Varkenspestmaatregelen raken Oost-Achterhoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heleen_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:44

vossie schreef:
Hmmmm, jammer voor de organistie!!

Maar gelukkig voor mij, ik twijfelde nl opgeven in Winterswijk of Westervoort. Westervoort is stuk dichter bij maar Winterswijk is mooier en betere bodem, maar heb uiteindelijk toch voor Westervoort gekozen.

dit jaar andere locatie in Wwijk.. maar hier zou de grond ook vast wel goed zijn

ik hoop echt dat het niet erger word.. want dan kunnen we het met het concours schudden.. zou heel erg jammer zijn voor alle mensen die heir al weken mee druk zijn

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:54

Ik hoop echt dat de varkenspest niet weer uitbreekt in Nederland.
Dat zal de genadeklap voor eem hoop boeren worden.

Ritmisch

Re: Varkenspestmaatregelen raken Oost-Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:24

Ik heb net even gebeld naar de organisatie van het concours in Winterswijk. Tot dusverre gaat de wedstrijd gewoon door. Mocht er iets veranderen zetten ze dat op internet en bellen ze zo snel mogelijk de desbetreffende secretariaten, vertelden ze....

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:30

Ritmisch schreef:
Ik heb net even gebeld naar de organisatie van het concours in Winterswijk. Tot dusverre gaat de wedstrijd gewoon door. Mocht er iets veranderen zetten ze dat op internet en bellen ze zo snel mogelijk de desbetreffende secretariaten, vertelden ze....

Ik vind het eerlijk gezegd nogal onverantwoordelijk om dan toch zoveel mensen bij elkaar te brengen.
Hoe snel wil je een ziekte verspreiden?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:04

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:38

En nog zie ik voornamelijk mensen reageren die het voornamelijk vervelend vinden vanwege hun hobby..
ik vind het vreselijk voor alle boeren die, net als 9 jaar geleden weer tussen hoop en vrees leven.
en dat er bij de grens niet een duidelijk schrijven staat verbaast mij ook ten zeerste...hoeveel transporten zullen er al "illegaal" door gegaan zijn, met alle risico's vandien?

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:41

luxje schreef:
En nog zie ik voornamelijk mensen reageren die het voornamelijk vervelend vinden vanwege hun hobby..
ik vind het vreselijk voor alle boeren die, net als 9 jaar geleden weer tussen hoop en vrees leven.
en dat er bij de grens niet een duidelijk schrijven staat verbaast mij ook ten zeerste...hoeveel transporten zullen er al "illegaal" door gegaan zijn, met alle risico's vandien?

Helemaal mee eens!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:16

laten ze die dieren in duitsland dan ook gewoon uitzieken, en desbetreffende boerderij helemaal afzetten en alles in qarantaine ofzo. Of ga die dieren enten voor deze ziekte. Toch wel raar dat met deze hitte eigenlijk de ziekte de kop opsteekt, vaak gaan virussen dood door hitte :S Mij lijkt dat we daar verder mee komen dan dat er heel de achterhoek wordt afgezet terwijl hier nog nergens sprake van is. Het is lullig genoeg voor de varkenshouders, maar wij met de paarden worden er ook de dupe van! Logisch dat als je ene paard hebt staan op het zelfde bedrijf als waar varkens staan, dan is het verhaal anders. Ik vind dit echt heel vervelend, alles wordt afgelast etc.
Ik hoop dat dit snel weer over is, want straks kunnen wij weer helemaal niks, wij gaan overigens nog wel gewoon naar het clubveld enzo, en er rijden er hier ook gewoon mensen buiten hoor. Tuurlijk paarden en andere dieren zouden het kunnen verspreiden, maar de mensen dan, ik denk dat die de hoofdoorzaak nr1 zijn!!

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:25

Wat ik hoorde van het LNV is dat het verbod voor paarden geldt tot dinsdag as tot 10 uurof het verbod wordt verlengd of wordt opgeheven en mag je weer paarden vervoeren.

Wij gaan volgende week vrijdag met onze 2 paarden naar Winterswijk voor een vakantie. De mensen naar wie wij gaan zitten precies op de grens van het afgezette gebied (meerdinkweg) en als het verbod niet opgeheven wordt gaat onze vakantie helaas niet door. Wordt het verbod wel opgeheven dan weet ik niet of je daar wel met je paarden gewoon mag rijden in die buurt???????????????????????????

Ik weet zoals het er nu uitziet het concour gewoon doorgaat want hun liggen buiten het gebied. Alleen de mensen die in het gebied zitten kunnen er dan niet aan deelnemen. Alleen als er meerdere gevallen uitbreken zal het gebied verbreed worden maar dat wil niet zeggen dat het dan de kant uitgaat waar het concour gehouden wordt.

Maar hopen dat het goedkomt!!!!!!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:48

@oma456. Ik begrijp best dat je baalt dat er niets met de paarden gedaan kan worden. Maar persoonlijk vind ik je wel een beetje egoistisch overkomen.

Velen van ons, rijden puur voor de hobby. Wij hebben een andere broodwinning en voor de lol rijden we in het weekend een wedstrijdje of een rit of wat dan ook. Onze paarden worden er echt niet slechter van, als ze een paar weken geen concours van dichtbij zien. Het is jammer, helemaal mee eens, maar die Z halen we dan volgend jaar wel weer hoor

De boeren waar het nu om gaat, hebben afgelopen jaren klap op klap op klap gehad. We hebben abortus bang (?), varkenspest, MKZ, vogelpest en weet ik al niet meer gehad afgelopen jaren. Deze boeren zijn afhankelijk van hun dieren. Om te kunnen wonen, te kunnen leven, te kunnen eten, te kunnen overleven. Ik ben heel bang, dat er, als die pest weer uitbreekt in Nederland, dat dan echt de genadeklap uitgedeeld gaat worden aan heel veel boeren.

En uiteraard is het balen, dat het helemaal plat gaat, maar ik denk dat we eindelijk eens te maken hebben met vooraf nadenken van die overheden. In de meeste vroegere uitbraken, werden pas maatregelen genomen op het moment dat het in veel gevallen al te laat was. Wie weet wat ons allemaal bespaard blijft, nu er in ieder geval preventief al maatregelen genomen worden....

Nee, die paar wedstrijdjes, die wegen mijns inziens niet op tegen al die dode dieren die we misschien weer gaan krijgen... Denk eerst aan de boeren, voor wie dit echt belangrijk is, voordat je gaat piepen om een gemiste hobbyrit!

marloe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 07:33

Pff.. Mijn paard staat dus ook bij een varkensboer. En bij hun is alles al een keer ontruimt! Ik hoop niet dat dit alweer gebeurd.. Dat zou echt erg zijn.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:42

Rocamor schreef:
@oma456. Ik begrijp best dat je baalt dat er niets met de paarden gedaan kan worden. Maar persoonlijk vind ik je wel een beetje egoistisch overkomen.

Velen van ons, rijden puur voor de hobby. Wij hebben een andere broodwinning en voor de lol rijden we in het weekend een wedstrijdje of een rit of wat dan ook. Onze paarden worden er echt niet slechter van, als ze een paar weken geen concours van dichtbij zien. Het is jammer, helemaal mee eens, maar die Z halen we dan volgend jaar wel weer hoor

De boeren waar het nu om gaat, hebben afgelopen jaren klap op klap op klap gehad. We hebben abortus bang (?), varkenspest, MKZ, vogelpest en weet ik al niet meer gehad afgelopen jaren. Deze boeren zijn afhankelijk van hun dieren. Om te kunnen wonen, te kunnen leven, te kunnen eten, te kunnen overleven. Ik ben heel bang, dat er, als die pest weer uitbreekt in Nederland, dat dan echt de genadeklap uitgedeeld gaat worden aan heel veel boeren.

En uiteraard is het balen, dat het helemaal plat gaat, maar ik denk dat we eindelijk eens te maken hebben met vooraf nadenken van die overheden. In de meeste vroegere uitbraken, werden pas maatregelen genomen op het moment dat het in veel gevallen al te laat was. Wie weet wat ons allemaal bespaard blijft, nu er in ieder geval preventief al maatregelen genomen worden....

Nee, die paar wedstrijdjes, die wegen mijns inziens niet op tegen al die dode dieren die we misschien weer gaan krijgen... Denk eerst aan de boeren, voor wie dit echt belangrijk is, voordat je gaat piepen om een gemiste hobbyrit!

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.
Ik zit echt met verbazing sommige postings te lezen.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:02

ach , zie het maar zo, niet op concours gaan en thuis nog even verder oefenen. Als je dan weer gaat, gaat het vast super!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:12

hm, ik snap best dat mensen ook voor zichzelf balen. Vind dat niet gelijk egoisme. Als het nou 1 keer in de 10 jaar gebeurd...... Maar als er jaarlijks dit soort maatregelen worden genomen, kan je er best een keer van balen. Wil toch niet zeggen dat ze het niet rot vinden voor de varkenshouders?

En ik zou ook zeker balen als ik mijn vakantie in het water zie vallen, daar leef je vaak toch al een poosje naar toe!

Ik hoop in ieder geval dat er geen nieuwe besmetting wordt gevonden en dat er zeker geen dieren geruimd hoeven te worden.

De informatievoorziening is sowieso weer slecht, volgens mij hebben de varkenshouders die in de zone zitten ook alles via de media moeten horen, geen persoonlijk bericht.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 10:35

Citaat:
Minister veerman stelt bufferzone tegen varkenspest in
11-05-2006 - Minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft vandaag besloten in verband met het vóórkomen van klassieke varkenspest (KVP) in Duitsland een bufferzone in te stellen waarvoor beperkende maatregelen gelden. De maatregelen in de bufferzone moeten er voor zorgen dat eventueel aanwezig virus snel wordt ontdekt.
De grens van de bufferzone wordt gevormd door de A1 vanaf de Duitse grens, de IJssel, het Pannerdens Kanaal en de Rijn tot aan de Duitse grens. Al eerder heeft Veerman in de buurt van Winterswijk een toezichtgebied ingesteld.

In het buffergebied gelden beperkende maatregelen. Zo mogen slachtvarkens alleen één op één (direct van het bedrijf) naar het slachthuis nadat de dieren klinisch door een dierenarts zijn onderzocht. Voor fokdieren en biggen geldt dat zij alleen één-op-één naar een ander bedrijf mogen worden vervoerd als ze klinisch zijn onderzocht. Voor transport van fokdieren en biggen naar een bedrijf buiten het buffergebied geldt dat aanvullend serologisch onderzoek moet worden uitgevoerd. In alle gevallen moet het vervoermiddel na elke lossing op een erkende wasplaats worden gereinigd. Voor alle andere dieren dan varkens gelden geen beperkingen in het buffergebied.
Bedrijven met zowel varkens als andere dieren mogen andere dieren pas afvoeren naar buiten het buffergebied als ze bij vertrek van het bedrijf van laden aan bepaalde reinigingsvoorschriften hebben voldaan.

Verder gelden beperkingen voor dierenartsen en andere dienstverleners die in varkensstallen komen, voor het varkensvoer en de mestaanwending. Dierenartsen en andere dienstverleners die in het buffergebied werken mogen alleen diensten buiten het gebied verrichten als ze drie dagen niet op een bedrijf met varkens zijn geweest. Mest in de bufferzone mag niet naar een plaats buiten de bufferzone getransporteerd en moet binnen de zone geïnjecteerd worden. Ook is het verboden veevoeder voor varkens af te leveren buiten het buffergebied als er ook binnen het buffergebied bedrijven met varkens zijn aangedaan, tenzij er drie dagen geen vervoer is geweest naar een bedrijf met varkens; ook gelden aanvullende voorschriften voor reiniging en ontsmetting..

De Algemene Inspectiedienst (AID) voert permanent in het toezichtgebied én in het buffergebied weg- en grenscontroles uit. Sinds afgelopen dinsdag heeft de AID al meerdere malen moeten optreden. Er zijn vier veewagens aangehouden die door het toezichtgebied reden. De lege veewagens waren afkomstig uit Duitsland en zijn op last van de AID op een dichtbijgelegen locatie gestald. Ook zijn er tientallen transporten aangehouden bij de grens en teruggestuurd naar Duitsland.

Voor meer informatie, de omschrijving van de buffer en de volledige regeling zie: www.minlnv.nl/varkenspest

doom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:50

MissJ schreef:
Ik hoop echt dat de varkenspest niet weer uitbreekt in Nederland.
Dat zal de genadeklap voor eem hoop boeren worden.

nee idd
dit zou verschrikkelijk zijn voor hun..!

zelf hoop ik dat het weg blijft..
ik hoop namelijk nog steeds om me eerste vakantie met me pony in de achterhoek te gaan doen in juni!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:15

Wij mogen ook de weg niet op met de paarden. Ik had het eerlijk gezecht al weer zien aankomen. In iedergeval gister werd er hiet iemand met trailer en al van de weg geplukt, die naar de rijvereniging wou..

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:39

in Zevenaar?

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:05

HUH !!! het is toch alleen in Winterswijk en daar is het ook maar een gedeelte wat tegen Duitsland aan ligt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:35

Het is het gebied wat nog net in nederland valt in een radius van 10 km van Borken. dus daar valt Kotten onder en niet heel winterswijk dus zevenaar valt er echt NIET onder. toen ik voorbij winterswijk zat was ik al buiten het gebied.

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:51

Nou hoop niet dat de varkenspest hier komt want dan heb je kans dat de boerderij van mijn broer ook word geruimd
En dat kan hij er niet bij hebben hij heeft al de MKZ meegemaakt
Rotziektes zijn het ook allemaal!!!!!!!!!!!!!

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:05

Esmeralda schreef:
jullie zitten nu te zemelen over niet met je paard weg ect. Sorry dat is erg egoistich, die boeren zijn hun inkomen kwijt!!! Dus die hebben grote zorgen. (geen inkomen=geen eten op plank=geen geld=ect) Denk gewoon even verder dan je paard lang is

Amen.

Herinner me nog de vreselijke stress hier thuis van de MKZ, alle melk weg etc. etc.... als dit nou weer hier heen komt..

Sorry hoor, maar ff een andere kant op rijden met je paard, dan een heel bedrijf is toch een hele kleine moeite om op te brengen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:28

de mensen beweren toch ook niet dat ze dat niet erg vinden, maar moet heel hobby-dierhoudend nederland beperkt worden voor een professionele sector?

Ik heb het thuis ook meegemaakt met MKZ en melk weg enzo. Dat was zeker een rottijd. Gelukkig is ons bedrijf niet met MKZ besmet geraakt of in een zone terecht gekomen.

Maar ik denk dat er naar de toekomst toe toch andere maatregelen moeten komen, want je kan niet altijd verwachten dat de maatschappij in zijn geheel opdraait voor de problemen van 1 sector. Zeker niet als je er straks elk jaar wel een keer mee geconfronteerd wordt. En zeker voor de professionele paardenhouders, als die geld mislopen door beperkingen uit een varkenssector... Denk je dat het andersom ook zo makkelijk gaat?

En helemaal met ruimen van hobbydieren, dat is toch eigenlijk van de zotte!! Je zal maar gek zijn op je varkens of geiten en ze moeten geruimd worden omdat er in de buurt bijv. MKZ is. Dat kan je op den duur ook niet meer aan de burgers verkopen denk ik.

Uiteindelijk moet er toch een entbeleid komen vind ik, alleen dat is niet zo simpel op korte termijn, want je moet wel eerst je afzet gegarandeerd hebben.

Maar dat er een verandering in beleid nodig is in de toekomst is voor mij wel duidelijk, het zal alleen niet snel gaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:30

miss_jumpy schreef:
de mensen beweren toch ook niet dat ze dat niet erg vinden, maar moet heel hobby-dierhoudend nederland beperkt worden voor een professionele sector?

euhm, ja, als ik heel eerlijk ben wel, ja. Want hobby's kosten geld. Mogen geld kosten, daar is het een hobby voor. De professionele sector moet geld verdienen. Ik persoonlijk zou het absoluut NIET op mijn geweten willen hebben dat de achterbuurman geruimd zou moeten worden, alleen maar omdat ik zo nodig ergens met mijn hobbydier naar toe moet.

Daarnaast werk ik ongeveer door heel Nederland. Ik zorg er dan ook altijd voor, dat ik op let waar ik geweest ben eer ik dan weer richting veeboer ga. Ik zou het ook niet willen dat ik mijn inkomen kwijt zou raken door onzorgvuldigheid van een ander op welke manier dan ook.

Neemt niet weg dat het allemaal erg balen is.

Citaat:
En helemaal met ruimen van hobbydieren, dat is toch eigenlijk van de zotte!! Je zal maar gek zijn op je varkens of geiten en ze moeten geruimd worden omdat er in de buurt bijv. MKZ is.

Ook hier geldt voor mij, zie boven. Iedereen is gek van zijn dieren. En boeren met een opgebouwde stam, die van opa op vader op zoon op kleinzoon gaat, die ook. Voor zowel de hobbydierhouder als de boer is het erg als er geruimd moet worden. De een houd van zijn diertjes, de ander verliest daarnaast ook nog eens zijn inkomen....

Citaat:
Uiteindelijk moet er toch een entbeleid komen vind ik, alleen dat is niet zo simpel op korte termijn, want je moet wel eerst je afzet gegarandeerd hebben.

Maar dat er een verandering in beleid nodig is in de toekomst is voor mij wel duidelijk, het zal alleen niet snel gaan.

Ik ben wel met je eens, dat als de mogelijkheid er is, dat er geent moet kunnen worden. Misschien is het dan ook mogelijk dat hobby-dieren bespaard kunnen blijven (hoewel het nog beter is als alle dieren gespaard kunnen worden). Ik hoop echt dat er wat gaat gebeuren. Want zo gaat het ook niet langer!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:30

Ik ben het voor een groot deel met je eens hoor, ik zal ook zelf zo voorzichtig mogelijk zijn. Maar ik denk dat de sector toch naar andere mogelijkheden moet zoeken, want je kan je problemen niet altijd over alle burgers uitsmeren. Nu overdrijf ik wel, maar als je elk jaar weer rekening moet houden met dierziektes is het OOK voor de hobby-dierhouder vervelend. Zonder daarmee dus te willen zeggen dat het voor de professionele houders niet vervelender is.

Ook met ruimen, is ook voor de professionelen erg vervelend, maar voor een hobbydierhouder bijna niet uit te leggen. Heb je een gezond dier, dat dood moet omdat dieren km's verderop ziek zijn. Terwijl er entstof bestaat, of je dier gewoon ziek kan worden en weer kan genezen. Is toch wel erg dubbel.