Altijd oppassen, het is een vluchtdier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:22

zonder cap = gvaarlijk

RanouK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:31

Je kunt van alles dood gaan.

Dreamer_S

Re: Altijd oppassen, het is een vluchtdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:41

Ja het is idd gevaarlijk,maar brommerrijden,lopen fietsen van de trap af gaan en zwemmen kan ook allemaal gevaarlijk zijn..

SuperSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:45

Anne_GTI schreef:
Jammer vind ik toch dat iedereen gelijk weer over die cap begint. Die cap heb je nl. pas wat aan als het al is mis gegaan.

ben ik toch niet helemaal met je eens.. Een cap is wel degelijk noodzaak tijdens het rijden, puur omdat (zoals in het stukje ook te lezen is) er altijd wat mis kan gaan, ongeacht of het de schuld van de ruiter was of niet. Een paard kan áltijd schrikken, dan ligt de schuld dus niet bij de ruiter.
Een cap kan inderdaad niet voorkomen dat er iets gebeurt, maar dat kan geen enkele manier van bescherming. toch is het dan een beetje onzinnig om dan te zeggen dat we dan maar geen bescherming meer moeten dragen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 00:00

Ik zat mezelf net te prijzen dat ik nooit meer wat heb met de paarden (na het ongeval vorig jaar) en dan maak ik vanavond het volgende mee:

We rijden langs de weg in het donker, met verlichting en alles eraan met 1 paard, ik en een vriendin liepen ernaast, andere vriendin zat op me paard. Komt er een auto met een trailer notabene aan die keihard rijd, en die trailer rammelde, paard springt over de sloot het weiland in wat is afgezet met prikkeldraad, dus hij springt er doorheen en de achterbenen blijven achter, hij wil het prikkeldraad van zijn benen afschoppen en begint gigantisch te bokken dus meisje valt eraf, paard loopt de wei in.

Ik ging me paard vangen en me andere vriendin meisje helpen.

Die word op moment onderzocht in het ziekenhuis.

Dus inderdaad, ongeluk zit in een klein hoekje...

SuperSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 00:14

jeetje zeg dat is goed schrikken!!

Ik heb ook eens zoiets meegemaakt.. Begeleidde een jongerentrektocht en reed dus vooraan met een van de manege paarden. Er komt een tractor aan die ik met een handgebaar al vroeg of hij langzamer wilde rijden (had verdorie 14 kinderen achter me aan rijden) maar nee.. meneer kachelt vrolijk door, mijn paard srchikt, springt over de sloot en door het prikkeldraad. Paard kon die week niet meer gebruikt worden en de boer is gewoon door gereden... Gelukkig viel t op zich allemaal mee achteraf, maar hoe aso mensen wel niet kunnen zijn in het verkeer. dat is vrágen om ongelukken..

Ik dachtd at er een tijd geleden eindelijk eens een campagne opgezet zou worden, maar daar heb ik nog nooit iets van gezien

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 00:21

SuperSmurf schreef:
Anne_GTI schreef:
Jammer vind ik toch dat iedereen gelijk weer over die cap begint. Die cap heb je nl. pas wat aan als het al is mis gegaan.

ben ik toch niet helemaal met je eens.. Een cap is wel degelijk noodzaak tijdens het rijden, puur omdat (zoals in het stukje ook te lezen is) er altijd wat mis kan gaan, ongeacht of het de schuld van de ruiter was of niet. Een paard kan áltijd schrikken, dan ligt de schuld dus niet bij de ruiter.
Een cap kan inderdaad niet voorkomen dat er iets gebeurt, maar dat kan geen enkele manier van bescherming. toch is het dan een beetje onzinnig om dan te zeggen dat we dan maar geen bescherming meer moeten dragen.

Ik zeg niet dat je geen cap moet dragen. Alleen helpt de cap pas als je er al afvalt. Veel ongelukken met paarden gebeuren doordat mensen geen rekening houden met de natuur van het dier. Om een simpel voorbeeld te geven: Er nadert een tractor; je ziet hem hopelijk in de verte aankomen. Een slimme ruiter zoekt dan een plek waar een paard veilig opzij zou kunnen springen, bv een breder stuk berm of een inrit. Je calculeert ahw al in dat je paard opzij zou kunnen springen.

Tegenwoordig zie ik vaak mensen helemaal er niet over nadenken dat er een tractor aankomt; ze laten zich verrassen. Het paard springt toch aan de kant maar beland in het prikkeldraad, in de sloot of staat op de achterbenen voor de tractor.

Ze houden dus geen rekening met het feit dat een paard een vluchtdier is.

En zo kan ik je legio voorbeelden geven van dingen die ik regelmatig zie gebeuren die heel makkelijk te voorkomen waren geweest als de ruiter zijn verstand had gebruikt op de paardenrug ipv had zitten dromen.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 00:35

daarom is ook die curcus opgestart denk ik!
weet wat je moet doen als je een paard ontmoet ofzo??

gr claudia

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 00:38

Anne_GTI schreef:

En zo kan ik je legio voorbeelden geven van dingen die ik regelmatig zie gebeuren die heel makkelijk te voorkomen waren geweest als de ruiter zijn verstand had gebruikt op de paardenrug ipv had zitten dromen.

Ben het helemaal met je eens. Veel ongelukken gebeuren doordat ruiters te weinig vooruit denken. Je voorbeeld met die trekker spreekt boekdelen. Als ik een trekker hoor en zie kijk ik ook altijd naar uitwijkmogelijkheden. Ik ga bijvoorbeeld even op een oprit staan terwijl mijn paard meestal niet bang van trekkers is. Maar ja, ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Natuurlijk kunnen mede-weggebruikers ook meer rekening houden met paarden maar daar kan je, helaas, niet vanuit gaan.

Verder is het belangrijk dat je het paard kent en aanvoelt. begin met een onbekend paard altijd voorzichtig. Als je weet dat je paard ergens bang van is kan je daar van te voren al instellen.

Een cap is ter voorkoming van letsel maar ongelukken kan je er helaas niet mee voorkomen. Ongelukken voorkom je met gezond verstand en kennis van je paard. En zelfs dan is heniet mogelijk om een ongeluk echt uit te sluiten.

SuperSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 00:54

hmm ik weet niet of je doelde op mijn verhaal over prikkeldraad, maar in mijn geval was er geen enkele mogelijkheid om ergens anders te gaan staan. We reden al in de berm waar geen bredere stukken waren en ik kon onmogelijk ergens anders heen met 14 kinderen achter me. Dat bedoelde ik met het niet altijd in de hand hebben van situaties.

Tuurlijk heb je wel gelijk dat ruiters er vaak geen rekening mee houden en gewoon wat in de rondte rijden, maar toch vind ik ook dat een groot deel van de verantwoordelijkheid bij de automobilist (of elke andee bestuurder) ligt, puur omdat hoe zij reageren op een paard zo'n ontzettend groot verschil kan maken. Jammer dat zij dit nog niet beseffen.. Of het zelfs leuk schijnen te vinden paarden te laten schrikken.. Weet nog wel een keer dat ik eens tegen een jongentje uitviel die bewust mijn paard wilde laten schrikken..

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 08:21

Ik denk idd dat de ongevallen met paarden met de helft terug gedrongen zou kunnen worden als mensen alerter zouden worden voor gevaar! Dat is ook de pest....iedereen kan zomaar een paard kopen en ermee de straat op gaan!

Ik mocht van mijn ouders niet de straat op voor ik mn ruiterbewijs had, niet voor dat stomme papiertje, maar puur omdat ik dan tijdens die cursus zou leren hoe ik moet handelen in bepaalde situaties!

Meisje van mijn vorige stal ging ook altijd alleen het pad op met haar paard, zonder zadel en cap op. Paard geeft 1 keer een bok, zij dondert eraf en heeft een hersenschudding, dat sort dingen gaan natuurlijk helemaal nergens meer over. Zij brengt op deze manier niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook nog eens dr paard, dat vind ik helemaal schandalig!

Maar.....een ongeluk zit ook in een klein hoekje, het kan nu eenmaal iedereen overkomen! Ik bedoel.....ik heb het idee dat ik er alles aan doe om dat soort dingen te voorkomen, maar je weet het gewoon nooit, het kan nou eenmaal iedereen overkomen! Vandaar dat ik toch liever mn cap opzet!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:24

Pfffff.... Ja, alles is gevaarlijk. En op alles wat gevaarlijk is vestigen we graag alle aandacht. En dan oh's en aah's als het dan ook nog is bevestigd wordt. Als je erop gaat zitten wachten gebeurd het ook, vroeg of laat. Even over het algemeen, afgelopen jaar was het bijvoorbeel 'in' om je gezin uit te moorden. De media wist het al bijna eerder dan de betreffende familie.
En hier op het Voorpagina Nieuws gaan 8 van de 10 berichten over mensen die er niet op bleven zitten, om wat voor reden dan ook.

Alles moet veiliger, voorzichtiger, vreedzamer... Een beetje risico (durven) nemen, waardoor je leert wanneer je bijv. voorzichtig moet zijn, is een groot taboe! En ondertussen gebeuren er steeds meer idiote dingen. En dat krijg je weer via de razendsnelle media die het op zo,n manier schrijft of laat zien dat we allemaal (zeker 80 % van ons kuddevolk) weer kunnen zeggen; "Zie je nou wel, hartstikke gevaarlijk al die paarden".

Ik deel de mening van anderen die gereageerd hebben, leer eerst een paard 'kennen' gedragskundig gezien. Dát is wat ze is moeten gaan leren op maneges! Niet 'hoe loopt het nog mooier met z,n nek in de krul'.

Zo, dat wilde ik nu gewoon 's effe kwijt. Om een lang verhaal uiteindelijk heel kort te maken:

SHIT HAPPENS!! 1 troost; bij iedereen!!

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:38

oliebol happens? haha ja zeker in deze tijd van het jaar, olliebollen tijd!! haha, sorry kon het niet laten, ma je hebt gelijk s h i t happens idd, alleen paarden blijven vluchtdieren en als je niet alert blijft gebeuren er ook dingen

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:45

Citaat:
oliebol HAPPENS!
Als ik klompen aan zou hebben zou er nu één breken!!! Zijn we zo bekrompen geworden dat een normaal gebruikt Engels woord
ongevraagd
omgezet wordt in OLIEBOL??? Ik zit toch v*******e niet op een kleuterschool!

Schiet mij maar naar Urk... ofzo.. lekker rustig

Emilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:41

Ik ben me er ook steeds meer van bewust dat het toch niet ongevaarlijk is. Mijn paard is af en toe ook best fris en bokt dan behoorlijk. Mijn grootste angst is, dan ik er vanaf val en dan met mijn voet in de beugel blijf hage. Ga daarom ook zeer binnenkort veiligheidsbeugels aanschaffen.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:57

Equinecoach schreef:
Citaat:
oliebol HAPPENS!
Als ik klompen aan zou hebben zou er nu één breken!!! Zijn we zo bekrompen geworden dat een normaal gebruikt Engels woord ongevraagd omgezet wordt in OLIEBOL??? Ik zit toch v*******e niet op een kleuterschool!

Schiet mij maar naar Urk... ofzo.. lekker rustig

Dat is het "bokt-censuur"-beleid Ik kan nog meer wooden opnoemen die worden gecensuurd hoor Maargoed.. dat is erg off-topic

maureen_85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:08

heel mooi gezegd van oliebol happens, not!! Er zijn gewoon risico's is toch logisch dat mensen er bij stil gaan staan er is toevallig wel net een meisje overleden zegt je dat dan ook tegen haar familie en vrienden?

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:11

SuperSmurf schreef:
hmm ik weet niet of je doelde op mijn verhaal over prikkeldraad, maar in mijn geval was er geen enkele mogelijkheid om ergens anders te gaan staan.

Nee hoor , ik bedoelde de trekkervoorbeeld uit het antwoord van Anne_CTI. Ik snap dat er soms geen andere mogelijkheid is.

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:01

wel of geen mogelijkheid, ik zit op paardrijden voor de lol, en dat staat bij mij voor 'overdreven' veiligheid

maureen_85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:06

Daar gaat het toch niet om, dat je geen lol meer mag hebben in paardrijden door de risico's. Sommige ernstige ongelukken met paarden kunnen gewoon voorkomen worden!!
En het is toch logisch als er zulke ernstige ongelukken gebeuren dat men er bij stil staat om het over de risico's te hebben??

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:19

Ik heb via via gehoord dat t paard waar t meisje uit nunspeet vanaf gevallen is en overleden, hetzelfde paard is als van die vrouw uit doornspijk die in coma ligt door val van t paard...
Zover ik weet leeft t paard ook niet meer!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:00

Citaat:

Maureen_85

: heel mooi gezegd van oliebol happens, not!! Er zijn gewoon risico's is toch logisch dat mensen er bij stil gaan staan er is toevallig wel net een meisje overleden zegt je dat dan ook tegen haar familie en vrienden?

Nee, ik ken ze niet. Maar het is aan hun hoe ze ermee omgaan. Ik hoop voor hun dat de tijd de pijn verzacht en ze verder kunnen.

Alles wat leeft gaat een keer dood. De één op minder prettige manier dan de ander. En hoe jong of oud je bent maakt ook helemaal niets uit. Tja, je laat altijd mensen achter en het is aan hen om daar in den treure in te blijven of ook verder te gaan met het leven en toch de goede dingen daar ook weer in te zien en te ervaren. De wereld staat nooit stil namelijk, relativeer.

Ik heb al aardig wat 'oliebol' om me heen gehad en zelf ervaren dat ik mijn geluk en de goede dingen niet meer van me af laat nemen! En ik geloof dat de mensen die mij zijn ontvallen daar boven met mij mee genieten i.p.v. mij te zien treuren op dit planeetje...

Stil staan bij risico's? Goed, verstandig. Maar niet te lang, zeg. Als ik me vandaag te pletter val, kan ik zeggen dat ik door risico te nemen (bijvoorbeeld door op m,n paard stappen) een waanzinnig leuk leven achter de rug heb gehad, ondanks of misschien wel dankzij alle 'oliebol'!

Citaat:

MRmichiel:
wel of geen mogelijkheid, ik zit op paardrijden voor de lol, en dat staat bij mij voor 'overdreven' veiligheid

Precies!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:59

Ben 2 weken geleden wakker geschud toen iemand van stal
van haar paard is gevallen.

Ze was haar hele geheugen kwijt, ze weet alleen nog dat ze het pad naar het bos opreed en daarna wakker werd in een ziekenhuis en dat ze met haar mobiele telefoon 6 x ofzo naar haar man heeft gebeld.
Telkens gaf ze weer een andere locatie door waar ze lag.
Na 3 uur zoeken werd ze eindelijk gevonden en het begon al donker te worden.

Wat nou als ze geen telefoon bij zich had gehad?
Als ze geen cap op had gehad was ze waarschijnlijk verlamd geweest.

Nu heeft ze 'alleen maar' haar oogkas gebroken op 3 plaatsen en 4 gekneusde ribben en is haar geheugen over 6 uur totaal kwijt.

Ik rijd altijd met cap en mobiele telefoon, ben laatst weer terug naar huis gereden omdat ik me mobiel vergeten was.