Dierenbescherming eist bijvoeren dieren Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Dierenbescherming eist bijvoeren dieren Oostvaardersplas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:41

belachelijk dat ze die dieren nog niet bijvoeren
met de natuur heeft het helemaal niets te maken
om de natuur staat geen hek
ik hoop dat de dierenbescherming in zijn gelijk wordt gesteld
en dat die arme beesten snel voer krijgen
doodgaan van honger en kou wens je toch je ergste vijand niet toe

doe dan idd aan geboorte beperking om drama scenario's als dit te voorkomen en gooi er dan geen hengst bij

volgens staatsbosbeheer mogen ze niet gevoerd worden omdat ze dan uit balans raken...
alsof een uitgehongerd dier nog in balans is...

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:50

Er loopt dat van alles door elkaar; edelherten, paarden, schotse hooglanders etc.
Dus castreren lijkt me niet zo'n goede optie nu.

Laat de natuurlijke selectie gewoon zijn werk doen.

Frekja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:16

Riemke schreef:
Wat een onzin allemaal. Denken jullie dat met simpel bijvoeren dit probleem is opgelost?? Waarom hebben ze dat dan niet al gedaan?? Dat is allang gedaan! Een vriendin van me is nu bezig met een onderzoek daar, en het is allemaal niet zo simpel als jullie denken. Er loopt al jaren onderzoek naar, maar de oorzaak is niet te vinden! en dan is een oplossing ook niet echt makkelijk he..
En er zijn nog zooooveeeeel dieren daar, ze is al 2 maanden bezig ze alleen al te tellen...
Zo, de telegraaf weet het allemaal wel weer mooi te vertellen zeg...allemaal opgeblazen dus!!!

Een aantal grote grazers zijn daar jaren uitgezet om het gras enzo kort te houden voor ..... de vogels.
Dat er vorig jaar 700 herten, koeien en paarden door zijn gegaan van de honger, dat intersseert deze mensen - volgens mij - helemaal niet.
Als de eerste de beste boer dit kunstje flikt is hij echt aan de beurt.
Dank je wel Telegraaf, ga zo door.

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:21

Overigens heeft niet alleen de Telegraaf hierover geschreven maar er stond laatst ook een artikel in Elsevier.
Als je naar de oppervlakte kijkt moet je daar de helft aftrekken, want dat is ook nog eens water.
En - nogmaals- weet ik zeker dat als alle kadavers in het zicht van de mensen zouden liggen, nou dan zou er zeker een nog grotere actie komen.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:58

Sjoert schreef:
Er loopt dat van alles door elkaar; edelherten, paarden, schotse hooglanders etc.
Dus castreren lijkt me niet zo'n goede optie nu.

Laat de natuurlijke selectie gewoon zijn werk doen.

wat versta jij onder natuurlijke selectie ?

Prima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 02:10

assie schreef:
Er is daar geen natuurlijke selectie. Het is gewoon fokken, fokken, fokken wat die dieren daar doen. Zo lang er geen selectie is, in de vorm van bijvoorbeeld roofdieren zal het aantal dieren daar alleen maar blijven groeien. De kudde wordt dan te groot en nadat het aantal dieren op zijn grootst is, zal het gebied 'op' zijn en zal het aantal dieren ineens kelderen door een groot voedseltekort.

Klinkt een beetje als de mens!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 02:52

assie schreef:
Er is daar geen natuurlijke selectie. Het is gewoon fokken, fokken, fokken wat die dieren daar doen. Zo lang er geen selectie is, in de vorm van bijvoorbeeld roofdieren zal het aantal dieren daar alleen maar blijven groeien. De kudde wordt dan te groot en nadat het aantal dieren op zijn grootst is, zal het gebied 'op' zijn en zal het aantal dieren ineens kelderen door een groot voedseltekort.

En dan gaan er een aantal dood.
-> natuurlijke selectie.

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 03:17

Sjoert schreef:
assie schreef:

En dan gaan er een aantal dood.
-> natuurlijke selectie.

Ja klopt. Maar ik vind het geen echt natuurlijke selectie. Er is een overschot aan gezonde en zwakke dieren die zich allemaal kunnen voortplanten. In een natuurlijke situatie zouden die zwakke dieren al worden weggevangen door predatoren en deze zouden zich dan dus ook niet kunnen voortplanten.
Ook zouden de jongere dieren wegtrekken, en zouden er jonge dieren uit andere groepen zich bij deze groep aansluiten. Hierdoor krijg je grote variatie in de genen, wat weer bijdraagt aan sterkere dieren.
Dat is hier ook niet mogelijk, waardoor je weer zwakkere dieren krijgt, die eerder overlijden.

Ik vind het wat cru dat hier wel iets aan gedaan kan worden, waar je ook nog flink wat geld aan zou kunnen verdienen (Bief van dieren die in het wild hebben gelopen kun je 3 keer zo duur verkopen bijvoorbeeld ), maar wat niet wordt gedaan om een reden die in mijn ogen overkomt, als het niet willen toegeven van een foute denkwijze.
Of geef dan als reden dat het je niet uitmaakt als die dieren eens in de zoveel tijd allemaal kapot gaan. Wel zo eerlijk en niet hypocriet.

Overigens vind ik dat het lijden van de dieren ook wel bekort mag worden. Een langzame dood sterven van de uitputting of door onderkoeling vind ik nou niet echt dierwaardig. Maar goed. Die kogeltjes kosten natuurlijk ook weer wat he

Nog even een edit.
Ik quote uit het stukje uit de krant, wat ook weer een quote is:
Citaat:
Staatsbosbeheer zegt de uitspraak van de rechter „met alle vertrouwen” tegemoet te zien. „Het bijvoeren van de dieren is geen optie”, aldus een woordvoerster. „Je verstoort daarmee de natuurlijke afweer van de dieren tegen kou. In de winter is het energieniveau van de beesten laag. Door ze bij te voeren, worden ze juist extra actief waardoor ze uit balans raken.”

Dit stukje is dus pure onzin. Als Staatsbosbeheer dit echt zo gezegd heeft, dan zijn het echt een stelletje onzinverkopers.
Een dier wordt niet extra actief door bijvoeren. Een dier kan zichzelf met de energie uit het voer van de broodnodige warmte voorzien. Je verstoort er niks mee. Dit stukje hadden ze wat mij betreft niet hoeven quoten; of het moet in een compleet andere context hebben gestaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 03:56

juist assie, helemaal mee eens!

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:44

ik zou zoals eerder aangegeven,een deel van de rgoep afschieten,en zo de kuddes leefbaar houden.
brengt nog wat geld in het laatje ook.

Bijvoeren is niet de beste optie
maar als er zoveel van honger omkomen
zit er een grove fout in het beleid.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:48

als 60% dood gaat hoe kun je dan spreken over natuurlijke selectie
zolang er een hek omheen staat is er weinig natuurlijks aan

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:11

...raar dat ze hier toch nog zo denken!!!....vind het een grote flauwekul dat ze hier dieren moeten laten verhongeren, ze denken dat ze overal verstand van hebben maar de dieren niet bijvoeren omdat ze anders te aktief worden????..dat je tegen bijvoern bent, oke!..maar kom dan wel met andere oplossingen..Zelfs in Afrika, Paul krugerpak doen ze het beter...dat is een nationaal park met oa olifanten, bij teveel olifanten worden deze naar andere parken overgebracht..ook hier kunnen ze anders een voedseltekort hebben en hier laten ze die beesten toch ook niet uitsterven en daar lopen ook genoeg ander wild om eventueel de zwakkere/ jongeren op te eten........

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:25

onze buurman heeft ook zo'n "natuurlijk" beleid
2 pony's op een klein nat (2000 meter) stukje weiland
in december (veel te laat) begonnen ze pas met bijvoeren
nu krijgen ze 1 keer per dag een beetje hooi en water
als het water s'morgens op is staan ze de hele dag zonder ook als het warm weer is
gelukkig dat de buurvrouw de natuur een handje helpt
anders hadden ze al lang het loodje gelegen

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:30

Staatsbosbeheer moet vooral blijven doen waar ze goed in zijn....... Het bosbeheren. En laat het beheer van de levende haven die daar loopt over aan mensen die daar echt verstand van hebben.
Of inderdaad daar ook wolven en Lynxen loslaten. Maar het probleem is natuurlijk dat die wel over de hekjes kunnen.....

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:32

hier is zo'n ezelvriend die verschillende stukken natuur heeft,in de winter brken zijn ezels gewoon uit en komen ze op onze hooilanden eten.
Valt weinig aan te doen,de polotie bijhalen doet niemand meer(hij is in de politiek,en dat kan je zwaar opbreken)

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:44

assie schreef:
Ja klopt. Maar ik vind het geen echt natuurlijke selectie. Er is een overschot aan gezonde en zwakke dieren die zich allemaal kunnen voortplanten. In een natuurlijke situatie zouden die zwakke dieren al worden weggevangen door predatoren en deze zouden zich dan dus ook niet kunnen voortplanten.

En in deze situatie gaan alle zwakke dieren ook dood..

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:46

Sjoert schreef:

elk dier die niet te vreten krijgt gaat dood
dat heeft niets met zwak te maken
maar of het humaan als er in nederland een overvloed aan hooi is
ik vind van niet!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:58

Hmmm, misschien moesten fokkers deze selectiemethoden ook maar eens toe gaan passen -om een mooi gezonde veestapel te krijgen

Maar als je ervanuit gaat dat de dieren zichzelf 'selecteren', dan ben je zeker ook niet bezig met het voorkomen van generaties lange inteelt?
Daarvoor moet je om te beginnen al de jonge hengsten wegvangen.

Lekker gezonde veestapel zal me dat worden....

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:13

farrier schreef:
Deze situatie is abs. niet natuurlijk. Er zijn twee grote verschillen: in het wild worden er veulens geboren, naar er voedsel is. Dat wil zeggen veel veulens in overvloedige jaren, weinig in magere jaren. Hier worden tig dieren door mensen bijelkaar gezet. In het wild kunnen ze vertrekken naar voedselrijkere gebieden, hier staan hekken omheen.

Bij de Oostvaardersplassen wordt de hele populatie als jaren gevolgd en de ontwikkelingen daarbij. Wat de dierenbescherming nu eist is zo krom als een hoepel.
15 Jaar geleden moest men ook bijvoeren: gevolg: alle paarden in topconditie en heel veel hengstige merries en het volgende seizoen zeer veel veulens...veel te veel... Dus de volgende winter nog meer problemen, nog meer bijvoeren...nog meer groei van de populatie. Naar aanleiding daarvan is besloten om het bijvoeren te stoppen. het gebied is immens groot en moet voor een evenwichtige populatie toereikend zijn. En wat gebeurde er....de groep raakte in balans. In jaren van meer schaarste...minder geboortes....
Iemand vroeg zich af waarom men niet aan geboortebeperking deed: nou...de natuur regelt dit dus zelf...als je NIET bijvoert.... Bijvoeren is dus juist stimulatie van meer en meer geboortes. ze kunnen het in lelystad aan de hand van cijfers en ervaringen aantonen. Maar de dierenbescherming vindt de publieke opinie belangrijker kennelijk. Want als ze echt onderzoek zouden doen zouden ze andere conclusies trekken, dat weet ik zeker.
Dit zelfde geldt voor de heckrunderen en de edelherten die er lopen. Alles is binnen de oostvaardersplassen in balans. Ik ben er vorig jaar eind februari geweest en ben met een beheerder het gebied in geweest. Ik was onder de indruk. het was in de periode einde winter...dus op het moment dat de schaarste het grootst is. En ik vond de dieren er goed uit zien en ze redden zich prima.
Ja...de oudere dieren of de dieren die ziek zijn...die redden eht niet...maar zo hard is de natuur. Bovendien worden deze dieren afgemaakt op het moment dat ze zo lijden dat ze niet beter worden. En dat gebeurt op een zeer diervriendelijke manier. ik durf te beweren dat veel van onze troetelpaardjes jaloers zouden kunnen zijn op het paardse bestaan dat die dieren daar hebben.
Wat ook vreemd is, dat ons gevoel voor bijvoeren alleen maar uit gaat naar de paarden....over de edelherten hoor je niks...
En....de konijnen die in eht bos lopen en het ook moeilijk hebben en ook soms sterven door schaarste...wie voert deze dieren bij? Het is toch van de zotte...sorry...
En in het Krugerpark of andere parken in afrika worden in tijden van droogte en schaarste de zebra's en de giraffes ook heus niet bijgevoerd...
nee...lang leve de betutteling in ons landje...
Ik neem mijn petje af voor hoet het natuurpark in Lelystad in als die jaren hun beleid heeft getrokken. Nogmaals...ik was erg onder de indruk en heb geen ondraaglijk lijden gezien...

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:24

polly2 schreef:
En in het Krugerpark of andere parken in afrika worden in tijden van droogte en schaarste de zebra's en de giraffes ook heus niet bijgevoerd...
nee...lang leve de betutteling in ons landje...
Ik neem mijn petje af voor hoet het natuurpark in Lelystad in als die jaren hun beleid heeft getrokken. Nogmaals...ik was erg onder de indruk en heb geen ondraaglijk lijden gezien...

Over het Krugerpark maak je een foutje...het is zeker wel zo dat ze ten eerste kijken naar hoeveelheid land(voedsel) en dieren, toevallig toen ik daar was had de gids daar een heel mooi verhaal over aangezien de olifantenpopulatie daar zo was gegroeid dat er dieren werden overgezet naar andere parken, zo geld dat voor alle dieren daar....en als je er doorheen gaat zal je zeker opmerken dat zij in droge tijden daar waterplaatsen voor hebben..dus daar wordt wel zeker gekeken dat daar geen dieren sterven van de honger of dorst..misschien dat ze daar veel meer verstand hebben van hoe je een natuurgebied in stand moet houden.....

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:10

Sjoert schreef:
assie schreef:

Klopt. ook ja. Maar het gaat mij meer om de manier waarop de dieren doodgaan. Opgevreten worden is een net wat snellere, 'betere' dood dan verhongeren. Maar goed, dat kan natuurlijke en verschil van mening zijn.

En Polly2, zoals jij het vertelt, klinkt het al een stuk logischer dan de argumentatie die er in het stukje uit de krant staat. Maar ook; jij hebt alles gehoord van een beheerder daar. Dat is natuurlijk ook gekleurd en mooier gemaakt dan het waarschijnlijk is.
Ook heb ik het niet over alleen paarden, maar over alle dieren die daar rondlopen. Ik gebruik nergens het woord 'paarden', maar overal 'dieren'.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:25

assie schreef:

En Polly2, zoals jij het vertelt, klinkt het al een stuk logischer dan de argumentatie die er in het stukje uit de krant staat. Maar ook; jij hebt alles gehoord van een beheerder daar. Dat is natuurlijk ook gekleurd en mooier gemaakt dan het waarschijnlijk is.
Ook heb ik het niet over alleen paarden, maar over alle dieren die daar rondlopen. Ik gebruik nergens het woord 'paarden', maar overal 'dieren'.

dat klopt natuurlijk. de beheerder was ook een erg enthousiast persoon. Maar ik heb mijn ogen ook niet in de zak gehad. met mij waren daar 12 van mijn collega's (docenten paard en docenten rundvee). En we hadden allemaal dezelfde positieve indruk. We waren daar in de voor de dieren meest ongunstige tijd. En geen van de dieren wekte de indruk dat ze aan eht verhongeren waren. een aantal jaarlingen waren wel wat schraal...maar dat zijn ze bij ons in de opfok ook soms tijdelijk.
We hebben ze van heel dichtbij kunnen observeren. Er leven verschillende groepen. En de groepen die wij hebben gezien kwamen zo puur en zo goed op ons over! Het gedrag binnen de groep was echt paardengedrag...een genot om naar te kijken.
De beheerders daar zijn veel in het gebied. Weten ook wat de plekken zijn waar dieren die zwak zijn zich afzonderen. ze worden snel en effectief uit hun lijden verlost en je kunt dat vergelijken met het roofdier dat ook de zwakste uit de kudde pakt.
verder hebben we de edelherten en de heckrunderen ook van dichtbij kunnen observeren en alweer: blije dieren die helemaal zichzelf konden zijn.... En geen vermagerde dieren etc.. alleen wat jong vee dat weer wat schraal was.
Naast een hele ochtend in het gebied te zwerven hebben we ook inzicht gehad in de cijfers en de rapporten die beschikbaar zijn. We hebben ook eerlijk te horen gekregen wat voor fouten er in het verleden gemaakt zijn. En dat stond allemaal zwart op wit in officiële rapporten. Vanuit dit allemaal kan ik zeggen dat ik toch wel een redelijk realistisch beel heb gekregen. Wij gingen er heen om ons liicht op te steken over begrazingsbeheer in natuurgebieden. Omdat wij als docenten soms hierover les moeten geven (ik geef dan gedragslessen paard, maar een collega bijv. geeft les over bodemgesteldheid, grassoorten etc..). En daarom gaan we regelmatig de praktijk in om ons licht op te steken. We zijn ook ooit in eht gebied bij Lauwersoog geweest....maar de situatie bij de Oostvaardersplassen heeft op mij de meeste indruk gemaakt....en dat is niet voor niets...

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:08

tja..en dat is de andere kant van het verhaal..en jonge dieren schraal is geen schande...is als ik het wel eens goed heb begrepen ook beter voor de dieren zelf......

maar waarom dan die ophef??

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:22

Dieren in een (natuurlijk???)cultuurgebied uitzetten, heeft niets te maken met wilde dieren, die van oorsprong in een natuurgebied leven. Het is misschien wel leuk voor al die zg. "natuurliefhebbers", die met hun dagelijkse autogebruik en verre vliegvakanties zo vervuilend bezig zijn, dat ze zich snel lid maken van organisaties als Natuurmonumenten, om hun natuurverslindende gedrag af te kopen.
Je kunt wel dieren in gebieden uitzetten, maar ik denk dat je dan heel bewust moet kiezen voor de soorten, dus niet alleen grote grazers. Je komt dan al snel voedsel tekort voor alle dieren. Eigenlijk zijn de gebieden in Nederland te klein voor het aantal dieren dat wordt uitgezet. Maar de burger wil toch "dieren in het wild"zien???

Ik denk dat je minder dieren in een zo natuurlijk mogelijke omgeving, die een zo natuurlijk mogelijk diergedrag mogelijk maakt, kunt uitzetten.
Dan kun je ervoor kiezen om "de natuur"zijn gang te laten gaan. Dan gaan er soms dieren dood, dan zijn er wel eens dieren ziek, dan zie je wel eens een dood dier. Maar wat willen we nou? Het gemiddelde Natuurmonumentenlid wil dat niet, dat is eng,zielig en vies.

De dierenbescherming kan zich mijns inziens beter bezighouden met de mishandeling van de miljoenen dieren in de bio-industrie en de mensen die dieren echt verwaarlozen door onkunde of tegenvallende verwachtingen. Ook zouden zij ervoor kunnen zorgen dat dieronvriendelijke producten uit de handel worden genomen.

mandymonica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:29

Ik heb in feite weinig toe te voegen aan wat Polly2 al gemeld heeft.

Behalve de vraag aan iedereen die hier "schande" aan het roepen is: zijn jullie ooit wel eens zelf in de Oostvaardersplassen geweest? Het is wel iets meer dan een flink weiland. Als je rustig anderhalf uur kan lopen zonder ook maar 1 van de dieren (uit mijn hoofd gezegd tellen in ieder geval de populaties Koniks en runderen ieder tussen de 500 en 1000 dieren, dat is niet weinig!!) van dichtbij te kunnen zien. Sterker: enkel vanuit een observatiehut, met een verrekijker en dan nog als stipjes. Heel veel stipjes, dat wel.

Ik ben het er mee eens, dat ieder begrensd gebied uiteindelijk niet natuurlijk is, maar ik denk dat het gebied van de Oostvaardersplassen groot genoeg is om een redelijk natuurlijke situatie na te bootsen, waarbij de beheerders zo nodig zelf zo nodig als "predator" optreden door afschot van de dieren die normaal gesproken door een roofdier opgegeten zouden worden. Niets mis mee, de natuur is niet "sweet" of een roze wolk, maar keihard en doodgaan hoort daar gewoon bij.

De vergelijking met het Krugerpark is wat krom. Daar past heel Nederland zo ongeveer in en de verscheidenheid aan dieren is veel groter (zowel roof- als prooidieren zijn immers aanwezig). Overplaatsingsprojecten werken ook niet altijd, niemand bekend met de losgeslagen groep overgeplaatste olifanten (naam van het park weet ik niet meer), die bij gebrek aan goede leiding (een oudere damesolifant bijvoorbeeld) uit balorigheid neushoorntjes gingen pesten tot de dood van die neushoorns er op volgde? Ik dwaal een beetje af, maar alleen om aan te geven: daar weten ze ook niet alles en mensen maken nou eenmaal fouten met soms een wat beroerde afloop. Niets aan te doen, maar als je niets probeert, weet je ook nooit of het zal werken.