Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

. hopen dat ze verder ook goed herstelt Lusitana schreef:Het is vreselijk voor de familie en het meisje, ik hoop dat ze goed herstelt.
Het goede van het plaatsen van zo´n bericht is dat er verder bij nagedacht wordt.
Er kan zo gewezen worden op de gevaren van het alleen rijden. Geldt voor alle leeftijden. Je kunt niet zoveel doen als er wat gebeurt met iemand waar je bij bent, maar wel een ambulance bellen en eerste hulp verlenen. Trouwens, nog een kanttekening, reed ze al of nier met cap/helm? Want daar gaan ook veel discussies over, hoe nodig dat zou zijn. Persoonlijk denk ik dat het ´t verschil is tussen een hersenschudding en een coma.
als het maar hard genoeg gaat he. Het meisje was dan wel pas 11 jaar (inmiddels 12) maar ze kon wel heel erg goed rijden en ik denk dat dat meer telt dan de leeftijd, maarja daar zouden we idd over ophouden. Ik hoop natuurlijk ook gewoon dat het allemaal goed komt. amondi schreef:Zou het verschil uitmaken of ze 13 of 11 is met zo'n val? Wat zou een begeleider kunnen doen? Die fietst ernaast en kan misschien Ho zeggen.
Okee, als het mis gaat is er iemand bij die de ambulance kan bellen, maar verder? Ik heb vaak zat op 100 meter achter mijn dochter en shetlander aan gefietst omdat ze veel harder gingen dan ik! Als het mis zou zijn gegaan had ik niks kunnen doen.
Begeleiding is schijnveiligheid! Buitenrijden blijft een risico, 11 of 81 jaar maakt dan weinig uit.
Het is en blijft een ongeluk.
.. En stel, het paard gaat er onverwachts vandoor, dan heeft het echt geen zin dat er iemand naast fietst.. Wel gelukkig dat ze uit haar coma is ontwaakt. Nu hopen op een volledig en goed herstel..
pedegreepal schreef:Fijn dat deze kleine meid weer bij kennis is, en er hopenlijk niets aan overhoud!
We kunnen haar en de ouders steun bieden door te zeggen dat we het erg vinden maar wanneer wordt er eens wat aan gedaan ..??? zodat dit niet zo snel weer gebeurd en dan misschien met een verkeerde afloop ....
Het is in ons huidige drukke gestreste verkeer onverantwoord om buiten te gaan rijden met een paard of pony.
Maakt niet uit hoe oud je bent want als je paard schrikt( en dat kan zelf het makste en dufste paard overkomen!!!!!!!!) is er geen houden aan. (Of je nu een sterke vent bent of een wurm van 14 , tegen enkele honderden kilo's spierbundel leg je het altijd af.) Het dier hoeft alleen maar even opzij te springen terwijl er een auto passeerd....
De bestuurders van auto's houden daarnaast totaal geen rekening met dieren in het verkeer omdat zij dat niet gewend zijn.
Ik spreek uit ervaring want een vriendin van mij is tijdens een buitenrit dodelijk verongelukt ( haar paard geleed alleen maar uit met zijn hoefijzer op het wegdek) , mijn neefje aan de dood ontsnapt toen zijn pony door onbekende reden ineens op hol sloeg !! Ikzelf op het nippertje toen mijn pony ineens voor een vrachtauto overstak zonder enige aankondiging.
Bij mijn andere vriendin gooiden een stel langsfietsende goosers gewoon een paar rotjes onder zijn kont. Een wonder dat zij het heeft overleefd !
Dan heb ik het nog niet over toeterende auto's, auto's die bijna tegen je kont aan plakken, vlak voor je de bocht om gieren, met gierende banden langs scheuren etc etc.
Ik zie veel meiden lekker kletsend rondrijden , vaak omgedraaid om met de meiden achter haar te kunnen kleppen, losse teugel, geen cap.
Het verkeer met 80 km p/u dendert gewoon langs. ( vaak schrikken paarden van de vreemste dingen die jouw zelf niet eens opvallen dus je moet altijd op je hoede zijn)
Kortom, onverantwoord en dom !!
Het antwoord wat je krijgt is steevast hetzelfde " mijn pony doet dat niet.....!!"
Hoe komen ze aan de leeftijd van 14 jaar overigens, hebben die kids ook een verkeers examen afgelegd net als brommers??
Een paard is gevaarlijker omdat het een levend wezen is waar de medeweggebruikers geen rekening mee houden en dus is een goed examen daarvoor wenselijk!!
Puntje van verbetering en wellicht wat meer info voor de ouders, die meestal niets van de paardenhobby van dochter of zoonlief afweet. En dus ook geen flauw benul hebben wat er kan gebeuren.
Ik vraag me af hoeveel ruiters er nog moeten verongelukken voor er serieuze maatregelen worden genomen..........
Wat begeleiding betreft, dat heeft als preventie weinig nut. Je hebt alleen iemand bij je die een ambu kan bellen als die daar zelf al toe in staat is.
Oja, ernaast fietsen als begeleiding is niet zo slim. Mocht het paard opzij springen lig je samen onder de auto. Dat heb ik ook al eens gezien.
Met de fiets en een touw al helemaal niet, wanneer je pony aan de ren gaat is de fiets te langzaam en ligt de fietser op z'n snuit.
Met een ander paard mee als begeleiding is ook niet zo geschikt om ongelukken te voorkomen omdat het andere paard wordt " aangestoken" door het paard dat schrikt en meestal ook aan de kletter gaat.
sans6 schreef:go Kel!!
Laureentje schreef:Wow, moderator, kun je naam weghalen. beetje privacy mag ook wel hier.
kadans16, noem geen namen!!!
Laureentje schreef:Wow, moderator, kun je naam weghalen. beetje privacy mag ook wel hier.
kadans16, noem geen namen!!!
silvana schreef:Een kind van elf is volgens de verkeersveiligheidswet nog maar net rijp om alleen te fietsen.ik heb zelf een dochter van die leeftijd ,die al rijd sinds ze vijf is.ook zij gaat mee naar buiten,aan een koord die of ik of haar papa vast houd.En ja ,ze vind het stom.Maar dan heeft ze pech dan rijd ze maar in de bak.Waar ik ook een oogje in het zeil houd.
Kinderen van 11/12 vinden zich al heel wat en doen daardoor dingen die niet altijd verantwoord zijn, daar zijn ze ook kinderen voor.
En wij ouders zijn er voor kinderen voor stomiteiten te behoeden.Hoe dol ik ook zelf op paarden ben ,ze blijven dieren en geen kinder speelgoed.
Ik ben wel blij dat het beter gaat met het meisje.
dreamer1987 schreef:S schreef:Een kind van elf is volgens de verkeersveiligheidswet nog maar net rijp om alleen te fietsen.ik heb zelf een dochter van die leeftijd ,die al rijd sinds ze vijf is.ook zij gaat mee naar buiten,aan een koord die of ik of haar papa vast houd.En ja ,ze vind het stom.Maar dan heeft ze pech dan rijd ze maar in de bak.Waar ik ook een oogje in het zeil houd.
Kinderen van 11/12 vinden zich al heel wat en doen daardoor dingen die niet altijd verantwoord zijn, daar zijn ze ook kinderen voor.
En wij ouders zijn er voor kinderen voor stomiteiten te behoeden.Hoe dol ik ook zelf op paarden ben ,ze blijven dieren en geen kinder speelgoed.
Ik ben wel blij dat het beter gaat met het meisje.
ammehoela... niet ieder kind is hetzelfde hoor. als jou kind zich op 11/12 jarig leeftijd heel wat voelt en dingen doet die niet altijd even verantwoord zijn wil dat niet zeggen dat alle kinderen van die leeftijd dat doen. maarja ik zal niet teveel zeggen...