Paardenhouderij krijgt volwaardige plaats in beleid minister

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 16:37

Ik ben niet tegen een goed I&R-systeem. Hoewel het voor de individuele paardenhouder meer nadelen heeft (en enkele voordelen), is het voor het collectief niet verkeerd. Mocht er een ernstige dierziekte uitbreken, dan is (her)tracering geen slechte zaak. Voor het algemeen belang is dat goed.

Maar de sector (lees paardenhouders) onnodig op kosten jagen en hier dierenleed mee veroorzaken (lees zwevende chips in het lichaam) vanwege ondoordacht en overhaast beleid kan door niemand worden goedgepraat. Helaas werkt onze overheid nu eenmaal zo. Niet alleen betreft dit. Wij (veehouderij) lopen ook dagelijks aan tegen onwerkbare, overbodige regelgeving. En de overheid is zo'n log apparaat dat nauwelijks in beweging is te krijgen om deze regelgeving in sommige gevallen te versoepelen, daar waar dat zeer goed mogelijk is. Regelgeving invoeren kunnen ze heeeeel snel, maar terugdraaien... je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. En maar praten, overleg dit, ronde tafelgesprek dat, kamervragen. Jaren en jaren gaan eroverheen voor er iemand in Den Haag durft op te staan en zegt: 'Dit kan zo niet langer, we gaan nu iets veranderen.'

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:51

Ook wij (Groep Nijhof) zijn niet tegen een goed I&R systeem. Integendeel! Maar het moet wel op de juiste wijze en niet halfslachtig worden ingevoerd.
Bovendien moet het een EU breed systeem worden anders heeft het totaal geen nut. De chip zal er niet EU breed doorkomen omdat er teveel lidstaten zijn die het niet willen.
Het gebeurd in NL zo vaak dat iets wordt doorgedrukt onder het mom; 'het moet van Brussel', en dit is gewoon een keiharde leugen.
Ondertussen verdienen de instanties goed aan een ondeugdelijk systeem en zitten er in de menselijke voedselketen glas en zware metalen.

2,5 maand terug nog een hele produktie babyvoeding teruggehaald uit de winkels omdat er bij 1 potje een glassplinter onder de rand was gevonden! Over het glas en de zware metalen van de chip die wij verplïcht (!!!) in ons voedsel stoppen, horen we niemand.
Het is echt te gek voor woorden en ik kan er erg boos om worden dat niemand in Den Haag de b*llen heeft om te zeggen dat dit een slechte beslissing was die onmiddelijk moet worden stopgezet.
Ze houden elkaar allemaal de hand boven het hoofd en als er een paard sneuvelt slapen zij er niet minder om. Ondertussen zit de eigenaar met een bult kosten. Dierenartsrekeningen, eventuele verkoopwaarde weg en een dier minder, en dan heb ik het nog niet eens over de emotionele waarde die veel mensen aan hun paard hechten.

Kijk dat mijn paard niet geslacht zal worden, niet eens mág worden, omdat ik er geen chip in wil hebben, kan mij niet boeien want hij wordt zowiezo niet geslacht.
Mijn paard is mijn maatje die bij mij een goede oude dag zal krijgen.
Maar mensen die niet willen chippen (dus ook geen gevaar vormen voor de mensenlijke voedselketen) worden van de slachtwaarde van hun dier beroofd mochten ze dat wel willen laten doen.

Echt de wereld op zijn kop.

Maar bovenal vind ik het erg kwalijk van het KNHS die hiermee begonnen is. Die zouden het belang van het paard bovenaan moeten stellen maar hun banksaldo was nét even belangrijker

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 17:44

Het is meer omdat Nederland trots voorop wil lopen in de EU. 'Kijk eens hoe goed wij het voor elkaar hebben!' Jaja. En wat levert ons dan op? Veel regelgevind in Nederland is strenger dan Brussel voorschrijft. Nederland wil een stap voor blijven. Waarom? We zijn toch één groot EU? Er zijn toch geen grenzen meer? Dan vind ik een strengere regelgeving dan in de rest van de EU zwaar overbodig.

Het alternatief is een DNA-profiel, maar ik wil niet weten wat dat kost. Jij bent beter op de hoogte van de ontwikkelingen in het chip-verhaal dan ik. Ik geloof je betoog en ik ben het met je eens. Het veroorzaakt meer ellende dan dat het goed doet.

Trouwens, heel veel paarden gaan illegaal zonder chip over de grens. De paardenhandel is boos dat dit in de openbaarheid is gekomen, maar het gebeurt wel. De slachtopbrengsten wegen in veel gevallen niet op tegen de kosten van chippen. Dus daar is het nut ook ver te zoeken. Valt er nog weinig te traceren. Het is gewoon één groot fiasco.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:11

oke het begint dus al niet al te best, de regelgeving in de paardenwereld.. (de chip dus..)
maar ik zou het bijvoorbeeld wél weer mooi vinden als ze duidelijker zijn in de regels voor bijvoorbeeld handelaren, en grotere paarden (of pony) houders.
natuurlijk de paardenmensen weten wat ze doen, maar je hebt ze er ook bij, te gek voor woorden.
bijvoorbeeld dat ze een maximum instellen voor manegepony's, hoeveel uur ze achter elkaar mogen lopen, dat soort dingen, niet dat ze het de gewone paardenman moeilijker moeten maken, als het goed is houd je je vanzelf al aan de regels, maar mensen die er een potje van maken kunnen op die manier worden aangepakt..
al denk ik dat het "gelijk behandelen als landbouw" wel anders eruit ziet, meer richting mestwetgeving, quotum, registratie van elke scheet die gelaten word zo ongeveer, dat is echt hopeloos...
dus dát hoeft van mij ook écht niet..
ik bedoelde in het begin van het topic met "gaaf" gewoon dat ik hoopte dat het dierenwelzijn erdoor gewaarborgd zou worden maar had er verder nog niet goed over nagedacht geloof ik

dat verhaal van de chip, echt raar zeg..
ik ben er ook tegen maar helaas bijna alle oudere paarden hebben er al 1 (alle fjorden die ik ken hebben er 1..)
zou het liefst een paard hebben dat alleen dna getest is.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:19

Duke schreef:
Het alternatief is een DNA-profiel, maar ik wil niet weten wat dat kost.

Ik denk idd dat je dat niet wilt weten. Veel mensen laten namelijk chippen omdat het verhaal in de wereld is geholpen dat DNA laten vaststellen zo vreselijk duur is.

Hou je vast: DNA is ca. € 15,00 duurder dan chippen.
Hoop dat je nu niet te erg teleurgesteld bent en je jezelf nu voor het hoofd slaat Veel mensen die dat horen zeggen dat als ze dát hadden geweten ze voor DNA hadden gekozen.

@Loveblacky, helaas betekent bemoeienissen van de overheid over het algemeen niet dat het er beter op wordt voor mens of dier. Het betekent alleen dat er regels bijkomen, en dan niet ten gunste van de dieren

Regels opstellen voor manegehouders heeft alleen zin als er controle is. Hetzelfde geldt voor een I&R voor paarden. Dit heeft geen zin als er geen of veel te weinig controle is.

Duke

Re: Paardenhouderij krijgt volwaardige plaats in beleid mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:57

ranna schreef:
Duke schreef:
Het alternatief is een DNA-profiel, maar ik wil niet weten wat dat kost.

Ik denk idd dat je dat niet wilt weten. Veel mensen laten namelijk chippen omdat het verhaal in de wereld is geholpen dat DNA laten vaststellen zo vreselijk duur is.

Hou je vast: DNA is ca. € 15,00 duurder dan chippen.
Hoop dat je nu niet te erg teleurgesteld bent en je jezelf nu voor het hoofd slaat Veel mensen die dat horen zeggen dat als ze dát hadden geweten ze voor DNA hadden gekozen.

En het laboratorium werk dan? Het DNA-profiel opstellen? De database? Zijn die kosten idd niet zoveel hoger dan chippen?

Ik heb mijn paarden laten chippen toen ik nog niet op de hoogte was van DNA en omdat ik ook niet direct op de hoogte was van de 'bijwerkingen'. Mijn DA waarschuwde mij dat ik moest chippen om grote boetes te voorkomen met transport. Het leek allemaal vanzelfsprekend.

Maar even ontopic:
De hele discussie over de gevolgen van het bericht dat paarden in beeld zijn bij het ministerie heeft mij op een idee gebracht. Ik ga dit eens uitzoeken wat nu de concrete gevolgen zijn. Ik ben zelf redacteur en dit lijkt mij een goede aanleiding voor en artikel.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:28

Duke schreef:
En het laboratorium werk dan? Het DNA-profiel opstellen? De database? Zijn die kosten idd niet zoveel hoger dan chippen?

Ik heb mijn paarden laten chippen toen ik nog niet op de hoogte was van DNA en omdat ik ook niet direct op de hoogte was van de 'bijwerkingen'. Mijn DA waarschuwde mij dat ik moest chippen om grote boetes te voorkomen met transport. Het leek allemaal vanzelfsprekend.

Maar even ontopic:
De hele discussie over de gevolgen van het bericht dat paarden in beeld zijn bij het ministerie heeft mij op een idee gebracht. Ik ga dit eens uitzoeken wat nu de concrete gevolgen zijn. Ik ben zelf redacteur en dit lijkt mij een goede aanleiding voor en artikel.

Het is alweer even terug dat ik DNA voor mijn paard heb laten doen, dat was € 48,50 als ik het me goed herinner. Daar zitten € 13,00 administratie en bewaarkosten bij-in.
Een paspoort had ik al, of beter gezegd, had mijn paard al

Het DNA alternatief is effectief verzwegen door de instanties omdat ze daar niets aan verdienen. En hoe verachtelijk ik dat ook vind, het heeft gewerkt. Er waren maar bijzonder weinig mensen op de hoogte van het feit dat DNA identificatie ook is toegestaan.

Voor wat betreft een artikel. Groep Nijhof probeert de mensen zoveel mogelijk op de hoogte te houden door artikelen te plaatsen in allerlei kranten en d.m.v. de site maar meer publiciteit is altijd welkom.
als je 'voer' moet hebben laat het me maar weten
Feit is nu eenmaal dat de paardenwereld niet voor de lol van de minister in beeld komt. Het is ze weer es om geld te doen.
Paardeneigenaren zijn allemaal van die rijke stinkerds dus die kunnen het wel betalen.......................... toch?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:35

Citaat:
duke schreef
Maar even ontopic:

oke dan, goed idee, ben wel benieuwd, zet je het artikel dan ook op bokt?
zijn hier vast wel veel mensen die er belang bij hebben al die dingen te weten! of te kunnen voorzien..

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 16:29

Uiteraard!

Ik heb trouwens ook de info hier doorgespeeld aan de Commissie Veehandel die het hele I&R gebeuren in hun beleid hebben. Zij zijn op dit moment bezig met een dekkend, elektronisch I&R systeem voor schapen (chip in oormerk of maagbolus), maar ik vind dat we nog eens kritisch moeten kijken naar I&R paarden. Mijn collega vond mijn analyse interessant en hij gaat ermee aan de slag (kan nog maanden duren, zo werk dat nu eenmaal, maar toch). Want als chippen zoveel weerstand heeft (kosten paardenhandel, leed paarden en paardeneigenaren) en de plank misslaat (40% maar traceerbaar), dan moet dit wel aan de kaak gesteld worden.

Als ik meer info nodig heb Ranna, dan hoor je het nog! Bedankt voor je aanbod.