Miljoenenclaim voor botsing met paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Re: Miljoenenclaim voor botsing met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:06

Jeetje dat is niet niks

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:32

Sorane schreef:
Die claim is meer dan terecht.
Een wiplash hou je je leven lang last van en zijn vrouw heeft ook nog eens levenslange zorg nodig. En dat omdat iemand zijn paard niet in bedwang kon houden.

banketstaaf voor de eigenaar, maar wellicht een wijze les voor de volgende keer.

ben ik niet met je eens.. Een paard weegt al snel 5 á 600 kilo, als dat schrikt en weg wil, hou je hem never nooit niet. Zelfs niet met t scherpste bit. En daarbij is uit dit korte verhaal ook niet op te maken hoe het precies is gebeurd.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:53

Ik kan wel snappen dat ze geld eisen, maar zoveel geld??? Niemand krijgt dat bedrag bij de auto-ongeluk.

Een normale mens verdient niet zoveel geld in zijn leven, dus hoe moet de eigenaar dat betalen?? De eigenaar heeft ook nog zijn huis, auto en andere vaste lasten, hij moet dat maandelijks betalen.

En het is ONGELUK en hij liet de paard niet expres los of zoiets. Zoals vele leden zei, een paard die in paniek is, kun je niet bij je houden. Nee, een paard rukt zichzelf los en/of loopt over je heen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:30

Dit is inderdaad wel erg veel geld natuurlijk.
Maar bedenk dat het grootste deel van de schade meestal ontstaat doordat iemand wellicht nóóit meer aan het werk kan. Is het een jong persoon met een superbaan, tel het dan maar even bij elkaar op. En wellicht is dat dus in dit geval X2.
Het smartengeld is meestal niet zo spectaculair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 01:18

LDRD schreef:
Maar bedenk dat het grootste deel van de schade meestal ontstaat doordat iemand wellicht nóóit meer aan het werk kan.

In Nederland is daar de WAO voor uitgevonden, dus wat dat betreft geen problemen. Ik weet alleen niet hoe dit in Engeland zit.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:46

superwoman schreef:
Sylvia schreef:
Jezus wat een rotsituatie... Dat paard heeft het niet overleefd, de eigenaar is dus al zijn paard kwijt...
Maar anderzijds, met 3 paarden langs een weg...?

Ik denk niet dat de paarden langs de a 27 liepen, dus zal 1 paard wel over of door de sloot gegaan zijn....dus dat kan ik de eigenaar niet kwalijk nemen....
er staan genoeg paarden op een weiland naast de a 27.....

(ik zou ook niet met 3 paarden gaan lopen hoor...)

Maar dit was volgens mij niet onze A27 hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:02

ninja2 schreef:
ik heb ook een wiplach gehad ik heb maar 300€ gekregen, misschien heb ik toch iets niet goedgedaan.

Nou dan heb je 15.000 gulden misgelopen, want ik ken ook iemand die een whiplash heeft gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:08

SuperSmurf schreef:
Sorane schreef:
Die claim is meer dan terecht.
Een wiplash hou je je leven lang last van en zijn vrouw heeft ook nog eens levenslange zorg nodig. En dat omdat iemand zijn paard niet in bedwang kon houden.

banketstaaf voor de eigenaar, maar wellicht een wijze les voor de volgende keer.

ben ik niet met je eens.. Een paard weegt al snel 5 á 600 kilo, als dat schrikt en weg wil, hou je hem never nooit niet. Zelfs niet met t scherpste bit. En daarbij is uit dit korte verhaal ook niet op te maken hoe het precies is gebeurd.

Helemaal mee eens. Je kent niet de hele geschiedenis. Misschien stonden die paarden met hun wei langs de A27, is volgens mij een weg zoals de A2 bij ons. Die paarden zijn wellicht 10000% verkeers mak en worden wellicht regelmatig via dat pad aan de hand opgehaald. Het zijn dieren en een ongeluk kan altijd. Als mijn paard uit de wei springt en op het kleine weggetje de bocht om komt razen en een auto frontaal pakt, heb je hele dikke kans op een whiplash en een auto die totalloss is.

Een whiplash hoeft niet voor je leven te zijn, velen komen er weer van af en hier wordt er geld uitgekeerd van de verzekering, met nog grote kans dat je na een paar jaar weer helemaal hersteld bent.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:05

Inderdaad heel vervelend voor die mensen,
Maar ook al is het inderdaad per ongeluk gebeurt dat maakt in ieder geval voor de nederlandse wet niks uit.
Je bent als eigenaar verantwoordelijk voor de schade die je paard veroorzaakt, ook als iemand anders er mee op pad is. En ook als zoiets gebeurt.
Daarom inderdaad zowieso altijd een wa-verzekering afsluiten (wat je altijd nodig hebt, niet alleen als je een paard hebt) maar dan ook melden dat je een paard hebt. Dit kan van invloed zijn op de premie die je betaalt en je moet de hoogte van je wa-verzekering dan ook echt op minimaal een miljoen zetten.

Stel ik laat iemand op mijn paard rijden, diegene valt eraf en komt bijvoorbeeld in een rolstoel terecht. Dat moet mijn verzekering betalen, ziektekosten en eventuele inkomensderving.
Laat ik iemand op mijn paard rijden die haar bijvoorbeeld in training neemt, dus er voor betaald word en diegene doet dit ook beroepsmatig dan is het zijn eigen risico.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:34

Ík vind het belachelijk dat het om zo'n bedrag gaat.
Dat die mensen geld willen, oké, maar zoveel vind ik niet normaal hoor. Ookal heeft die vrouw haar hele leven zorg nodig. Als de verzekering dat geld niet (helemaal) betaald hebben die van dat paard hun hele leven zo'n pot geld achter zich aan zitten. Is het dat wat ze hen gunnen? Ik neem aan dat het om een ongeluk ging, dus.

Maargoed, het is inderdaad een heel onduidelijk stukje, dus je kunt niet echt alteveel met zekerheid zeggen.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:54

het is vreselijk voor beide kanten wat gebeurt is. Het gaat wel om een super groot bedrag. Ik denk maar zo wat heb je aan al dat geld als je lichaam niet goed meer is. Ik begrijp best dat er een schadevergoeding word gevraagd maar ik vind dit erg veel. Een ongeluk kan zo gebeuren met een paard als het schrikt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:37

Ik weet wel dat in Nederland een fietser of bromfietser nooit geen schuld krijgt bij een aanrijding met een gemotoriseerd voertuig maar ik weet niet hoe het met een paard staat.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:19

ik denk dat het nogal moeilijk is om hier over te beslissen wie en wat dr fout is..maar op deze site stond ook nog een stuk: http://www.horseandhound.co.uk/news/397/69282.html ...ik kan het zelf niet helemaal volgen, maar als ik goed begrijp zijn er dus inmiddels 5 verdachten en liep er 1 meisje/vrouw met de 3 paarden waarvan er 2 bekend staan om ' schrikachtig' ofzo? als dat het geval is dan vind ik het wel nogal stom om met 3 paarden te gaan lopen....

@ Loretta: volgens mij is die regel, dat fietser/bromfietser nooit de schuld krijgt, inmiddels verandert....

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:25

http://www.horseandhound.co.uk/news/397/63504.html ik had het mis, er waren dus 2 mensen die 3 paarden leidden. waarvan er dus 1 iemand 2 paarden deed, en die stonden bekend om 'schrikachtig'. tjah het is natuurlijk nogal wat als je voor de rest van je leven bent getekend...maarr of dat geld je dan nog zoveel gelukkiger maakt? mits dat je het nodig hebt voor de zorg etc. Anderzijds kon het evengoed iedereen gebeuren, het zou mij ook kunnen gebeuren..soms moet je een paard ergens langs leiden ook al is het schrikachtig of iets dergelijks...ik vind het een moeilijk te beoordelen situatie.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:31

Je moet ook altijd zelf je paarden binnenzetten, of je de eigenaar van de pension. Voorkomt een hoop gezeur in een worst case scenario.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:03

Ja, achteraf is makkelijk praten. Ik pak ook 4 pony's tegelijk uit de wei. Het is altijd goed gegaan, maar ik weet ook dat ALS er wat gebeurd, ik flink de sjaak ben. Maar dat kan zelfs als er 1 paard losbreekt. Het gaat gewoon om het feit dat die vrouw waarschijnlijk dusdanig gehandicapt is, dat je daar voor betaalt. 1,5 is wel erg veel. Maar als ik zonder rijbewijs op iemand inrijdt met zulke gevolgen, dan kunnen mijn ouders ook hun bedrijf verkopen hoor!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:15

Bij mijn verzorgpaard komen ze ook met z'n 5en tegelijk naar binnen, maar dat is achter gesloten deuren op eigen terrein. Dus bijna onmogelijk dat een buitenstaander er iets van merkt.
Hoe dan ook, vind nog steeds dat het veel te veel geld is, met wat minder waren ze heus ook wel gelukkig geweest. Als het om zo'n groot bedrag gaat, gaat het niet meer om het ongeluk, maar om de centen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:43

Bedrag in dat artikel is 150.000,- pond en niet meer dan een miljoen.

Verder was het donker, en is dit vanuit de kant van de stalhouder inderdaad niet handig geweest, om onder die omstandigheden 2 mensen met 3 paarden waarvan 2 angstig op een bekende plek zo over de weg te sturen. Het blijft echter onduidelijk of de eigenaren dit wisten en zo ja genoeg controle hadden over de stalhouder om dit te verbieden. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een paard gewond raakt omdat de stalhouder iets laat gebeuren c.q. doet tegen de wensen van de eigenaar in.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:02

CCCCorine schreef:
LDRD schreef:
Maar bedenk dat het grootste deel van de schade meestal ontstaat doordat iemand wellicht nóóit meer aan het werk kan.

In Nederland is daar de WAO voor uitgevonden, dus wat dat betreft geen problemen. Ik weet alleen niet hoe dit in Engeland zit.

In Engeland ligt dit wat anders. Bovendien vergis je niet in Nederland wordt de WAO claim ook gewoon op de verzekeraar verhaald hoor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:03

russel schreef:
ninja2 schreef:
ik heb ook een wiplach gehad ik heb maar 300€ gekregen, misschien heb ik toch iets niet goedgedaan.

Nou dan heb je 15.000 gulden misgelopen, want ik ken ook iemand die een whiplash heeft gehad.

Onzin

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:03

russel schreef:
ninja2 schreef:

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:04

Loretta schreef:
Ik weet wel dat in Nederland een fietser of bromfietser nooit geen schuld krijgt bij een aanrijding met een gemotoriseerd voertuig maar ik weet niet hoe het met een paard staat.

bromfietser = gemotoriseerde verkeersdeelnemer

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 00:14

In het geval van een brommer of fietser is het zo dat de automobilist ten alle tijde aansprakelijk is, daarom heeft een automobilist een verplichte verzekering.
Het is echter wel zo dat de rechter vervolgens een afweging gaat maken. Stel dat de bromfietser door rood licht reed dan is hij ook aansprakelijk voor een deel van de schade. Het is echter helaas niet zo dat zelfs als de automobilist er helemaal niks aan kon doen hij helemaal niks hoeft te betalen. Dit gaat alleen maar op indien hij een botsing heeft met een andere auto.

Verder is anderhalf miljoen euro in zo'n geval helemaal niet zo veel geld. Stel dat die vrouw werkte en zij dit door het ongeluk niet meer kan doen. De rechter kan dan besluiten dat het geld wat ze daardoor misloopt betaald moet worden. Kosten voor levenslange zorg zijn ontzettend duur. Stel dat ze elke dag thuiszorg nodig heeft. Daarom is het zo belangrijk om een goede verzekering af te sluiten.

En ik neem aan dat we bijna allemaal wel is hebben dat ons paard wat eng vindt, maar de wet ziet het zo dat het onze plicht is om je paard onder controle te hebben. Hier kan van afgeweken worden als je paard bijvoorbeeld schrikt omdat mensen dat bewust veroorzaken.
Waar ik eerst op de manege stond waren er van die leuke jongens op scooters die bewust om je paard heen rondjes gingen rijden en dan flink gassen zodat je paard op hol kon slaan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 07:35

wsundayl schreef:
In het geval van een brommer of fietser is het zo dat de automobilist ten alle tijde aansprakelijk is, daarom heeft een automobilist een verplichte verzekering.
Het is echter wel zo dat de rechter vervolgens een afweging gaat maken. Stel dat de bromfietser door rood licht reed dan is hij ook aansprakelijk voor een deel van de schade. Het is echter helaas niet zo dat zelfs als de automobilist er helemaal niks aan kon doen hij helemaal niks hoeft te betalen. Dit gaat alleen maar op indien hij een botsing heeft met een andere auto.

Een bromfietser IS EEN GEMOTORISEERDE verkeersdeelnemer en geen ONgemotoriseerde verkeersdeelnemer.
Bij een aanrijding tussen een auto en een bromfiets gaat het dus om 2 gemotoriseerde verkeersdeelnemers en is art.185 WVW NIET van toepassing.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:22

jeetje, eigelijk kan niemand er echt wat aan doen. als ze die claim gaan verhalen op die begeleiders dan is dat echt bale. verzekeringsmaatschappijen keren maar tot een bepaald bedrag uit, kan me niet voorstellen dat ze 1,5 miljoen euro gaan uitkeren.