Gevaarlijke teek gesignaleerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lisannetj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:49

WOOW ik kom Wel een met mijn pony in de dintelse gorze..Voortaan heel Goed uitkijken daar dan!!

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:33

Er heeft ook al een stuk over gestaan in de krant hoorde ik.

Er werd gevraagd aan de mensen om de teken die je op je dieren aantreft aan de Dierenarts te overhandigen.....

Ik wil wel mee gaan doen....maar wat zullen ze een werk hebben met mij....
Ik woon nml. in de bossen met o.a 2 honden,3 katten,2 paarden en in de "tekentijd" wil je niet weten hoeveel teken ik per dag per dier eraf haal.
Alles word nml. iedere dag aan inspectie onderworpen(na een tijdje ken je de vaste plaatsen waar ze zitten dus is zo gedaan).

Het ging volgens mij niet over de ziekte Lyme maar een andere benaming....
Ik zou het stukje uit de krant nog van iemand krijgen.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:06

Borreliose=lyme

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 01:21

CarS,
klopt het ging hier om babesiose.
Wordt dus veroorzaakt door de dermacentor teek.
Heeft 2 jaar geleden aan 5 honden het leven gekost, nederlandse honden die niet in het buitenland geweest zijn.

Gevallen bekend in regio Den Haag, regio Arnhem en 1 in Maastricht.

Het is de parasiet die in de teek zit.
Met het speekselen vd teek ( meestal 24 uur na vasthechten) komt de parasiet in het lichaam van de hond.

Deze gaat de bloedbaan in en vernietigt elk rood bloedlichaampje die hij tegenkomt.
1 van de belangrijkste symptomen bij de hond is bloed plassen.
Daarna bloedarmoede.

Als je op tijd bent bij de DA is er een remedie tegen.
Ben je te laat dan sterft de hond.

Wat het bij paarden doet is mij niet bekend.
Het is dus een andere ziekte als Lyme.

De DA krijgen hier jaarlijks info over via de KNMvD

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:26

ik heb zelf ook lyme gehad toen ik klein was. heb er nu helemaal geen last meer van, omdat het snel is gesignaleerd. het probleem is dat 't elk moment in principe weer de kop op kan steken....
mijn vader heeft ook lyme, hij heeft er wel veel last van (gehad).
op het moment heeft ongeveer een op de drie teken lyme, je kan pas lyme krijgen als de teek zijn maag-inhoud in je spuit. Dit gebeurt als je bijvoorbeeld met spiritus oid op de teek gaat (hiermee dacht men vroeger een teek te kunnen verwijderen).

het grote probleem is bij lyme dat men het vaak niet als lyme ziet. dokters erkennen lyme niet heel snel, omdat het heel moeilijk te vinden is in het bloed. dit komt mede doordat er zoveel verschillende soorten lyme zijn.

nu zegt kiana dat dit een andere ziekte als lyme is, is het dan geen soort van lyme? of wordt het bij lyme gerekend omdat het wordt overgedragen door teken?

en wat het nieuwe hieraan is: dit is de eerste "soort lyme" waar een dier aan dood gaat in nederland (in het buitenland zijn er al meer soorten)....

als je een teek hebt moet je hem er voorzichtig uit trekken met bijv een tekentang (in principe kan je 't ook met je handen doen, maar dan moet je heeeeel goed opletten of je de kop ook meeneemt). bij de dierenarts en dokter kan je vaak foldertjes krijgen waar precies op staat hoe je een teek eruit moet halen (draaiend!)

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:23

Babesiose en Lyme zijn verschillende ziektes, die allebei door teken overgedragen kunnen worden.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:24

Ik vroeg me af: Als je een teek verwijderd, moet je heel goed opletten dat je ook de kop meeneemt, maar je kan alleen besmet worden als de teek zijn maaginhoud in je spuit. Dan maakt het toch niet uit of z'n kop er nog zit?

Laurine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:26

Gelukkig dat ik daar niet woon

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:23

Sfiejj schreef:
Ik vroeg me af: Als je een teek verwijderd, moet je heel goed opletten dat je ook de kop meeneemt, maar je kan alleen besmet worden als de teek zijn maaginhoud in je spuit. Dan maakt het toch niet uit of z'n kop er nog zit?

Net al;s bij ons loopt bij een teek de slokdarm vanuit de maag naar de mond. Als je dus zijn kop laat zitten zit een deel van het gif dus nog in het gedeelte van de kop. Buiten het feit dat je dus op deze manier alsnog gif kunt binnenkrijgen kan ook de kop gaan ontsteken.

_Cassandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:27

Vandaag stond er weer een stukje over in de krant ( De eendrachtbode, thoolse courant ) Ik had het stuk gescand, maar kreeg hem niet groter. Voor de liefhebbers kan ik het stuk wel doormailen.

Ik vind het wel jammer dat de artikels over deze teek er nu "pas"zijn, omdat ik 2,5 maand geleden 4 teken heb gevonden bij mijn pony, nadat ik naar het strandje was geweest in sint-philipsland. Ik ga dan altijd via het natuurgebied, omdat dit een stuk rustiger is en sneller. Voorlopig ga ik maar niet meer die kant op, totdat de dierenarts een uitslag heeft.
(eind deze maand verwacht de dierenats een uitslag te krijgen van het onderzoek) staat in het stukje van de krant.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:05

Ik kwam trouwens nog het volgende tegen.
Ik weet niet of jullie er iets aan hebben:

Citaat:
Teken die normaliter voorkomen in landen als Spanje en Portugal zijn ontdekt in weilanden op Sint-Philipsland en in natuurgebied De Dintelse Gorzen bij de De Heen. De teken zijn zowel op planten als op runderen, pony's en paarden gesignaleerd en kunnen ernstige infectieziekten veroorzaken.

De uitheemse teek (Dermacentor reticulatus) lijkt zich permanent in Nederland te hebben genesteld. Dierenarts Sabrina Jansen van Dierenkliniek Steenbergen roept dierenbezitters op alert te zijn. ¨Als mensen bij hun huisdier een teek ontdekken moeten ze het beestje naar hun dierenarts brengen voor onderzoek. Zo krijgen we beter in beeld hoe groot het gebied is waar de teek zich bevindt. Vanuit de Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde is geld opzij gelegd om dit onderzoek te bekostigen. Dus het kost de mensen niets¨, aldus Jansen. Dankzij haar is het balletje de afgelopen weken gaan rollen.

De dierenartsen kregen dit voorjaar een oproep van de faculteit Diergeneeskunde uit Utrecht om zoveel mogelijk teken op te sturen. Aanleiding was de dood van twee honden waarbij de 'buitenlandse' teek was ontdekt, terwijl de dieren niet in het buitenland waren geweest. Toen Jansen het vee van een boer op Sint- Philipsland inspecteerde, ontdekte ze tientallen teken.
Onderzoek van de faculteit Diergeneeskunde leerde dat het ging om de Dermacentor reticulatus. Jansen benadrukt dat er tot nu toe nog geen koeien, paarden of honden ziek zijn geworden van de mediterrane teek. ¨Gelukkig niet, de faculteit onderzoekt nu welke ziektekiemen ze tegenkomen. Ik verwacht dat ze in januari met resultaten komen¨, aldus Jansen. De Dermacentor reticulatus blijft langer in de huid van zoogdieren zitten dan de Nederlandse variant. ¨Ze kunnen bloedziekten veroorzaken waar met name honden en paarden zeer beroerd van kunnen worden. En bij mensen kan deze soort ook de ziekte van Lyme veroorzaken.¨ GPD

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:09

Hé goed dat je dit erop zet Sjoert.
Ik zie deze VA zo nu en dan en ga haar zeker vragen me op de hoogte te houden.

Ik heb trouwens op dit moment nog geen teek gesignaleerd hier en der zitten er genoeg tegen het voorjaar

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 09:44

Oké sugarmiss klinkt heel logisch

Semra

Re: Gevaarlijke teek gesignaleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:31

Ik woon op St.Philipsland. Sabrina Jansen komt ook bij ons op stal.
Vorige week heb ik haar een teek meegegeven die ik van één van mijn ponies heb afgehaald. Zal van de week eens bellen of ze al weet wat voor teek het is.

Maar volgens mij zijn er al jaren teken in Nederland die ziektes overbrengen, toch?
Nou ja, ik ben in ieder geval op mijn hoede maar in de wintervacht is het zoeken naar een speld in een hooiberg.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:07

@Semra: Lyme wordt al jaren door teken overgebracht in NL, maar hier betreft het een nieuwe ziekte.