Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Adri schreef:In Belgie is Belleke op 7.12.2005 opgehaald door een heer voor 3 maanden (gehandicapte kindjes leren paardrijden) Op 28.12.2005 is hij geslacht, had een chip is, was niet opgemerkt, slachthuis had geen chiplezer. Paardje is binnengebracht door een beginnende handelaar en geslacht op naam van een paardenhandelaar. Een irisscan is volgens een dierenarts +/- 5 uren na de dood van een paard niet meer mogelijk. Dieven stelen een paard 's nachts, eigenaar ziet de diefstal pas in de voormiddag, paarden zijn al naar het slachthuis gebracht, WAT NU ??????? Dieven oormerken, zou een beter middel zijn, ofwel een tatouage op het voorhoofd, ofwel pollekes thuishouden.

ranna schreef:Adri schreef:In Belgie is Belleke op 7.12.2005 opgehaald door een heer voor 3 maanden (gehandicapte kindjes leren paardrijden) Op 28.12.2005 is hij geslacht, had een chip is, was niet opgemerkt, slachthuis had geen chiplezer. Paardje is binnengebracht door een beginnende handelaar en geslacht op naam van een paardenhandelaar. Een irisscan is volgens een dierenarts +/- 5 uren na de dood van een paard niet meer mogelijk. Dieven stelen een paard 's nachts, eigenaar ziet de diefstal pas in de voormiddag, paarden zijn al naar het slachthuis gebracht, WAT NU ??????? Dieven oormerken, zou een beter middel zijn, ofwel een tatouage op het voorhoofd, ofwel pollekes thuishouden.
Adri, dit verhaal geeft precies ook 1 van de argumenten van Groep Nijhof weer. In de slachthuizen is geen apparatuur om de chip af te kunnen lezen en áls die er al is ondervinden ze zodanige storing van het vele metaal in de slachthuizen en de gebruikte machines daar dat ze hun werk niet kunnen doen dus in de meeste gevallen zal de chip niet gevonden worden.
Trouwens, bedenk wel dat 90% van de NL paarden naar Italië gaat en daar in de slachthuizen verdwijnt. Chips van andere landen zijn onderling niet uit te lezen. Denk je dat ze daar NL chipreaders gebruiken om de boel op te sporen???
Die chips komen vermalen en wel in voedsel terecht wat weer naar NL en andere landen wordt getransporteerd als frikandellen, hamburgers, salami e.d.
We praten hier over glas en zware metalen!!!
Pasgeleden nog een hele productie babyvoeding uit de handel gehaald omdat er 1 glassplinter onder de rand van het deksel was gevonden.
Over het vermalen glas en zware metaal van de chip in ons voedsel hoor je niemand
Trouwens nog een ander punt waar je het over hebt.
De controle. Het maakt niet uit wat voor I&R systeem je bedenkt en invoert, zolang er geen controle is (en die is er nu gewoon niet of heeeeel sporadisch) en zolang er niet 1 databank is waarin alles is te vinden, kun je het schudden dat gestolen paarden worden teruggevonden.
inkepink schreef:ranna helemaal met je eens!!!
Enige oplossing in mijn ogen zou zijn dat iedereen eens van ander mans paarden zou afblijven maar ja dat is wel heel idealistisch.
Zou er dan niets pijnloos en toch doeltreffends zijn aangaande registratie en herkenning? Op zich heeft het merensstamboek wel iets wat redelijk goed werkt; zij leggen nl de kruinen die een paard bv op het hoofd heeft vast in het paspoort. Kruinen veranderen niet tenzij (je dierenbeul bent en ze wegsnijd) juist die plek verwond wordt.
Tja wie heeft er de juiste oplossing??????? Diegene word miljonair!
janderegelaa schreef:Nu laat ik gisteren een pony keuren waarvan ik weet dat ie gechipt is. Chip is nergens meer te vinden!
Citaat:wat te denken van zo'n dikke naald die 3 tot 4 cm (!!!)

runningkawa schreef:Citaat:wat te denken van zo'n dikke naald die 3 tot 4 cm (!!!)
ik mag hopen dat je mm bedoelt, want zo'n dikke naald heb ik nog niet gezien gehad
Maar zo'n irisscan lijkt me wel wat.
Als dat idd wil lukken bij paarden die dat apparaat bij hun koppie wat eng vinden
Zover moeten ze er echt in. Goddank dat de naadl niet zo dik is nee, maar ook de dikte van de naald is ook nu niet bepaald een sinecure. Ik zou hem niet graag in mijn lijf gedrukt willen krijgen in elk geval. 
runningkawa schreef:Ow sorry, ik las het verkeerd
Die van nu is idd ook niet echt dun, al was ik verbaasd om te zien hoe braaf de meeste paarden bleven staan bij zo'n chip dag.
ranna schreef:Ik schreef: 'wat te denken van zo'n dikke naald die 3 tot 4 cm (!!!)
in de halsspier wordt gedrukt!'
oosterhoff schreef:Die hele chip hebben ze echt niet ingesteld om diefstal te voorkomen. Dat is een bijkomend voordeel voor de eigenaar zodat het allemaal wat rooskleuriger is om er een te laten zetten.
Die chip is om geld te verdienen en zwarthandel tegen te gaan en natuurlijk uiteindelijk voor belasting ed.
oosterhoff schreef:Die chip is om geld te verdienen en zwarthandel tegen te gaan en natuurlijk uiteindelijk voor belasting ed.
Napoline schreef:ranna schreef:Ik schreef: 'wat te denken van zo'n dikke naald die 3 tot 4 cm (!!!)
in de halsspier wordt gedrukt!'
Ik wil wel even melden dat dit bij mijn paarden in de vetlaag gebeurde(onder de manenkam) en NIET in de halsspier.
Mijn paarden hebben ook geen kik gegeven. En het was in 1,2,3 gebeurd.
ps: Moest iedereen met zijn poten van andermans eigendom blijven, dan zou dit alles niet nodig zijn, en zeker geen discussies. Maar het is nu éénmaal een kl*tewereld