Geen voederplicht wild in Flevoland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laurae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:49

Met de natuur heeft dat omheinde gebiedje waar die beesten in lopen helemaal niets te maken. Paarden dood laten gaan omdat er te weinig voedsel is heeft ook niet smet "de natuur" te maken, maar met een slechte verzorging. In "de natuur" trekken beesten verder als er geen voedsel meer is. Hier lopen ze tegen een hek aan.

Duidelijk is dat er ieder jaar veel te veel dieren worden geboren en dat de kudde veel te groot is. Doe daar wat aan en zorg dat de populatie zodanig is dat zij voldoende eten kunnen vinden in dat gebied. Dit 'regelen' door gewoon maar alles dood te laten gaan waar geen eten voor is vind ik echt schandalig.

Of je nu drie paarden in een wei zet en die laat verhongeren of een grote kudde in een wat grotere wei zet: een pot nat. Je moet gewoon zorgen voor de dieren.

ikbenfilou

Re: Geen voederplicht wild in Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:06

gelijk hebben ze
al dat bij voeren is vaak nergens voor nodig die beestjes leven zo heerlijk in de natuur denk je dat ze echt in het wild bij voer krijgen
dan komt toch ook niemand ze voeren.
ze eten naar lust en met bui voeren blijven ze eten tot dat het op is.

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:16

Alinda1305 schreef:
gelijk hebben ze
al dat bij voeren is vaak nergens voor nodig die beestjes leven zo heerlijk in de natuur denk je dat ze echt in het wild bij voer krijgen
dan komt toch ook niemand ze voeren.
ze eten naar lust en met bui voeren blijven ze eten tot dat het op is.

Heb je dit gebied wel eens gezien?
Ik reed net langs de Oostvaardersplaasen ( grote Praambult).
Modder, heel veel runderen en Koniks, ganzen, geen grasspietje te zien. Het is echt droevig !

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:17

Heb je wel eens op de steppe gekeken in afrika? Die beesten hebben zelfs tijden lang geen drinken...... en geen gras! Dus tja.....

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:51

Ik woon in Almere en kom daar wel eens want je kan er ook heerlijk wandelen en kijk hoe het met de paarden gaat natuurlijk. Maar in deze tijd helemaal als er veel regen of sneeuw gevallen is en het is koud zodat het gras niet groeit. Is het eten erg schaars dus voor het aantal dieren die er staan is er eigelijk te weinig eten. Het is wel een onzettend groot gebied en verder hebben ze het daar perfect. Alleen in de winter is het afzien voor ze en vind ik dat op het moment dat er te weinig eten voor ze is Ze best een beetje bijvoerd kunnen worden. Ik vind het niet nodig dat de dieren sterven, omdat dat de natuur is terwijl het een kleine moeite kost ze even bij te voeren, want uiteindelijk zijn het nou eenmaal niet 100 % wilde dieren ze zijn best tam en je kan ze gewoon aaien als je er geduld voor hebt en wat lekker mee hebt

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:52

Ik woon in Almere en kom daar wel eens want je kan er ook heerlijk wandelen en kijk hoe het met de paarden gaat natuurlijk. Maar in deze tijd helemaal als er veel regen of sneeuw gevallen is en het is koud zodat het gras niet groeit. Is het eten erg schaars dus voor het aantal dieren die er staan is er eigelijk te weinig eten. Het is wel een onzettend groot gebied en verder hebben ze het daar perfect. Alleen in de winter is het afzien voor ze en vind ik dat op het moment dat er te weinig eten voor ze is Ze best een beetje bijvoerd kunnen worden. Ik vind het niet nodig dat de dieren sterven, omdat dat de natuur is terwijl het een kleine moeite kost ze even bij te voeren, want uiteindelijk zijn het nou eenmaal niet 100 % wilde dieren ze zijn best tam en je kan ze gewoon aaien als je er geduld voor hebt en wat lekker mee hebt

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:55

en inderdaad laurae het woord "WILD" is wel erg ruim genomen je kan beter zeggen dat ze op een groot weiland staan. En de paarden worden ook gewoon ingeent, ontwormd etc dat doen ze toch ook niet bij beesten in het wild?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:58

Ik vind het belachelijk

Of bijvoeren, of zorgen dat er minder beesten lopen.
Er is nu gewoon te weinig voedsel voor deze dieren.
Dat er een paar zwakke afvallen vind ik nog wel natuurlijk, maar dit totaal niet.

dat is gewoon de beesten late creperen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:59

manzano schreef:
Heb je wel eens op de steppe gekeken in afrika? Die beesten hebben zelfs tijden lang geen drinken...... en geen gras! Dus tja.....

Maar daar hoeven de zwakken geen weken langzaam dood te gaan.
want dan zijn ze wel eerder opgegeten door een leeuw.
Wat imo een zachtere dood is, als zo lang rond laten lopen, tot het beest van ellende eens in elkaar zakt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:06

Beesje schreef:
Ik heb niet alles er over gelezen, dus misschien een domme vraag maar hebben ze na die vorige sterfte de populatie gelaten voor wat het is of hebben ze er nieuwe dieren bij gezet?

@ Riemke: als je d'r geen zin in hebt: je hoeft het niet te lezen hoor

Ze laten de populatie in evenwicht komen. Juist door bijvoeren verstoor je dat evenwicht weer. Indien je bijvoert komen er meer dieren in de bronst, hengstigheid, tochtigheid (herten, paarden, runderen) en groeit je populatie niet evenredig aan het voedselaanbod in het gebied en heb je volgende winter dus een groter probleem. Ik ben goed op de hoogte van het beleid van SBB in Lelystad. Met dat beleid is niks mis, uitspraak van de rechter is correct. De dierenbescherming laat zich leiden door publieke opinie en de media klopt alles lekker op. Van de gestorven dieren vorig jaar was het overgrote deel oud, waren van de eerst uitgezette groep...logisch dat die het in tijd van schaarste niet redden.
Vergelijk het met natuurparken in Afrika....daar duikt ook geen dierenbescherming op...
In het vorige topic heb ik uitgebreid het beleid omtrent de Oostvaardersplassen uitgelegd... De verhalen die in de media komen hebben vaan wel een kern van waarheid, maar zijn dusdanig opgeklopt dat het geheel uit zijn verband is getrokken.
Voor de echte geïnteresseerden zou ik zeggen: vraag eens een rondleiding in het gebied aan.... Ik was zeer onder de indruk van de gezondheid van het overgrote deel van de kuddes, ik was er begin maart vorig jaar...dus in de periode van de grootste schaarste...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:07

Het klopt dat er meer dieren bij komen als er meer voedsel is.
Maar moet je beesten zo laten lijden?
Schiet ze dan neer...

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:07

De reden dat Elsevier hier vorig jaar zo`n groot artikel over plaatste was juist dat dit zo`n vreemde situatie is, zelfs voor Nederland.

Wij scharen paarden in in het Lauwersmeergebied. Verderop grazen Schotse Hooglanders en Konikspaarden. Zodra er teveel (competerende) exemplaren in de populatie komen, gaat Staatsbosbeheer selecteren en gaat een deel van de populatie op transport naar bijvoorbeeld de U.S.S.R. De wildstand wordt dagelijks gecontroleerd door een boswachter te paard en die weet alles van die dieren.

Het is toch te gek dat er bij Almere vorig jaar klachten kwamen van omwonenden en wandelaars over de doodskreten van lijdende beesten en over rottende resten? Ik vind dat als je stoer genoeg bent om een populatie op een grondgebied uit te zetten die te klein is voor natuurlijke selectie, je ook stoer genoeg moet zijn om zelf te gaan selecteren. Er is daar geen sprake van een levenskringloop en dit leidt onherroepelijk tot dierenleed!

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:30

ik ben het helemaal eens met Uums!!

maar ik heb het idee dat ze er toen aan begonnen zijn maar of ze weten waren ze echt mee bezig zijn vraag ik me af!

Het was een goed idee maar in praktijk wijst het toch anders uit, zoals heel veel in Almere! Want ze kunnen het niet aan en er is niemand die er echt verstand van heeft ze weten het allemaal beter.

Want als je er soms ook loopt zie je beesten behoorlijk gewond rondlopen en er is niemand die er naar omkijkt ze laten die beesten gewoon lijden tot ze er dood bij neervallen. En dan bel je de gemeente op om het te zeggen zodat er iemand heen kan maar die gaan echt niet hoor.

ja en in afrika worden de zwake dieren vanzelf gepakt door een roofdier en sterven aan een natuurlijke dood die alles in evenwicht houdt maar hier niet!!

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:37

runningkawa schreef:
Het klopt dat er meer dieren bij komen als er meer voedsel is.
Maar moet je beesten zo laten lijden?
Schiet ze dan neer...

Dat doen ze dus ook. De beheerders daar nemen de rol van roofdieren op zich. Een verzwakt dier dat geen kans heeft wordt afgeschoten. De kadavers blijven liggen en zijn voedsel voor vele aaseters. Het skelet wordt echt schoon tot op het bot opgegegeten.
Het is jammer dat mensen zich er een beel van vormen en dit beeld dan als werkelijke situatie verspreiden.
Ik denk dat menig rund in onze melkstallen (kistkalveren) en menig luxe rijpaard best jaloers is op de dieren daar...
Ik ben er meermalen geweest, vanuit mijn werk ook het beleid onderzocht. In het verleden zijn er best fouten gemaakt: o.a. bijvoeren waardoor er een explosieve groei van de populatie plaatsvond en ze een aantal jaren daarop grote problemen hadden...
De laatste 8 jaar is de populatie volledig in evenwicht....de dieren die overleven zijn sterk en geven dit weer door aan de volgende generatie... Echt ...hadden alle dieren het maar zo goed....het staat echt heel dicht bij de natuur daar...het gebied is zo uitgestrekt.
De dieren voeden zich in tijden van schaarste met boomschors en rietstengels.... Mals gras is iets wat bij ons tussen de oren zit... Niet voor niets hebben onze paarden een paardentandarts nodig vanwege het relatief zachte voer dat ze krijgen....Het oorspronkeleijke paard is jusit gemaakt om stengelig voer te verorberen!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:29

Destiny22 schreef:

De grootte van de populatie is afhankelijk van de hoeveelheid voer in schraalste periode, bij ons dus de winter, door bijvoeren verhoog je het voeraanbod in die schrale periode. Het gevolg is dat er meer veulens geboren gaan worden en de winter daarop veel meer sterfte of nog meer bijvoeren enz. enz. enz.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:36

Karl66 schreef:
Destiny22 schreef:

De grootte van de populatie is afhankelijk van de hoeveelheid voer in schraalste periode, bij ons dus de winter, door bijvoeren verhoog je het voeraanbod in die schrale periode. Het gevolg is dat er meer veulens geboren gaan worden en de winter daarop veel meer sterfte of nog meer bijvoeren enz. enz. enz.

dat is inderdaad zo, maar die kunnen ze dan toch weer uitzetten naar andere gebieden?
Ik vind het gewoon zielig dat die beesten moeten sterven aan de hongerdood (de ergste dood die er is) vind ik niet nodig.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:18

Dan moet je om te beginnen wel een andere plek hebben om ze uit te zetten. En zoals al een aantal keren gemeld is, ze laten die dieren geen hongerdood sterven, maar worden de verzwakte dieren die het niet redden afgeschoten.

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:44

Volgens de wet mag je die dieren misschien laten uithongeren, maar ik vind het niet normaal!!

We leven in Nederland hoor en die dieren ook!!!

Ik steun ook organisaties als natuurmonumenten, maar ik neem aan dat het de bedoeling is dat we natuur behouden, en niet kapot laten vriezen en uit laten hongeren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:46

Ze moeten er daar al afschieten voordat ze op een dag na zelf dood zijn...

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:35

runningkawa schreef:

Zoals ik in een vorige reactie op jou al zei....dat doen ze dus ook.

Wel gaven ze aan dat het wel eens een enkele keer gebeurt dat ze door de uitgestrektheid van het gebied een stervend dier wat laat (en in een enkel uitzonderlijk geval te laat) opmerken. Ze doen elke dag patrouilles door het gebied...en zien het in de meeste gevallen wel...maar soms ontgaat er eentje.
De beheerders voelen zich daar dan ook rot over...vertelden ze. Daarom doen ze echt hun best om een dier niet onnodig te laten lijden...

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:51

runningkawa schreef:

Je kunt ze in het najaar al afschieten als ze allemaal in topconditie zijn, maar dan schiet je gewoon het aantal af wat er teveel is. De reden waarom SBB pas afschiet als ze verzwakt zijn, is om natuurlijke selectie toe te passen. Waardoor de populatie als geheel sterker wordt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:23

er zijn 339 beesten gestorven. (Laatste nieuws bericht, nu vast meer)
65 % is afgeschoten.
220 dieren (zo uit mijn hoofd gerekend)
Dus 119 hebben er lang geleden.

Laat ik dat aantal dieren hier eens in mijn wei zetten en dat zelfde doen.
Zullen we eens kijken hoe snel ik (terecht) de dierenbescherming op mijn stoep heb?

En je kunt als je een beetje van de natuur weet wel een beetje berekenen hoeveel beesten er op hoeveel hectare staan.
Dus voor het zover is er al een aantal uit gooien.

Want natuurlijke selectie..niet zo
Dan moet je er wat roofdieren bij gooien, die hebben ze al te pakken voordat ze op sterven na dood zijn.
Met andere woorden, het is kul als mens denkt dat na te kunnen bootsen

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:26

runningkawa schreef:
er zijn 339 beesten gestorven. (Laatste nieuws bericht, nu vast meer)
65 % is afgeschoten.
220 dieren (zo uit mijn hoofd gerekend)
Dus 119 hebben er lang geleden.

Laat ik dat aantal dieren hier eens in mijn wei zetten en dat zelfde doen.
Zullen we eens kijken hoe snel ik (terecht) de dierenbescherming op mijn stoep heb?

En je kunt als je een beetje van de natuur weet wel een beetje berekenen hoeveel beesten er op hoeveel hectare staan.
Dus voor het zover is er al een aantal uit gooien.

Want natuurlijke selectie..niet zo
Dan moet je er wat roofdieren bij gooien, die hebben ze al te pakken voordat ze op sterven na dood zijn.
Met andere woorden, het is kul als mens denkt dat na te kunnen bootsen

Hoe kom jij aan die cijfers?
Ik heb de cijfers van 2005 een tijd geleden onder mijn neus gehad. Dat waren hele andere getallen...?

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:50

Joh...de aantal maken toch niet uit!! Ieder beest is er één te veel!!

Ik wordt hier echt boos om.

Weet je dat wij honger geen van allen ooit hebben mee gemaakt. Honger doet namelijk echt zeer. Het is gewoon te vergelijken met de pijn van en afgehakte hand en dan nog erger want je lichaam weet dat je dit niet zal overleven.

Leuk he zo'n natuurgebied. Ik snap echt niet dat mensen dit normaal vinden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 02:01

Dat er wilde dieren zijn die van de honger dood gaan is misschien niet leuk maar een feit wat je niet altijd kan veranderen. Wat als het geen paard was geweest maar een verzwakte veldmuis of konijn die in zijn hol van de honger dood gaat?