Plant wellicht oorzaak dood 17 paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collane

Re: Plant wellicht oorzaak dood 17 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:12

Laatst schreef nog iemand dit op het Natural Horsemanship forum

Citaat:
'Ik had laatst een "discussie" met mijn oom (heeft een shetlander).
Hij zegt dat het jacobskruid in het hooi niet meer schadelijk is voor je paard, doordat het jacobskruid uitgedroogd is, is het niet meer giftig.
Als dat wel zo zou zijn zouden er al heel veel paarden dood zijn omdat niet iedereen zijn hooi uitzoekt.
Ik ben echter van mening dat het wel noodzakelijk is om je hooi uit te zoeken (tenzij je zeker weet dat er geen jacobskruid in zit).
Juist doordat het gemaaid is en dus gedroogd is, kunnen paarden het jacobskruid niet meer onderscheiden en eten ze het dus gewoon op.
Ze krijgen dus gwoon het "gif" binnen.
Wie heeft er nu gelijk??,'

Ik moet zeggen, dat ik behoorlijk schrok van dit berichtje! Ook de reactie van pensionhouders maken me somber. Ik heb nu verscheidene mailtjes gekregen van bezorde eigenaren die hun paarden in pensionstalling hebben staan, waarvan de pensionhouder niets van het aanwezige JKK in de wei wil weten. Nou ja je het hebt het verhaal van Snowy2004 hier ook gelezen.

caat_eve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:12

Oeh wat erg!! die stal staat dicht bij ons!! het nichtje en neefje van die man rijden bij onse ponyclub!

EllenHelmigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:15

caat_eve schreef:
Oeh wat erg!! die stal staat dicht bij ons!! het nichtje en neefje van die man rijden bij onse ponyclub!

Dan ben ik geneigd die man te verwijzen naar www.kruiskruidinfo.nl waar hij (wetenschappelijk onderbouwde) info kan krijgen, als hij dat tenminste ook zou wíllen weten....

Desnoods print je iets uit voor die man.

Erg hoor, betweteren en dan zulke risico's nemen met je paarden.

El

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:58

Collane schreef:
Hè Snowy2004 wat fijn, dat jouw paard het overleefd heeft! En wat vreselijk dat de andere 2 paarden zijn gestorven....

Zou jij jouw verhaal op het kruiskruidforum willen schrijven, bij 'jouw verhaal'? Het forum is o.a. bedoeld als een verzamelplaats voor dit soort verhalen. Door de verhalen te bundelen krijgen we het JKK probleem beter in kaart.

Bij deze doe ik ook nog een oproep naar de anderen. Schrijf a.u.b. je ervaring met JKK op het kruiskruidforum, zodat we daarmee een signaal af kunnen geven!

Dat is zo belangrijk....

Collane

Hai Collane,

Ik heb mijn verhaal op het kruiskruidforum geschreven, hij staat alleen onder "memorium". Is dit erg? Of kan ik hem kopieeren en hem onder "jouw verhaal" zetten?

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:06

EllenHelmigh schreef:
Collane schreef:
Hè Snowy2004 wat fijn, dat jouw paard het overleefd heeft! En wat vreselijk dat de andere 2 paarden zijn gestorven....

Zou jij jouw verhaal op het kruiskruidforum willen schrijven, bij 'jouw verhaal'? Het forum is o.a. bedoeld als een verzamelplaats voor dit soort verhalen. Door de verhalen te bundelen krijgen we het JKK probleem beter in kaart.

Bij deze doe ik ook nog een oproep naar de anderen. Schrijf a.u.b. je ervaring met JKK op het kruiskruidforum, zodat we daarmee een signaal af kunnen geven!

Dat is zo belangrijk....

Collane

Ja, Snowy, ik zou ook jouw verhaal graag tot in details willen horen. Ons paardje Capita is deze zomer eraan overleden. De verschijnselen herken ik die je beschrijft.
Maar ondanks dat ze uit het JKK veld was gehaald is ze toch na 6 weken overleden..... Mogelijk was het chronisch bij haar en bij jou accuut. Maar deze verhalen zijn verschrikkelijk belangrijk. Het verhaal van Capita kun je lezen op het http://www.kruiskruidforum.nl en een andere versie nog op mijn log http://www.paardenliefde.web-log.nl/log/3300427.
Het is dus erg belangrijk dat je je verhaal publiek maakt http://www.kruiskruidforum.nl .
groetjes,
Ellen

Hai Ellen, ik heb het verhaal van Capita gelezen, echt verschrikkelijk. Ik denk niet dat het bij Atlas acuut is geweest, ik denk dat ik eerder het geluk heb gehad dat ik Atlas al jaren aan het ontgiften ben geweest, ik wist alleen niet voor wat. Mijn verhaal heb ik inmiddels ook op het kruiskruidforum gezet onder het kopje "memorium" (dit was een foutje van mij). Mocht je nog vragen hebben, kan je ze altijd aan mij stellen.
Groetjes Eline

lisavanveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:12

waarom zijn er geen bewijzen ???
arme man

EllenHelmigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:16

Snowy2004 schreef:

Hai Ellen, ik heb het verhaal van Capita gelezen, echt verschrikkelijk. Ik denk niet dat het bij Atlas acuut is geweest, ik denk dat ik eerder het geluk heb gehad dat ik Atlas al jaren aan het ontgiften ben geweest, ik wist alleen niet voor wat. Mijn verhaal heb ik inmiddels ook op het kruiskruidforum gezet onder het kopje "memorium" (dit was een foutje van mij). Mocht je nog vragen hebben, kan je ze altijd aan mij stellen.
Groetjes Eline

Ik heb je verhaal gelezen Eline en wilde daar ook reageren maar vanwege het topic is dat niet mogelijk. Dus doe ik het hier.
Een afschuwelijk verhaal en wat ben je lang aan het tobben geweest en wat een akelige stalhouder.
Ik vind het heel moedig dat je je verhaal hebt geplaatst. Het is ook heel zinvol het wél te doen want mensen moeten gewaarschuwd worden dat het écht gevaarlijk is en als je niet ingrijpt je je paard op afschuwelijke wijze verliest.

Het verhaal van Capita is heel akelig.... ze had het nét naar haar zin met Daantje en moest al weer afscheid nemen....
Het beeld lijkt heel erg op wat jij omschrijft; die onrust en het niet meer kunnen "zien".... Heel zielig en heel eng eigenlijk.... Wees maar zuinig op je knollie en zorg dat hij niets "fouts"meer binnenkrijgt.
maar dat doe je wel denk ik....
Bedankt voor het óók optekenen van je verhaal.
El

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:27

EllenHelmigh schreef:
caat_eve schreef:

Dan ben ik geneigd die man te verwijzen naar www.kruiskruidinfo.nl waar hij (wetenschappelijk onderbouwde) info kan krijgen, als hij dat tenminste ook zou wíllen weten....

Desnoods print je iets uit voor die man.

Erg hoor, betweteren en dan zulke risico's nemen met je paarden.

El

Caatje bedoelt die man (sjaak van Olmen) waar het artikel over gaat, neem ik aan. Reusel ligt tegen Netersel aan

EllenHelmigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:41

Raiza schreef:

Caatje bedoelt die man (sjaak van Olmen) waar het artikel over gaat, neem ik aan. Reusel ligt tegen Netersel aan

Owwww wat dom. Niet begrepen. Ik dacht die onverschillige pensionhouder....
Sorry

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:32

Bedankt Snowy2004 voor het plaatsen van je verhaal. Pfff wat een rot ervaring! Ik denk inderdaad dat je het beter onder 'mijn verhaal' kan zetten. Want gelukkig leeft jouw paard nog! Dus als je dat wilt doen graag, dan haal ik je bericht uit 'in memoriam'.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:23

Volgens mij worden de gevolgen van JKK nog steeds onderschat....door paardeneigenaren en door overheid.

Je denkt dat het bij jou niet in het hooi of in het weiland zit....we moeten zelf denk ik ook allerter worden en eisen durven stellen.

Ik ga er vanavond in ieder geval meteen navraag over doen bij de eigenaar van onze pensionstal en bij het rusthuis waar Iwan heen gaat....

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:34

EllenHelmigh schreef:
Raiza schreef:

Owwww wat dom. Niet begrepen. Ik dacht die onverschillige pensionhouder....
Sorry

Idd
Hij heeft ook paarden in reusel staan bij zn broer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:51

Door een "waarschijnlijk" JKK geval zijn wij al een paar jaar bezig met het "Hoe en waarom" rond JKK en vrienden van ons, die hun paarden in het duin hebben staan, halen jaarlijks alle planten zo goed mogelijk weg. (met handschoenen aan want ook voor mensen is het plantje schadelijk en de sappen schijnen door de huid te kunnen dringen... en testen of dat zo is...doe ik liever niet).... Toen ik deze zomer op bezoek ging bij mijn moeder die zich voor een paar maanden had verschanst op een camping bij Epe, zag ik bij een boerderij in de wei JKK staan met 2 leuke Fjordjes erbij. Het gras was bijna op en de JKK was al aan het indrogen. Dus ik maar even richting een man die daar aan het werk was en hem op de hoogte gebracht van het feit dat er JKK in zijn wei stond. Ja zei de man... mijn vrouw weet ervan.... Maareh ze eten het niet hoor... Ik nog een keer aangegeven dat het erg giftig is en dat paarden het opgedroogd wel eten en er aan sterven en als je de JKK de kans geeft om in het zaad te schieten dat dan je hele wei ermee vol staat en de kans, dat je paard wat binnenkrijgt aanzienlijk groter wordt... met de dood van het paard als gevolg.

De man haalde zijn schouders op.

In augustus, toen ik weer op bezoek was bij mijn moeder en we weer langs de wei liepen zag je nog wel wat gedroogde stengels van de JKK... maar een groot gedeelte was al weg. Een eng gevoel van schuld bekroop me. Had ik niet meer moeten doen?

[***]

EllenHelmigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:09

Wieke schreef:
Door een "waarschijnlijk" JKK geval zijn wij al een paar jaar bezig met het "Hoe en waarom" rond JKK en vrienden van ons, die hun paarden in het duin hebben staan, halen jaarlijks alle planten zo goed mogelijk weg. (met handschoenen aan want ook voor mensen is het plantje schadelijk en de sappen schijnen door de huid te kunnen dringen... en testen of dat zo is...doe ik liever niet).... Toen ik deze zomer op bezoek ging bij mijn moeder die zich voor een paar maanden had verschanst op een camping bij Epe, zag ik bij een boerderij in de wei JKK staan met 2 leuke Fjordjes erbij. Het gras was bijna op en de JKK was al aan het indrogen. Dus ik maar even richting een man die daar aan het werk was en hem op de hoogte gebracht van het feit dat er JKK in zijn wei stond. Ja zei de man... mijn vrouw weet ervan.... Maareh ze eten het niet hoor... Ik nog een keer aangegeven dat het erg giftig is en dat paarden het opgedroogd wel eten en er aan sterven en als je de JKK de kans geeft om in het zaad te schieten dat dan je hele wei ermee vol staat en de kans, dat je paard wat binnenkrijgt aanzienlijk groter wordt... met de dood van het paard als gevolg.

De man haalde zijn schouders op.

In augustus, toen ik weer op bezoek was bij mijn moeder en we weer langs de wei liepen zag je nog wel wat gedroogde stengels van de JKK... maar een groot gedeelte was al weg. Een eng gevoel van schuld bekroop me. Had ik niet meer moeten doen?

Wieke

Nee, tegen zulke botte onverschilligheid kun je weinig.... Daarom is het extra belangrijk dat er wetgeving komt die de dieren tegen de onverschilligheid beschermt.

Je kunt eens de folder van het http://www.kruiskruidforum.nl printen en aan die man geven.... misschien maakt hem dat wakker. Of geef het aan zijn vrouw.

Op deze wijze is onze Capita ook overleden, het eten van ingedroogde stengels nadat alle gras op was. Dit gebeurde bij de vorige eigenaar die niet op de hoogte van JKK was.
Deze man is dat wél en dat maakt me best een beetje verdrietig moet ik zeggen....
El

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:30

Ik vind ook dat je gedaan hebt wat je kon, je hebt die mensen erop gewezen en verder zijn ze toch zelf verantwoordelijk. Veel mensen nemen niet eens de moeite om anderen erop te wijzen, dus ik vind dat je het goed gedaan hebt.
Hanneke

brechje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:18

Ik heb bij Sjaak gewerkt, ik vond het echt vreselijk toen ik het hoorde van zn vrouw!!! Dat is echt verschrikkelijk en dat wens je echt niemand toe!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:59

Ik heb toch het gevoel (lief dat jullie mijn schuldgevoel hierover proberen te verzachten... thanx) dat ik te kort gedaan heb. De wereld zal ik niet kunnen redden dat weet ik zelf ook wel. Maar ik zal de folder uitprinten en geven aan de mensen daar in Epe en de campinghouder kan er ook wel één gebruiken. Helaas kom ik er het voorjaar pas weer...

Groetjes [***]

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:25

Toch blijf ik vinden dat je echt je best hebt gedaan. Er zijn zoveel mensen die er gemakkelijk over blijven denken....helaas. jij hebt je verantwoordelijkheid genomen, een ander zal dat ook moeten doen...

EllenHelmigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:24

hann schreef:
Toch blijf ik vinden dat je echt je best hebt gedaan. Er zijn zoveel mensen die er gemakkelijk over blijven denken....helaas. jij hebt je verantwoordelijkheid genomen, een ander zal dat ook moeten doen...

Helemaal mee eens.... Hann!!