Dodelijke paardenziekte duikt ook in Limburg op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:17

he bah
nu dit weer.

ze roepen al wel langer dat na de kippen varkens en koeien, nu de paarden aan de beurt zijn, er worden teveel paarden gehouden, waardoor door de bevolkingsdichtheid van de paarden, er nieuwe ziektes ontstaan

het lijkt wel of de natuur er zelf voor zorgt dat er , wanneer er van een dierenras , teveel van rondlopen, er dmv ziekte ernstige uitdunning ontstaat !

vooral jonge en oudere paarden zijn volgensmij gevoelig voor deze akelige mysterieuze ziekte..

ik heb een jaarling dag en nacht in de wei lopen ....

Anoniem

Re: Dodelijke paardenziekte duikt ook in Limburg op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:20

Was het niet iets met Engels Raaigras en de schimmels erin? Zou het toen niet Frans Raaigras zijn geweest, want dat franse gras is nl hier erg gevoelig voor schimmels heb ik begrepen. Wel weet ik dat ze heel ver zijn met grassoorten die bestand raken tegen schimmelsoorten. Af en toe je weiland omploegen en opnieuw inzaaien is misschien daarom best wel slim. Beter bestand nieuw gras inzaaien, ipv veel oud gras dat nog ziektes kan oplopen.

Ik denk dat ondezoek naar het gras en de andere plantensoorten in de wei, zinvoller is dan de paarden binnenste buiten keren. Kroonroest is ook iets wat vrij snel door vocht/weersomstandigheden kan optreden.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:48

het is zeer waarschijnlijk ook iets dat aanwezig/ veroorzaakt wordt door het land. Ik kan me namelijk herrinneren dat je je paard een paar jaar geleden gewoon op de weide kon zetten, maar het afgeraden werd om dit idd 24 op 7 te doen of zodoende ze goed bij te voeren zodat ze zich niet geheel moeten voeden en afhankelijk hoeven te zijn van wat ze van het land halen. Het klinkt mij idd ook zeer logisch door de temperatuursveranderingen, zure regen en over-bemesting en besmet grondwater de grond idd wordt aangetast... dat er hierdoor een stof wordt gemaakt dat voor paarden die vatbaar zijn hiervoor zeer schadelijk is. Ik ben geen expert en waan mij dit ook niet, maar aangezien dit dus alleen bij paarden voorkomt die dus hun gehele voeding van het land moeten halen, lijkt het mij dat het temaken heeft met een teveelheid van een bepaalde stof die het paard binnen krijgt en dat dus dodelijk kan zijn... maar, hey, wie ben ik? hahaha...

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:58

maar ik dacht dat deze ziekte niet besmettelijk was??
dus dan maakt het geloof ik ook vrij weinig uit of je nou gewoon naar andere stallen gaat, volgens mij is het met rhino enzo anders dat is wel besmettelijk!

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:02

Neee dit klinkt niet te best
Hoop niet dat het hier in de buurt ook ineens opduikt...
Als ik het goed begrijp lopen mijn paardjes die 's nachts naar binnen gaan en ook biks en muesli bijgevoerd krijgen dus geen gevaar?
Maak me hier wel een beetje zorgen over hoor..

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:05

ooh vet eng, al die ziektes!

offtopic: Ik woon in Gelderland, moet ik mijn paard inenten tegen rhino dan??

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:05

Sbine schreef:
Neee dit klinkt niet te best
Hoop niet dat het hier in de buurt ook ineens opduikt...
Als ik het goed begrijp lopen mijn paardjes die 's nachts naar binnen gaan en ook biks en muesli bijgevoerd krijgen dus geen gevaar?
Maak me hier wel een beetje zorgen over hoor..

nee geloof echt dat het alleen om paarden gaat die dag en nacht op de wei lopen, en het is niet besmettelijk heb ik net nagelezen dus ik denk dat je er vrij weinig aan kunt doen... je paarden binnen houden snachts ofzo..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:06

Romykiki schreef:
ooh vet eng, al die ziektes!

offtopic: Ik woon in Gelderland, moet ik mijn paard inenten tegen rhino dan??

ik woon ook in gelderland, heb er nog niks over gehoord en onze wedstrijden gaan ook nog gewoon door.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:17

Er zou best wel een oorzaak gezocht kunnen worden in de samenstelling van de grassen en planten die het paard eet.
Met iedere weersverandering, zelfs in het dag en nachtritme verandert de samenstelling van gras/planten. O.a. bewolkt en broeierig weer zorgt voor een hoge snel verteerbaar eiwitgehalte en weinig suikers. Terwijl schraal en zonnig weer zorgt voor veel suikers en laag eiwitgehalte.
In de herfst zit er vaak weinig graad of bot in het gras en veel water, de eiwitten in het gras worden niet meer volledig omgezet tijdens de groei en worden dan nitraten/ nitriet, waardoor een dier dood kan gaan aan nitraatvergiftiging. (de nittraat bindt zich in het lichaam aan de zuurstof waardoor het dier een verstikkingsdood tegemoet gaat.)

Zo is het dus ook heel best mogelijk dat een bepaalde schimmel oid hierheen oprukt en onder bepaalde omstandigheden zich bindt aan de planten en in wanneer het in grote hoeveelheden wordt opgenomen desastreus kan zijn.
Verder wordt er in het artikel helaas niets verteld over de gezondheidstoestand van het paard voordat ie ziek werd. Werd het dier wel regelmatig ontwormd oid. Misschien was de weerstand om een of andere reden iets verlaagd en kon die zieketeverwekker in het gras op die manier toeslaan???????
Wie zal het zeggen????

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:29

Sowieso ben ik een voorstander van goed bijvoeren van paarden die het dag in dag uit op de wei lopen. Ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken wanneer je goed bijvoert en je paarden goed controleert.

Natuurlijk is het geen leuk bericht maar als je kijkt naar het aantal paarden wat dag en nacht buiten loopt en het aantal wat hiervan deze ziekte krijgt, vind ik het nog wel meevallen. Daarnaast speelt het schijnbaar al jaren en komt een enkeling te overlijden.

Daarnaast wordt er inderdaad geen aandacht besteed aan de fysieke toestand van het paard voor de ziekte, maar ook niet over leeftijd.

Doordat er vrij weinig bekend is, zal een middel tegen de ziekte ook nog wel even op zich laten wachten.

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:49

aaaaaah dit vink eng
ik ben blij dat ik in zuid holland woon en helemaal onder in
maar hoe merk je dat je paard het heeft wat zijn ken merken ?
en zijn er al paarden aan dood gegaan?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:55

Vooraleer iedereen panikeert, wat is de datum van dit artikel? Ik heb op de pagina gekeken en de enige dtum die ik daar terug vind is 13/11/2004! Zou het kunnen dat dit het artikel is van vorig jaar? Ben zelf dierenarts en bij mijn weten is de ziekte dit jaar nog niet vastgesteld.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:56

Coliena schreef:
Vooraleer iedereen panikeert, wat is de datum van dit artikel? Ik heb op de pagina gekeken en de enige dtum die ik daar terug vind is 13/11/2004! Zou het kunnen dat dit het artikel is van vorig jaar? Ben zelf dierenarts en bij mijn weten is de ziekte dit jaar nog niet vastgesteld.

gelukkig

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:57

Is dit dezelfde ziekte die ook heerst in Drenthe en al aan 3 paarden het leven heeft gekost?

Coliena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:59

Goed lezen beste mensen! Dit artiekl dateert voor zover ik kan nagaan van 13/11/2004!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:59

geen wonder dat het dan bekend voor kwam...

slotje

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:02

ja slotje!!!!!!

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:03

@ engeltjuh wat jij bedoelt is waarschijnlijk het rhinopneumonie virus. Dat schijnt thans ergens in drente rond te waren...Het is een bepaalde vorm van griep/verkoudheid bij paarden. Paarden krijgen flinke koorts ( zomaar een graad of 40.) Als er niets of telaat iets aan gedaan wordt, bestaat de kans dat dat het dier overlijdt. Met medicijnen is het goed te bestrijden.

Soms kan het zijn dat dit virus zich ook vast kan zetten in het ruggemerg, waardoor bijv ataxie kan optreden.
Drachtige merries kunnen idd aborteren.

Oeps heb niet gezien dat het artikel al een jaar oud was
Wie zet dan zoiets erop?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:07

ja vond ik ook al zo raar dat iemand het er dan opzet!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:08

reeskees schreef:
@ engeltjuh wat jij bedoelt is waarschijnlijk het rhinopneumonie virus. Dat schijnt thans ergens in drente rond te waren...Het is een bepaalde vorm van griep/verkoudheid bij paarden. Paarden krijgen flinke koorts ( zomaar een graad of 40.) Als er niets of telaat iets aan gedaan wordt, bestaat de kans dat dat het dier overlijdt. Met medicijnen is het goed te bestrijden.

Soms kan het zijn dat dit virus zich ook vast kan zetten in het ruggemerg, waardoor bijv ataxie kan optreden.
Drachtige merries kunnen idd aborteren.

Oeps heb niet gezien dat het artikel al een jaar oud was
Wie zet dan zoiets erop?

Ja dat zou best kunnen hoor, ik zag het op Friesland post en las het in de metro vanochtend.
Maar de klachten leken wel op Rhino (verlammingsverschijnselen).

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:31

De verzorg paarden van een vriendin van mij lagen alle 5 de volgende dag in de wei.
Een is er inmiddels overleden, de rest is er aardig van af gekomen.
Ook hier ging het om een raar virus, en ze weten nog niet wat of hoe.

Bah, word hier eng van, ben zo bang dat het iets word zoals met die koeien of vogels.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:40

lorenzolover schreef:
Coliena schreef:

gelukkig

Ik ken van dit jaar wel een paar gevallen. De zelfde verschijnselen als Rhino, maar dat was het niet. Abortus, verlammingsverschijnselen en sommige de dood. Er is bloed onderzocht en de DA kon alleen maar vasstellen dat het een nare virus was die bijna nooit voorkwam. Wel een ernstige. Het zou besmettelijk zijn, maar de rest van de paarden daar zijn niet besmet geweest. Het zou zelfs voor mensen besmettelijk zijn. Maar wat het was, is nooit duidelijk geweest. De overige pony's in die wei hebben all septicum en weerstandcompositum gehad. Deze zijn niet ziek geworden.

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:49

Lieve mensen, dit artikel is al van meer dan een jaar geleden!
Geen zorgen dus

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:26

Hoezo geen zorgen? Deze ziekte speelt al tientallen jaren... en lijkt me stug dat de laatste ziektemelding vorig jaar was. Dan zou de ziekte al uitgeroerd moeten zijn. Mag 't hopen

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:34

ja waarom is dit artikel geplaatst?
het is van 2004
tuurlijk is het gevaarlijk,maar iedereen hier denkt nu dat het zich nu afspeeld