Hoefbevangenheid velde wereldkampioensmerrie Poetin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:54

Dam is toch nog de reden boven water gekomen.

het was een prachtige merrie!

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:58

Diepgaande reacties zie ik.............

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:02

Ik denk dat je er toch vanuit mag gaan dat wanneer iemand een dusdanig bedrag voor een paard neertelt niet zomaar even beslist om het in te laten slapen...
Daarnaast kun je je afvragen hoeveel meerwaarde het heeft als je weet wat de oorzaak geweest zou kunnen zijn... het is onomkeerbaar....

Al met al vind ik het een paardvriendelijk en humaan besluit van de eigenaar van Poetin om niet vanwege welke reden en tegen elke prijs dan ook het leven te rekken van een dier dat pijn heeft en waarvan (schijnbaar) de toekomst er niet dusdanig uit zag dat het voor het dier een prettige voortzetting zou zijn geweest....

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:02

CGJ12 schreef:

Vooral die van jou weer!

Tigger

Re: Hoefbevangenheid velde Wereldkampioen's merrie Poetin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:06

Mijn idee Alane, als er ook maar enig kans op herstel zou zijn zouden ze er alles aan doen..
Deze merrie is van dusdanige waarde dat ze echt niet zomaar even laten inslapen...

Verzekerd zal ze niet geweest zijn, premie van meer als 7% op de verzekerde waarde is een behoorlijke premie per jaar

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:06

Maar ze hebben t over een beginnende kanteling. Bij mij op stal staat een merrie die door de DA echt was afgeschreven. OK, ze heeft n paar rotmaanden gehad, maar is weer fris en fruitig en wordt gewoon weer gereden en staat weer op het (schrale) land. Ze zal wel r hele leven ascal moeten krijgen. Weet niet in hoeverre dat schadelijk is voor de vrucht. Al denk ik eerder dat ze ET zouden doen, of niet?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:10

Zonde dat zo'n topmerrie is heen gegaan... Was echt een supermerrie...
Heb haar ook nog op video gezien van de hengstencollectie van Paul Schockermöhle...

Ik zal me niet uitlaten over de oorzaak... Er zijn idd zo ontzettend veel oorzaken van hoefbevangenheid...

Sjoert schreef:
Misschien zeg ik weer iets doms, zou zomaar kunnen.
Maar stel ze zou behandeld worden, zou ze dan ook niet als fokmerrie gebruikt kunnen worden?
(of is de belasting dan te zwaar voor de benen?)

Ik dacht ook dat ze hierheen verkocht was om voor de fok gebruikt te worden... Maar ja, als de benen er toch echt te slecht aan toe waren...

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:15

Needje schreef:
Maar ze hebben t over een beginnende kanteling. Bij mij op stal staat een merrie die door de DA echt was afgeschreven. OK, ze heeft n paar rotmaanden gehad,

en waarom heeft die merrie een paar rotmaanden gehad?
Omdat dat beter voor die merrie was?

Needje schreef:
maar is weer fris en fruitig en wordt gewoon weer gereden en staat weer op het (schrale) land. Ze zal wel r hele leven ascal moeten krijgen.

En hoeveel paarden staan daar tegenover die na die paar rotmaanden een rotleven tegemoet zouden zien?

Niemand hier heeft de foto's gezien, neimand was erbij.. er wordt een persbericht uitgegeven (wat eigenlijk helemaal niet nodig is omdat jij als eigenaar geen verantwoording voor de wereld hoeft af te leggen, in dit geval dan)
Het paard is overleden, omdat men dacht/wist/vermoedde dat dat de beste oplossing was voor dat dier.... en niet om welke egoistische reden dan ook het leven van dat dier rekkende zodat je een weidevullend statussymbool hebt....

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:22

Ik ga helemaal met Alane mee.

Ik denk niet dat je paard alleen voor je eigen belang of voor iemand anders zijn belang een leven kan laten leiden vol pijn. Dat is niet eerlijk tegen over het paard.

Je mag blij zijn dat de eigenaar verantwoording af heeft willen leggen want dat is hij aan helemaal niemand verplicht namelijk.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:25

dat stukje over een beginnende kanteling snap ik inderdaad ook niet helemaal. Als er een zoolperforatie zou zijn oid oke, maar een beginnende kanteling is nog niet zo'n mega probleem. ( die van mij heeft ook een kanteling ) Maar ja, ik ben er niet bij geweest

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:26

Ik zeg ook niet dat de eigenaren een verkeerde beslissing hebben genomen. Ik vind t idd knap dat je voor t paard kiest en niet voor het grote geld!

Persoonlijk snapte ik toen ook niet waarom ze een 24 jarige met zo'n prognose lieten staan, maar achteraf viel t dus best mee. Het is heel tegenstrijdig natuurlijk. Ze hebben een tijd waarschijnlijk pijn, maar als ze daarna nog jaren van hun leven kunnen genieten zonder pijn, is het t wel waard denk ik.

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:33

Maar wat zijn dan een paar maanden? ZIjn dat er 2 of 12??
Ik zou het denk ik niet over mjn hart kunnen verkrijgen om mijn paard een jaar met pijn te laten staan, alleen zodat ik er later weer veel plezier van zou kunnen beleven. Maar het paard wel beperkingen opleggen, zoals nooit meer lekker in de wei.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:42

Het was zeker een half jaar. Maar het paard kreeg wel pijnstillers enzo. Dus in hoeverre ze echt veel pijn had weet ik niet. Uiteraard in het begin wel. Maar toen de behandeling gestart was knaptte ze gelijk op!
Ze hebben het niet zozeer voor zichzelf gedaan. Als ze er nooit meer op konden rijden zou het aan hun reet roesten. Maar zodra de ontsteking is gaan liggen moet je juist beweging geven om de bloedtoevoer optimaal te houden.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:48

Even een bloemlezing van "diepgaande opmerkingen:
Het geeft even het niveau van de reacties aan en hoe goed mensen op de hoogte zijn.........

meiske16 schreef:
Verschrikkelijk...Merrie is op veel te vroege leeftijd aan veelste zware training blootsgesteld!

Oh ja? Goh.........

Needje schreef:
Ondanks dat t een bekende merrie is heb ik volgens mij in de sport
nix van r gehoord

.....

Nix?

Shirlemiep schreef:
maar ze schrijven dat het kantelen al begonnen was.En dat
de pony

daarom afgemaakt is.

Pony??????

Shirlemiep schreef:
Ja als het zo'n duur paardje was is het logisch dat ie afgemaakt is,want dan krijgen ze het verzekeringsgeld.

maar even later:
Shirlemiep schreef:
denk niet dat een paard zoals Poetin verzekerd was... juist niet, vanwege het hoge aanschaf bedrag.

Wat is het nu: Wél verzekerd of niet verzekerd?
De eigenaren hadden reeds verklaard dat Poetin inderdaad verzekerd was. In hoeverre de verzekering ook echt uitkeert of de centjes verhaalt op de vórige eigenaar is nog maar de vraag. Ga er maar vanuit de de verzekering gezien het "aankooprapport" de voorbenen wel heeft uitgesloten van elke dekking.

Sjoert schreef:
Misschien zeg ik weer iets doms, zou zomaar kunnen.
Maar stel ze zou behandeld worden, zou ze dan ook niet als fokmerrie gebruikt kunnen worden?
(of is de belasting dan te zwaar voor de benen?)

Hoefbevangenheid en "hormonen / eiwitten" gaan niet echt samen. Het ligt wellicht voor de hand dat ze juist door het spoelen / hormonen e.d. de problemen heeft gekregen. Maar daar kan ik zo geen uitspraken over doen. Maar fokken lijkt me inderdaad uit den boze! Je hebt wel zelfkennis Sjoert.........

amagun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:49

CGJ12 schreef:

idd... overbelasting en dergelijke discussie's zijn imo niet relevant, interessanter is het verhaal van de twee verzekeringsmaatschappijen waar de merrie bij ondergebracht zou zijn

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:56

Dus toch wel verzekerd.......

Sorry hoor CGJ, ik hou de jonge paarden niet allemaal in de gaten! Is niet mijn wereld. Ik wist dat ze getalenteerd was, en die ene vrouw dat paard heeft gekocht om er op het hoogste niveau mee te kunnen gaan rijden. Maar daar heb ik nooit meer wat over gehoord!

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:03

Needje schreef:

Sorry hoor CGJ, ik hou de jonge paarden niet allemaal in de gaten! Is niet mijn wereld. Ik wist dat ze getalenteerd was, en die ene vrouw dat paard heeft gekocht om er op het hoogste niveau mee te kunnen gaan rijden. Maar daar heb ik nooit meer wat over gehoord!

Dat neem ik je verder ook niet kwalijk.
Ik vind het alleen jammer dat je mijn bijdrage van een nóg lager niveau vond dan de voorgaande. Denk je daar nu nog steeds hetzelfde over?

Echt, van sommige bijdragen zakt me gewoon de broek af.........

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:07

Gaat het nou om het paard of om wat men post? Als jullie minder zouden reageren op andermans posts en meer op het hoofdartikel, bleef het wat vriendelijker. Iedere reageeert vanuit zijn/haar eigen gevoel en het komt voor sommige mensen wat vreemd en zielig over als zo´n paard wordt afgemaakt, waar het bij anderen totaal logish is.

Fokmerrie is absoluut geen optie. De hormoonhuishouding veranderd dan zodanig dat die de hoefbevangeheid kan verergeren, bovendien wordt zo´n merrie dan meer dan honder kilo zwaarder, ook niet echt prettig op de hoeven.

Het begin van hoefbeenkanteling kan gewoon doorzetten naar zoolperforatie. Ik denk dat de dierenartsen wel konden inschatten of en wanneer dat zou gebeuren en dat hebben ze gewoon niet zo ver willen laten komen, lijkt mij, als ze zo "on the case" waren van het begin af aan.

Hoefbevangenheid is extreem pijnlijk. Om gek van te worden pijnlijk. Die pijn is slecht te stillen en ik denk dat de dierenartsen die dit paard gezien hebben veel beter in konden schatten hoe erg ze leed dan wij, en blijkbaar was het leed groot genoeg om haar daaruit te helpen.
Dierenartsen doen alles om dieren in leven te houden en beslissen helemaal niet makkelijk om het te doden.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:14

wat ontzettend sneu voor het paard. wel vind ik het vreemd dat er zo'n hoog bedrag word betaald voor een paard wat al hoefbevangenheid vertoonde.
het is gewoon ontzettend zonde dat zo'n paard zo aan haar einde moet komen...

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:22

Sash schreef:
wat ontzettend sneu voor het paard. wel vind ik het vreemd dat er zo'n hoog bedrag word betaald voor een paard wat al hoefbevangenheid vertoonde.
het is gewoon ontzettend zonde dat zo'n paard zo aan haar einde moet komen...

Ja dat snap ik dus ook niet wie gaat er nou zo'n ontzettend hoog bedrag voor een paard betalen die al hoefbevangenheid vertoonde. Ik vind het allemaal nogal erg vaag.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:26

Lusitana schreef:
Gaat het nou om het paard of om wat men post?

Een klein beetje feiten-onderbouwing lijkt me toch wel gewenst.
Anders loopt de waarheidsbevinding hier volledig uit de hand...... Moderators houden zich blijkbaar alleen bezig met andere vormen van orde-handhaving.......

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:33

Dusdan is er eindelijk een oorzaak bekend..

Het is beter voorde merrie, dat zeker. Hoefbevangenheid iseen vreselijke ziekte, een dier lijdt er enorm onder. De behandeling is er wel, ook als het hoefbeen al begonnen is te kantellen. Mijn pony had ook een verdergevorderd stadium van kantelling maar is 'genezen' met speciaal beslag.
Maar deweg naartoe is lang, en we weten niet hoever Poetin al was.
Daarbij zal een paard altijd overgevoelig blijven als ze het redden. Voor sommigen is een groene weide er al helemaal niet meer bij. Moeten zedan de rest van hun leven op stal of in een paddock staan?

Ik denk dat voor Poetin de meest humane keus gemaakt is, hoewel het dood en doodzonde is.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:34

CGJ12 schreef:
Needje schreef:

Dat neem ik je verder ook niet kwalijk.
Ik vind het alleen jammer dat je mijn bijdrage van een nóg lager niveau vond dan de voorgaande. Denk je daar nu nog steeds hetzelfde over?

Jouw bijdrage was ook geen bijdrage aan t topic. Als je gewoon meteen, net als in je latere post, gewoon met tegenargumenten komt, of andere interessante dingen! Daar kunnen wij misschien weer wel wat mee. Snappez?!

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:38

Gut, GCJ bespaart me een hoop werk, die heeft alle quotes verzameld waar mijn mond ook van open viel.
Hoogstaande discussie weer.

Needje, ik vond het juist wel een goede uitspraal van CGJ, omdat deze hele discussie nergens op slaat.
Hopelijk volgen er nu normale reacties.

Ik ga helemaal met Alane mee.
Het is idd eeuwig zonde dat deze gave merrie zo vroeg gestorven is, maar de eigenaren zullen dit niet zo maar besloten hebben.
Zou niet weten wat er verder nog over te zeggen valt.

Tigger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:58

CGJ12 schreef:

God, alsof jij altijd van die nuttige bijdrages levert...

Er mag toch wel gespeculeerd worden, sinds wanneer is dat verboden? Mensen vragen zich dingen af, dat is toch vrij normaal?
Zeker bij zo'n merrie en de geschiedenis van dit paard...

Niet iedereen heeft er nu eenmaal zoveel verstand ervan als jij CGJ...
Dus ipv dat je boel weer gaat lopen afzeiken, vertel dan gewoon wat je weet, zo voorkom je de speculaties die uiteindelijk voor waar worden aangenomen...
Laatst bijgewerkt door Tigger op 26-01-06 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt