‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:28

Mensen zeggen hier een paard is onverspelbaar dus die regel is onzin, het klopt dat een paard onvoorspelbaar is, maar je leert misschien wel beter met situaties omgaan, dus dat je weet hoe je moet handelen of iets dergelijks..

sandr0

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:29

snoetie schreef:
ik vind het niet zo'n goed initiatief, als je een gek paard heb, en je hebt wel je rijbewijs kunnen er alsnog ongelukken gebeuren, ik denk dat het niet zozeer aan het rijbewijs ligt, maar meer aan het paard..

en ik heb al een ruiterbewijs, dat ze dát dan eens verplichten!

Dus hoort zo'n paard niet op de openbare weg!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:31

Als ik kijk naar wat het bewijs van nu inhoud is het 1 groot lachertje

ls het verplicht word mag het toch echt wel wat inhoudelijker en vooral rijtechnischer.

Als ik nu dat gezever zie over het springen van een hindernisje van 50 cm.
dan denk ik, wat als je paard ineens over een plas springt, opzij spring met een grote boog, dan blijven die ruiters ook niet zitten zeker.

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:31

Natuurlijk willen ze dat graag, dan verdienen ze meer.. iedereen houd graag zijn eigen baantje in stand..

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:32

Oh? Dan moeten fietsers ook een fietsbewijs hebben, want ja, er zitten ook onverantwoordelijke fietsers tussen. Gelukkig heb ik een hele brave knol, die eigenlijk vrijwel nergens van schrikt. Maar ja, het blijven beesten.

Misschien dat ze die regel moeten aanpassen, mensen jonger dan 16 een ruiterbewijs laten halen ofzo. Dan kunnen ze ook wel een wettelijke regel maken voor een cap dragen, nu ze toch bezig zijn
Ik vind het maar onzin.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:33

Als je een bepaalde klasse op concours hebt behaald ben je ook wel rijbewijs vrij of niet

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:34

Mloes schreef:
Huh gaat het hier nou om een rijbewijs of een ruiterbewijs ? Ik snap t niet meer

Samenwerking tussen SRR en Cbr dus misschien voor diegen een mazzeltje die al een ruiterbewijs hebben. Steeds meer rijgebieden waar t hebben van een ruiterbewijs al verplicht is. Ik vind t een goeie zaak. Ookal zou iemand t op een brave pony halen, ze doen in ieder geval een beetje basis kennis op. Dat is nog altijd beter iets dan niets. Hoeveel jonge kids zie je niet met verzorgponietjes de weg op gaan dus niet eens kunnen rijden maar wel heel veel de penny hebben gelezen . Die "leren " het paardrijden dus zichtzelf een beetje aan( dit is dus maar een voorbeeld he ). Als een soort bewijs dus verplicht word als je met een paard de weg op wil vind ik dus geen verkeerde zaak.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:34

_Marjolein_ schreef:
Oh? Dan moeten fietsers ook een fietsbewijs hebben, want ja, er zitten ook onverantwoordelijke fietsers tussen. Gelukkig heb ik een hele brave knol, die eigenlijk vrijwel nergens van schrikt. Maar ja, het blijven beesten.

Misschien dat ze die regel moeten aanpassen, mensen jonger dan 16 een ruiterbewijs laten halen ofzo. Dan kunnen ze ook wel een wettelijke regel maken voor een cap dragen, nu ze toch bezig zijn
Ik vind het maar onzin.

Dat word er dan vast wel aan vast gekoppeld

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:35

Ik heb mijn ruiterbewijs en rijbewijs. Zit ik dan goed

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:35

Aan de ene kant vind ik het een goede regel, aan de andere kant ook wel erg onzin.

Hierbij gebruik ik de quote van Sorane:
Sorane schreef:
Goede zaak!! Dat haalt een hoop onverantwoordelijke penny's van de weg!

Of het daadwerkelijk in ongelukken gaat schelen betwijfel ik.
Er zijn genoeg ruiters met een rijbewijs die alsnog hun paard niet de baas zijn op de weg.

Ik ben het met deze quote eens

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:37

Ik zal je vertellen dat ik gezakt ben !!!! Eerlijk RK !!!!

Lu maakte een 4-kante sprong, ik val met mijn rug op een balk, zwaar gekneust, ik móést die dag nog springen anders was ik gezakt, jezus zeg ik kon 3 weken niet fatsoenlijk lopen !!!!

Ik mocht een her doen, 1 maand daarna, maar moest dan 75 gulden bij betalen...... Idioten......

(lees ik was toen al M2+7 en B+2, was gewoon een foutje, een foutje waar het ruiterbewijs niemand voor kan behoeden !!)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:40

Dat is waarom ik dat bewijs ook zo'n kul vind
Als jij de dag erop op de weg er zo af was gevallen was er niets aan de hand gehad, want dan had je dat papiertje gehad.
Jij hebt gewoon pech.

Het blijven dieren, zoals in mijn eerste post, waar de rem en gas niet altijd op dezlfde plek zit.

Maar als ze dan een bewijs doen, dat ze het dan ook goed doen, want nu zijn nog grote penny miepjes die niet kunnen rijden die het halen.
Omdat ze een braaf manege ponytje hebben

Michelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:41

Het is aan de ene kant onzin, maar aan de andere kant wel goed.

Eens omdat:
Er zo een hoop "niet serieuze ruiters van de weg worden gehaald" Er toch een stukje "kennis" bijgebracht wordt

Niet mee eens omdat:
Jonge ruiters mogen dan of helemaal niet meer naar buiten zelfs niet onder begeleiding. of ze moeten het bewijs halen wat ouders vaak weer "te" duur vinden of "niet weten of hun kind er wel mee door gaat.
Er weer iemand aangesteld moet worden om controle uit te oefenen.
Het probleem vaak niet eens bij de ruiter maar bij de medeweggebruike ligt.
Het puur weer een "breng geld in het staatskasje" is.

Ik vraag me inderdaad af of het oude dan nog geldig is. anders ga ik het gauw halen

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:42

Precies, een regelrechte manege ruiter die 10 lessen had gehad was geslaagd..... Echte kul ja !!

karuna
Drukke kabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:44

Ik zou niet eens slagen voor een ruiterbewijs omdat ik vanwege een draaiduizeligheid niet verantwoord hoger kan springen dan 30 cm wat ik ook niet doe. En als ik nu naar buiten ga is dat met een wandelende begeleiding voor mijn eigen veiligheid. dan zou ik toch een rijbewijs voor mijn paard moeten halen voor hooguit een halfuur per maand. Dure grap.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:46

Ik vind dit persoonlijk alleen maar bedoeld om die stichtingen te spekken. Het gaat om geld en niet om dat je zo goed kan rijden. Het gaat om een ding dat is geld verzamelen voor deze fantastische clubs die er belang bij hebben dat je zelf voor lopen op straat een loop bewijs moet hebben.

Bij hun komt namelijk geld in het laatje en ruiters kost het weer een boel geld. Commerciele bedoeling totaal onnodig en niet nuttig. Schaf die papieren handel toch eens af het heeft geen zin. Wil je een ruiterrijbewijs ga er een halen dat moet op vrijwillige basis en niet opgelegd door een of andere club die alleen belang heeft bij het geld wat binnen komt.

Weg met de burocratie dat hebben we al genoeg in dit land.

Mloes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:55

Hmm misschien is een theorie-ruiterbewijs wel een geod idee. Dat je iig wel de regels enzo kent. Hoe je paard reageer hebt je zelf gewoon niet in de hand..

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:56

Michelle schreef:
Het is aan de ene kant onzin, maar aan de andere kant wel goed.

Eens omdat:
Er zo een hoop "niet serieuze ruiters van de weg worden gehaald" Er toch een stukje "kennis" bijgebracht wordt

Niet mee eens omdat:
Jonge ruiters mogen dan of helemaal niet meer naar buiten zelfs niet onder begeleiding. of ze moeten het bewijs halen wat ouders vaak weer "te" duur vinden of "niet weten of hun kind er wel mee door gaat.
Er weer iemand aangesteld moet worden om controle uit te oefenen.
Het probleem vaak niet eens bij de ruiter maar bij de medeweggebruike ligt.
Het puur weer een "breng geld in het staatskasje" is.

Ik vraag me inderdaad af of het oude dan nog geldig is. anders ga ik het gauw halen

Nu mag iemand met een ruiterbewijs ook 1( of meerdere dat weet ik niet zeker) onder zijn begeleiding meenemen

Orabella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:58

Ik vind het een goede actie, natuurlijk kan je de boel belazeren maar daar pak je (hopelijk) alleen jezelf mee .

En brave manegepony's, tsjah je moet tegenwoordig ook echt serieus de straat op langs drukke wegen en daar kunnen alle paarden schrikken. En je moet iig al laten zien dat je kan paardrijden in een gewone bak. Dus die tutjes die zeggen dat ze super kunnen rijden vallen hier al door de mand .
Je krijgt nu dacht ik ook een schriftelijk examen, dus stel dat er iets gebeurt hoop je dat je je hersens bij hebt en goed handelt .

Het is ter veiligheid van jezelf, paard en anderen dat je weet wat je moet doen en dat ze zeker van kunnen zijn dat je iig kunt rijden. De rest blijft helaas gewoon geluk hebben of niet, want het blijven beesten met natuurlijk vluchtgedrag .

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:02

Onzin! Wat zegt zo'n papiertje nou...

Kijk maar eens naar automobilisten... Hoeveel gekken zijn er wel niet op de weg? Deze mensen hebben dus blijkbaar wel een rijbewijs, maar zegt dat ook werkelijk wat over je bekwaamheid...?
Een rijbewijs voor ruiters zal wellicht wel iets hebben, mits er strenge restricties aan vast zitten...

Kinderen; daar zouden ze een examen voor moeten maken

Edit: typfout

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:04

Lijkt me een goed idee!
Gaat alleen wel weer geld kosten!

En het lijkt me ook een goed idee om in het examen voor het gewone rijbewijs voor de auto ook in de theorie mee te nemen hoe ze moeten omgaan met paarden in het verkeer; rustig inhalen, niet toeteren etc....

Michelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:09

@sandr0: oh oke dat wist ik dus niet, als dat dan zo blijft is dat goed en kunnen inderdaad manege kinders blijven rijden tot een bepaalde leeftijd waar het "bewijs" van kracht wordt.

Er wordt ook veel gesproken over dat je het "paard niet altijd in de hand hebt" dat is ook zo en dat zal op een examen ook niet altijd zo zijn, maar ik geloof dat ze daar dan ook kijken "hoe" je het oplost. en dat vinden ze belangrijk, dat je weet wat te doen in zo'n situatie en dat is natuulijk wel goed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:10

Hoe moet je dingen oplossen op een duffe manege knol

Want mensen willen slagen, die pakken echt niet de moeilijkste van stal

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:11

chocky84 schreef:
Lijkt me een goed idee!
Gaat alleen wel weer geld kosten!

En het lijkt me ook een goed idee om in het examen voor het gewone rijbewijs voor de auto ook in de theorie mee te nemen hoe ze moeten omgaan met paarden in het verkeer; rustig inhalen, niet toeteren etc....

In mijn theorie boekje stond dat ook hoor, dat je niet moet toeteren en ruime afstand moet houden en met gepaste snelheid langs moet rijden.

Wat ik me alleen afvraag: Ik neem aan dat iedereen dan een soort rijbewijs krijgt dat hij altijd op zak moet hebben als hij op het paard zit (op de weg) en dan komt meneer agent die vraagt of jij je rijbewijs even kunt overhandigen en laat jij nou net op een wat moeilijker paard zitten waarbij je geen handen vrij kunt maken en ook maar beter niet af kunt stappen aangezien je hem dan zo kwijt bent als hij schrikt. Wat moet je dan doen?
Moet je dan ook per paard zo een ruiterbewijs gaan halen? Het ene paard is het andere natuurlijk niet en als iemand met een hele brave met gemak het examen aflegd en vervolgens onverantwoord een groen paard mee de weg op neemt dan heeft hij toch dat ruiterbewijs maar is onverantwoorder bezig dan iemand die dat niet heeft maar op een heel braaf paard buitenrijdt.

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:15

ik heb zelf mijn ruiterbewijs, maar dat zegt niet zoveel.

ik heb op dit moment een paard wat buiten braaf is maar wat nog niet zoveel de weg op is geweest en als mijn paard dan even stilstaat omdat ze iets eng vindt en er een wielrenner die er bijna achteroprijdt begint te vloeken op mij dat ik gevaarlijk bezig ben, dan vraag ik me toch wel af of de anderen op de weg niet een rijbewijs moeten halen om een beetje begrip voor een jong paard op te brengen.

zeg nou zelf en jong paard moet het buiten eerst leren en als het alleen maar stil staat omdat hij of zij iets eng vindt dan is er in mijn ogen toch nog niets aan de hand. (de wielrenner vond het echter gevaarlijk en zei dat ik onmiddelijk van mijn paard af moest stappen, wat ik overigens niet gedaan heb). als mijn paard zou steigeren of bokken/ trappen dan had ik begrip voor hem gehad, maar het enige wat ze deed was even stilstaan omdat er een vogel opvloog. had die wielrenner maar niet moeten bumperkleven hoor!!!

als andere weggebruikers een beetje zouden weten hoe je met een paard om moet gaan dan zouden dit soort situaties niet ontstaan, want een jong paard zal toch een keer voor het eerst naar buiten moeten en dan is het niet meteen een ervaren paardje wat nergens bang voor is!!!

groetjes hilde