Daken manege's bezwijken onder het gewicht van sneeuw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:57

TheSyllie schreef:
Nou mijn paard staat op manege Het Rutbeek en de paarden zijn gelukkig met de schrik vrijgekomen. Ik ben gisteren even wezen kijken en je weet niet wat je ziet. De binnenbak is als een kaartenhuis in elkaar gestort.

Onder de kantine stonden wat pony's deze zijn ondergebracht bij de buren.

gelukkig is er niks met de paarden gebeurd. onze club huurt de bak van het ruthbeek ieder jaar zodat er clublesse gegeven kunnen worden. ben benieuwd of we er volgend jaar wel terecht kunnen dan?

Bar

Re: manege in enschede ingestort?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:57

Dailonka schreef:
Nee, Martininruiters is niet in Heeten.
Hoewel het daar er wel uitziet dat het op instorten staat, is er voor zover ik weet niets aan de hand.

Wel wordt er een nieuwe binnenbak gezet in Heeten!
De oude inrijhal wordt afgebroken.....

Afbreken is niet meer nodig....

Heetense inrijhal bezwijkt onder sneeuw

door JOKE SOLEN

28 NOVEMBER 2005 - HEETEN - Als gevolg van hevige sneeuwval in combinatie met wind en regen is zaterdagmiddag omstreeks kwart voor zes het dak van de inrijhal van de manege aan de Schöpkesdijk in Heeten ingestort. De schade is groot. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor.

De inrijhal moet worden afgebroken. Voor de wedstrijden om de Grote Prijs van Salland en de dressuur- en springwedstrijden voor pony’s wordt gezocht naar een andere manege.

Henk Kloosterboer en Tom Tijs, respectievelijk voorzitter en penningmeester van de Stichting Manege Heeten, namen gistermiddag voor zover mogelijk gelaten de schade op.

Blij zijn ze dat niemand gewond is geraakt. Kloosterboer: ‘Dat had maar zo kunnen gebeuren. Overdag maar ook in de avonduren zijn onze leden regelmatig in de manege en aangrenzende inrijhal om hun paard los te rijden.
Zaterdagmiddag waren twee leden bezig met afzadelen toen ze wat gekraak hoorden. Op weg naar huis belden ze ons met het verzoek een kijkje te nemen. We zagen daar meteen bij aankomst de ravage en wisten direct dat van de inrijhal niets meer te redden viel. Het is een trieste aanblik. We hadden net deze week plannen gemaakt hoe we verder zouden werken aan onze nieuwbouw. Nu ligt alles weer op zijn kop.’

Tom Tijs denkt dat een combinatie van hevige sneeuwval, wind en regen plus sneeuw dat van de takken van de belendende bomen is gevallen, vrijwel zeker de oorzaak is geweest van de instorting. ‘Het dak heeft de zeer zware last niet meer kunnen dragen en is toen ingestort.’

Door de instorting van de inrijhal is de Heetense paardensport zwaar gedupeerd, omdat het winterprogramma mogelijk voor een groot deel niet afgewerkt kan worden in de eigen accommodatie. De Stichting Manege Heeten onderneemt pogingen om de wedstrijden elders in de regio te houden. Kloosterboer: ‘Zonder inrijhal kunnen we geen wedstrijden organiseren, want de combinaties moeten losgereden kunnen worden. Dus we zijn genoodzaakt ons heil elders te zoeken. Het is jammer dat het op deze manier moet, het scheelt ons ook weer inkomsten. Maar het is niet anders.’

Bron: De Stentor

Dailonka

Re: manege in enschede ingestort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:01

Jeetje! Dat wist ik helemaal niet!!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:07

Het bericht over de manege in Heeten hoorde ik net van een collega. Over Enschede had ik gisteren al summier iets vernomen, maar daarover kan ik nog geen berichtgeving vinden op internet.

Dit 'was' overigens de manege in Heeten: http://www.paardensportheeten.nl/

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:15

Only_Tom schreef:
Ik woon in Oldenzaal en zit in Enschede op school kom er zowat elke week langs

Dan rij je een mooi eind om.

risje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:16

Mh jeetje zeg wat een ramp allemaal.
Was gisteren aan het werk op de show van Monty Roberts en werd nadat het op het nieuws was spontaan door zowel mijn moeder als mijn vriend direct opgebeld.
Het is dat fietspaden nog bijna niet begaanbaar waren anders had ik het straks zelf kunnen zien. Ijslanders die ik rijdt staan er namelijk niet zo ver vandaan en kom er dus vaak langs.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:33

wat is dit sneu zeg.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:35

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:46

Dat dak bij Julianatoren was volgens De Stentor al ingestort met als gevolg een hoop schade omdat er diverse attracties onder dat dak stonden.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:10

-> VN

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:24

Heeft iemand ook foto's van de ravage's? Hier is geen vlok sneeuw gevallen en dan is dit zo onwerkelijk.....

Sterkte aan alle directe en indirecte betrokkenen

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:26

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 16:37

Sjoert schreef:
-> VN

ik snap werkelijk niet waarom je mijn spannende titel is zo`n algemene saaie moet veranderen????

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:39

Het gaat om nieuwsfeiten, niet om sensatie.

maxi90

Re: Daken manege's bezwijken onder het gewicht van sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:45

Er zijn bij ons op de manege wel foto's gemaakt, maar ik weet niet of ik er zo aan komen. Ik zal in het weekend wel voorzichtig informeren, ik kan me voorstellen dat ze er nu niet op zitten te wachten om foto's te verspreiden.

Maar even een beschrijving van hoe het eruit ziet in Hummelo. Allereerst een plaatje hoe het er voor zaterdagavond nog uitzag, van bovenaf:
http://www.groot-zande.nl/plaatjes/manegelucht.jpg

De muren van de manege staan overal nog overeind, alleen het dak boven de binnenbak is weg. Boven de kantine hangt het er dak er nog wel, al boog het behoorlijk ver naar binnen tijdens het opruimen.

Verder staan alle stallen nog, en het dak zit ook daar gedeeltelijk nog op. De stallen grenzen aan de lange zijde van binnenbak, een rij boxen direct aan de binnenbak en de andere rij er tegenover. Ook zijn er aan de korte zijde van de binnenbak nog een paar buitenstallen gevestigd. Het is echt een wonder dat de stallen niet zijn ingestort. Bij de stallen die direcht aan de bak grenzen, was de achterwand al wat naar achteren gezakt. Verder was het ook ineens heel vreemd donker in de stallen doordat de lampen niet meer werkten.

De grootste ravage was nog wel in de binnenbak. Houten balken, glas, sneeuw, platen, alles door elkaar. De balken waren zelfs bij de kantine door de ramen naar binnen gevallen. Het enige waaraan je kon zien dat het ooit een binnenbak was geweest, was de spiegel die nog steeds aan de wand hing.

Het is allemaal zo onwerkelijk, de manege waar ik zeker vijftien jaar heb rondgehangen, zoveel plezier heb gehad, is gewoon in één keer veranderd in een ruine...

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 16:50

Karin schreef:
Het gaat om nieuwsfeiten, niet om sensatie.

pfffffffffffffffffff

haha

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:36

Karin schreef:
Idd, het zal je maar gebeuren.

En dan ook nog meerdere maneges hier in de omgeving. Er staan trouwens meer hallen in de omgeving van Enschede en Hengelo op instorten of ze worden op z'n minst goed in de gaten gehouden: Go Planet, Expo Center, Ikea, Makro... Verder een school in Enschede en een dak bij de Julianatoren in Apeldoorn.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005/11 ... 606F8.html
http://www.tctubantia.nl/regioportal/TC ... na,00.html

Klopt, holiday on ice ging ook niet door (viel onze verassing voor m'n moeder verjaardag mooi in het water... )

Martiniruiters is in Losser.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:17

Het zal je maar gebeuren dat je hele bedrijf ineens helemaal weg is. Jaren van opbouwen en ineens is alles weg en kun je weer opnieuw beginnen. Vreselijk....! Hier in de buurt zijn zoveel dingen ingestort. Hier in de buurt een hovenier.. geen enkel verzekeringsbedrijf wou zijn bedrijfshal verzekeren en nu is het helemaal ingestort.. T kan nu zo zijn dat hij zn hele bedrijf op kan doeken omdat hij de schade niet kan betalen...

Wat de natuur wel nie allemaal kan doen..

Iedereen sterkte die er mee te maken heeft... !!! K hoop het zelf nooit mee te maken...

Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen!

scoobydoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:34

bij ons op stal waar wij dan staan kwam ook even tijdelijk iemand staan met 2 paarden.
zij stond in hummelo voorheen dus.
zij was net 10 minuten uit de bak en was net onderweg naar huis toe.
haar vader heeft wel foto's gemaakt maar ik heb er nog niks van gezien.
het schijnt erg snel te zijn gegaan en was een heel eng idee en gevoel.
onbegrijpelijk zo iets.
gelukkig is er geen enkel paard of persoon gewond zoals ook al eerder was vermeld.

gipsy_queen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:48

zo dat is ff schrikken... hier is niets gevallen :|... geen vlokj an de lucht.

sterkte er mee

maxi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 00:38

Op www.graafschap.tv kun je de zender via de computer bekijken. In het stadsjournaal van doetinchem zijn ook beelden te zien van de verwoeste manege.

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 01:21

Jeetje, wat erg zeg!
Dan schrik je even..

Hier is ook veel sneeuw gevallen, maar gelukkig niet zoveel dat er dingen bezweken.,.

Sterkte voor de mensen daar..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 01:27

Heel sneu voor de eigenaren die ineens met lege handen staan en weer van voren af aan kunnen beginnen...

Ik vind het overigens slordig dat een manegedak het onder het gewicht van een pak sneeuw zomaar kan begeven. Zijn er geen bouwkundige berekeningen op losgelaten voordat ze zijn gaan bouwen?

Ik heb vroeger in Duitsland gewoond, de huizen daar waren berekend dat ze ten allen tijde het gewicht van een meter sneeuw per vierkante meter dak aankonden....

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 01:33

Het schijnt dat daken in NL berekend moeten zijn op een halve meter sneeuw (niet per vierkante meter, maar in het algemeen). Exact weet ik het niet maar deze bewering heb ik de afgelopen dagen hier en daar gehoord. Daarbij gaat men echter wel uit van droge sneeuw. Op het nieuws werd vanavond uitgelegd dat het hier om vrij kleffe zware sneeuw ging en in dat geval kan het er behoorlijk om gaan spannen.

Wat bouwkundige berekeningen vóór de bouw betreft: ik kan me zo voorstellen dat sommige gebouwen al heel wat jaren staan en dat er 'vroegah' andere (lees: misschien minder strenge) bouwnormen bestonden.

En tja, 'wanneer valt er nou zoveel sneeuw in NL'...

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:26

Dit had ik idd al op het nieuws gehoort ja! Poeh, het zou je maar gebeuren. Allereerst is het natuurlijk heel erg schrikken, maar buiten dat is de schade natuurlijk ook enorm!