Paarden zijn beter af met elkaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

biep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:40

MissJ schreef:
joyce B schreef:
Goh, dat ze er nu een echt wetenschappelijk onderzoek aan gewijd hebben...
Ik denk dat de echte paardenliefhebbers niets nieuws horen. Ben alleen bang dat diegenen die hun paard alleen maar houden in hun box, en weidegang zonder ander paard, hier niet hun paard anders door zullen gaan houden...

Is het wel eens in je opgekomen dat sommige mensen hun paarden niet anders KUNNEN houden?
Niet overal in Nederland is evenveel ruimte.

inderdaad...

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:40

randalinpony schreef:
En jij hebt er nooit over nagedacht dat het ook weleens andersom zou kunnen zijn? Dat veel gedrag wat wij vertonen, jaloezie enz, dierlijk gedrag is dat mensen ook vertonen?
Tieners in een dansgelegenheid? Zijn die niet voornamelijk bezig met paringsrituelen?
En de jaloezie op een jongen die het beter doet bij een bepaald meisje en de rivaliteit die daaruit voortvloeit, puur menselijk zeker?
Natuurlijk is er verschil tussen mensen en paarden. Maar zou dat verschil zijn dat mensen gevoelens kennen, en paarden niet? Mmmmm...

Maar goed, zolang jouw paard tussen de muurtjes staat, kun je deze denkbeelden lekker vasthouden. Je paard kan je niet het tegendeel bewijzen zo heh

Laten we vooral even lekkere persoonlijke aanvallen gaan plaatsen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:45

Sjonge jonge wat een open deur dat onderzoek.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:47

....als er nu mensen zijn die zeggen dat paaren het op stal even veel naar hun zin hebben als in een groepsverband in wei/paddock staan...die moeten ze echt de oogkleppen afhalen en die muur voor hun ogen weg slaan, want die willen gewoon niet beter zien..simpel

tuurlijk is het beter!....voor de benen, contact, energie etc. en kom niet aan met mijn paard is zo duur...waar ik op rij was in aanschafwaarde ook niet 1 van de minste..maar is nu wel fit 22 jaartjes geworden, zonder enige beenprobleem en altijd winter/herfst/lente/zomer....buiten gestaan...

wat niet wil zeggen dat ik hierbij mensen aanval die gewoon de mogelijkheid er niet voor hebben om hun paard altijd maar buiten te zetten en wil ook niet zeggen dat de mensen die hun paarden binnen houden staan,dat ze gelijk maar slecht voor hun dieren zijn.....maar ontkennen??...dat snap ik niet...
Laatst bijgewerkt door Jasmijn76 op 11-04-06 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Amulet

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:48

Het is aan de reacties wel weer duidelijk te zien wie hier zijn paard niet in de ideale situatie houdt

Ppfff dat daar een onderzoek voor nodig is..........IEDEREEN weet -al dan niet bewust- dat het voor een paard gewoon beter is veel (vrij) te bewegen, en dan niet alleen om sociale contacten op te doen. En ik val hier echt geen mensen aan die daar de mogelijkheden niet voor hebben, ik hoop alleen wel dat IEDEREEN DAT ZOU WILLEN. Ik denk dat je pas verkeerd bezig bent wanneer je de mogelijkheid hebt om je paard zo vrij mogelijk te houden en daar geen gebruik van maakt.

Dus dan nu; bokkers die niet kunnen lezen (want daar komen nu ongetwijfeld aanvallende reacties van) reageer!

postbodesiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:52

Wauw wat een geweldig onderzoek, de uitkomst is echt heel anders dat ik had gedacht

Mijn paard staat de hele dag opgesloten op stal lekker helemaal alleen kan hij zich ook niet beschadigen en was als zo ongelukkig nu de uitkomst van het onderzoek bekend is mag hij eindelijk maar buiten }>

Jongens jongens dat hier nu een onderzoek voor nodig was (geldverspilling)

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 11:54

randalinpony, je kunt een discussie voeren zonder direct persoonlijk te gaan worden. Nergens voor nodig.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:54

Tuurlijk zou denk ik iedereen zijn paard lekker in de wei willen laten staan als dat kan.
Die van ons staan van de late lente tot de vroege herfst buiten.
In de winter komen ze overdag in de binnenbak.
Bij mijn vorige stal stonden ze het hele jaar door buiten.
De paarden op mijn huidige stal hebben minder blessures.
Is dat dan een reden om ze maar helemaal binnen te houden?
Nee!
Als paardeneigenaar moet je gewoon zorgen dat je je paard het beste binnen je mogelijkheden geeft.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:55

Ik wil ook wel V R I J Z I J N.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:57

Amulet schreef:
Ppfff dat daar een onderzoek voor nodig is..........IEDEREEN weet -al dan niet bewust- dat het voor een paard gewoon beter is veel (vrij) te bewegen, en dan niet alleen om sociale contacten op te doen.

Klopt, maar als er dan in een discussie wordt gevraagd om bewijs: een onderzoek als dit is gewoon een duidelijk bewijs dat het ook daadwerkelijk zo is

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:58

Wendy schreef:
Klopt, maar als er dan in een discussie wordt gevraagd om bewijs: een onderzoek als dit is gewoon een duidelijk bewijs dat het ook daadwerkelijk zo is

euh, niet dus.
Een onderzoek is nooit perfect, er zitten altijd onvolkomendheden in.
Daarom worden er altijd duplicatiestudies gedaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:00

MissJ schreef:
Wendy schreef:

euh, niet dus.
Een onderzoek is nooit perfect, er zitten altijd onvolkomendheden in.
Daarom worden er altijd duplicatiestudies gedaan.

Het ligt aan de kwaliteit van het onderzoek, maar reken er op dat een promotieonderzoek niet zomaar een onderzoekje is van een stelletje amateurs.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:02

Wendy schreef:
Het ligt aan de kwaliteit van het onderzoek, maar reken er op dat een promotieonderzoek niet zomaar een onderzoekje is van een stelletje amateurs.

Goh je meent het.
Wendy, geen enkel wetenschappelijk onderzoek is perfect, wetenschap heeft nooit de waarheid in pacht, dus daarom trek ik jouw harde conclusie op basis van dit onderzoek in twijfel.
Dat leer je tijdens je opleiding, kritisch kijken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:06

MissJ schreef:
Wendy schreef:

Goh je meent het.
Wendy, geen enkel wetenschappelijk onderzoek is perfect, wetenschap heeft nooit de waarheid in pacht, dus daarom trek ik jouw harde conclusie op basis van dit onderzoek in twijfel.
Dat leer je tijdens je opleiding, kritisch kijken.

Duh...
Maar persoonlijk hecht ik hier meer waarde aan dan een 'onderzoek'van paardnatuurlijk of de gebroeders nassau.
Ik kan er niet eerder wat over zeggen dan dat ik het helemaal heb gelezen, tuurlijk, maar ik word hier eerlijk gezegd een beetje moe van.
Ik vind het een mooi onderzoek, wat de geldigheid van het bewijs is, kan ik geen uitspraak over doen, maar ik hecht hier meer waarde aan dan de uitspraak van een individu of een omhooggevallen hoefmid.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:08

Wendy schreef:
Duh...
Maar persoonlijk hecht ik hier meer waarde aan dan een 'onderzoek'van paardnatuurlijk of de gebroeders nassau.Ik kan er niet eerder wat over zeggen dan dat ik het helemaal heb gelezen, tuurlijk, maar ik word hier eerlijk gezegd een beetje moe van.
Ik vind het een mooi onderzoek, wat de geldigheid van het bewijs is, kan ik geen uitspraak over doen, maar ik hecht hier meer waarde aan dan de uitspraak van een individu of een omhooggevallen hoefmid.

Dat eerste ben ik met je eens.
Over de rest doe ik pas een uitspraak als ik het onderzoek zelf helemaal gelezen heb.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:09

MissJ schreef:
Dat eerste ben ik met je eens.
Over de rest doe ik pas een uitspraak als ik het onderzoek zelf helemaal gelezen heb.

Weet je toevallig waar je het kunt bestellen?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:09

Wendy schreef:
:D
Weet je toevallig waar je het kunt bestellen?

Ja hoor, die kan je gewoon via de universiteit aanvragen.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:11

Wie heeft dit onderzoek trouwens betaald?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:15

postbodesiem schreef:
Wauw wat een geweldig onderzoek, de uitkomst is echt heel anders dat ik had gedacht

Jongens jongens dat hier nu een onderzoek voor nodig was (geldverspilling)

Nog niet te denken van iedere vreemdeling die op Bokt komt en dit als voorpagina nieuws ziet.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:40

Pff... wat een bewijs! Dat kan elk mensen toch zelf weleens verzinnen?

Gelukkig hebben ik en Bob nog steeds vrijstelling van de stempel "Dierenbeul" Dezelfde vrouw die dit "onderzocht" heeft, ken namelijk ook mijn verhaal

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:49

Mies7 schreef:
Winkie schreef:
Er zal vast niet veel veranderen. Ik ken er genoeg die zeggen: maar straks wordt hij getrapt!!

Zo mogen paarden in Denemarken niet solitair gehouden worden en zijn de stands in verschillende Europese landen al lang verboden.

Quote je bron ff

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:05

En de discussie gaat vrolijk verder!

Alleen waar sommigen even overheen lezen: het onderzoek gaat voornamelijk over de sociale contacten, dus laat het hele gezever over dat het paard "vrij" moet zijn even achterwege.

Dat gezegd hebbende, dit onderzoek "bewijst" zoals velen het willen noemen, dat een paard het beter naar zijn zin heeft tussen soortgenoten, niet dat een paard het niet naar zijn zin heeft op stal met tralies ertussen (om maar wat te noemen).

Ik herkende trouwens wel heel veel van mijn eigen paard in het verhaaltje. Ze staat wel op stal, maar kan elke dag uitgebreid kroelen met haar beste maatje als we bezig zijn met poetsen/loslaten/wandelen. En dan kan ze ook zo verschrikkelijk jaloers worden als haar maatje iemand anders aandacht geeft. Wel grappig om dat dan zo te lezen.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:26

Sjoert schreef:
randalinpony, je kunt een discussie voeren zonder direct persoonlijk te gaan worden. Nergens voor nodig.

Het is missJ die hier een 'persoonlijke' aanval in ziet. Ook nergens voor nodig. Het is misschien wat gechargeerd, maar dat is de post van Yokie imo ook. Als zíj hier een persoonlijke aanval in ziet, dan hierbij dat dit bepaald niet de bedoeling was.

Maar ja, goed. Voor vele mensen zijn de uitkomsten van dit onderzoek niet meer dan wat ze al wisten. Maar dit soort onderzoeken kunnen wel worden gebruikt als uitgangspunt voor beleid, welzijnsbeleid voor paarden. Ze kunnen worden gebruikt als uitgangspunt om de huisvesting van paarden te verbeteren.

Aan de andere kant bewijzen de kritische reacties dat het voor velen niet zo vanzelfsprekend is wat uit dit onderzoek komt. En dat het onderzoek dus waarde kan hebben. (De kritische reacties overigens ook.)

Ik in ieder geval ben wel nieuwsgierig naar de verdere inhoud van het onderzoek. Het zou zomaar kunnen dat het verschil maakt in mijn denken over het paard en de wijze waarop wij ze houden.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:31

Zoals Yokie, MissJ en nog wat anderen, waaronder ikzelf hun paarden houden is op geen enkele manier slecht voor een paard. Onze paarden komen ook gewoon los en ook in de wei, maar niet 24/7 en niet in een grote groep.
Er zijn echt zieligere dingen op de wereld en als je graag met vingertjes wijst naar mensen die het slecht voorhebben met hun paard, richt je aandacht dan ook daarop.

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:34

Fronton schreef:
Zoals Yokie, MissJ en nog wat anderen, waaronder ikzelf hun paarden houden is op geen enkele manier slecht voor een paard. Onze paarden komen ook gewoon los en ook in de wei, maar niet 24/7 en niet in een grote groep.
Er zijn echt zieligere dingen op de wereld en als je graag met vingertjes wijst naar mensen die het slecht voorhebben met hun paard, richt je aandacht dan ook daarop.

Ik geloof dat er hier door niemand met vingertjes gewezen wordt. Er wordt alleen maar gereageerd op een onderzoek.

Komt een beetje defensief over hoor.