mijn wei terecht komt moet ik dit zeker 1x per maand doen en soms nog wel vaker. Iedere week wordt 't grasveld voor m'n wei gemaait door de gemeente. 1x per jaar worden de sloten door de gemeente uitgeschep, waarvan het hier de gewoonte is dat 't 50/50 gedaan wordt. De helft wordt door de gemeente meegenomen, de helft moet je zelf opruimen. Maar ze gooien 't wel over de omheining in 'n wei. Kruiwagen of 15 en dan is 't weer opgeruimt, moet wel, want er zit natuurlijk allemaal gedroogd JKK in die troep. En ja dan ligt 't in mijn wei en zou ik de boete krijgen?

Vind niet dat de DB boetes moet gaan uitdelen aan mensen die een plantje in hun wei hebben staan. Maar informeer deze mensen. Dit is absoluut geen dierenmishandeling, alleen onwetendheid. Pak aub de gemeente aan die ook drommels goed weet dat 't kruid gevaarlijk is, maar er nog nooit geen ene **** aangedaan heeft en dit tot op heden ook niet gaat doen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:57

Maar omdat de bermen geen beweiding vormen (duh Tong uitsteken ) is de gemeente toch ook helemaal niet verplicht de boel weg te halen?
En dan is het voor eigenaren dweilen met de kraan open als je al leest dat een volwassen plant tot 200.000 zaadjes verspreid...

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:08

@ Psydoxy

Ze delen eerst een waarschuwing uit, voordat ze boetes geven. Tegen die tijd ben jij denk ik al lang met je kruiwagen langs geweest.

Deze actie is wel een teken dat 'ze' het gevaar serieuzer gaan nemen. Misschien is iedereen over 10 jaar doordrongen van het fei dat het zoveel mogelijk bestreden moet worden (en al helemaal niet meer zaaien!!! Boos! ) Hopelijk eerder dan 10 jaar...

Ik ben gisteren met de trein van noord naar west gegaan en zag het werkelijk overal staan langs het spoor. Huilen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:21

Zucht...

weet nou niemand dat paarden jkk NIET eten... behalve als het gemaait in het land ligt..?
een wild paard, en ook een stal/weide/rij paard eet dat niet uit zichzelf!

Wij hebben het ook achter het land gehad, gewoon rustig en kalm weggehaald, de paarden bleven er wel bij weg, evenals de schapen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:23

Hoe meer mensen weten dat het giftig is en dat ze het weg moeten halen hoe beter. Deze mensen gaan ook klagen bij hun gemeente over het feit dat de gemeente niks doet aan JKK op de stukken waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Als deze mensen maar lang genoeg klagen komt de gemeente heus wel in actie.

Erger is het dat er nog steeds natuurbeheerders zijn die rustig stukken land met JKK maaien en verkopen zonder iets te zeggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:25

Jolliegirl schreef:
Zucht...

weet nou niemand dat paarden jkk NIET eten... behalve als het gemaait in het land ligt..?

Wij hebben het ook achter het land gehad, gewoon rustig en kalm weggehaald, de paarden bleven er wel bij weg, evenals de schapen.

Als er echt helemaal niks meer staat en ze hebben honger genoeg wel. En met droogte of door beschadiging kan de plant afsterven. Dan vervliegt de bittere smaak en zullen de dieren het wel eten.
Daarnaast zijn sommige paarden niet zo verstandig over wat wel en niet veilig is om te eten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:34

ze nemen ook gerust een hapje taxis
ze proeven het het smaakt bitter dus eten ze niet door (dat s als er genoeg eetbaar spul staat)
de slimme paarden eten het daarna niet meer
de iets minder slimme wel

in het hooi herkennen ze het niet
als het her en der staat komt het ook in het hooi
en circeltje is weer rond

goede actie , slechts een begin
maar wel een belangrijk begin

"erkenning van de giftigheid"

nu de overheid zelf nog ....
want anders is het dweilen met de kraan open , het spul verspreid zich zo enorm snel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:37

Jolliegirl schreef:
Zucht...

Dus hoef je er verder niets aan te doen, lekker zorgen dat het zich nog verder verspreid en ook in het hooi terecht komt?

Ik vind het wel krom: de hele handtekeningenactie tegen JKK had in het begin het gewenste effect niet, omdat het ministerie de verantwoording bij de veetelers legt, en ineens begint de DB? Moet nog maar zien of het effect gaat hebben.
Zolang de bermen nog vol staan met die bende en natuurmonumenten driftig blijft uitzaaien, er nog steeds mensen zijn die hooi met JKK bewust verkopen, blijft het vechten tegen de bierkaai.
In Engeland is er een wet die zegt dat JKK bestreden moet worden....zou meer zoden aan de dijk zetten als ze dat hier ook in zouden voeren.

Samouray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:40

Ik vind het een hele goede ontwikkeling! Hopelijk gaan nu meer mensen nadenken over de gevolgen van dit *** kruid!! Ik doe elk jaar weer mn uiterste best om het JKK in en rond het land weg te krijgen, maar als de bermen en natuurgebieden er vol van staan is dit dweilen met de kraan open! Volgens mij moeten de gemeenten nu eindelijk ook eens actie gaan ondernemen!! En eigenlijk zouden diegene die hooi verkopen met JKK erin een heeeeeele dikke boete moeten krijgen!!

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:42

Ik ben heel aangenaam verrast dit te lezen! Lachen Go jij! Go jij!
Het is in ieder geval weer meer erkenning voor het JKK probleem! OK dan!

Hoop ik wel dat degene die niet weten wat het gevaar van JKK is, en het nu wel weg gaan halen het op de JUISTE manier weghalen én opruimen.

Liefst met handschoenen als je het er uit trekt-> t kan wel via de huid binnendringen
Of uitsteken met wortel en al.
Of wat kunstmest of zout op het jonge plantje strooien. Als het nog een rozet is.

Maar nog belangrijker: Er voor zorgen dat de verwijderde en verdroogde planten niet alsnog in het bereik van graseters komen.
Want juist droog worden de planten wel gegeten en zijn ze nog net zo schadelijk.

Goed afvoeren dus!
En niet op de mesthoop of groencontainer, dan wordt het alsnog gerecycled....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:54

Wat absurd...de meeste paardenhouders zijn heel goed doordrongen van het gevaar maar doordat het spul volop in de bermen enz groeit, kan je het gewoon niet tegenhouden.
Laten ze daar dan iets aan doen!
Wij hebben het zelfs in ons gazonnetje staan!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:55

heeft iemand een link waar het bericht zelf op staat? ik kan het niet vinden op de site van boerderij.nl

zijn er ook mensen die je kan bereiken om alvast wat adresjes te geven !?? haha dat zou wel mooi zijn, kunnen ze hun lol op waar ik sta. ( was het maar grappig, maar dat is het natuurlijk niet. )
gr.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:10

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:43

Tja, het is een begin... Maar kom nou toch op zeg, het is toch eigenlijk van de zotte dat de eigenaren van land een boete krijgen omdat de overheid dit kruid heeft gezaaid??? Wie moet hier nou verantwoording nemen? Niet de burger / boer, die heeft er al genoeg last van!

Ben zaterdag weer een hele dag bezig geweest met het weghalen, en het blijft maar opkomen... niet gek ook als je ziet wat er in de bermen blijft staan Boos!

Eigenlijk zou de overheid het kruid moeten bestreiden, in plaats van boetes uitdelen! Dat zou pas gerechtigheid zijn!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:55

Ik vind het wel goed.. maar waarom moeten overal toch
altijd boetes voor gekregen worden.
Een waarschuwing en wat info erover moet toch genoeg
zijn?? Ik denk niet dan dan nog boetes verder nodig zijn.
Verder is jacobskruid toch heel slecht te bestrijden?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:24

Er zijn Bokkers die mensen gewaarschuwd hebben, voor het kruid, maar die mensen deden er niets tegen. Als die mensen nou een boete kunnen krijgen, zullen ze vast wel reageren, is het vrijblijvende er af. Wel eerst waarschuwen, en dan bekeuren.
Wat ik me trouwens afvraag is, waar gaat het bermhooi van de gemeente naar toe? Het zit vol met JKK...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:45

de kinderboerderij, boeren die het wel gratis willen hebben en de manege waar ik het over had op de vorige pagina,
daar zijn ook al wat paarden dood maar dat mag de pret van gratis voer niet drukken Boos!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:03

Zoolgangster schreef:

Wat ik me trouwens afvraag is, waar gaat het bermhooi van de gemeente naar toe? Het zit vol met JKK...

als je de balen ziet liggen zonder plastiek gaat het gewoon de composthoop op.
zie je dat ze het wel inwikkelen.echte zwart/wit/groene balen. ( wat ik eigelijk nog niet ben tegen gekomen) dan wordt het wel gebruikt voor vee.

gr. enne... iemand nog de officiele link voor me?? ik kan het niet vinden op boerderij.nl

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:15

gaan ze dan ook boetes uitdelen aan de provincie die weigert het weg te halen of de gemeentes die dat niet doen?

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:06

Tja, helaas ben ik ook voor een boete. Nu moet ik zeggen dat ik normaal gesproken ertegen zou zijn.

Maar luister en huiver. Ik ben konstant bezig mijn weiland schoon te houden. Ik doe er echt alles aan als de plantjes klein zijn strooi ik er zout op en als ze groter worden maai ik ze en haal ze meteen eraf maar 200 meter verder ligt een weitje van een boer notabene en dat staat zo vol dat het een gele wei is. Nou en niemand die daar iets van zegt!!!!
Ik zal het niet doen, want ik denk niet dat het mijn taak is. Dus hier is een waarschuwing en later boete wel op zijn plaats.

Trouwens een tip voor iedereen die wel eens met de hond of paard gaat wandelen. Ik pluk al wandelend de JKK en denk da maar alle beetjes helpen!! Als we het allemaal zo doen dan komen we een heel eind.