Dekbeperking jonge hengsten onbespreekbaar onderwerp

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:37

Wat ik erg vreemd vind is dat als argument gebruikt wordt "dat het bij de Friezen ook mislukt is". Blijkbaar is dhr. Bijvoet niet goed op de hoogte want wij werken bij het KFPS al jaren met een dekbeperking voor jonge hengsten en dat werkt over het algemeen prima. We hebben één jaar gekend waarin die beperkingen overschreden werden omdat de heren hengstenhouders uitvonden dat ze nog geld verdienden door het dekgeld te verhogen en de boete daarin in te calculeren.
Simpele oplossing was de boete zo hoog te maken dat het niet meer lonend was en nu houdt men zich weer keurig aan de limiet.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:42

Ik weet ook niet of het KWPN en het KFPS te vergelijken valt.

KWPN is veel grootschaliger en hoeft zich niet aan kleuren en aftekeningen te houden bij het keuren van de hengsten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 01:32

Even een opmerking van een leek, aangezien ik niet zo heel erg thuis ben in het keuringsgebeuren voor de warmbloeden.

Aan de ene kant wel een loffelijk streven om een hengst te beperken in zijn dekdiensten om zodoende de schade die hij aan een ras kan toebrengen te beperken.

Aan de andere kant zie ik ook hengsten afgekeurd worden op grond van de nakomelingen die ze geven, en dan blijkt uiteindelijk niet de kwaliteit van de nakomelingen, maar de kwantiteit ervan de uitslag te geven. Waardoor hengsten via de zogenaamde achterdeur, of gewoon via de voordeur worden afgekeurd.

Wat ik dus in het hele KWPN gebeuren (laten we het daar voor het gemak maar op houden) niet snap is waarom oudere hengsten ook ineens voor de dekdienst kunnen worden afgekeurd. Hun genetische potentieel gaat door de jaren heen toch echt niet slechter worden. En iedereen die ik daar op aanspreek komt met het argument: om de jongere generatie een kans te geven. Is ineens een hengst minder omdat er wat nakomelingen van hem zijn goedgekeurd? Of is een hengst minder omdat de nakomelingen die hij geeft toevallig met wat minder kwalitatief goede merries zijn ontstaan?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:20

Dus jij bedoelt een jonge hengst, die na z'n eerste seizoen met dekbeperking vol lof zou worden vrijgegeven voor de fokkerij en die dan na een jaar of 10 trouwe dienst ineens wordt afgekeurd op z'n nakomelingen?

Ja dat is inderdaad krom, aan de hengst kan het niet liggen, die heeft goede nakomelingen laten zien, maar omdat iedereen nu met z'n merrie naar die hengst gaat, zijn er ook ineens tegenvallende veulens.

Dan zou je weer moeten beperken zodat men selectiever met de merries om gaat.

Maar wederom, of je nou beperkt of afkeurd, het is in ieder geval voor de hengstenhouder een ramp.

Er ligt gewoon veel verantwoordelijkheid bij de fokkers, die zouden kritischer naar hun merrie moeten kijken, maar hoe dwing je dat af?

Dees

Berichten: 18974
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:29

Denk dat die dekbeperking dus remmend zal werken op de hele mode-fokkerij an sich.
Verder is een ommezwaai in gedachte-patroon nodig - de fokker/koper moet kritischer zijn op de moeder van het veulen/paard. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een koper van ene paard vroeg "hoe was de moeder?".... nee, alleen de vader is interessant, misschien nog eens moeder-vader...
Het is slechts een enkeling die het paard koopt vanwege de merits van de moeder.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:43

Ik heb al véél eerder gezegd dat dekbeperkingen in Nederland onhaalbaar en ongewenst zijn. Zowel functioneel, alswel juridisch.
CGJ blijkt alwéér gelijk te hebben...........

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:51

Licht dat ook eens toe dan CGJ.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:45

Onhaalbaar is het niet anders hadden we het bij het Fries Stamboek toch ook niet gekund?

Wij doen het echter om te voorkomen dat het inteeltpercentage nog hoger op zal lopen in de toekomst, door deklimieten blijft de bloedspreiding gegarandeert en dat is in het belang van iedere Friezenfokker en hengstenhouder.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:55

De Quarters doen het al jaren zonder keuring, en zonder van boven opgelegde deklimiet. Niet dat dat zaligmakend is...maar een denkhengst na 10 jaar afkeuren blijf ik vreselijk krom vinden.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:32

Sjoert schreef:
Licht dat ook eens toe dan CGJ.

Zeg, ik ben je hond niet!

"Zou je dat eens willen toelichten, CGJ?" klinkt al een stúk beter! (en dat van een moderator......... waar gaat het heen met deze wereld....... )

Shezzit

Berichten: 683
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Oirschot

Re: Dekbeperking jonge hengsten onbespreekbaar onderwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:38

Bij het ijslandse paarden stamboek wordt ook een limiet gehanteerd en wel op de volgende wijze:
Jonge hengsten die aan de hand gekeurd worden ( 3, 4 en 5 jarig ) : v.a 5 jr kunnen ze onder het zadel gekeurd worden, v.a 6 jaar is dat verplikcht) Krijgen slechts 15 dekbundels per jaar. Dat betekend dat je de dekking niet kunt aanmelden bij t stamboek en dat betekend weer dat je veulen niet in t stamboek op genomen kan worden. Je kunt natuurl.ijk wel alsnog je merrie laten dekken door zo'n paard, maar hij zal nooit erkend worden als ijslander en dat betekend dat je er ook niet mee naar wedstrijden kunt of laten keuren . OOK de eventuele veuelens van zo'nveulen vallen in de catogorie" grijslanders" en eigenlijk heb je er niks aan, behalve evt. een leuk rijpaard, maar de ervaring leert dat daar maar heel zelden iemand voor kiest dus het is denk ik een zeer goede regel. Het idee erachter is dat een hengst eerst maar eens moet bewijzen wat hij waard is, voor hij onbeperkt mag springen en zo evt. voor veel slechte fok kan zorgen.

Albert

Berichten: 5740
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Dekbeperking jonge hengsten onbespreekbaar onderwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 23:10

Hoewel dekbeperking een heel goede manier is om genenspreiding te garanderen en foutjes te beperken komt het er nooit door om één reden: Geld. Alle andere aangedragen redenen zijn niet legitiem.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Dekbeperking jonge hengsten onbespreekbaar onderwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 00:07

Albert schreef:
Hoewel dekbeperking een heel goede manier is om genenspreiding te garanderen en foutjes te beperken komt het er nooit door om één reden: Geld. Alle andere aangedragen redenen zijn niet legitiem.

Daar is uiteindelijk alles op terug te voeren.....

gevonden
Berichten: 896
Geregistreerd: 25-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:31

Naar mijn idee krijg je een vertekend beeld als je een beperking op gaat leggen, je krijgt dan inderdaad dat d hengten houder/eigenaar zelf merries uit gaat kiezen. De hengsten zullen dan een lovender nakomelingen rapport krijgen en zullen de hobby fokkers er wanneer de dekbeperking is opgeheven ( omdat de nakmelingen goed genoeg zijn) met zijn allen tegelijk op af gaan.
En dus krijg je uiteindelijk jhetzelfde probleem.

Albert

Berichten: 5740
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:23

gevonden schreef:
Naar mijn idee krijg je een vertekend beeld als je een beperking op gaat leggen, je krijgt dan inderdaad dat d hengten houder/eigenaar zelf merries uit gaat kiezen.

Dat klopt en daarmee gaan de dekgelden voor goede merries drastisch omlaag omdat merriehouders een onderhandelingspositie krijgen en slechte merries worden niet gedekt hetgeen goed is voor de markt én het stamboek.
gevonden schreef:
De hengsten zullen dan een lovender nakomelingen rapport krijgen en zullen de hobby fokkers er wanneer de dekbeperking is opgeheven ( omdat de nakmelingen goed genoeg zijn) met zijn allen tegelijk op af gaan.
En dus krijg je uiteindelijk jhetzelfde probleem.

Dat hoeft niet; de hengst moet ook op goede moeders zijn stempel in postieve zin kunnen drukken, alleen wordt dan de lat ietjes hoger gelegd.

Feit blijft dat de schade van modehengsten die hun belofte niet waar maken beperkt blijft. Bovendien zal een modehengst dan ook echt een stempelaar in positieve zin zijn.