Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
horseyfries schreef:Jonge hengsten losrijden met slof heeft niets te maken met rond en diep maar alles met veiligheid.....
horseyfries schreef:Als je jonge dekhengsten rijden gaat vergelijken met het algemeen inrijden van jonge paarden en denkt dat als je langer je tijd neemt je elke hengst veilig tussen andere paarden kan losrijden ook als ze fris van de wagen komen dan heb je daar waarschijnlijk niet veel ervaring mee. Better safe than sorry is in dat opzicht nog altijd van toepassing!
QQQQ schreef:horseyfries schreef:Als je jonge dekhengsten rijden gaat vergelijken met het algemeen inrijden van jonge paarden en denkt dat als je langer je tijd neemt je elke hengst veilig tussen andere paarden kan losrijden ook als ze fris van de wagen komen dan heb je daar waarschijnlijk niet veel ervaring mee. Better safe than sorry is in dat opzicht nog altijd van toepassing!
Zeker waar, maar als je om die rede een slof omhangt, kan ie dus los hangen, de meeste tijd. Is dat zo, [naam verwijderd]?
Denk dat de paarden van "vroeger" waar [naam verwijderd] naar refereert ook zeker ten dele dekhengsten waren.
Vraag is misschien of die paarden wel geschikt zijn als rijpaard, misschien vooral voor degene die er net op zit. Andere vraag is of die paarden misschien gewoon nog niet klaar zijn voor hetgeen van ze gevraagd wordt.
horseyfries schreef:Dit wordt een eindeloze discussie zo want het is zo gemakkelijk om nu welles nietes te gaan doen, de slof hangt soms wel los, nee de slof zat altijd strak en ga zo maar verder want bewijzen kun je het niet. Mijn punt is gewoon dat ik het niet terecht vind dat je het losrijden met slof van jonge dekhengsten voor bepaalde (helaas!!) min of meer verplichte nummers veroordeeld en doet alsof dat iets met LDR te maken heeft, want dan begrijp je volgens mij niet waar het hier om gaat, namelijk om veiligheid en dat heeft niets met de methode LDR te maken.
Vraag is ook of jullie even willen betalen wat zo'n hengst zou missen aan dekkingen als hij jaren thuis werd gehouden om door te trainen, niet meedeed aan de hengstencompetitie enz.
Het is zoooo gemakkelijk om over iemand anders zijn inkomen te beslissen.... tot je het in je eigen portemonnaie gaat voelen!!
Yenneke schreef:Hij had de top al bereikt door met fijngevoeligheid te rijden, maar nu moet het ineens anders. De paarden lopen niet meer vanuit de lossigheid en met verzet en soms wordt gewoon hardhandig een paard gecommandeert een bepaalde oefening uit te voeren of wat dan ook.
Snap dan niet waarom het ineens zo anders moet.
horseyfries schreef:Het gaat niet "puur om geld", het gaat om veiligheid tijdens verplichte onderdelen voor dekhengsten.
Wie bied zich nu aan als sponsor voor alle onkosten en inkomsten die men mist met de dekhengsten als je hem gezellig thuishoud? Ik noteer alvast Q en [naam verwijderd].... pb maar even voor het bankrekeningnummer.....
Stennisje schreef:Stel ik heb een leuke merrie die helaas beenproblemen krijgt.
Ik kan niet meer rijden en besluit een veulentje te fokken.
Ik wil een hengst met sterke gezonde benen en elke hengstenhouder roept dat ie die heeft.
Ik kan het moeilijk controleren, want ik heb geen röntgen informatie.
Dus dan is fokken wel heel erg gokken en tegen de tijd dat je merkt dat je keuze niet goed is, is het veulentje inmiddels ook een volwassen paard waar aardig wat geld en tijd in zit.
horseyfries schreef:in een ideale wereld kon het zonder, maar in deze niet-ideale wereld zouden veel paarden bij de slager belanden als er geen geld meer mee verdient kon worden..... Is toch ook niet wat we willen toch?
QQQQ schreef:horseyfries schreef:in een ideale wereld kon het zonder, maar in deze niet-ideale wereld zouden veel paarden bij de slager belanden als er geen geld meer mee verdient kon worden..... Is toch ook niet wat we willen toch?
Nou, dan leef jij in je ideale wereld, want de meeste paarden tegenwoordig zien de slager al vóór hun zesde jaar ...
Fronton schreef:Even terug naar het onderwerp. De Duitse jury's vinden het niet overtuigend dat de methode nut heeft in de opleiding van het paard. Hier op bokt.nl wordt dan maar gelijk geconcludeerd dat de Duitsers dat expres doen. Beetje eigenaardige reactie en ik denk dat men het verschil moet blijven beseffen tussen Nederland-Duitsland en LDR-Klassiek (wat trouwens al een debiel onderscheid is).
Feit is dat de Duitse jury's het nut niet zien van de methode. Lijkt me puntje van aandacht.
horseyfries schreef:Helemaal met je eens!! Dringend bijscholing gevraagd voor Duitse juryleden!!
horseyfries schreef:Ben benieuwd wat nu eigenlijk de oorsprong is, maar heb al gehoord dat het cijfers zijn van de paardenverzekering en dat de gezonde paarden daar niet in meegeteld zijn