Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sfiejj schreef:Ik vroeg me af: Als je een teek verwijderd, moet je heel goed opletten dat je ook de kop meeneemt, maar je kan alleen besmet worden als de teek zijn maaginhoud in je spuit. Dan maakt het toch niet uit of z'n kop er nog zit?
Citaat:Teken die normaliter voorkomen in landen als Spanje en Portugal zijn ontdekt in weilanden op Sint-Philipsland en in natuurgebied De Dintelse Gorzen bij de De Heen. De teken zijn zowel op planten als op runderen, pony's en paarden gesignaleerd en kunnen ernstige infectieziekten veroorzaken.
De uitheemse teek (Dermacentor reticulatus) lijkt zich permanent in Nederland te hebben genesteld. Dierenarts Sabrina Jansen van Dierenkliniek Steenbergen roept dierenbezitters op alert te zijn. ¨Als mensen bij hun huisdier een teek ontdekken moeten ze het beestje naar hun dierenarts brengen voor onderzoek. Zo krijgen we beter in beeld hoe groot het gebied is waar de teek zich bevindt. Vanuit de Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde is geld opzij gelegd om dit onderzoek te bekostigen. Dus het kost de mensen niets¨, aldus Jansen. Dankzij haar is het balletje de afgelopen weken gaan rollen.
De dierenartsen kregen dit voorjaar een oproep van de faculteit Diergeneeskunde uit Utrecht om zoveel mogelijk teken op te sturen. Aanleiding was de dood van twee honden waarbij de 'buitenlandse' teek was ontdekt, terwijl de dieren niet in het buitenland waren geweest. Toen Jansen het vee van een boer op Sint- Philipsland inspecteerde, ontdekte ze tientallen teken.
Onderzoek van de faculteit Diergeneeskunde leerde dat het ging om de Dermacentor reticulatus. Jansen benadrukt dat er tot nu toe nog geen koeien, paarden of honden ziek zijn geworden van de mediterrane teek. ¨Gelukkig niet, de faculteit onderzoekt nu welke ziektekiemen ze tegenkomen. Ik verwacht dat ze in januari met resultaten komen¨, aldus Jansen. De Dermacentor reticulatus blijft langer in de huid van zoogdieren zitten dan de Nederlandse variant. ¨Ze kunnen bloedziekten veroorzaken waar met name honden en paarden zeer beroerd van kunnen worden. En bij mensen kan deze soort ook de ziekte van Lyme veroorzaken.¨ GPD