Nieuw type hoefijzers voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: Nieuw type hoefijzers voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 09:51

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:42

Citaat:
Het ijzer komt pas in 2006 op de markt hoe kan hier dan nu al ervaringen over zijn?

Er staan een stel proefpaarden al een tijdje op die ijzers, ze zullen wel regelmatig over de force plate draven en zo kunnen ze kijken hoe het ijzer werkt.

Ik heb het nog niet in het echt gezien *gaat morgen even illegaal de stallen in om te spieken* maar het klinkt erg als break-over beslag...ik heb begrepen dat het niet alleen van beneden naar boven is afgerond maar ook zijwaarts, maar wat nou precies het verschil is?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:34

Bij het break over beslag wordt het afrol moment meer naar achteren gelegd. Het naar voren afwikkelen verloopt daardoor gemakkelijker. Ook kunnen paarden met het break over beslag zijwaarts afrollen.

Ik heb met Tommie erg veel problemen gehad. Zijn hoeven waren heel slecht. Versenen zo goed als weg, een te lange teen en hij liep vaak kreupel. Ik ben toen met hem naar Roosendaal gegaan voor het break over beslag. Tot nu toe gaat het heel goed!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:41

Hmm ze blijven alleen maar onderzoeken doen naar verschillende ijzers, wanneer gaan ze nou een keertje onderzoek doen naar invloed en prestaties van paarden ZONDER ijzers en dan het verschil met natuurlijk bekappen, traditioneel bekappen en beslagen paarden.

Korte verzenen is juist beter maar goed. Zie www.hoefnatuurlijk.nl

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:33

Ik ben inderdaad benieuwd naar de echte inhoud en opzet van het onderzoek.
Zeker ook hoe ze hebben gekeken naar paarden zonder ijzers

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:52

Arabesk schreef:
Hmm ze blijven alleen maar onderzoeken doen naar verschillende ijzers, wanneer gaan ze nou een keertje onderzoek doen naar invloed en prestaties van paarden ZONDER ijzers en dan het verschil met natuurlijk bekappen, traditioneel bekappen en beslagen paarden.

Korte verzenen is juist beter maar goed. Zie www.hoefnatuurlijk.nl

Hoe kom je daar nou weer bij? Met korte verzenen hangt je paard helemaal achterover. Oversterkt ie zijn pezen en spieren.

Het zou mooi zijn als je paarden kon houden zonder ijzers, maar in de manier waarop paarden op dit moment gehouden worden is dat zeker niet altijd mogelijk

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:55

Mja, maar is het wel mogelijk bij zo ongeveer 99% van alle paarden AnnemiekvM . Voorwaarde is idd wel dat de leefomstandigheden verbeterd moeten worden, dus het liefst 24/7 buiten. Dat zou dan een welkome bijzaak zijn voor de paardjes .
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 08-12-05 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:56

ligt eraan wat je ermee doet

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:01

Ben het helemaal met Arabesk en dorientjuh eens.
Ijzers zijn sowieso slecht voor een paard want het hoefmechanisme kan niet meer werken.
En degene die het er niet mee eens zijn die kijken maar een op www.hoefnatuurlijk.nl of een dergelijke site en dan praten we verder.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:13

De hoeveelste discussie is dit over natuurlijk bekappen

Vos stond lang op blote voetjes en dat ging prima, maar ik heb wel eens resultaten gezien van "extreem" natuurlijk bekappen die aan dierenmishandeling grensden... Het probleem is ten dele dat iedereen die ooit eens zo'n cursusje heeft gedaan vrolijk aan zijn eigen paard gaat zitten klooien en soms met behoorlijk mislukt resultaat....Kijk ik heb ook geleerd om te bekappen maar ik ga dat echt niet doen tenzij het niet anders kan. Een hoefzweer snij ik wel zelf uit maar echt bekappen laat ik liever aan de smid over.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:32

Das handig, zelf een hoefzweer uit kunnen snijden
Hoe doe je dat? Bepaal je ook zelf de plaats enzo?
Wat betreft het klooien aan hoeven, hoop ik dat dat wel meevalt.
Als je er genoeg gezien hebt en snapt hoe het in elkaar zit, dan verklooi je niet snel wat toch? Met logisch nadenken en ervaring kom je een heel eind.
Maar er zullen vast wel mensen tussen zitten die niet weten waar ze mee bezig zijn, maar dat hou je met alles.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:36

dry schreef:
Ben het helemaal met Arabesk en dorientjuh eens.
Ijzers zijn sowieso slecht voor een paard want het hoefmechanisme kan niet meer werken.
En degene die het er niet mee eens zijn die kijken maar een op www.hoefnatuurlijk.nl of een dergelijke site en dan praten we verder.

Ik heb een week of wat terug een lezing bijgewoond op de Visdonk en eerlijk gezegd hecht ik meer waarde aan van Nassau dan aan een of andere kwibus die net komt kijken en wel weet hoe het werkt.

En geloof me ze verdienen een hoop geld daar bij de Visdonk aan al die doe het zelvers die zonder enige verstand van zaken hun paard gaan bekappen.

Ik ben het overigens helemaal eens met het ijzerloos hoor, het liefst GEEN ijzers voor mijn paard. Maar als het nodig is dan gewoon ijzertje eronder.

dat het hoefmechanisme niet werkt met ijzers is kul

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:21

Kim, het word saai....
Ik ga weer met je mee (ik denk dat ik naar rio wil, daar is het nu wel warm of niet?)

Ik vind het mega eng, 1 cursusje en we gaan wel ff paarden bekappen
Dat gaat nu allemaal geweldig, maar ik wil die zelfde paarden over 10 jaar wel eens zien.

Ik heb niks tegen natuurlijk bekappen, maar wel door iemand met heel veel ervaring. Niet door de doe het zelver

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:43

Citaat:
maar ik wil die zelfde paarden over 10 jaar wel eens zien

Je wilt sommige niet eens vlak erna zien

Maar goed, op zich niks mis met blote voetjes. Maar wel dat iedereen na 1 cursusje al denkt te kunnen bekappen. Ik heb bij mijn opleiding (diergeneeskunde) geleerd maar ik blijf er mooi vanaf! Er staat wel 600 kg op 4 kleine oppervlakjes, dat kun je maar beter picobello in orde hebben.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:48

En dat is ook precies de reden van het onderzoek toch? Je kunt de hoeven maar beter goed verzorgen.

Heb je al wat meer uitgevist over die ijzers?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:33

Nee kon nog niet ongemerkt de stallen in.

Het hele onderzoek heet *schraapt keel* "Distal limb development and effects of shoeiing techniques on limb dynamics of today's equine athlete"

Het is dus blijkbaar wel uitgebreider dan alleen maar een nieuw beslag, volgens mij is het ook een inventarisatie van hoe hoefijzers het paardebeen beinvloeden. Ook interessant voor natuurlijk bekappers dan misschien. Duurt nog wel even voordat er aan te komen is denk ik.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 00:12

Dit zou juist de natuurlijk bekappers aan moeten spreken. Er wordt in het onderzoek gekeken naar hoe een paard zo natuurlijk mogelijk op ijzers gezet kan worden.

Ik vind het vaak storend dat mensen die voor het natuurlijk bekappen zijn meteen wijzen op de site hoefnatuurlijk en alles daar aan ophangen waarom kunnen jullie het niet in eigen woorden opschrijven. Ik heb die site al meerdere keren bekeken. Ik ben het met veel dingen eens en heb niets tegen natuurlijk bekappen. Echter ben ik van mening dat dat onderzoek naar de perfecte stand is gebaseerd op paarden die op een totaal andere wijze leven als de paarden die in de sport worden gebruikt. Ik denk dus ook dat voor sommige paarden het beter is als ze een ijzer dragen. Kijk toch om je heen. Wees blij dat er iemand op een paardvriendelijke manier naar beslag kijkt!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 01:29

daar heb je ook gelijk in hoor oosterhoff, iets positief bekijken waar je niet echt achter staat is soms best moeilijk

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:43

IJzers zijn niet natuurlijk.
En ik ga hier niet het hele verhaal van hoefnatuurlijk zitten typen, een link is net zo handig. Maar misschien ben ik daar ook een beetje te lui voor
Maar als paarden door de sport die sommige ermee beoefenen ineens ijzers onder moeten, wat dus niet altijd nodig is, dan wordt het paard meer een soort gebruiksvoorwerp imo. Want dat gaat dus over de grenzen van wat de hoeven van een paard in de natuur zouden aankunnen. En dan vraag ik me af wat de gevolgen voor de rest van het lichaam zijn.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:47

dry schreef:
En dan vraag ik me af wat de gevolgen voor de rest van het lichaam zijn.

En dat is dus precies wat meike heeft onderzocht!!!

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:44

..ben erg benieuwd waar ze mee komt!!!...ik neig ook te denken aan de ijzers van Hoofcare...

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:57

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:28

Ellebel schreef:
Het hele onderzoek heet *schraapt keel* "Distal limb development and effects of shoeiing techniques on limb dynamics of today's equine athlete"

Het is dus blijkbaar wel uitgebreider dan alleen maar een nieuw beslag, volgens mij is het ook een inventarisatie van hoe hoefijzers het paardebeen beinvloeden.

Daarom vind ik het ook zo interessant

Ik ben zelf wel bezig met natuurlijk bekappen, maar zou nog altijd graag wat meer wetenschappelijk onderzoek op dit gebied willen zien. En dan dus niet pro-natuurlijk bekappen, maar gewoon met een neutrale wetenschappelijke opstelling.
Propaganda is er al genoeg

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:28

Dimitri schreef:
..ben erg benieuwd waar ze mee komt!!!...ik neig ook te denken aan de ijzers van Hoofcare...

Of natural balance ijzers....

rosecroft6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:37

Zien er aardig uit mijn paard moet op afgeronde ijzers staan vanwege haar kogels misschien dat ik dit ook wel gaat proberen scheelt een hoop werk voor de hoefsmid.

En bij ons op stal staan er zo'n 5 paarden die natuurlijk bekapt worden en 5 paarden die van ijzers op blote voeten en gewoon bekapt worden door een hoefsmid.
Diegene van natuurlijk bekappen lopen allemaal kreupel en diegene die normaal bekapt worden lopen hartstikke goed.
Dit zegt genoeg over natuurlijk bekappen neem ik aan.