Brandmerken blijft verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:02

kvind het jammer en kortzichtig, het verbod op

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:12

Ik vind brandmerken erg mooi, maar ben er niet echt voor. Ik ben dus wel blij met deze uitspraak.
Over die Antichip site, ik geloof wel wat erop staat hoor. Maar bij ons hebben de paarden ( inclusief mijn eigen ) helemaal geen problemen door de chip opgelopen?

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:20

Ben wel voor het A brandmerk als een paard is afgekeurd. Denk dat het beetje ongemak dan goed gerechtvaardigd wordt door leed dat voorkomen wordt.

Verder weet ik te weinig van het nut van brandmerken om een mening te kunnen geven dus ga ik mij niet aan wagen.

gucci_a

Re: Brandmerken blijft verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:23

ik geloof het niet

Elsjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:25

Ik vraag mij af hoe iemand nu kan wete of het geen pijn doet.
Ik denk als iemand ff uw Kont gaat brandmerke da gij het ook gaat voelen hoor
Je moet nu ook weer nie verwachte dat het paard helemaal nie voelt als
die een slag van de zweep krijgt voelt die het ook net zo hard als de mens,
dus waarom zou het bij brandmerken niet zo zijn?
Trouwens de mens heeft ook een lederhuid.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:51

mmm, en die dikke holle naald voel je niet??
dit is een discussie zonder einde...
beide identificatie methoden hebben voor en nadelen

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:05

Ja dat kan wel maar de huid van een paard is 2 cm dik.
En na mijn ervaringen hebben de paarden geen pijn gehad.
Die van mij niet en wat ik op keuringen heb gezien ook niet.
Ze schopte niet, schrokken niet etc etc.
Dus mijn paarden hebben er geen last van ondervonden

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:08

EDIT

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:25

BasjeGuwrl schreef:
Eigenlijk is het allemaal niks, en een DNA registratie is verdomde duur heb ik gehoord.

Dit is pertinent onjuist. Het DNA laten identificeren van je paard is enkele euro's duurder niet meer.
En dan is het een kwestie van wil je risico lopen of niet.
Ik heb nog nooit van een paard gehoord dat niet meer bereden kon worden omdat hij gebrandmerkt was. Helaas hebben we nu meer verhalen over paarden die als gevolg van het chippen niet meer bereden kunnen worden dan ons lief is.
Ja overal gaan dingen mis, maar waarom onnodig risico lopen terwijl de overheid die het verplicht stelt zijn handen er fijn vanaf trekt mocht het misgaan. De eigenaar zit dan met een bult kosten en een hoop verdriet.

Het branden van dieren is niet te vergelijken met het branden van mensen.
Hun huid is volledig anders van samenstelling. Bovendien wordt er niet door de huid heen gebrand maar is de opzet van het branden dat er enkel geen haargroei meer kan plaatsvinden op die plek teneinde het brandmerk een levenlang goed te kunnen zien.
En wat denk je van de pijnlijkheid van het chippen?
Wie beweert dat dat zoveel pijnlozer is dan het branden verondersteld wordt te zijn?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:35

Ik heb niets tegen brandmerken, tot het niet meer mocht kregen al onze paarden er een bij opname stamboek en soms nog een S van ster erbij. Ze zullen best wat gevoeld hebben maar chippen voelen ze ook heus wel. Dat chippen fraude tegengaat is grote k*l want 1 x een sterke magneet erlangs of een sterkere ernaast implanteren en hup daar gaat je registratie.
Je laat je kinderen toch ook niet NIET inenten omdat het prikje even pijn doet? Het hartverscheurende gehuil op het konsultatiebureau nog nooit gehoord?
Dus van mij had het branden terug mogen komen!!!

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:50

Nou sorry hoor!
Ik betaal liever iets meer voor een chip dan mijn paard dat aan doen.
( let op: Ik spreek hier niet alsof het dierenmishandeling is!! Dat vind ik nou ook weer niet. (Om misverstanden te voorkomen)

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:43

Inenten ter voorkoming van ziektes waar dood op kan volgen vind ik geen vergelijking met het brandmerken ter identificatie.

Maar ja, dit blijft idd een eeuwige discussie

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:53

ranna schreef:
Bij mijn weten is het brandverbod niet EU geregeld alleen in NL verboden.

En verder kan ik alleen maar zeggen: www.invisio.nl/antichip

Als jullie die foto's hebben bekeken en verklaringen van DA gelezen worden de meningen wellicht iets genuanceerder.

Zou het aan de 'chip' liggen, of aan de DA die de chip zet!?

Brandmerken is gewoonweg barbaars, chippen is (eigenlijk) ook niet nodig (slinkse manier van de overheid om extra geld 'paardenbelasting' te innen, vind ik het ) ... Waarom niet DNA identificatie, dat werkt prima en is heel accuraat!

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:13

maximiliaan schreef:
Nou ik niet..
En tatoeren is heel anders.. dan wordt er inkt met een naald ingespoten.. Branden gaat met stikstof.
Als het bij jullie pijn deed kan, maar hou er wel rekening mee dat een paard een veel dikkere huid heeft, zoals ik al vaker heb gezegd ook van leer, dus zal dit veel minder voelen dan een mens die maar 3 hele dunne lagen heeft!!

De huid van een paard is niet veel dikker dan die van een mens.
Bovendien bestaat de huid van een mens en van een paard uit dezelfde lagen. En een leren huid....?

Bijzonder trouwens, dat jouw paard een huid heeft van 2 centimeter dik....

Laurine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:44

Ja ik vind dat het voor alle dieren verboden moet zijn ik bedoel spuit het er dan op als het echt moet maar branden nee en een huid van 2 centimeter is ind... heel biijzonder

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:49

ik vind het jammer.. Het maakt een paard toch meer lid van een stamboek vind ik.. ik vind het ook jammer dat ze bij Belse knollen en Rotweilerd de straat niet maag couperen( zo heet dat toch? )

Laurine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:56

Ik niet ik bedoel een hond en een paard horen van nature een staart te hebben een paard vooral in de zomer anders heeft die niks meer om de vliegen mee weg te slaand at is toch zielig mijn mening dan?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:12

Ik ben blij dat ik tot nog toe nog geen paarden ben tegengekomen met een huid van 2 cm dik. Zou lastig hechten worden bij verwondingen en dan moeten we echt langere naalden gaan gebruiken, anders komen we amper door de huid heen!

Verder vind ik het eigenlijk wel een goede ontwikkeling dat er niet meer gebrand wordt. Om over het couperen van staarten maar helemaal niet te spreken, die dieren worden niet voor niets MET staart geboren, dus waarvoor zou je dat er in vredesnaam afhalen??? Maar goed, dat is een andere discussie.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:43

Schimmelig schreef:
ranna schreef:
Bij mijn weten is het brandverbod niet EU geregeld alleen in NL verboden.

En verder kan ik alleen maar zeggen: www.invisio.nl/antichip

Als jullie die foto's hebben bekeken en verklaringen van DA gelezen worden de meningen wellicht iets genuanceerder.

Zou het aan de 'chip' liggen, of aan de DA die de chip zet!?

Brandmerken is gewoonweg barbaars, chippen is (eigenlijk) ook niet nodig (slinkse manier van de overheid om extra geld 'paardenbelasting' te innen, vind ik het ) ... Waarom niet DNA identificatie, dat werkt prima en is heel accuraat!

Als het zelfs voor DA al moeilijk is om een chip correct te plaatsen geeft dat alleen maar aan dat de methode niet deugt. Je moet een I&R zo maken dat het risisco voor het dier nihil is en dat het vrij makkelijk te doen is.
Wat te denken van de chipconsulenten die na een paar uur 'proberen' het veld worden ingestuurd om paarden te molesteren? Mij niet gezien, mjin paard is me lief en ik neem geen risico.
Bovendien moet je als je een I&R regeling wilt dit EU breed doen en niet het ene land wel en de andere niet.
Er zijn nu lidstaten die weigeren te chippen dus heeft het weinig zin dat elders wel te doen. Je moet een uniforme regel treffen.
Paarden gaan nu de grens over en weg zijn ze

De smoes dat het om voedselveiligheid zou gaan is ook allang achterhaald. Chips uit verschillende landen zijn niet onderling afleesbaar. 90% van onze paarden verdwijnen in Italiaanse slachthuizen. Denk je dat ze daar Nederlandse chipreaders gebruiken om die dingen op te sporen en te verwijderen??? Geloof het maar niet.

Wat de pijnlijkheid aangaat kunnen DA daar het nodige van vertellen. Chippen is allesbehalve pijnloos en de kans op een blijvende zenuwbeschadiging is aanwezig. En wat te denken aan eventuele gevolgen op de langere termijn?Als zich bindweefsel heeft gevormd en daardoor de spier gaat verkleven en niet meer naar behoren kan functioneren?

Ach, dit is idd een eindeloze discussie en ik kap er dan ook mee. Ieder moet voor zich maar beslissen of ze risico willen lopen of niet.
Het is alleen erg jammer dat onze regering een nieuwe melkkoe heeft gevonden en regels doordrukt zonder er goed bij na te denken

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:38

Voor die gene onder de pro brandmerken omdat het geen pijn zou doen. Een paard wat getraumatiseerd raakt sluit zich af en reageerd dus totaal niet meer.

Hoe dom kunnen mensen hier zijn, een huid waar genoeg zenuwuiteinden zitten om een vlieg te voelen landen, voelt volgens sommige hier niet dat er een heet ijzer op wordt gedrukt . DUHHHHHHHHHHHHHHHH!

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:07

Adrienne schreef:
Voor die gene onder de pro brandmerken omdat het geen pijn zou doen. Een paard wat getraumatiseerd raakt sluit zich af en reageerd dus totaal niet meer.

Hoe dom kunnen mensen hier zijn, een huid waar genoeg zenuwuiteinden zitten om een vlieg te voelen landen, voelt volgens sommige hier niet dat er een heet ijzer op wordt gedrukt . DUHHHHHHHHHHHHHHHH!

Je had het niet beter kunnen verwoorden . Ben het echt helemaal eens met je.

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:30

Onze Friezen hebben allemaal een brandmerk; de letters FS staan in hun hals. Ik vind dit zelf heel erg mooi staan, iedereen kan zien dat het om een stermerrie gaat. Heus zullen ze er een paar uur last van hebben, maar met een dikke naald een chip onder je huid aanbrengen voelt vast en zeker ook niet plezierig. Ik ben en blijf voor.

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:53

Bij ons op stal staat ook een paard met een brandmerk. Ik vind het niet mooi, ik vind het een verminking.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:48

Die van mij heeft zijn levensnummer in zijn hals gebrand staan. Lekker eenvoudig en van ver te zien om welk exemplaar het gaat. Geen toestelletje nodig, geen dna test nodig, geen vreemd object in het lichaam, geen geknoei mogelijk..

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:00

DNA testen zal je in de toekomst ook op de plek binnen enkele seconden kunnen doen... het is alleen even wachten op de wetenschap