Irisscan contra paardenchip

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

roxiie

Re: Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:38

DNA is geloof ik niet alleen de scan van de ogen, meende dat ze ook een pluk maken nemen.. voor de indentificatie
In mijn pony ook geen chip, liever zo'n scan

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:13

Had iemand deze link al gegeven?

http://www.invisio.nl/antichip/

Is behoorlijk anti-chip. Ik weet niet of het allemaal klopt, de argumenten klinken iig aannemelijk.
Het argument dat je vaak voor chippen hoort (om diefstal tegen te gaan) is natuurlijk de ongelooflijkste kul ooit. Zo'n chip is enorm simpel te herprogrammeren.
Ik wil sowieso geen chip in mijn paard, en wie mij aan zou houden om mijn paard naar het slachthuis te sturen, komt er zelf eerder terecht dan mijn paard

Adri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:32

In Belgie is Belleke op 7.12.2005 opgehaald door een heer voor 3 maanden (gehandicapte kindjes leren paardrijden) Op 28.12.2005 is hij geslacht, had een chip is, was niet opgemerkt, slachthuis had geen chiplezer. Paardje is binnengebracht door een beginnende handelaar en geslacht op naam van een paardenhandelaar. Een irisscan is volgens een dierenarts +/- 5 uren na de dood van een paard niet meer mogelijk. Dieven stelen een paard 's nachts, eigenaar ziet de diefstal pas in de voormiddag, paarden zijn al naar het slachthuis gebracht, WAT NU ??????? Dieven oormerken, zou een beter middel zijn, ofwel een tatouage op het voorhoofd, ofwel pollekes thuishouden.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:56

Adri schreef:
In Belgie is Belleke op 7.12.2005 opgehaald door een heer voor 3 maanden (gehandicapte kindjes leren paardrijden) Op 28.12.2005 is hij geslacht, had een chip is, was niet opgemerkt, slachthuis had geen chiplezer. Paardje is binnengebracht door een beginnende handelaar en geslacht op naam van een paardenhandelaar. Een irisscan is volgens een dierenarts +/- 5 uren na de dood van een paard niet meer mogelijk. Dieven stelen een paard 's nachts, eigenaar ziet de diefstal pas in de voormiddag, paarden zijn al naar het slachthuis gebracht, WAT NU ??????? Dieven oormerken, zou een beter middel zijn, ofwel een tatouage op het voorhoofd, ofwel pollekes thuishouden.

Adri, dit verhaal geeft precies ook 1 van de argumenten van Groep Nijhof weer. In de slachthuizen is geen apparatuur om de chip af te kunnen lezen en áls die er al is ondervinden ze zodanige storing van het vele metaal in de slachthuizen en de gebruikte machines daar dat ze hun werk niet kunnen doen dus in de meeste gevallen zal de chip niet gevonden worden.
Trouwens, bedenk wel dat 90% van de NL paarden naar Italië gaat en daar in de slachthuizen verdwijnt. Chips van andere landen zijn onderling niet uit te lezen. Denk je dat ze daar NL chipreaders gebruiken om de boel op te sporen???
Die chips komen vermalen en wel in voedsel terecht wat weer naar NL en andere landen wordt getransporteerd als frikandellen, hamburgers, salami e.d.
We praten hier over glas en zware metalen!!!
Pasgeleden nog een hele productie babyvoeding uit de handel gehaald omdat er 1 glassplinter onder de rand van het deksel was gevonden.

Over het vermalen glas en zware metaal van de chip in ons voedsel hoor je niemand

Trouwens nog een ander punt waar je het over hebt.
De controle. Het maakt niet uit wat voor I&R systeem je bedenkt en invoert, zolang er geen controle is (en die is er nu gewoon niet of heeeeel sporadisch) en zolang er niet 1 databank is waarin alles is te vinden, kun je het schudden dat gestolen paarden worden teruggevonden.

inkepink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:32

ranna helemaal met je eens!!!

Enige oplossing in mijn ogen zou zijn dat iedereen eens van ander mans paarden zou afblijven maar ja dat is wel heel idealistisch.
Zou er dan niets pijnloos en toch doeltreffends zijn aangaande registratie en herkenning? Op zich heeft het merensstamboek wel iets wat redelijk goed werkt; zij leggen nl de kruinen die een paard bv op het hoofd heeft vast in het paspoort. Kruinen veranderen niet tenzij (je dierenbeul bent en ze wegsnijd) juist die plek verwond wordt.
Tja wie heeft er de juiste oplossing??????? Diegene word miljonair!

Hollyleaves

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:49

ranna schreef:
Adri schreef:

Adri, dit verhaal geeft precies ook 1 van de argumenten van Groep Nijhof weer. In de slachthuizen is geen apparatuur om de chip af te kunnen lezen en áls die er al is ondervinden ze zodanige storing van het vele metaal in de slachthuizen en de gebruikte machines daar dat ze hun werk niet kunnen doen dus in de meeste gevallen zal de chip niet gevonden worden.
Trouwens, bedenk wel dat 90% van de NL paarden naar Italië gaat en daar in de slachthuizen verdwijnt. Chips van andere landen zijn onderling niet uit te lezen. Denk je dat ze daar NL chipreaders gebruiken om de boel op te sporen???
Die chips komen vermalen en wel in voedsel terecht wat weer naar NL en andere landen wordt getransporteerd als frikandellen, hamburgers, salami e.d.
We praten hier over glas en zware metalen!!!
Pasgeleden nog een hele productie babyvoeding uit de handel gehaald omdat er 1 glassplinter onder de rand van het deksel was gevonden.

Over het vermalen glas en zware metaal van de chip in ons voedsel hoor je niemand

Trouwens nog een ander punt waar je het over hebt.
De controle. Het maakt niet uit wat voor I&R systeem je bedenkt en invoert, zolang er geen controle is (en die is er nu gewoon niet of heeeeel sporadisch) en zolang er niet 1 databank is waarin alles is te vinden, kun je het schudden dat gestolen paarden worden teruggevonden.

Helemaal mee eens!
De hele Nederlandse regering zou voor mijn part kunnen verzuipen, met alle stomme regelingen rondom Landbouw etc. etc. Nadenken? Ho maar, zolang de regelingen genoeg opbrengen, is het goed. Nadenken over de gevolgen? Idem. En zo kan je uren doorgaan.
Nederland op z'n smalst.
Er komt zowiezo geen chip in mijn paard. Ik ben fel tegen chippen, dus dan maar eind 2006 DNA- identificatie.
Weet niet of de irisscan idd zo'n goed idee is, net wat er gezegd is over het verouderen, staar, andere oogproblemen e.d.
Ook wat al gezegd is, is als er veel geld in het spel is, gaan dieven dan klooien met lenzen en andere enge dingen rondom de ogen om eronder uit te komen? Moet nog maar zien dat het als alternatief in wordt gevoerd denk ik....Denk dat ze eerst de voordelen tegen de nadelen moeten afwegen...

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:07

inkepink schreef:
ranna helemaal met je eens!!!

Enige oplossing in mijn ogen zou zijn dat iedereen eens van ander mans paarden zou afblijven maar ja dat is wel heel idealistisch.
Zou er dan niets pijnloos en toch doeltreffends zijn aangaande registratie en herkenning? Op zich heeft het merensstamboek wel iets wat redelijk goed werkt; zij leggen nl de kruinen die een paard bv op het hoofd heeft vast in het paspoort. Kruinen veranderen niet tenzij (je dierenbeul bent en ze wegsnijd) juist die plek verwond wordt.
Tja wie heeft er de juiste oplossing??????? Diegene word miljonair!

Er is niets te bedenken waar mensen die echt willen niet mee kunnen sjoemelen, zo simpel is het. Dat ze met ogen gaan zitten snijden e.d. geloof ik niet.
Met verouderen e.d. zal echt rekening gehouden zijn bij het ontwikkelen van de irisscan anders zou je die ook voor de mens (Schiphol) niet kunnen gebruiken.
Het allerbeste is DNA. Ik weet dat er een universiteit is die EU subsidie heeft aangevraagd om een apparaat te ontwikkelen waarmee de DNAcode binnen een paar minuten duidelijk is maar dat zal nog even duren.

Tot die tijd is de irisscan het beste middel.

Trouwens, even heel wat anders, iemand schreef over die lelijke oorflappen die koeien en schapen e.d. moeten dragen.
In Amerika gebruiken ze de retinascan al jaren om koeien te identificeren.
Zie hiervoor www.optibrand.com
Daar hebben ze bedrijven met duizenden koeien en het werkt feilloos.
De retinascan, scan het bloedvatennet achter het oog omdat ook dat voor ieder wezen anders is.
Maar nee, NL moet zelf het wiel weer uitvinden. Laat ze potdorie toch eens over de landsgrenzen kijken voor oplossingen als ze het zelf niet hebben

De retinascan kan voor paarden (nog) niet worden gebruikt omdat een koeienoog toch weer heel anders is dan een paardenoog maar ook dat zal een kwestie van tijd zijn.

meisje333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:15

Elk ander initiatief voor de chip is op zich al een goed idee. Of ze dan via DNA of irisscan of iets anders willen registreren, het maakt mij niet uit maar de chip zal ik niet toejuichen.

Dat verhaal dat een paard niet geslacht mag worden zonder chip is in de praktijk ook helemaal niet waar. Er zijn slachthuizen waar ze niet eens een chiplezer hebben dus hoe moet die controle plaatsvinden??

Een centraal registratiesysteem is al helemaal ondenkbaar om in te voeren. Hoeveel mensen hebben papieren die nog op naam staan van de vorige eigenaar of fokker?? Als ze dat sluitend willen hebben moeten ze net als bij auto's een overschrijvingsformulier bij je paardenpaspoort doen en moet je bij verkoop naar het postkantoor om het te laten omzetten!!
Mensen roepen al tijden dat er paardenbelasting gaat komen, dat wordt een dure grap voor een hoop fokkers die de rekeningen binnen gaan krijgen van paarden die ze al lang al uit het oog verloren zijn.

Het hele registratie systeem loopt als een chaos door elkaar heen, of het nu via chip, DNA of ander systeem gaat als de controle er niet is en gegevens niet in een databank die vooral toegankelijk is vastliggen is het waardeloos.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:36

Nu laat ik gisteren een pony keuren waarvan ik weet dat ie gechipt is. Chip is nergens meer te vinden!

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:24

janderegelaa schreef:
Nu laat ik gisteren een pony keuren waarvan ik weet dat ie gechipt is. Chip is nergens meer te vinden!

Er is een EU rapport van een heel groot onderzoek dat vorig jaar is afgerond. Het gaat over het chippen van landbouwhuisdieren en de getallen van chips die onvindbaar zijn of onafdoende afleesbaar zijn schrikbarend.

20% van de chips is verdwenen of geeft geen signaal meer!!!
Van de overige 80% is slechts de helft voldoende afleesbaar!!!

Moeten ze mij eens uitleggen hoe ze de I&R dan willen doen als je geen idee hebt welk dier je net hebt neergeknald.
Maar 40% van alle chips waren bij de slachtlijn te traceren en af te lezen.
Dit is toch schrikbarend?

Hoe willen ze dan nagaan wat voor medische behandeling en wanneer het dier heeft gehad? Want daar gaat het volgens het ministerie van LNV toch allemaal om? Want er mogen geen stoffen in de voedselketen komen die een gevaar voor de volksgezondheid kunnen vormen.
Nou als je geen benul hebt van welk dier je staat te slachten is dat schier onmogelijk na te gaan.

Daarbij komt nog dat onze paarden voor 90% in Italië worden geslacht zoals ik al eerder schreef. Daar gebruikt men geen NL chipreaders met als gevolg dat de chips gewoon door het vlees vermalen worden.

En dan die 20% die weg is of anderzins onvindbaar.
Die vind je alleen als je het dier röntgend. Dat gebeurt nergens en al helemaal niet in een slachthuis waar alles snel, snel moet want tijd is geld.

Ik bedoel maar, de hele chipregeling is puur in het leven geroepen om geld mee te verdienen terwijl het volle risico bij de eigenaren wordt neergelegd.
Alle feiten op een rijtje kun je dit toch met goed fatsoen niet aan de burger verkopen?

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:58

Mijn paarden zijn wel geregistreerd maar met behulp van DNA. Eén van mijn merries is zo ook naar de EPMT test geweest en het was geen enkel probleem. Die merrie is zelf helemaal bruin zonder een enkele aftekening.

Het is zo makkelijk en ik heb er een veel beter gevoel bij.

Dus mensen kies massaal voor DNA registratie, kan die hele discussie over de chip verleden tijd worden.

HIer nogmaals de link. http://www.invisio.nl/antichip/

Adri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:25

Ik heb al een aantal paarden teruggevonden, spijtig niet genoeg in mijn ogen. betreft DNA zijn er ook problemen, nu zit ik hier met een oldenburger, met brandmerk met nummer. Het stamboek kan mij niet vertellen wie deze merrie is, zij brandmerken elk veulen van dat jaar van 0/99 en opnieuw. Op mijn vraag voor DNA moeten zij de moeder of de vader kennen. Het is wel zo, ik heb maandag gebeld en vandaag zit er al een formulier in de bus, moet hen fotos' opzenden. Wat betreft de slachthuizen, mogen wij ze ook niet allemaal slecht maken, in Belgie is een paardenslachthuis dat mij onmiddelijk op mijn vraag kan antwoorden geslacht of niet, zij noteren dat alle chipnrs. Een groot pluspunt zou zijn dat, elke handelaar of persoon die een paardje binnenbrengt zijn identiteitskaart, eventueel een waarborg, en de papieren van het paard (eventueel door een dierenarts opgemaakt zou afleveren bij de slacht. Nu kan iedereen paarden laten slachten op naam een andere handelaar. De kontrole kan niet scherp genoeg zijn, maar ben maar een kleine vrouw in de ogen van degene die het voor het zeggen hebben. Paardediefstal zal nooit verdwijnen, maar als iedereen een oogje in het zeil houdt, nr.platen noteerd, toestanden die niet normaal lijken optekend met datum en uur, kan er al veel opgelost worden. Wie kiest voor Chip, DNA, Irisscan, iedereen moet zelf kunnen beslissen wat hij goed vindt voor zijn lieveling, maar sommige van die ministers weten nog niet eens dat een paard een hoofd en benen heeft.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:57

Ik vind de chip helemaal niet zo gek, maar dan zou hij Europees leesbaar moeten zijn.
Nu hebben wij In Nederland een systeem wat nergens anders werkt.
Desondanks zijn al onze paarden wel gechipt.
Zo'n irisscan zou best een optie zijn, maar zorg dan dat er in Europees of zelfs wereldwijd verband 1 enkel systeem komt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:02

Citaat:
wat te denken van zo'n dikke naald die 3 tot 4 cm (!!!)

ik mag hopen dat je mm bedoelt, want zo'n dikke naald heb ik nog niet gezien gehad

Maar zo'n irisscan lijkt me wel wat.
Als dat idd wil lukken bij paarden die dat apparaat bij hun koppie wat eng vinden

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:16

runningkawa schreef:
Citaat:
wat te denken van zo'n dikke naald die 3 tot 4 cm (!!!)

ik mag hopen dat je mm bedoelt, want zo'n dikke naald heb ik nog niet gezien gehad

Maar zo'n irisscan lijkt me wel wat.
Als dat idd wil lukken bij paarden die dat apparaat bij hun koppie wat eng vinden

Ik bedoel geen mm running, maar ik bedoel dan ook niet de dikte van de naald.
Ik schreef: 'wat te denken van zo'n dikke naald die 3 tot 4 cm (!!!) in de halsspier wordt gedrukt!'

Zover moeten ze er echt in. Goddank dat de naadl niet zo dik is nee, maar ook de dikte van de naald is ook nu niet bepaald een sinecure. Ik zou hem niet graag in mijn lijf gedrukt willen krijgen in elk geval.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:52

Ow sorry, ik las het verkeerd

Die van nu is idd ook niet echt dun, al was ik verbaasd om te zien hoe braaf de meeste paarden bleven staan bij zo'n chip dag.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:54

runningkawa schreef:
Ow sorry, ik las het verkeerd

Die van nu is idd ook niet echt dun, al was ik verbaasd om te zien hoe braaf de meeste paarden bleven staan bij zo'n chip dag.

Die hier gaven ook geen kik.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:38

Ik weet niet meer precies hoe het ook weer zit met de ontheffing maar ik dacht iets begrepen te hebben dat als de merrie gechipt is het veulen ook gechipt moet worden om geregistreerd te worden. Dus als je na een domme fout (paard laten chippen) je veulen toch op dna wilt hebben geregistreerd dan heb je dacht ik toch enkele problemen op te lossen.

hoezee voor de iris scan. Nu moet het grote geld er nog komen om het uitvoerbaar te maken

meisje333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:23

Dat klopt niet, mijn merrie is gechipt en mijn veulen heb ik DNA laten registreren. Dat kan dus gewoon.

Napoline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:22

ranna schreef:
Ik schreef: 'wat te denken van zo'n dikke naald die 3 tot 4 cm (!!!)
in de halsspier wordt gedrukt!
'

Ik wil wel even melden dat dit bij mijn paarden in de vetlaag gebeurde(onder de manenkam) en NIET in de halsspier.
Mijn paarden hebben ook geen kik gegeven. En het was in 1,2,3 gebeurd.

ps: Moest iedereen met zijn poten van andermans eigendom blijven, dan zou dit alles niet nodig zijn, en zeker geen discussies. Maar het is nu éénmaal een kl*tewereld

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:33

Die hele chip hebben ze echt niet ingesteld om diefstal te voorkomen. Dat is een bijkomend voordeel voor de eigenaar zodat het allemaal wat rooskleuriger is om er een te laten zetten.
Die chip is om geld te verdienen en zwarthandel tegen te gaan en natuurlijk uiteindelijk voor belasting ed.

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:53

oosterhoff schreef:
Die hele chip hebben ze echt niet ingesteld om diefstal te voorkomen. Dat is een bijkomend voordeel voor de eigenaar zodat het allemaal wat rooskleuriger is om er een te laten zetten.
Die chip is om geld te verdienen en zwarthandel tegen te gaan en natuurlijk uiteindelijk voor belasting ed.

Helemaal mee eens!!!

Vergeet niet dat met de chip ook niet ter plaatse de eigenaar geïdentificeerd kan worden. Pas enkele dagen wordt bepaald of de identiteit van de eigenaar klopt. Denk je dat een slachthuis daar op kan wachten!!!!!

Napoline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:56

oosterhoff schreef:

Daar ben ik het ook mee eens... Het is en blijft een kl*tewereld

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:23

Napoline schreef:
ranna schreef:
Ik schreef: 'wat te denken van zo'n dikke naald die 3 tot 4 cm (!!!)
in de halsspier wordt gedrukt!
'

Ik wil wel even melden dat dit bij mijn paarden in de vetlaag gebeurde(onder de manenkam) en NIET in de halsspier.
Mijn paarden hebben ook geen kik gegeven. En het was in 1,2,3 gebeurd.

ps: Moest iedereen met zijn poten van andermans eigendom blijven, dan zou dit alles niet nodig zijn, en zeker geen discussies. Maar het is nu éénmaal een kl*tewereld

Ik weet niet tot welk ras jouw paard behoort en wanneer hij/zij is gechipt maar chippen in het manenvet gebeurde eerder bij Friezen en ik geloof ook Haflingers.
Maar.... omdat een chip zich in het manenvet bijna niet kan inkapselen is gestopt met het chippen in het vet. De kans op migratie is dan namelijk te groot omdat zich in vet geen tot heel weinig bindweefsel kan vormen.

Door hem in de spier te plaatsen beschadig je de halsspier waardoor zich bindweefsel om de chip gaat vormen.
Dit is leuk bedacht in theorie. In de praktijk heet dit dat juist de vorming van bindweefsel ook voor problemen zorgt. Een spier moet immers uiterst flexibel zijn, kunnen rekken en krimpen. Bindweefsel kan dit niet. Is stug en blijvend en juist hierdoor zijn er veel meldingen van paarden die moeilijkheden hebben op de linkerhand. Ze kunnen niet voldoende meer inbuigen waardoor ze recht in het lichaam blijven en met de achterhand uitzwaaien.

Op de kleine volte komen deze paarden ook vaak in verzet. Niet omdat ze niet op de kleine volte wíllen maar ze kúnnen het gewoon niet

Dan vraag ik me af, hoeveel van die paarden zijn al hardhandig 'even een lesje geleerd' omdat het dier in kwestie de volte niet naar behoren loopt.
Bah, moet er helemaal niet over nadenken, wordt ik niet vrolijk van.

Napoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:51

U hebt pb ranna.

Aan de rest wil ik wel meegeven dat ik geen paarden heb van 1 bepaald ras. Het is gewoon de keuze geweest van mijn veearts om het zo te doen.

Oja, en dit is 2 jaar geleden gebeurd.