Paardrijdster Venlo buiten levensgevaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:15

laten we even een topic maken welke leeftijd buiten rijdne hoe of wat. En deze laten waarvoor het bedoelt is

_yvonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:27

@esmeralda: goed plan!!

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:35

wooo erg goed nieuws!

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:45

Heel fijn dat ze weer bij is en hoop dat ze er niks aan overhoud.
sterkte voor haar ouders en familie die haar op moeten vangen.

(is er een topic over het ongeluk geweest?)

Rinskee

Re: Paardrijdster Venlo buiten levensgevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:49

Wow gelukkig maar dat ze nu buiten levensgevaar is
. hopen dat ze verder ook goed herstelt

dreamer1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:57

Lusitana schreef:
Het is vreselijk voor de familie en het meisje, ik hoop dat ze goed herstelt.

Het goede van het plaatsen van zo´n bericht is dat er verder bij nagedacht wordt.
Er kan zo gewezen worden op de gevaren van het alleen rijden. Geldt voor alle leeftijden. Je kunt niet zoveel doen als er wat gebeurt met iemand waar je bij bent, maar wel een ambulance bellen en eerste hulp verlenen. Trouwens, nog een kanttekening, reed ze al of nier met cap/helm? Want daar gaan ook veel discussies over, hoe nodig dat zou zijn. Persoonlijk denk ik dat het ´t verschil is tussen een hersenschudding en een coma.

Het meisje had haar cap op voor en na de val. Dus ook met cap kun je in coma raken als het maar hard genoeg gaat he. Het meisje was dan wel pas 11 jaar (inmiddels 12) maar ze kon wel heel erg goed rijden en ik denk dat dat meer telt dan de leeftijd, maarja daar zouden we idd over ophouden. Ik hoop natuurlijk ook gewoon dat het allemaal goed komt.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:44

amondi schreef:
Zou het verschil uitmaken of ze 13 of 11 is met zo'n val? Wat zou een begeleider kunnen doen? Die fietst ernaast en kan misschien Ho zeggen.
Okee, als het mis gaat is er iemand bij die de ambulance kan bellen, maar verder? Ik heb vaak zat op 100 meter achter mijn dochter en shetlander aan gefietst omdat ze veel harder gingen dan ik! Als het mis zou zijn gegaan had ik niks kunnen doen.
Begeleiding is schijnveiligheid! Buitenrijden blijft een risico, 11 of 81 jaar maakt dan weinig uit.

Het is en blijft een ongeluk.

Inderdaad .. En stel, het paard gaat er onverwachts vandoor, dan heeft het echt geen zin dat er iemand naast fietst.. Wel gelukkig dat ze uit haar coma is ontwaakt. Nu hopen op een volledig en goed herstel..

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:29

Jeetje wat naar zeg! Het arme kind...Gelukkig is ze uberhaupt ontdekt zeg, stel je voor dat dat niet eens was gebeurt...Nou heel veel sterkte voor dat meisje en haar familie/vrienden hoor!

IloveKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:00

Gelukkig maar!Ik moet er niet aan denken dat mij me dat zou overkomen!Dat is nou de reden dat ik langs drukke wegen er liever langsloop. En dat over de leeftijd..Ik heb ook op 12 jarige leeftijd buitengereden hoor. En wat als je geen bak bij stal hebt?Dan moet je ook naar de manege gaan of een plek waar een bak is en misschien reed er een brommer langs ofzo.

Ik wens het meisje veel succes!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:44

pedegreepal schreef:
Fijn dat deze kleine meid weer bij kennis is, en er hopenlijk niets aan overhoud!

We kunnen haar en de ouders steun bieden door te zeggen dat we het erg vinden maar wanneer wordt er eens wat aan gedaan ..??? zodat dit niet zo snel weer gebeurd en dan misschien met een verkeerde afloop ....

Het is in ons huidige drukke gestreste verkeer onverantwoord om buiten te gaan rijden met een paard of pony.

Maakt niet uit hoe oud je bent want als je paard schrikt( en dat kan zelf het makste en dufste paard overkomen!!!!!!!!) is er geen houden aan. (Of je nu een sterke vent bent of een wurm van 14 , tegen enkele honderden kilo's spierbundel leg je het altijd af.) Het dier hoeft alleen maar even opzij te springen terwijl er een auto passeerd....

De bestuurders van auto's houden daarnaast totaal geen rekening met dieren in het verkeer omdat zij dat niet gewend zijn.

Ik spreek uit ervaring want een vriendin van mij is tijdens een buitenrit dodelijk verongelukt ( haar paard geleed alleen maar uit met zijn hoefijzer op het wegdek) , mijn neefje aan de dood ontsnapt toen zijn pony door onbekende reden ineens op hol sloeg !! Ikzelf op het nippertje toen mijn pony ineens voor een vrachtauto overstak zonder enige aankondiging.
Bij mijn andere vriendin gooiden een stel langsfietsende goosers gewoon een paar rotjes onder zijn kont. Een wonder dat zij het heeft overleefd !
Dan heb ik het nog niet over toeterende auto's, auto's die bijna tegen je kont aan plakken, vlak voor je de bocht om gieren, met gierende banden langs scheuren etc etc.

Ik zie veel meiden lekker kletsend rondrijden , vaak omgedraaid om met de meiden achter haar te kunnen kleppen, losse teugel, geen cap.
Het verkeer met 80 km p/u dendert gewoon langs. ( vaak schrikken paarden van de vreemste dingen die jouw zelf niet eens opvallen dus je moet altijd op je hoede zijn)
Kortom, onverantwoord en dom !!

Het antwoord wat je krijgt is steevast hetzelfde " mijn pony doet dat niet.....!!"

Hoe komen ze aan de leeftijd van 14 jaar overigens, hebben die kids ook een verkeers examen afgelegd net als brommers??
Een paard is gevaarlijker omdat het een levend wezen is waar de medeweggebruikers geen rekening mee houden en dus is een goed examen daarvoor wenselijk!!

Puntje van verbetering en wellicht wat meer info voor de ouders, die meestal niets van de paardenhobby van dochter of zoonlief afweet. En dus ook geen flauw benul hebben wat er kan gebeuren.

Ik vraag me af hoeveel ruiters er nog moeten verongelukken voor er serieuze maatregelen worden genomen..........

Wat begeleiding betreft, dat heeft als preventie weinig nut. Je hebt alleen iemand bij je die een ambu kan bellen als die daar zelf al toe in staat is.

Oja, ernaast fietsen als begeleiding is niet zo slim. Mocht het paard opzij springen lig je samen onder de auto. Dat heb ik ook al eens gezien.
Met de fiets en een touw al helemaal niet, wanneer je pony aan de ren gaat is de fiets te langzaam en ligt de fietser op z'n snuit.

Met een ander paard mee als begeleiding is ook niet zo geschikt om ongelukken te voorkomen omdat het andere paard wordt " aangestoken" door het paard dat schrikt en meestal ook aan de kletter gaat.

Jeesus iedereen heeft weer meteen zijn mening klaar liggen. [Haar] pony staat daar in de buurt waar het gebeurt is. Ze was niet alleen een buitenrit aan het maken of iets dergelijks. Ze reed daar vaak genoeg langs de weg soms met een vriendinnnetje die dag dus niet. Haar ouders zijn ook bijna altijd bij het rijden (haar moeder in ieder geval super vaak) en aangezien [ze] geen 6 meer is mocht ze die kleine stukjes zo nu en dan ook alleen wandelen met de pony, 't ven is een wijk met ontzettend veel weien en huisjes met paarden achterom, het was dan ook geen ''drukke weg'' zoals iedereen hier meteen roept. Het is smiddags gebeurt toen het nog licht was. Het is allemaal heel tragisch wat er is gebeurt, maar ik kan nou niet zeggen dat hier sprake was van onverantwoord gedrag. Ik vind het dan ook weer buitengewoon onbeschoft dat men meteen roept ''wie laat zn kind dan ook alleen buiten rijden''. Mensen zijn altijd op zoek naar sensatie en proberen een verhaal zo interessant mogelijk te maken.
[Ze] heeft gewoon ontzettende pech gehad dat haar dit is overkomen, wat er ook precies gebeurt mag zijn, want hoe ze daar terecht is gekomen is nog onduidelijk. Sneu is het ook dat ze 12 jaar is geworden terwijl ze nog in coma lag. Alles schijnt nu beter te gaan, ze hebben stukjes schedel verwijderd om de druk in de hersenen te verlichten en haar gebroken schedel zal lang duren voordat ze helemaal geneest. Ze heeft nog zeker een lange weg te gaan maar iedereen mag blij zijn dat het nu goed lijkt te gaan.
De dinsdag dat het was gebeurd gaven ze haar weinig tot geen kans..
Ik wens de familie veel sterkte de komende tijd.

[Ze] droeg trouwens een veiligheidscap. voor degenen die iets in die trant willen roepen..
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 22-01-06 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Edit: namen verwijderd.

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:50

go Kel!!

kadans16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:53

sans6 schreef:
go Kel!!

Amen

Laurine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:30

Wat erg zeg echt verschikkelijk gelukkig is ze buiten levensgevaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:41

Een kind van elf is volgens de verkeersveiligheidswet nog maar net rijp om alleen te fietsen.ik heb zelf een dochter van die leeftijd ,die al rijd sinds ze vijf is.ook zij gaat mee naar buiten,aan een koord die of ik of haar papa vast houd.En ja ,ze vind het stom.Maar dan heeft ze pech dan rijd ze maar in de bak.Waar ik ook een oogje in het zeil houd.

Kinderen van 11/12 vinden zich al heel wat en doen daardoor dingen die niet altijd verantwoord zijn, daar zijn ze ook kinderen voor.
En wij ouders zijn er voor kinderen voor stomiteiten te behoeden.Hoe dol ik ook zelf op paarden ben ,ze blijven dieren en geen kinder speelgoed.
Ik ben wel blij dat het beter gaat met het meisje.

Laureentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:54

Wow, moderator, kun je naam weghalen. beetje privacy mag ook wel hier.
kadans16, noem geen namen!!!

marijkedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:59

Laureentje schreef:

Mee eens!
Niet alleen voor het meisje, maar vooral voor de ouders, die het nu toch al zeer zwaar hebben.
In ieder geval wens ik ze allemaal veel sterkte toe in de komende tijd.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:48

Jeetje, wat is dat erg.

Veel sterkte aan de familie de komende tijd.

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:39

Laureentje schreef:

vind ik ook! het is erg goed wat ze heeft gezegd, maar privacy mag inderdaad wel...

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 15:17

silvana schreef:
Een kind van elf is volgens de verkeersveiligheidswet nog maar net rijp om alleen te fietsen.ik heb zelf een dochter van die leeftijd ,die al rijd sinds ze vijf is.ook zij gaat mee naar buiten,aan een koord die of ik of haar papa vast houd.En ja ,ze vind het stom.Maar dan heeft ze pech dan rijd ze maar in de bak.Waar ik ook een oogje in het zeil houd.

Kinderen van 11/12 vinden zich al heel wat en doen daardoor dingen die niet altijd verantwoord zijn, daar zijn ze ook kinderen voor.
En wij ouders zijn er voor kinderen voor stomiteiten te behoeden.Hoe dol ik ook zelf op paarden ben ,ze blijven dieren en geen kinder speelgoed.

ammehoela... niet ieder kind is hetzelfde hoor. als jou kind zich op 11/12 jarig leeftijd heel wat voelt en dingen doet die niet altijd even verantwoord zijn wil dat niet zeggen dat alle kinderen van die leeftijd dat doen. maarja ik zal niet teveel zeggen...

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:42

Goh goed nieuws dat dat meisje uit coma is! Zeker heeft ze nog een lange weg te gaan, maar ze is tenminste op de goede weg.

En bij dit soort gebeurtenissen gaan er altijd de wildste verhalen rond. En je kunt het nu wel gaan hebben over de leeftijd en verantwoordelijkheid, maar iedereen kan van zijn paard vallen, zowel buiten als in de bak. Het was verstandiger geweest om niet alleen te rijden, maar ook in een bak kan er wat gebeuren. Als er dan niemand in de buurt is heb je nog een probleem.

En al met al vind ik een 11 jarige die alleen buiten rijd met cap verstandiger dan een 25 jarige die alleen buiten rijd zonder cap!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:12

dreamer1987 schreef:
S schreef:

ammehoela... niet ieder kind is hetzelfde hoor. als jou kind zich op 11/12 jarig leeftijd heel wat voelt en dingen doet die niet altijd even verantwoord zijn wil dat niet zeggen dat alle kinderen van die leeftijd dat doen. maarja ik zal niet teveel zeggen...

Zeker een 11/12 jarige
Die van mij komt niet alleen buiten hoor

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:54

allemaal erg leuk en aardig, dat gedoe van op welke leeftijd je je kind laat buiten rijden enzo, maar daar is dit topic volgens mij niet voor bedoelt! het lijkt me een goed plan om daarvoor een ander topic in het leven te roepen! dus degene die het graag met andere mensen over de leeftijd enzo wil hebben, waarop een kind buiten mag rijden, maak een ander topic aan zou ik zeggen! gebruik dit alleen om iets over het meisje te zeggen enzo!

hier bedoel ik niks mee tegen iemand in het bijzonder, gewoon in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:59

Wat wil je dan ,dat iedereen 300 keer zegt, wat erg.
Ik vind juist zulke nieuwsfeiten belangrijk ,omdat je weer met je neus op het gevaar word gedrukt.Om er bij stil te staan waarom er leeftijds grenzen zijn om alleen naar buiten te gaan en waarom een cap verstandig is ,om te dragen.

Als je hier alleen mag neerzetten ik hoop dat ze snell beter word,wat iedereen ook hoopt ,zou het wel saai zijn en wie leest er hier dan nog?

Folkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:15

Ik woon ook in Venlo, en ja het is in 't Ven gebeurt,, maar jullie weten helemaal niet wat er gebeurt is want..
punt 1 .. ze was niet alleen maar met een begeleider en ze liep met een pony maar eigelijk mocht ze er niet eens op maar wat ik er van gehoort heb is dat ze heeft gevraagt of ze erop mocht en dat die BEGELEIDER ja zei en toen is die pony waaarschijnlijk op hol geslagen ..

Ik vind t ook heel erg zielig en ben ook bij dat ze weer uit haar coma is maar jullie moeten niet dingen gaan fantaseren,,,

XxX Champrules

Muppet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:05

Allereerst is elk ongeluk dat gebeurt er één teveel.
Iedereen heeft zo zijn verhaal of kent wel iemand die wat overkomen is.

Toch.... kan een ieder zelf al voor een stukje bescherming en veiligheid zorgen.

Uiteraard is niets zo lekker als met je haren wapperend langs het strand/bos/o.i.d. te galopperen.
Zalig, ultiem gevoel van vrijheid, wat losse teugel en armen los;

"I am the king of the world"....,

maar dan staat dat grassprietje naar links of juist naar rechts...
we kennen het allemaal. ("Dat doet ie anders noooooit.")

Lieve mensen, mede ruiters, ouders,

denk aan een klein stukje bescherming/veiligheid wat "te koop" is.

* een goede veiligheidscap, let op, schaf na een val op het hoofd gewoon een nieuwe aan.
Als je een cap bij Horka koopt en de bon bewaart, koop je een nieuwe cap tegen een schappelijkere prijs aangezien Horka veiligheid hoog in het vaandal heeft.

*Ouders, schaf liever een nieuwe cap aan dan eentje die al door de hele familie gedragen is.
Zorg ook dat de cap niet te groot wordt aangeschaft (ze groeien er toch wel in), want een te grote cap biedt ook onvoldoende bescherming.

* een bodyprotector, gelukkig worden er steeds meer aangeschaft.
Let op de veiligheidskeurmerken, BETA Level 3 geeft de meeste bescherming.
Zorg wel dat deze op de juiste manier gedragen wordt en de juiste maat heeft.

* materiaal wat goed op het paard past, check ook regelmatig beugelriemen, stootsingels en het hoofdstel.
Ook leer heeft zijn aandacht nodig, likje vet en zelfs dan gaat het niet een levenlang mee.

Zorg ook dat je gezien wordt, reflecterende kleding of bv bandages/dekjes werken ook overdag en niet alleen 's avonds/donker.
Hiermee kan worden voorkomen dat mede weggebruikers je te laat opmerken of zelfs niet zien!

En bovenal, rij bewust, een paard/pony is en blijft een vluchtdier, hoe braaf deze (meestal) is.

We wensen een ieder sterkte die ooit een ongeluk heeft gehad en hopen dat er minder ongevallen in 2006 zullen gebeuren.